Gå til innhold

Lastebiler som prøver å presse for å bryte fartsgrensen

Dooley

Anbefalte innlegg

Det skjer nesten hver gang jeg kjører en viss strekning.

Lastebil ligger rett bak meg, ofte nærmere enn tre sekunder. Vi skal kjøre på flata, i nedoverbakker og i oppoverbakker.

Lastebilsjåføren VET hva fartsgrensen er, og hvordan han må kjøre for å komme opp og ned bakkene. Og han vet selvfølgelig at jeg ligger foran. Jeg ligger i fartsgrensa hele veien (speedometeret viser da 5 km høyere fart enn fartsgrensa).

Oppover bakkene kjører han i ræva mi, blinker med lysene og vifter med armene. Han må gasse på for å komme opp; han mener at han må bryte fartsgrensa og følgelig at jeg også må det.

Neste motbakke skulle man tro at han justerte seg og la seg et stykke bak meg for å bryte loven uten at jeg skal presses til det. Men neida, samme skjer igjen.

Hvorfor forventer lastebilsjåførene at jeg skal bryte fartsgrensa fordi de ikke klarer å tilpasse seg forholdene og skiltene?!?

Jeg gjør ikke det. Han får bli så forbannet han bare vil. Lær å justere avstanden til bilen foran!

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har rett i at han bør justere avstanden sin, men sannsynligheten for at han gjør det er veldig liten. Jeg pleier som regel å slippe de frem, for jeg orker ikke å ha han rett bak meg, skulle jeg brå-bremse fordi det plutselig kom en hindring foran bilen min så hadde jeg blitt pannekake, og den sjansen tør jeg ikke å ta. 

Anonymkode: 10d2f...eba

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis veldig mange blir frustert bak der, har du sjekket om bilen din viser rett fart? Jeg har en bil som viser for høyt tall på speedometeret. Så når jeg trodde jeg kjørte i 80 gikk det ca i 72km/t.

Anonymkode: 415d0...8ac

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker speedometer til å lese farten din, er den feil med opptil 10km/t for lite. Bruk gps måling for nøyaktig fart. Skjønner traileren godt, de har ekstremt stramme tidsfrister.

Anonymkode: 7c255...4fe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis veldig mange blir frustert bak der, har du sjekket om bilen din viser rett fart? Jeg har en bil som viser for høyt tall på speedometeret. Så når jeg trodde jeg kjørte i 80 gikk det ca i 72km/t.

Anonymkode: 415d0...8ac

Har sjekket, derfor legger jeg meg 5 over slik at jeg ligger i grensa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du bruker speedometer til å lese farten din, er den feil med opptil 10km/t for lite. Bruk gps måling for nøyaktig fart. Skjønner traileren godt, de har ekstremt stramme tidsfrister.

Anonymkode: 7c255...4fe

Jeg holder grensa når jeg ligger 5 over på speedometeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da hadde jeg bare nedjustert farten et lite stykke. Lagt meg 20/30 under fartsgrensen.

Anonymkode: c2d28...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motelvibes skrev (1 minutt siden):

Så, hvordan vet man at man ligger under det speedometeret viser? 

Vi har fartsmålingsskilt her jeg bor.

Er også et inn mot Oslo.

De viser at min faktiske fart er 5 km lavere enn speedometeret.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke å justere avstand. Lager man stor nok luke så legger det seg en bil inn i den luka. Og da må man slakke enda på farten for å lage ny luke, og da kommer det enda en idiot som legger i den nye luka. Og sånn fortsetter det. 

Så det å lage luke går ikke. 

Anonymkode: f82d1...ea6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det går ikke å justere avstand. Lager man stor nok luke så legger det seg en bil inn i den luka. Og da må man slakke enda på farten for å lage ny luke, og da kommer det enda en idiot som legger i den nye luka. Og sånn fortsetter det. 

Så det å lage luke går ikke. 

Anonymkode: f82d1...ea6

Bare når det er flere felt i samme retning. Det høres ut som det er tofeltsvei på strekningen TS snakker om, for jeg regner med lastebilen hadde passert i stedet for å ligge og presse om det var mulig. 

Anonymkode: 3e98f...620

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare slippe forbi de som vil forbi? 
Det er ikke så annerledes når man kjører bil, enn når msn går. 

Vil noen forbi meg opp en rulletrapp, da går jeg et steg til siden. Samme om fortauet er smalt, et steg til siden og man stopper for å slippe forbi. 

Jeg kjører skjeldent for fort, jeg er en snegle i trafikken, men jeg slipper forbi de som har det travelt. For det hender at heg av og til er sent ute, og trenger å kjøre fort, da liker jeg det om folk tar hensyn til meg og slipper meg forbi.

