NoMoreMrNiceGuy Skrevet 16. september 2023 #1 Skrevet 16. september 2023 Hei. Vi er en familie på 5. Mor, far og 3 barn (12, 14 og 18 år). De siste +- 15 årene har vi invitert både mine, og min kones foreldre på juleaften. Vi treffer dem også 2 ganger i mellomjula, da vi er på besøk til begges foreldre. Besteforeldrene inviterer også hverandre, så det blir vi 9 (5+2+2..) som er sammen da også. 3 middager på 4/5 dager altså. Vi treffer dem også regelmessig gjennom resten av året da vi bor i nærheten av hverandre. Besteforeldrene tar stadig større plass. De er alle rundt 80 år gamle. De hører dårlig og snakker høyt,- og de snakker om sitt eget, og vi er helt utslitt etter kort tid sammen med dem. Nå er det blitt slik at vi gruer oss til feiringen. Blir sliten bare ved tanken. Hvordan kan vi fortelle dem at vi ønsker å feire juleaften alene vi 5 uten å knuse dem fullstendig ? Vi ønsker å ha fokus på oss selv, og ikke høre gamle historier om igjen for ørtende gang, eller få statusrapporter på hva alle naboene holder på med. Vi ønsker å feire med barna våre. (barna blir også sliten av besteforeldrene..) Besteforeldrene har allerede sagt at de gleder seg til juleaften, så de forventer at vi inviterer dem. De tar det som en selvfølge. Vi kommer jo uansett til å treffe dem 2 ganger i mellomjula, dette må da være “nok” ? Vi har også søsken som de kan være til (men de er nok veldig glade for at de er til oss), men våre besteforeldre går så godt overens at de nok vil være sammen.. (de drar på turer, kafebesøk etc.. sammen) Tar I mot alle råd med takk 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #2 Skrevet 16. september 2023 Jeg hadde nok tatt julaften med dem og sagt at vi skulle bort i romjula, dermed slipper man unna med å treffe dem en dag i stedet for to. Anonymkode: 944cc...b6b 17 5
Hannah80 Skrevet 16. september 2023 #3 Skrevet 16. september 2023 Dere treffer dem regelmessig gjennom hele året, skriver du. Da holder dere vel ut julekvelden også, sammen med dem. 17 3
Meadow Skrevet 16. september 2023 #4 Skrevet 16. september 2023 En dag er de borte. Dere holder ut noen julaftener til. 17 14
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #5 Skrevet 16. september 2023 Meadow skrev (4 minutter siden): En dag er de borte. Dere holder ut noen julaftener til. Enig. Ta julaften. Dropp flere besøk i jula. Anonymkode: f34fc...b85 7 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #6 Skrevet 16. september 2023 Jeg hadde prioritert julaften med besteforeldre. De er gamle, de gleder seg, ta vare på familien ❤️ en dag er de borte... men helt innenfor å ta resten av romjulen med bare kjernefamilien synes jeg. Anonymkode: eccf3...0b4 19 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #7 Skrevet 16. september 2023 Dere får vel kutte ned på en søndagsmiddag eller noe i stedet. Aldri om jeg hadde utelatt min far eller svigerforeldre fordi hørselen ikke er den samme, eller at historier blir fortalt for n’te gang. Anonymkode: 73cf5...682 13 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #8 Skrevet 16. september 2023 Du kan bare glede deg til den dagen du er i åttiårene og må sitte alene hele julen fordi barna dine ikke gidder å være sammen med deg. Anonymkode: a8846...069 12 3 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #9 Skrevet 16. september 2023 Kutt heller ned på andre besøk enn akkurat jula. Viktig for barna deres også å få feire med besteforeldrene mens de ennå kan. Anonymkode: 3bf09...3b2 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #10 Skrevet 16. september 2023 Neste år finnes de kanskje ikke lenger. Prioriter julaften. Ungene er såpass store at de må skjønne at vi gjør ting for andre selv om det er gøyere for dem selv å gjøre noe annet. Ellers blir dere selv ensomme besteforeldre fordi dere har lært opp ungene til å drite i familie hvis det er litt kjedelig eller slitsomt Anonymkode: 5ee57...b3a 8 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #11 Skrevet 16. september 2023 NoMoreMrNiceGuy skrev (42 minutter siden): Hei. Vi er en familie på 5. Mor, far og 3 barn (12, 14 og 18 år). De siste +- 15 årene har vi invitert både mine, og min kones foreldre på juleaften. Vi treffer dem også 2 ganger i mellomjula, da vi er på besøk til begges foreldre. Besteforeldrene inviterer også hverandre, så det blir vi 9 (5+2+2..) som er sammen da også. 3 middager på 4/5 dager altså. Vi treffer dem også regelmessig gjennom resten av året da vi bor i nærheten av hverandre. Besteforeldrene tar stadig større plass. De er alle rundt 80 år gamle. De hører dårlig og snakker høyt,- og de snakker om sitt eget, og vi er helt utslitt etter kort tid sammen med dem. Nå er det blitt slik at vi gruer oss til feiringen. Blir sliten bare ved tanken. Hvordan kan vi fortelle dem at vi ønsker å feire juleaften alene vi 5 uten å knuse dem fullstendig ? Vi ønsker å ha fokus på oss selv, og ikke høre gamle historier om igjen for ørtende gang, eller få statusrapporter på hva alle naboene holder på med. Vi ønsker å feire med barna våre. (barna blir også sliten av besteforeldrene..) Besteforeldrene har allerede sagt at de gleder seg til juleaften, så de forventer at vi inviterer dem. De tar det som en selvfølge. Vi kommer jo uansett til å treffe dem 2 ganger i mellomjula, dette må da være “nok” ? Vi har også søsken som de kan være til (men de er nok veldig glade for at de er til oss), men våre besteforeldre går så godt overens at de nok vil være sammen.. (de drar på turer, kafebesøk etc.. sammen) Tar I mot alle råd med takk Oj. Dere høres jo ikke ut som veldig koselige mennesker. Dette er menneskene som tok vare på dere da dere var slitsomme små snørrunger. Nå er det deres tur. Dette blir jo ikkke bedre. Det forventes faktisk at dere stiller opp for den og besøker dem fremover uansett hvor slitsomme de er. Og husk. Om ikke lenge har dere dem kanskje ikke lenger. Anonymkode: 933ff...d94 6 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #12 Skrevet 16. september 2023 Ikke kutt dem ut på julaften da! Det er bare hjerteløst. Har et svært anstrengt forhold til egne foreldre selv, som igså er rundt 80. Men jeg psyker meg opp til å holde ut julaften, 17.maier og en og annen søndagsmiddag. Det er ikke så himla mye gleder de har igjen, dere klarer dette! Anonymkode: 77798...bbd 8 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #13 Skrevet 16. september 2023 Enig med alle andre her, man koser seg sammen med de gamle mens de enda er blandt oss. " Offer" gjør vi alle i livet så dette greier dere. Hadde det vært en onkel på 43 så hadde det vært anderledes men akkurat dette får du nok ingen til å være enig med deg i. Anonymkode: 25a39...a3d 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #14 Skrevet 16. september 2023 Jeg er tilhenger av at folk skal få feire julaften slik de vil. Men i dette tilfellet syns jeg det er for sent å endre på tradisjoner, siden foreldre er gamle og litt skrøpelige. Mest sannsynlig er det vel ikke snakk om årevis til at de klarer å komme til dere? Anonymkode: 3e612...d58 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #15 Skrevet 16. september 2023 Herrefred. Kan ikke tro at det finnes så egoistiske menneske som ønsker å kutte de ut på selveste julaften. Dere er egoistiske! En dag er de borte, og da tror jeg nok at det dukker opp noen tanker i hodene deres. Som familie på fem, vil det bli mange juleaftener i årene fremover - som dere kan feire alene. Men for faen da, hold ut! Anonymkode: 3ea2a...b7c 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #16 Skrevet 16. september 2023 Let opp og sett på julemusikk fra gamledager og musikk fra tida de vokste opp, så blir det iallfall snakk om noe annet og kanskje en dans. Du kan også lage en julelek tilpasset alle. Gå rundt juletreet osv. Få fokuset på barna og på andre ting enn skravling! Anonymkode: 46e0f...8b7 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #17 Skrevet 16. september 2023 Meadow skrev (1 time siden): En dag er de borte. Dere holder ut noen julaftener til. Enig Anonymkode: 689bf...58e 2
Daria Skrevet 16. september 2023 #18 Skrevet 16. september 2023 Dette er kanskje noe av det mest hjerteløse jeg har lest her inne. Familie er ikke alltid kjempestas å tilbringe tid med - uansett alder - men man utelukker ikke familiens eldste på en av årets store familiedager fordi de ikke hører like godt som før. 9 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #19 Skrevet 16. september 2023 Dere er grusom, så ufattelig trist å lese. Anonymkode: 8d6f0...201 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #20 Skrevet 16. september 2023 Hadde feiret julaften med de og heller droppet en av de andre dagene hvis det er så forferdelig å være med "gamle folk"? Er ikke lenge til at dere "slipper" dem overhode NB! Leste innlegget engang til nå og håper du er et troll? Anonymkode: e7e17...1e7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå