Gå til innhold

Hvordan er det å ha el bil på vinteren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Påkrevd skrev (3 timer siden):

Du skal få lov å være fornøyd med elektrisk, men akkurat det med varm og isfri bil er ikke forbeholdt elbiler. Min dieselbil er akkurat like varm og isfri, året rundt, og så har jeg 1000 km rekkevidde og fyller tanken på 1 minutt, da😉. Men det koster jo litt, så ved neste bilbytte blir det nok elektrisk på meg også😅 

Jeg trivdes godt med min siste dieselbil også. Men etter jeg gikk over til en god EL, så har jeg aldri sett meg tilbake 😊

Anonymkode: bb082...510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Påkrevd skrev (15 minutter siden):

Flaks. Nå velger jeg heller ikke bil etter andres behov og vaner. Bruker man bilen mye, noe jeg har behov for, er det uansett et visst antall timer i døgnet den stå på lading i garasjen, skal man i det hele tatt komme seg rundt. Det passer meg særdeles dårlig. 

Forøvrig, gebyr for å stå for lenge i laderen er jo et like stort irritasjonsmoment som at det tar lang tid å lade. Handlerunder, restaurantbesøk, møter eller tur på stranda som må avbrytes for å nappe ut en ledning. Takke seg til en pumpe. Åpner lokket, bruker noen sekunder på å fylle, og drar videre. Det gjør man langs veien når det nærmer seg tomt. Man behøver ikke planlegge noen utflukt eller beregne tid for å fylle diesel. Så har man fordelen med at den kan fylles proppfull hver gang, og kjøres til den er tom. El elbil skal man jo som du sier helst ikke lade mer enn 80%, og nivået skal helst ikke under 20% osv, ellers ryker batteriet mye fortere, og det koster jo omtrent et nasjonalbudsjett å bytte. En bil med 400 km rekkevidde har da reelt 280 km ved 20-80 lading. Jeg har bortimot 1000 km for hvert minutt jeg bruker på fylling. Uansett hvordan man vrir og vender på det er det ikke mulig å komme fram til at det er mindre praktisk....men dyrere. 

Vi har en dieselbil og en elbil. Diesel varebil, elbilen er familiebil med omtrent 50 mil på sommerføre 80-sone. 
 

Det er SÅ DEILIG å slippe å dra på bensinstasjonen for å fylle familiebilen. Jeg hater å stanse mellom A og B når jeg er ute og kjører, og prisen på drivstoff svinger fra 19-25kr på tre dager her på østlandet. Det er fader meg lotto hver gang jeg fyller, og jeg kan ikke engang sjekke prisen før jeg drar. Jeg pendler 5 mil hver dag, så kjører mye når man legger på alle turene til familie, hytter på sørlandet eller fjellet osv. 
 

Vi lader familiebilen hjemme eller på hytta, aldri brukt hurtiglader. Strømprisen ser man dagen før. Vi har smartlading som gjør at vi lader maks effekt uten å hoppe opp kapasitetstrinn. Den sprer ladingen utover natten, og struper effekten om resten av huset har høyere forbruk. Strømprisen er billig om dagen, så hele huset har forbrukt strøm for under 60kr hittil i september (med energiledd kommer vi vel opp i 500 kr….) 

 

Si hva du vil med at det er digg å tanke bilen på ett minutt - men jeg brukte atskilllig mye mer tid og krefter og planlegging på å fylle bilen med drivstoff enn med strøm. Jeg plugger bare i, og lar teknologien gjøre det billigere, raskere, enklere og mer sømløst enn det dieselbilen noensinne klarer å levere. 
 

Ja - vi vurderer bytte ut dieselbilen og. Det ER enklere med strøm. Og billigere 😂

Anonymkode: 471a4...aff

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har en dieselbil og en elbil. Diesel varebil, elbilen er familiebil med omtrent 50 mil på sommerføre 80-sone. 
 

Det er SÅ DEILIG å slippe å dra på bensinstasjonen for å fylle familiebilen. Jeg hater å stanse mellom A og B når jeg er ute og kjører, og prisen på drivstoff svinger fra 19-25kr på tre dager her på østlandet. Det er fader meg lotto hver gang jeg fyller, og jeg kan ikke engang sjekke prisen før jeg drar. Jeg pendler 5 mil hver dag, så kjører mye når man legger på alle turene til familie, hytter på sørlandet eller fjellet osv. 
 

