AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #1 Skrevet 24. september 2023 Er det mulig å leve ett tilfredsstillende liv som ufør? Jeg var en arbeid person. Men fungerer ikke lenger i arbeid. Jeg er ung og klarer ikke å se for meg å være den personen som er hjemme når alle er på jobb. Men jeg vil ha ett godt liv og akseptere situasjonen. Derfor lurer jeg på om det er noen som er ufør som har ett tilfredsstillende liv likevel? 😕 Anonymkode: 9ce51...420 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #2 Skrevet 24. september 2023 Jeg har et ok liv. Er konstant utbrent, men har utenom det et greit nok liv. Det vil jeg si. Anonymkode: cabc8...7f0 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #3 Skrevet 24. september 2023 Ung uføre her, lever et godt liv på 350 tusen ca i året. Anonymkode: cedc1...791 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #4 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det mulig å leve ett tilfredsstillende liv som ufør? Jeg var en arbeid person. Men fungerer ikke lenger i arbeid. Jeg er ung og klarer ikke å se for meg å være den personen som er hjemme når alle er på jobb. Men jeg vil ha ett godt liv og akseptere situasjonen. Derfor lurer jeg på om det er noen som er ufør som har ett tilfredsstillende liv likevel? 😕 Anonymkode: 9ce51...420 Livskvalitet og arbeid henger ofte sammen, men når sykdom og medisiner gjør at livskvaliteten forringes da har man et tilfredsstillende liv uten arbeid. Anonymkode: 2d0f7...b9e 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #5 Skrevet 24. september 2023 Er ufør. Savner å jobbe, ha yrkesstolthet, kolleger, helger, og ikke minst nok penger. Noe å gå til om morgenen. Total isolasjon og ensomhet samt fattigdom var ikke det jeg drømte om da jeg sto på så hardt til alle eksamene jeg hadde på uni. Alt føles bortkastet. Anonymkode: cbf4b...81d 3 15 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #6 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Total isolasjon og ensomhet Det er et valg du har tatt selv, du bare gidder ikke å gå ut og finne deg noe å gjøre. Anonymkode: 4ef3f...0db 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #7 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er ufør. Savner å jobbe, ha yrkesstolthet, kolleger, helger, og ikke minst nok penger. Noe å gå til om morgenen. Total isolasjon og ensomhet samt fattigdom var ikke det jeg drømte om da jeg sto på så hardt til alle eksamene jeg hadde på uni. Alt føles bortkastet. Anonymkode: cbf4b...81d Huff… Tenker det samme som deg. Alt føles bortkastet. Men vi har ikke noe annet valg enn å akseptere det. Finne gleden i det nye livet…😔 Anonymkode: 9ce51...420 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #8 Skrevet 24. september 2023 Jeg er på vei til å bli det, og er i grunn ganske optimistisk da jeg ser at jeg ikke fungerer optimalt - og det er det beste for min helse. Før var jeg en rastløs sjel, som ikke forsto hvordan jeg skulle klare meg uten å ha noe å gjøre. Nå liker jeg å ha et rolig liv, samtidig som at jeg vet at jeg har mulighet til å bidra med noe hvis jeg har overskudd til det. Anonymkode: d15a3...18f 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #9 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er et valg du har tatt selv, du bare gidder ikke å gå ut og finne deg noe å gjøre. Anonymkode: 4ef3f...0db Jeg har faktisk ingenting å gå til. Ingen omgangskrets. Ingen å besøke. Ingen jobb å gå til. Har ikke råd til fritidaktiviteter. Du hjelper faktisk ikke med slike kommentarer. Anonymkode: cbf4b...81d 4 24 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #10 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har faktisk ingenting å gå til. Ingen omgangskrets. Ingen å besøke. Ingen jobb å gå til. Har ikke råd til fritidaktiviteter. Du hjelper faktisk ikke med slike kommentarer. Anonymkode: cbf4b...81d Jeg er ufør med laveste ytelsen, jeg har både råd til å leve og faktisk ha en hobby og kose meg litt. Du kan ikke skylde på noen andre enn deg selv hvis du ikke klarer å sette opp et budsjett som gir deg litt frihet i hverdagen. Anonymkode: 4ef3f...0db 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #11 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har faktisk ingenting å gå til. Ingen omgangskrets. Ingen å besøke. Ingen jobb å gå til. Har ikke råd til fritidaktiviteter. Du hjelper faktisk ikke med slike kommentarer. Anonymkode: cbf4b...81d Sender en god klem 🫶🏼 Anonymkode: fde4e...29c 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #12 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er ufør med laveste ytelsen, jeg har både råd til å leve og faktisk ha en hobby og kose meg litt. Du kan ikke skylde på noen andre enn deg selv hvis du ikke klarer å sette opp et budsjett som gir deg litt frihet i hverdagen. Anonymkode: 4ef3f...0db Er eneforsørger så har virkelig ikke råd til annet enn til barnet. Når var sist du kjøpte deg klær? Selv har jeg to bukser, og kun en langermet topp. En bh. Det er alt. Fordi jeg har ikke råd til annet enn til barnet. Da sier det seg selv at jeg ikke har råd til fritidsaktiviteter. Flyttet for et halvt år siden og sparer fortsatt for å få råd til støvsuger. Anonymkode: cbf4b...81d 2 12 1
Gjest Adobyen Skrevet 24. september 2023 #13 Skrevet 24. september 2023 (endret) Jeg skulle gjerne sluppet litt av plagene, men det har jo ingen hensikt å klage. Mange har det mye verre enn meg. Savnet etter normalhverdagen er der, men minnene består. Jøss, så mye moro vi hadde det på jobbene vi drev med, spesielt når vi kom i mål med noe 🍺 I ettertid har man jo lett for å romantisere den gang da. Sikkert ganske vanlig. Endret 25. september 2023 av Adobyen
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #14 Skrevet 24. september 2023 Altså, sist gang jeg var til frisøren er ni år siden. Er to år siden sist jeg kjøpte meg et klesplagg. Cafe, kino og annet kan jeg bare glemme. Har ikke iPad. Ikke pc. Har en liten mobil, det er alt. Den fikk jeg i gave. 🙄 tror du ikke vi uføre har hatt er liv før vi ble uføre? Et rikere liv? Og et liv med fremtidsdrømmer og visjoner om noe fint? Ikke et evig liv i fattigdom. Anonymkode: cbf4b...81d 2 5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #15 Skrevet 25. september 2023 Minstesatsen på uføretrygd er jo 294-tusen i året pluss at du antageligvis skal få minimum 30-tusen til i barnebidrag. Hvis du virkelig sliter på fælt med den inntekten så er du enten helt på jordet med budsjettet ditt og kjøper alt for dyre ting, spiser for mye på cafe, osv, ellers bor du på det dummeste og dyreste stedet du har klart å finne. Anonymkode: 4ef3f...0db
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #16 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Minstesatsen på uføretrygd er jo 294-tusen i året pluss at du antageligvis skal få minimum 30-tusen til i barnebidrag. Hvis du virkelig sliter på fælt med den inntekten så er du enten helt på jordet med budsjettet ditt og kjøper alt for dyre ting, spiser for mye på cafe, osv, ellers bor du på det dummeste og dyreste stedet du har klart å finne. Anonymkode: 4ef3f...0db Får ikke barnebidrag. Har 220000kr alt i alt. Går aldri på cafe. Kjøper meg aldri ting. Har normal husleie. Spiser ikke mye generelt. Og røyker ikke, drikker ikke eller noe sånt. Har noen utgifter til lege, sykehus og medisiner. Men, alt har blitt dyrere. Alt går til barnet uansett. Lengre strekker ikke pengene seg. Anonymkode: cbf4b...81d 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #17 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Får ikke barnebidrag Herregud, så gjør noe med den saken, hvis du ikke gjør det så er det jo rett og slett bare latskap. Anonymkode: 4ef3f...0db
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #18 Skrevet 25. september 2023 Jeg har et ganske så greit liv, men jeg har hverken fysiske eller psykiske plager noe mange uføre har. Det vil si jeg har jo fysisk sykdom, men det er ikke derfor jeg ble ufør. Jeg er ufør pga konjuktiv svikt. Jeg fungerer mye bedre når jeg kan styre hverdagen min selv etter mitt energi nivå. Jeg slapper av når jeg trenger det. Jeg velger bevisst å slappe av/sove noe et par timer med dagen mens barnet er i bhg, slik at jeg har overskuddet til barnet når det er hjemme. Jeg drar på trening 2 -3 dager i uka, for å pleie den fysiske sykdommen min/meg selv. Jeg er sosial av og til. Når alt det er sagt så nyter jeg at mye av tiden foregår hjemme. Jeg koser meg i eget selskap med serier/tv, lesing. Resten av tiden går til husarbeid. Anonymkode: 7d18c...444 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #19 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Herregud, så gjør noe med den saken, hvis du ikke gjør det så er det jo rett og slett bare latskap. Anonymkode: 4ef3f...0db Er enke!!!! Anonymkode: cbf4b...81d 2 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #20 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er enke!!!! Anonymkode: cbf4b...81d Da søker dere barnepensjon! Altså det går an å gjøre LITT research altså. https://www.nav.no/barnepensjon#kort-om Anonymkode: 4ef3f...0db 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå