Gå til innhold

et spm om sokkestrikk og ta opp maskene ved hælen...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stikker du pinnen rett inn i maskene eller strikker du dem opp ? FInner liksom ikke den ultimate måten å gjør det på..Har så lyst å få det til uten å knote, eller at det blir hull...har søkt på youtube, men blir ikke klokere...har du et godt råd? Hva fungerer for deg? Blir veldig glad for tips :) 

Anonymkode: d4dc6...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stikker du pinnen rett inn i maskene eller strikker du dem opp ? FInner liksom ikke den ultimate måten å gjør det på..Har så lyst å få det til uten å knote, eller at det blir hull...har søkt på youtube, men blir ikke klokere...har du et godt råd? Hva fungerer for deg? Blir veldig glad for tips :) 

Anonymkode: d4dc6...1cd

Jeg pleier å hente opp masker langs sidene, gjerne litt inn fra kanten, og bruke forskjellige strikke teknikker når jeg strikker de opp, og det har redusert de hullene som oppstår bittelitt. Men jeg prata med både svigermor som er en skikkelig god strikker, samt damene på de lokale strikkebutikkene og de alle forteller meg at de hullene sliter de med også, og de pleier å stoppe litt når sokkene er ferdigstrikka, rett og slett. Så har starta med det. Om det jeg gjør er å brodere eller å stoppe, aner jeg ikke, men jeg forsterker rett og slett området og tetter igjen hullene på samme tid.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukker opp masker langs siden, kan ikke forklare det på noen god måte,desverre.

Men jeg får ikke de hullene lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stikker du pinnen rett inn i maskene eller strikker du dem opp ? FInner liksom ikke den ultimate måten å gjør det på..Har så lyst å få det til uten å knote, eller at det blir hull...har søkt på youtube, men blir ikke klokere...har du et godt råd? Hva fungerer for deg? Blir veldig glad for tips :) 

Anonymkode: d4dc6...1cd

Strikker dem inn vridd rett for å unngå hull 

Anonymkode: 3c079...f34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Strikker dem inn vridd rett for å unngå hull 

Anonymkode: 3c079...f34

Dette gjør jeg også. Fisker de opp med en heklenål og strikker vridd rett.

Anonymkode: 452bf...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dette gjør jeg også. Fisker de opp med en heklenål og strikker vridd rett.

Anonymkode: 452bf...a3c

Tusen takk for svar:) Jeg må ha det inn med teskei...strikker du de vridd rett samtidig som du fisker de opp? Eller blir det på neste runde? ts :) 

Anonymkode: d4dc6...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bålkaffe skrev (1 time siden):

Jeg pleier å hente opp masker langs sidene, gjerne litt inn fra kanten, og bruke forskjellige strikke teknikker når jeg strikker de opp, og det har redusert de hullene som oppstår bittelitt. Men jeg prata med både svigermor som er en skikkelig god strikker, samt damene på de lokale strikkebutikkene og de alle forteller meg at de hullene sliter de med også, og de pleier å stoppe litt når sokkene er ferdigstrikka, rett og slett. Så har starta med det. Om det jeg gjør er å brodere eller å stoppe, aner jeg ikke, men jeg forsterker rett og slett området og tetter igjen hullene på samme tid.

Takker :) Men når du henter opp masker langs sidene...bruker du tråden du strikker med? eller stikker du bare pinnen inn i hullene og strikker på neste runde? ts

Anonymkode: d4dc6...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukker vanligvis opp ytterste  "benet" på kantmasken, på den ene siden strikker jeg vridd, på den andre ikke. Gjør det slik siden  maskene vil ligge litt annerledes på pinnen på hver side, så det funker best for meg. På noen hæler bruker jeg rillestrikk på de ytterste sidemaskene, da plukker jeg opp i "knuten". Synes ofte det blir penere i overgangen på disse.

Anonymkode: 0af40...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takker :) Men når du henter opp masker langs sidene...bruker du tråden du strikker med? eller stikker du bare pinnen inn i hullene og strikker på neste runde? ts

Anonymkode: d4dc6...1cd

Jeg henter opp masker ved å stikke pinnen gjennom eksisterende masker i sokken, og strikker de på neste runde med ny tråd fra garnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har funnet ut at å strikke selve hællappen på et halvt pinnenr mindre gjør det enklere å plukke opp masker uten å få hull. Når jeg plukker opp maskene strikker jeg dem vriddrett. 

Anonymkode: 8b8ac...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...