Vi lader familiebilen hjemme eller på hytta, aldri brukt hurtiglader. Strømprisen ser man dagen før. Vi har smartlading som gjør at vi lader maks effekt uten å hoppe opp kapasitetstrinn. Den sprer ladingen utover natten, og struper effekten om resten av huset har høyere forbruk. Strømprisen er billig om dagen, så hele huset har forbrukt strøm for under 60kr hittil i september (med energiledd kommer vi vel opp i 500 kr….) 

 

Si hva du vil med at det er digg å tanke bilen på ett minutt - men jeg brukte atskilllig mye mer tid og krefter og planlegging på å fylle bilen med drivstoff enn med strøm. Jeg plugger bare i, og lar teknologien gjøre det billigere, raskere, enklere og mer sømløst enn det dieselbilen noensinne klarer å levere. 
 

Ja - vi vurderer bytte ut dieselbilen og. Det ER enklere med strøm. Og billigere 😂

Anonymkode: 471a4...aff

Jo, men strømpris meg her og struping av ladeeffekt meg der. Trenger jeg bilen nå, så trenger jeg den nå. Da må elbilen bare stå der og planlegge strømpriser og ladekurver for det neste halve døgnet så mye den vil mens jeg hopper i dieselbilen og kommer meg dit jeg skal. Det minuttet med fylling tåler jeg. Sannsynligvis har jeg uansett nok rekkevidde til å komme meg fram. 500 km på sommerføre i 80 er ikke mye, skal man holde seg innenfor 20-80. Spesielt med tanke på at det som oftest ikke er tørt sommerføre med perfekt temperatur og man ligger i 80. Jeg kjører f.eks veldig mye i 110-sone, og har ingen planer om å sinke trafikken sammen med resten av el-gjengen som luser avgårde i 80 for å tyne det de kan ut av batteriet. Ellers blir det en del bykjøring. Og i minusgrader, regn, vind og snø. Da er dieseltanken min gull verdt.

Nei, det er IKKE enklere med strøm. Det er billigere, det har du rett i, men den kostnaden tar jeg, enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (32 minutter siden):

Jo, men strømpris meg her og struping av ladeeffekt meg der. Trenger jeg bilen nå, så trenger jeg den nå. Da må elbilen bare stå der og planlegge strømpriser og ladekurver for det neste halve døgnet så mye den vil mens jeg hopper i dieselbilen og kommer meg dit jeg skal. Det minuttet med fylling tåler jeg. Sannsynligvis har jeg uansett nok rekkevidde til å komme meg fram. 500 km på sommerføre i 80 er ikke mye, skal man holde seg innenfor 20-80. Spesielt med tanke på at det som oftest ikke er tørt sommerføre med perfekt temperatur og man ligger i 80. Jeg kjører f.eks veldig mye i 110-sone, og har ingen planer om å sinke trafikken sammen med resten av el-gjengen som luser avgårde i 80 for å tyne det de kan ut av batteriet. Ellers blir det en del bykjøring. Og i minusgrader, regn, vind og snø. Da er dieseltanken min gull verdt.

Nei, det er IKKE enklere med strøm. Det er billigere, det har du rett i, men den kostnaden tar jeg, enn så lenge.

Det kommer jo an på behovet. For deg er det enklere med diesel. For meg og den du svarte er det enklere med strøm. 
Her i huset er alt som kan gjøres etter at ungene er lagt enklest. Å fylle diesel tar ikke 1 min når man må gjøre det mellom 7.30 og 7.50 eller etter 16, før barnehage, og køen mellom jobb/barnehage og bensinstasjonen er langt som et vondt år. 
Jeg skjønner at det ikke er enklest for deg akkurat nå, men det finnes faktisk de av oss der  elektrisk er enklest, uansett om du liker det eller ikke

Anonymkode: 60135...e2f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det kommer jo an på behovet. For deg er det enklere med diesel. For meg og den du svarte er det enklere med strøm. 
Her i huset er alt som kan gjøres etter at ungene er lagt enklest. Å fylle diesel tar ikke 1 min når man må gjøre det mellom 7.30 og 7.50 eller etter 16, før barnehage, og køen mellom jobb/barnehage og bensinstasjonen er langt som et vondt år. 
Jeg skjønner at det ikke er enklest for deg akkurat nå, men det finnes faktisk de av oss der  elektrisk er enklest, uansett om du liker det eller ikke

Anonymkode: 60135...e2f

Og som presisert tidligere, velger ikke jeg bil ut fra andres behov. Men når man kategorisk omtaler el som en bedre løsning, sitat: "Det ER enklere med strøm", så er ikke det en sannhet uten at en rekke faktorer tilsier nettopp det. 

Jeg kjører forøvrig til stadighet i Oslo i rushen både morgen og ettermiddag. Om alle pumpene skulle være opptatt (noe de sjeldent er), så må man kanskje vente et minutt til, i verste fall. To minutter er innafor de par tilfellene det måtte skje i løpet av året. Bor du et sted der køen er langt som et vondt år, kryr det også av bensinstasjoner. Det er ikke noe vanskeligere å fylle tanken hverken 7.30 eller 16.30 enn andre tider på døgnet. Vil man virkelig unngå de tidspunktene, finner man garantert en mulighet til det. De fleste er ute og kjører iblant utenom å stå i kø kl. 7.30-7.50 og 16-17. Og gjør man ikke det, holder en tank leeeenge. Da er "problemet" uansett minimalt, og man vil totalt bruke mer tid på å koble ladekabelen inn og ut støtt og stadig enn å fylle tanken en sjelden gang. Jeg står på mitt. Elektrisk er billigere, men det skal mye til før det er enklere. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (20 minutter siden):

Og som presisert tidligere, velger ikke jeg bil ut fra andres behov. Men når man kategorisk omtaler el som en bedre løsning, sitat: "Det ER enklere med strøm", så er ikke det en sannhet uten at en rekke faktorer tilsier nettopp det. 

Jeg kjører forøvrig til stadighet i Oslo i rushen både morgen og ettermiddag. Om alle pumpene skulle være opptatt (noe de sjeldent er), så må man kanskje vente et minutt til, i verste fall. To minutter er innafor de par tilfellene det måtte skje i løpet av året. Bor du et sted der køen er langt som et vondt år, kryr det også av bensinstasjoner. Det er ikke noe vanskeligere å fylle tanken hverken 7.30 eller 16.30 enn andre tider på døgnet. Vil man virkelig unngå de tidspunktene, finner man garantert en mulighet til det. De fleste er ute og kjører iblant utenom å stå i kø kl. 7.30-7.50 og 16-17. Og gjør man ikke det, holder en tank leeeenge. Da er "problemet" uansett minimalt, og man vil totalt bruke mer tid på å koble ladekabelen inn og ut støtt og stadig enn å fylle tanken en sjelden gang. Jeg står på mitt. Elektrisk er billigere, men det skal mye til før det er enklere. 

 

 

jeg kan være enig i at det var litt vel bastant, men jeg svarer på ditt like bastante «det er IKKE enklere»
Er ikke kø på bensinstasjonen, men på veien mellom der jeg er og bensinstasjonen(ekstremt dårlig konstruert trafikksystem som ikke er konstruert for rush-trafikken) . Kan kjøre til en annen stasjon, men den er 20 min i motsatt retning, som ikke løser problemet mitt i hverdagen. 
Så for meg er det enklere å bruke 2x 3 sekunder på å ta ut og inn ladekabelen hver dag(egentlig holder det å lade 1-2 ganger i uka om sommeren) enn å vurdere på søndag om jeg har nok diesel til neste helg, eller om jeg må pakke ungene i bilen og dra å fylle. Lade gjør jeg med toåringen på armen på vei inn døra  

Jeg skulle selvfølgelig klart det, men det er enklere for meg med elbil, men full forståelse for at andre ikke har det sånn. 

Anonymkode: 60135...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har kun EL og har hatt det i flere år, men aldri har vi hatt behov for bil og så har den ikke hatt strøm. Aldri! Og vi er en familie, bor på bygda og må kjøre til absolutt alt. 🤷

Anonymkode: 71e87...116

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes elbil er enklere. Plugger i når jeg kommer hjem for kvelden, plugger ut når jeg skal dra om morgenen. Det tar fire sekunder. Trenger ikke å tenke noe mer på det. Aldri tom for strøm, trenger ikke dra noe sted, trenger ikke bruke tid på fylling, trenger ikke planlegge.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har elbil. Kjører litt under 10 mil t/r jobb. Kapasiteten på batteriet på  sommeren er maks 320 km og vinterstid ned mot 240 km. Nå må det sies at bilen beregner kjørelengde med tanke på siste kjøretur. Jeg kjører også mye på motorvei som gjør at batteriet tappes fortere. 

Lader hver natt. Filosofien er lad når du kan og ikke når du må. Ser at jeg bruker 1 time mer på lading om vinteren. 

Setter stor pris på appen som følger bilen. Jeg setter opp tidspunktene jeg vil lade og ikke minst forvarming på vinteren. Varm og isfri bil. 

Anonymkode: 92a27...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det går veldig fint for oss. Kortere rekkevidde, ja, men det går veldig fint med 50 mil rekkevidde og når man bor sentralt. Har varm garasje og lader nesten bare hjemme. 

Anonymkode: f2c53...8bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (På 21.9.2023 den 18.06):

Flaks. Nå velger jeg heller ikke bil etter andres behov og vaner. Bruker man bilen mye, noe jeg har behov for, er det uansett et visst antall timer i døgnet den stå på lading i garasjen, skal man i det hele tatt komme seg rundt. Det passer meg særdeles dårlig. 

 

Sover du aldri?

Anonymkode: 1e683...cd9

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, rekkevidden går vesentlig ned. Helt uproblematisk for min del, jeg kjøpte bil for å pendle til jobb, og jeg la inn i beregningen at rekkevidden gikk ned. Jeg lader kun hjemme. 

Anonymkode: ba1bc...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2023 den 20.58):

jeg kan være enig i at det var litt vel bastant, men jeg svarer på ditt like bastante «det er IKKE enklere»
Er ikke kø på bensinstasjonen, men på veien mellom der jeg er og bensinstasjonen(ekstremt dårlig konstruert trafikksystem som ikke er konstruert for rush-trafikken) . Kan kjøre til en annen stasjon, men den er 20 min i motsatt retning, som ikke løser problemet mitt i hverdagen. 
Så for meg er det enklere å bruke 2x 3 sekunder på å ta ut og inn ladekabelen hver dag(egentlig holder det å lade 1-2 ganger i uka om sommeren) enn å vurdere på søndag om jeg har nok diesel til neste helg, eller om jeg må pakke ungene i bilen og dra å fylle. Lade gjør jeg med toåringen på armen på vei inn døra  

Jeg skulle selvfølgelig klart det, men det er enklere for meg med elbil, men full forståelse for at andre ikke har det sånn. 

Anonymkode: 60135...e2f

Enig, elektrisk er enklere (vi har en dieselbil og en elektrisk). Men jeg hadde ikke kjøpt elbil hvis jeg ikke hadde kunnet lade hjemme. 

Anonymkode: ba1bc...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Påkrevd skrev (På 21.9.2023 den 18.49):

Jo, men strømpris meg her og struping av ladeeffekt meg der. Trenger jeg bilen nå, så trenger jeg den nå. Da må elbilen bare stå der og planlegge strømpriser og ladekurver for det neste halve døgnet så mye den vil mens jeg hopper i dieselbilen og kommer meg dit jeg skal. Det minuttet med fylling tåler jeg. Sannsynligvis har jeg uansett nok rekkevidde til å komme meg fram. 500 km på sommerføre i 80 er ikke mye, skal man holde seg innenfor 20-80. Spesielt med tanke på at det som oftest ikke er tørt sommerføre med perfekt temperatur og man ligger i 80. Jeg kjører f.eks veldig mye i 110-sone, og har ingen planer om å sinke trafikken sammen med resten av el-gjengen som luser avgårde i 80 for å tyne det de kan ut av batteriet. Ellers blir det en del bykjøring. Og i minusgrader, regn, vind og snø. Da er dieseltanken min gull verdt.

Nei, det er IKKE enklere med strøm. Det er billigere, det har du rett i, men den kostnaden tar jeg, enn så lenge.

Jeg har aldri opplevd å «møtte hoppe i bilen» på kort varsel og ikke ha strøm nok. Har aldri opplevd «tom tank» på EL-bilen.

Den står å lader gratis på jobb og til noen øre på natta når jeg ligger å sover.

Jeg har hatt bil i 28 år. Har aldri kjørt 500 km på en tur, uten pause. Ikke 1 gang. Tror jeg har kjørt 500 km 2 ganger i hele mitt liv.

Jeg har hatt et utall diesel og bensinbiler. Etter jeg gikk over til EL, har bilhold og kjøring blitt enklere. Udiskutabelt. Jeg har en bensinbil også stående på gården. Den har jeg ikke brukt på over 1 år. Kun kona som bruker den, om jeg allerede er ute med EL-bilen.

Helt greit at du liker dieselbilen din. Jeg elsket min. Men EL-bil er enklere, billigere og mye, mye deiligere. Om du ikke har helt absurde behov. Kanskje du er en som kjører 500km hver dag, med henger, over fjelloverganger, i kuldegrader. 

Anonymkode: bb082...510

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...