AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #1 Del Skrevet 20. september 2023 Blir rekkevidden vesentlig dårligere? Tar det lenger tid å lade en kald bil som står ute i kulda? Anonymkode: 0c550...843 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #2 Del Skrevet 20. september 2023 uproblematisk. rekkevidden vil jo endre seg med vær og vind, men man må jo alltid lade når man kan, ikke når man må tenker jeg. vi har to en liten bybil og en større. Den lille får mye nedsatt rekkevidde i de kaldeste periodene, den store ikke like mye. Erfarer dessuten at den store drar mer strøm når det er på skiboks, motvind osv.. Anonymkode: 8dfc0...479 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #3 Del Skrevet 20. september 2023 Lading vet jeg ikke siden vi lader i garasje men jeg går fra ca 400 midtsommers på tørt føre til ca 340 i-10. Noe kaldere enn det blir det veldig sjelden her så det vet jeg ikke. Anonymkode: b221e...c5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #4 Del Skrevet 20. september 2023 Rekkevidden synker og ladetiden øker ja. Noen biler kan varme opp batteriet før lading, det reduserer ladetiden. Jeg elsker vinteren med elbil uansett. Alltid oppvarmet og isfri bil når jeg skal ut. ❤️ Anonymkode: 71e87...116 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #5 Del Skrevet 20. september 2023 Rekkevidden blir kortere på vinteren, men med mindre du har en av de minste bilene er dette ubetydelig. Det tar lengre tid å startet å lade et kaldt batteri uansett årstid. Så setter du i laderen når den akkurat har kjørt har det ingenting å si. Lader du hjemme over natten har det heller ingenting å si. Elbil på vinteren er eller fantastisk. Den er kan forehåndsvarmes fra App, så setter meg alltid i en varm bil. Den starter alltid og pga tyngden til batteriet ligger den supert på veien. Anonymkode: 3f21e...0ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #6 Del Skrevet 20. september 2023 Har man en bil med lang rekkevidde så har det lite betydning. 450 km på sommer og rett i underkant av 400 på vinteren. Bor i vinterland med 20- pluss. Anonymkode: d250b...f3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #7 Del Skrevet 20. september 2023 Rekkevidden synker, men er helt uproblematisk med elbil på vinteren Anonymkode: b8910...1ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #8 Del Skrevet 21. september 2023 Klart det går, tesla taper 20-40% om vinteren og det er en av de som tåler kulde best. Men deilig på slippe å skrape vinduer med forvarming med fjernstyring. I praksis går tesla 3 ca 250 km når det er skikkelig kaldt og bruker også mye strøm på korte turer Anonymkode: 6f50f...076 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #9 Del Skrevet 21. september 2023 Hvor ofte må dere lade midvinters, f.eks. for en tur på rundt 8 timer? Hvor mye ekstra tid må beregnes til lading underveis? Anonymkode: 64e41...eec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #10 Del Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor ofte må dere lade midvinters, f.eks. for en tur på rundt 8 timer? Hvor mye ekstra tid må beregnes til lading underveis? Anonymkode: 64e41...eec Nå har jeg en bil som ikke tar i mot mer enn 64kwt. Går ca 400 på vinteren, da lader man så klart etter 3.5 timer og ca 40 50min. Men min lader jo rimelig sakte i forhold til dagens biler. Men 8 timers kjøring vil da på min gi max 1.20 timer mer istopp. I x 50 og 1 x 30 Anonymkode: d250b...f3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #11 Del Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor ofte må dere lade midvinters, f.eks. for en tur på rundt 8 timer? Hvor mye ekstra tid må beregnes til lading underveis? Anonymkode: 64e41...eec Det er småkjøring som tapper rekkevidden mest da batteriet må varmes opp hver gang. Så på langkjøring hvor batteriet holdes varm er ikke tape betydelig. Anonymkode: 3f21e...0ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #12 Del Skrevet 21. september 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Hvor ofte må dere lade midvinters, f.eks. for en tur på rundt 8 timer? Hvor mye ekstra tid må beregnes til lading underveis? Anonymkode: 64e41...eec hvor langt kjører du på de åtte timene da? om du skal kjøre 800km må du ha høy snittfart og må lade flere ganger, om du bare sniler deg frem og kjører 100km kommer du frem uten å lade med de fleste elbiler. Vi hadde en mareritttur på fjellet i snødrev, minus 15 og småbarn som gjorde turen fra vanlige 4,5 timer til 7,5 timer på rett under 30 mil. Vi måtte bare lade en gang som vi vanligvis gjør, siden snittfarten var mye lavere brukte vi mindre strøm enn når vi kjører fort om sommeren. Anonymkode: f9648...894 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 21. september 2023 #13 Del Skrevet 21. september 2023 Vi har kia soul fra2016 og batterier og km er lav ..la oss si vi kjører til Gøteborg da må vi lade 4-6 ganger til og fra med 90-100 km o timen. Vi har aldri har problemer med det, men en så gammel bil kreves det mer lading og mer planlegging Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #14 Del Skrevet 21. september 2023 Vi har lang rekkevidde så spiller ikke så stor rolle. Må lade litt oftere. Om sommeren kan vi kjøre Oslo til Bergen uten ladestopp. Om vinteren må vi lade én gang. Anonymkode: d795b...14a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #15 Del Skrevet 21. september 2023 Vi merker at vi må lade oftere om vinteren, det går både på batterikapasitet, mer strøm til oppvarming og mer forbruk på å kjøre på snø/sludd/is. Om sommeren trenger vi ikke å tenke like mye, men på vinteren lader vi alltid opp til minst 80% før fjellovergang, også pga fare for kolonne Anonymkode: 60135...e2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 21. september 2023 #16 Del Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (På 20.9.2023 den 9.32): Rekkevidden synker og ladetiden øker ja. Noen biler kan varme opp batteriet før lading, det reduserer ladetiden. Jeg elsker vinteren med elbil uansett. Alltid oppvarmet og isfri bil når jeg skal ut. ❤️ Anonymkode: 71e87...116 Du skal få lov å være fornøyd med elektrisk, men akkurat det med varm og isfri bil er ikke forbeholdt elbiler. Min dieselbil er akkurat like varm og isfri, året rundt, og så har jeg 1000 km rekkevidde og fyller tanken på 1 minutt, da😉. Men det koster jo litt, så ved neste bilbytte blir det nok elektrisk på meg også😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 21. september 2023 #17 Del Skrevet 21. september 2023 (endret) Påkrevd skrev (10 minutter siden): Du skal få lov å være fornøyd med elektrisk, men akkurat det med varm og isfri bil er ikke forbeholdt elbiler. Min dieselbil er akkurat like varm og isfri, året rundt, og så har jeg 1000 km rekkevidde og fyller tanken på 1 minutt, da😉. Men det koster jo litt, så ved neste bilbytte blir det nok elektrisk på meg også😅 Har selv prøvd begge deler, og forvarming av dieselbil er på ingen måte like sømløst som elbil. Webasto og lignende som soter igjen er et kapittel for seg selv. Og dieselbiler uten dette bruker en liten evighet på å bli varme. Blir man stående i kø kan man risikere at det aldri blir varmt. Spesielt til småkjøring er det særdeles lite gunstig med dieselbil på vinteren. Endret 21. september 2023 av Traktor 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 21. september 2023 #18 Del Skrevet 21. september 2023 Traktor skrev (7 minutter siden): Har selv prøvd begge deler, og forvarming av dieselbil er på ingen måte like sømløst som elbil. Webasto og lignende som soter igjen er et kapittel for seg selv. Og dieselbiler uten dette bruker en liten evighet på å bli varme. Blir man stående i kø kan man risikere at det aldri blir varmt. Spesielt til småkjøring er det særdeles lite gunstig med dieselbil på vinteren. Trykker på knotten ca. 15 min. før jeg skal ut på vinteren. Godt og varmt, og isfritt. Følger servicer og har aldri hatt problem med tilsoting. Både varme og nedkjøling er raskt og smertefritt både på lange og korte turer. I det hele tatt, null problem. Mulig det er verre stilt på eldre biler, men det kan jeg ikke uttale meg om. Dette er den første dieselbilen jeg har, og den er relativt ny (3-4 år). Men som sagt, dieselen er jo dyr. Det er det eneste praktiske minuset. Jeg lånte en elbil (ca. 420 km rekkevidde på 100%) til en lengre tur nå i sommer, bare for å teste, og jeg må si det var godt å komme tilbake til egen bil. Opplevde å stå i kø for å komme frem til laderen, og selv med "hyperlading" er det gørr kjedelig å stå og vente på at batteriet saaakte får flere grønne streker. Et par steder var det selvfølgelig teknisk feil på laderen, så måtte ty til "sneglelader". Så hang plutselig appen. Mens fossilbilene fylte opp og dro igjen umiddelbart med 3 ganger så lang