Tenk nå på de stakkars yrkessjåførene, de har rutet de skal nå, leveranser som skal være på rett tid.?Er vel bare å sakke på på sletta/flaten, sett blinklyset på å slippe dem forbi. Et raskt lite trykk på gasspedalen og du er tilbake oppe i fart. Koster deg så lite å ta hensyn.

Anonymkode: e3697...336

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor kjører folk over fartsgrensen? Hvorfor bryter folk loven?

Spørsmålet her er Hvorfor du velger å fore livet ditt fremfor å bare stoppe/slippe forbi. Selv om mennesker gjør handlinger som ikke er lov så burde du handle i din egen beste interesse. Ring heller politiet og få de til å stoppe han fremfor å sett ditt egen liv i fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en lastebil som virkelig vil forbi, hvorfor kan ikke DU samhandle i trafikk bildet og slippe den forbi?

Det er jo du som er til irritasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dooley skrev (34 minutter siden):

Vi har fartsmålingsskilt her jeg bor.

Er også et inn mot Oslo.

De viser at min faktiske fart er 5 km lavere enn speedometeret.

Jeg trodde også at jeg visste hva reell fart var på grunn av en slik fartsmåling, og la meg 8 km/t over på grunn av det.

Det resulterte i et forenklet forelegg på 2250 kr, ingen prikker.

Anonymkode: fe397...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lar meg ikke presse til å bryte fartsgrensa. Men hvis noen ligger bak meg og blinker med lysene, så svinger jeg ut og slipper forbi ved neste passende plass. Hvorfor gjør ikke du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjører nok for sent, @Dooley. Det kan du godt gjøre, men slipp trafikken forbi. Ikke alle har så god tid. Koster deg ingenting å ta hensyn.

Anonymkode: d39a5...c85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor ikke bare slippe forbi de som vil forbi? 
Det er ikke så annerledes når man kjører bil, enn når msn går. 

Vil noen forbi meg opp en rulletrapp, da går jeg et steg til siden. Samme om fortauet er smalt, et steg til siden og man stopper for å slippe forbi. 

Jeg kjører skjeldent for fort, jeg er en snegle i trafikken, men jeg slipper forbi de som har det travelt. For det hender at heg av og til er sent ute, og trenger å kjøre fort, da liker jeg det om folk tar hensyn til meg og slipper meg forbi.

Tenk nå på de stakkars yrkessjåførene, de har rutet de skal nå, leveranser som skal være på rett tid.?Er vel bare å sakke på på sletta/flaten, sett blinklyset på å slippe dem forbi. Et raskt lite trykk på gasspedalen og du er tilbake oppe i fart. Koster deg så lite å ta hensyn.

Anonymkode: e3697...336

Mener du virkelig at vi skal ta hensyn til de som forsøker å bryte loven ved å kjøre for fort fordi de har dårlig tid, og dermed sette andre mennesker i fare i trafikken? Det er jo ikke sånn at fartsgrensene er der på gøy, selv om ulykkesstatistikken de siste årene ser ut til at mange tror det. Dersom firmaer ikke gir sjåførene sine nok tid til å kjøre forsvarlig, så er det ikke vi medtrafikanter som skal bidra til at dette forsetter å skje. På tide at de får nok tid og nok lønn til å gjøre jobben sin forsvarlig.

Anonymkode: bb4a5...86d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dooley skrev (4 timer siden):

Det skjer nesten hver gang jeg kjører en viss strekning.

Lastebil ligger rett bak meg, ofte nærmere enn tre sekunder. Vi skal kjøre på flata, i nedoverbakker og i oppoverbakker.

Lastebilsjåføren VET hva fartsgrensen er, og hvordan han må kjøre for å komme opp og ned bakkene. Og han vet selvfølgelig at jeg ligger foran. Jeg ligger i fartsgrensa hele veien (speedometeret viser da 5 km høyere fart enn fartsgrensa).

Oppover bakkene kjører han i ræva mi, blinker med lysene og vifter med armene. Han må gasse på for å komme opp; han mener at han må bryte fartsgrensa og følgelig at jeg også må det.

Neste motbakke skulle man tro at han justerte seg og la seg et stykke bak meg for å bryte loven uten at jeg skal presses til det. Men neida, samme skjer igjen.

Hvorfor forventer lastebilsjåførene at jeg skal bryte fartsgrensa fordi de ikke klarer å tilpasse seg forholdene og skiltene?!?

Jeg gjør ikke det. Han får bli så forbannet han bare vil. Lær å justere avstanden til bilen foran!

Kamera bak og foran på bilen din.

Send opptak til purken og alle medier.

Legg det ut på youtube og tiktok og facebook o.l.

En dag vil de drepe noen fordi du ikke gjorde noenting for å stoppe dem, annet enn å sutre på KG.

Anonymkode: 7225c...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...