Gå til innhold

Frykten for å være enig i en debatt


Gjest Inverto

Anbefalte innlegg

Jeg har en merkelig frykt: frykten får å vise at jeg er enig med noen

Mtp hvordan verden har blitt nå,
så nøler jeg ved å innrømme når noen i en debatt har klart å forandre mine meninger
og syn på noe. Fordi jeg frykter da at denne motparten sier på innsiden
"moahaha jeg har makt, jeg har klart å overtale han!".

Fordi la oss være ærlige:
de fleste på denne planeten er ikke lenger interessert i å ha siviliserte, dydige debatter.
De fleste er ute etter å indoktrinere motpartene til å dele deres syn og være enige med dem.
Det er et ego-stroke. Og jeg vil ikke være en del av det

Hva tenker dere? Er det virkelig slik folk er i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inverto skrev (2 minutter siden):

Jeg har en merkelig frykt: frykten får å vise at jeg er enig med noen

Mtp hvordan verden har blitt nå,
så nøler jeg ved å innrømme når noen i en debatt har klart å forandre mine meninger
og syn på noe. Fordi jeg frykter da at denne motparten sier på innsiden
"moahaha jeg har makt, jeg har klart å overtale han!".

Fordi la oss være ærlige:
de fleste på denne planeten er ikke lenger interessert i å ha siviliserte, dydige debatter.
De fleste er ute etter å indoktrinere motpartene til å dele deres syn og være enige med dem.
Det er et ego-stroke. Og jeg vil ikke være en del av det

Hva tenker dere? Er det virkelig slik folk er i dag?

Nei, hvis en person klarer å overtale deg, så sier det mest pm at du var åpen og villig til å se den andres argumenter, det er en positiv ting

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (9 minutter siden):

Jeg har en merkelig frykt: frykten får å vise at jeg er enig med noen

Mtp hvordan verden har blitt nå,
så nøler jeg ved å innrømme når noen i en debatt har klart å forandre mine meninger
og syn på noe. Fordi jeg frykter da at denne motparten sier på innsiden
"moahaha jeg har makt, jeg har klart å overtale han!".

Fordi la oss være ærlige:
de fleste på denne planeten er ikke lenger interessert i å ha siviliserte, dydige debatter.
De fleste er ute etter å indoktrinere motpartene til å dele deres syn og være enige med dem.
Det er et ego-stroke. Og jeg vil ikke være en del av det

Hva tenker dere? Er det virkelig slik folk er i dag?

Hvorfor tror du så dårlig om andre? Eller hvorfor generaliserer du så om andre og mener du sitter på en sannhet om andre?

Vær ærlig med deg selv - andre defineres ikke av din frykt.

Anonymkode: 227b5...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med mange, jeg.

Noen ganger har jeg til og med endret mening etter god argumentasjon eller å ha lært noe nytt. 

Stahet får deg jo fort bare til å se dum ut.

Er ikke det en greie Jeff Bezos sa, at det øverste tegnet på intelligens i hans øyne var evnen til å endre mening når man får presentert nye bevis. Ikke at Bezos er helten min, men mener han har et poeng.

Jeg tror dumme folk ofte er mye staere enn smarte folk. Er man smart så blir man ikke flau over eller føler seg liten om noen andre hadde rett likevel. 

Men det kan være jævla irriterende da, hvis personen er irriterende 😂

Endret av Cuntzilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Cuntzilla said:

Er ikke det en greie Jeff Bezos sa, at det øverste tegnet på intelligens i hans øyne var evnen til å endre mening når man får presentert nye bevis. Ikke at Bezos er helten min, men mener han har et poegn.

Tror alle er enig i at Bezos har et poeng. Men om man endrer mening handler ikke kun om intelligens. Det handler om hvor overbevist man var før man fikk presentert det nye beviset. I tillegg til om man har egeninteresse av av at det man trodde var sant. 

En kjent økonom har forresten et lignende kjent sitat som Bezos: “When the facts change, I change my mind. What do you do, sir?”

Anonymkode: d1fc4...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (52 minutter siden):

Det er et ego-stroke. Og jeg vil ikke være en del av det

Tar du ikke del i denne ego-kampen ved å ikke vise at du er enig med de? Det er jo 100% ditt eget ego som stopper deg fra å "overgi" deg til den andre, fordi du har en barnslig oppfatning om at det er "deg mot den andre", godt vs. ondt. Å vise at du er enig med noen du ikke liker eller er enig med generelt, viser STOR indre styrke, visdom og modenhet.

Sitat

Fordi la oss være ærlige:
de fleste på denne planeten er ikke lenger interessert i å ha siviliserte, dydige debatter.

I stedet for å gjøre nøyaktig det samme som de du kritiserer, nemlig å nære under et giftig debattklima der man aldri skal vise at den andre kan ha et godt poeng - Hva med å overgi deg når det skjer! Tørr å vise sårbarheten din, det avler medmenneskelighet, fred, inspirasjon og velvilje. Kanskje vil personen du debatterer få det ego-stroket, men hva så? Kanskje inspirerte du noen andre i rommet til å ville være bedre!

Anonymkode: 55aa8...96a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg burde kanskje skrevet ordet 'vise' i bold tekst.
Jeg er ikke redd for å være enig med noen.
Jeg har vært enig i noen utsagn og punkter fra mange jeg absolutt hater.
Andrew Tate for eksempel. Jævla edgelord, men jeg har vær enig i noen av kommentarene hans

Men det er å VISE at jeg er enig.
Der er problemet. Fordi jeg er redd for at motparten skal 
bli et arrogant rasshøl som et resultat av den ego-stroken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (4 minutter siden):

Jeg burde kanskje skrevet ordet 'vise' i bold tekst.
Jeg er ikke redd for å være enig med noen.
Jeg har vært enig i noen utsagn og punkter fra mange jeg absolutt hater.
Andrew Tate for eksempel. Jævla edgelord, men jeg har vær enig i noen av kommentarene hans

Men det er å VISE at jeg er enig.
Der er problemet. Fordi jeg er redd for at motparten skal 
bli et arrogant rasshøl som et resultat av den ego-stroken

Hvorfor er du redd for at h*n skal bli et arrogant rasshøl pga. at du viser at du er enig? Hva er det du er redd for?

Kan det være at du bidrar til en mer polarisert verden ved å sette "front mot front"?

Anonymkode: 55aa8...96a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor er du redd for at h*n skal bli et arrogant rasshøl pga. at du viser at du er enig? Hva er det du er redd for?

Anonymkode: 55aa8...96a

Synes du det er komfortabelt å prate med arrogante mennesker?

 

Nemlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes noe av det fineste et menneske kan gjøre, er nettopp å kunne endre mening og bli enig. Å lytte, stoppe opp og si "hm. der har du faktisk et poeng!". Altfor mange folk tviholder på sin egen mening i ren stahet, og tør ikke innrømme at de tar feil selv etter klare fakta og verdens mest overbeviste argumentasjon. Bare for at de ikke vil "tape" en diskusjon. DET er ego. 

Anonymkode: 80bae...2e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (På 17.9.2023 den 20.05):

Synes du det er komfortabelt å prate med arrogante mennesker?

 

Nemlig

Det er ikke komfortabelt nei, men det er uhyre nyttig kompetanse å forlate en diskusjon/krangel som har deeskalert takket være din egen stoisisme! :)

Anonymkode: 55aa8...96a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er ikke komfortabelt nei, men det er uhyre nyttig kompetanse å forlate en diskusjon/krangel som har deeskalert takket være din egen stoisisme! :)

Anonymkode: 55aa8...96a

Hell yeah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...