Gå til innhold

¨Tante¨


Gjest vimse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest gjest 0

Jeg lærte det av venninnen min som igjen lærte det av sin mor. Men jeg bruker ikke det mest.. Jeg synes det er greit å bare si mensen jeg da..

Tror det er forskjellig hva folk bruker jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det var mer tabu å snakke om mensen før? Og at de derfor fan på et "dekknavn" for mensen? :klø:

Jeg også synes det er litt fjortis, minner meg om tiden på ungdomsskola ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dette er et litt barnslig uttrykk. Akuurat som mensen er noe farlig å si.

Irriterer meg litt over at det kalles Tante rød på IKM-listene, hadde vært bedre med "Ikke gravid" istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg litt over at det kalles Tante rød på IKM-listene, hadde vært bedre med "Ikke gravid" istedenfor.

:Nikke: helt enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker på Ungdomskolen så fikk vi beskjed om å skrive VG (vanlig grunn) i mellingsboken og få signatur fra en av foreldrene så slapp vi gym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker på Ungdomskolen så fikk vi beskjed om å skrive VG (vanlig grunn) i mellingsboken og få signatur fra en av foreldrene så slapp vi gym.

Fikk ikke fri for gym med mindre vi hadde legemelding vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri hoert om tante roed foer kg, jeg!

For min del spiller det ingen rolle hva man kaller mensen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "lært" det av mine søstre, og jeg bruker det fremdeles. :rodme: Ikke hele tiden da, men en del.

Kanskje det har noe med at min mor proklamerte det for hva jeg syntes var halve verden, og det høyt og tydelig, da jeg fikk mensen for første gang. På meg virka det som om det var om å gjøre at alle fikk vite det senest fem minutter etter jeg i fortrolighet hadde fortalt henne at den var kommet. Ergo er mensen/menstruasjonen ord som minner meg om en lite hyggelig opplevelse. (Litt psyko-filosofisk nå :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare for den som lager neste liste å skrive "ikke gravid" i stedet for tante rød? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det var mer tabu å snakke om mensen før? Og at de derfor fan på et "dekknavn" for mensen?  :klø:

Før i tiden(gamle dager) tror jeg de oftest brukte ordet "tia" for mensen

Eks: "Hun har vel tia si, derfor hun er så gretten..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle ting leste jeg faktisk en sosialantropologisk bok om menstruasjon en gang, og der sto det at det var pg.a tabuer at man fant ulike "dekknavn" for det.

Mamma pleide visst aa si Petra, noen sier/sa Tante Roed. "Kjaert" barn har mange navn, virker det som! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tante rød i fra Hønefoss er på besøk"

Urk, hater den setningen. Det heter mensen, for svarte, svingende! får jeg lyst til å rope når folk kommer drassende med den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Mensen er nå et usedvanlig stygt ord, da. Prøv å si det høyt et par ganger. Det skjærer litt i ørene, synes jeg.

Man kunne vel kalt det for noe penere en gang i tiden :)

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tante rød i fra Hønefoss er på besøk"

Urk, hater den setningen. Det heter mensen, for svarte, svingende! får jeg lyst til å rope når folk kommer drassende med den der.

Nei, det heter menstruasjon, mensen er bare en forkortelse, et "kallenavn" det også.

Men... la nå folk få kalle det akkurat hva de vil.

"tantebesøk" er nå en ikke uvanlig måte å skrive det på nett i alle fall, og på engelskspråklige forum brukes også forkortelser som spiller på en tante. Soo?

Du kan kalle det hva du vil, så kan andre kalle det hva de vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal folk kalle menstruasjon hva de vil. Jeg vil bare vite hvorfor voksne mennesker bruker dette begrepet som jeg ikke forbinder med en ¨voksen talemåte¨ i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...