rekkevidde som jeg fikk. Man kan argumentere for at hjemmelading løser de utfordringene, men da skal man jo også ha tid og mulighet til å vente de timene det tar. Det har ihvertfall ikke jeg alltid. Neste bil blir sannsynligvis elektrisk fordi drivstoffprisene er horrible, det blir etterhvert kun elbiler å få tak i (nytt), og det blir vanskeligere og vanskeligere å kvitte seg med fossilbiler på bruktmarkedet. Før det nyter jeg godbilen min mens jeg kan👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #19 Del Skrevet 21. september 2023 Påkrevd skrev (4 minutter siden): Trykker på knotten ca. 15 min. før jeg skal ut på vinteren. Godt og varmt, og isfritt. Følger servicer og har aldri hatt problem med tilsoting. Både varme og nedkjøling er raskt og smertefritt både på lange og korte turer. I det hele tatt, null problem. Mulig det er verre stilt på eldre biler, men det kan jeg ikke uttale meg om. Dette er den første dieselbilen jeg har, og den er relativt ny (3-4 år). Men som sagt, dieselen er jo dyr. Det er det eneste praktiske minuset. Jeg lånte en elbil (ca. 420 km rekkevidde på 100%) til en lengre tur nå i sommer, bare for å teste, og jeg må si det var godt å komme tilbake til egen bil. Opplevde å stå i kø for å komme frem til laderen, og selv med "hyperlading" er det gørr kjedelig å stå og vente på at batteriet saaakte får flere grønne streker. Et par steder var det selvfølgelig teknisk feil på laderen, så måtte ty til "sneglelader". Så hang plutselig appen. Mens fossilbilene fylte opp og dro igjen umiddelbart med 3 ganger så lang rekkevidde som jeg fikk. Man kan argumentere for at hjemmelading løser de utfordringene, men da skal man jo også ha tid og mulighet til å vente de timene det tar. Det har ihvertfall ikke jeg alltid. Neste bil blir sannsynligvis elektrisk fordi drivstoffprisene er horrible, det blir etterhvert kun elbiler å få tak i (nytt), og det blir vanskeligere og vanskeligere å kvitte seg med fossilbiler på bruktmarkedet. Før det nyter jeg godbilen min mens jeg kan👍 Må bare henger meg på her. etter en sommer med elbil og langkjøring: vi lada da vi uansett stoppa. Opplevde aldri kø, aldri ladere som ikke fungerte, opplevde aldri å måtte vente på lading, heller motsatt, måtte skynde oss tilbake for å unngå gebyr for å stå etter oppnådd ladenivå. I hverdagen er det en drøm. Plugger i laderen hver kveld, bilen kutter strømmen når vi når 80%(øker grensa før langtur). Trenger aldri å bruke tid på å dra å fylle diesel. Anonymkode: 60135...e2f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 21. september 2023 #20 Del Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må bare henger meg på her. etter en sommer med elbil og langkjøring: vi lada da vi uansett stoppa. Opplevde aldri kø, aldri ladere som ikke fungerte, opplevde aldri å måtte vente på lading, heller motsatt, måtte skynde oss tilbake for å unngå gebyr for å stå etter oppnådd ladenivå. I hverdagen er det en drøm. Plugger i laderen hver kveld, bilen kutter strømmen når vi når 80%(øker grensa før langtur). Trenger aldri å bruke tid på å dra å fylle diesel. Anonymkode: 60135...e2f Flaks. Nå velger jeg heller ikke bil etter andres behov og vaner. Bruker man bilen mye, noe jeg har behov for, er det uansett et visst antall timer i døgnet den må stå på lading i garasjen, skal man i det hele tatt komme seg rundt. Det passer meg særdeles dårlig. Forøvrig, gebyr for å stå for lenge i laderen er jo et like stort irritasjonsmoment som at det tar lang tid å lade. Handlerunder, restaurantbesøk, møter eller tur på stranda som må avbrytes for å nappe ut en ledning. Takke seg til en pumpe. Åpner lokket, bruker noen sekunder på å fylle, og drar videre. Det gjør man langs veien når det nærmer seg tomt. Man behøver ikke planlegge noen utflukt eller beregne tid for å fylle diesel. Så har man fordelen med at den kan fylles proppfull hver gang, og kjøres til den er tom. El elbil skal man jo som du sier helst ikke lade mer enn 80%, og nivået skal helst ikke under 20% osv, ellers ryker batteriet mye fortere, og det koster jo omtrent et nasjonalbudsjett å bytte. En bil med 400 km rekkevidde har da reelt 280 km ved 20-80 lading. Jeg har bortimot 1000 km for hvert minutt jeg bruker på fylling. Uansett hvordan man vrir og vender på det er det ikke mulig å komme fram til at det er mindre praktisk....men dyrere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå