AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #1 Del Skrevet 20. september 2023 Hei. Jeg har av ulike grunner ikke fått kjørt noe særlig bil siden oppkjøring, som var for over 13 år siden. Har kjørt biler til noen venninner litt her og der, men har aldri eiet min egen bil. Men det har seg slik at jeg har begynt i en ny jobb, hvor det kreves at man må kjøre store varebiler for å levere/hente ulike folk. Men problemet er at varebilen er manuell, og jeg kan faktisk ikke huske om jeg kjørte opp på manuell eller automat. Jeg vet det høres utrolig dumt ut, men la meg forklare. Da jeg gikk på kjøreskolen så brukte kjørelæreren min to ulike biler da vi kjørte sammen. Han hadde to biler som var akkurat samme merke og modell, men ulike girkasse. Det var mange ganger han hadde andre elever som kjørte opp på automat, at han ikke gadd å skifte bilen før vår kjøretimer. Noe som endte opp med at jeg kjørte både automat og manuell i kjøretimene. Jeg tenkte ikke noe særlig over det før nå, men det var ganske sykt av han å gjøre. Jeg burde ha rapportert han, men tenkte ikke noe særlig over det den gang. Men på selve oppkjøringsdagen klarer jeg faktisk ikke å huske om jeg kjørte opp på manuell bilen eller automat bilen. Jeg hadde andre ting som foregikk i livet mitt på den tiden, og kan ærlig si at jeg husker veldig lite fra den tiden også. Jeg har jo også kjørt venninnene mine sin biler noen få ganger, og noen av dem har manuell biler, så er utrolig rart å tenke på at jeg muligens har brutt loven de gangene jeg kjørte dem! Jeg finner ikke førerkortet mitt, og kan ikke huske å ha sett den siden jeg fikk den i postkassa, siden jeg ikke hadde en bil og som sagt andre ting foregikk som var langt viktigere. Jeg har lest på nettet at det skal stå en slags kode på førerkortet som tilsier hvilke klasser man har rett å kjøre på, men jeg får heller ikke logget inn på Statens Vegvesen for å få sjekket dette. Har ikke spurt noen venner om hjelp siden dette er utrolig flaut. Tenk å ikke huske hvilken bil man kjørte opp med! Skammer meg sånn. Men de fra jobben antar at jeg kan kjøre varebilen, og det gikk overraskende bra i går faktisk, da jeg kjørte for første gang på halvannet år. Takk for all hjelpa jeg får! Anonymkode: db81f...267 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #2 Del Skrevet 20. september 2023 Da må du ta kontakt med vegvesenet. Du må melde førerkortet tapt og så bestille nytt. Anonymkode: ec7d7...333 18 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #3 Del Skrevet 20. september 2023 Du finner ikke førerkortet? Vel, da må du få et nytt! Du får ikke logget på? Vel, da må du fikse det! Møt opp på biltilsynet om du må. Ingen av oss kan vel svare på dette! Anonymkode: 7b1c7...4ff 28 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #4 Del Skrevet 21. september 2023 Glemte å legge til, men jeg dro til Staten Vegvesen. Men det var stengt så jeg fikk ikke kommet meg inn. Derfor jeg oppretta denne tråden for å se om det fantes en annen metode. Kan være at jeg muligens er blokkert av Staten vegvesen og at det er derfor jeg ikke får logga inn? Anonymkode: db81f...267 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #5 Del Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Glemte å legge til, men jeg dro til Staten Vegvesen. Men det var stengt så jeg fikk ikke kommet meg inn. Derfor jeg oppretta denne tråden for å se om det fantes en annen metode. Kan være at jeg muligens er blokkert av Staten vegvesen og at det er derfor jeg ikke får logga inn? Anonymkode: db81f...267 Du er ikke blokkert, hvis ikke du kommer inn på nett må du ringe de. Anonymkode: ec7d7...333 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #6 Del Skrevet 21. september 2023 Blokkert? Hvorfor skulle du være det? Sjekk åpningstider, prøv igjen. Får du opp glemt passord? Anonymkode: 7b1c7...4ff 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #7 Del Skrevet 21. september 2023 Men, ts - du kan jo ikke kjøre jobbens bil uten å ha sertifikatet ditt! Du må skaffe deg en midlertidig kjøretillatelse inntil du får nytt sertifikat! Anonymkode: f4753...c6b 14 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #8 Del Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Glemte å legge til, men jeg dro til Staten Vegvesen. Men det var stengt så jeg fikk ikke kommet meg inn. Derfor jeg oppretta denne tråden for å se om det fantes en annen metode. Kan være at jeg muligens er blokkert av Staten vegvesen og at det er derfor jeg ikke får logga inn? Anonymkode: db81f...267 Ja, de pleier å være stengt midt på natten. Prøv igjen innenfor vanlig arbeidstid. Og lykke til med å forklare purken hvorfor du kjører rundt uten førerkort, hvis du blir stoppet 🙂 Anonymkode: b1a09...a0d 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #9 Del Skrevet 21. september 2023 Oppkjøring for 13 år siden -- ikke hatt lappen med deg når du kjører. Bra du ikke har blitt stoppet i kontroll, blir bot av sånt. Ta kontakt med veivesenet, er eneste måten å løse dette på. Kjøre rundt uten lappen kan bli dyrt i lengden. Anonymkode: 92485...fc6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bumoa Skrevet 21. september 2023 #10 Del Skrevet 21. september 2023 Google er din venn.. «Personer med førerkort klasse B kode 78 har med andre ord kun lov til å føre personbil med automatgir. Personer med førerkort klasse B uten kode 78 kan derimot føre personbiler med både manuell og automatgir. Kode 78 er automatisk gjeldende om førerprøven blir avlagt i personbil med automatgir.» Du kan få førerkortet ditt på mobilen med «førerkort» appen, og å ringe vegvesenet innenfor åpningstiden bør du klare.. lykke til. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #11 Del Skrevet 21. september 2023 Last ned førerkort-appen? Eller bestill nytt førerkort på siden deres? Anonymkode: 57197...c82 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #12 Del Skrevet 21. september 2023 Bumoa skrev (10 minutter siden): Google er din venn.. «Personer med førerkort klasse B kode 78 har med andre ord kun lov til å føre personbil med automatgir. Personer med førerkort klasse B uten kode 78 kan derimot føre personbiler med både manuell og automatgir. Kode 78 er automatisk gjeldende om førerprøven blir avlagt i personbil med automatgir.» Du kan få førerkortet ditt på mobilen med «førerkort» appen, og å ringe vegvesenet innenfor åpningstiden bør du klare.. lykke til. Okei, så hvis kode 78 står på førerkortet mitt, kan jeg ikke da kjøre biler med manuelt gir selv om jeg kjørte det i kjøretimene? Da er det bare å finne ut fort om jeg tok oppkjøring på manuelt gir eller automat, da. Anonymkode: db81f...267 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #13 Del Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Last ned førerkort-appen? Eller bestill nytt førerkort på siden deres? Anonymkode: 57197...c82 Jeg får ikke logget inn på deres nettside, tror de muligens har blokkert meg eller noe lignende. Anonymkode: db81f...267 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #14 Del Skrevet 21. september 2023 Men ettersom at jeg tok kjøretimene med både manuell og automat, kan jeg i verste fall, få et førerkort som er 50% manuelt og 50% automat gir, slik at jeg kun kan kjøre varebilen på jobb? Er det et alternativ jeg kan vurdere? Finner ikke noen særlig informasjon om det på nettet, så antar at det ikke gjør. Anonymkode: db81f...267 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #15 Del Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men ettersom at jeg tok kjøretimene med både manuell og automat, kan jeg i verste fall, få et førerkort som er 50% manuelt og 50% automat gir, slik at jeg kun kan kjøre varebilen på jobb? Er det et alternativ jeg kan vurdere? Finner ikke noen særlig informasjon om det på nettet, så antar at det ikke gjør. Anonymkode: db81f...267 Det spiller ikke noe rolle hva du øvelseskjørte med, men hva du brukte i oppkjøringa. Anonymkode: f568e...f65 17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #16 Del Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det spiller ikke noe rolle hva du øvelseskjørte med, men hva du brukte i oppkjøringa. Anonymkode: f568e...f65 ahh, ser den. Takk for svar. Får håpe jeg ikke har den forbaskede koden🙂 Anonymkode: db81f...267 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #17 Del Skrevet 21. september 2023 Du kan laste ned sertifikatet som app men det er ikke godt nok hvis du blir stoppet i kontroll, da må du vise fysisk sertifikat. Anonymkode: ec7d7...333 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveija Skrevet 21. september 2023 #18 Del Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Du kan laste ned sertifikatet som app men det er ikke godt nok hvis du blir stoppet i kontroll, da må du vise fysisk sertifikat. Anonymkode: ec7d7...333 https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/digitalt-forerkort/ 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #19 Del Skrevet 21. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Men ettersom at jeg tok kjøretimene med både manuell og automat, kan jeg i verste fall, få et førerkort som er 50% manuelt og 50% automat gir, slik at jeg kun kan kjøre varebilen på jobb? Er det et alternativ jeg kan vurdere? Finner ikke noen særlig informasjon om det på nettet, så antar at det ikke gjør. Anonymkode: db81f...267 Slutt å tull. Selvsagt finnes det ingen 50/50 lapp. 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg får ikke logget inn på deres nettside, tror de muligens har blokkert meg eller noe lignende. Anonymkode: db81f...267 Nei, du er ikke blokkert! Anonymkode: 5b0be...201 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #20 Del Skrevet 21. september 2023 Trolleritrollera? Anonymkode: 30d66...041 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå