Gå til innhold

Fått besøk av ekorn 🐿️😍


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å, så koselig! jeg vil også ha ekorn i hagen! Hjelper det å plante hassenøtt-tre, tror dere?

Anonymkode: 1612b...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vet jeg ikke og det tar kanskje lang tid før det blir nøtter på den? Vi oppdaget bare ekornene tilfeldig fordi det kom en og annen og spiste av fuglefrøene så da begynte vi å kjøpe nøtter til dem i stedet. De spiser ikke alle da, minst halvparten blir begravet rundt omkring i hagen. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å, så koselig! jeg vil også ha ekorn i hagen! Hjelper det å plante hassenøtt-tre, tror dere?

Anonymkode: 1612b...64d

Vi har eiketre, og det er populært, i hvert fall 😍

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 15.14):

Hei på dere 🥰😍

En liten oppdatering fra meg :) 
Har hatt besøk av disse to ekornene mine gjennom nesten hele vinter. 🥰 Hadde lite opphold i januar og februar og litt av mars, og på slutten av mars begynte de å komme igjen😅 Har alltid lagt ut valnøtt i skall for å se om de kommer og om de har vært her, og de startet å komme igjen😍 Hver dag får jeg besøk av begge, har også fått besøk av en til, men den kommer sjeldent og er skikkelig forsiktig når den først kommer. 

Men det jeg har lagt merke til på den ene (studerer dem når de spiser), er at den har noe rosa på begge sider av magen, noe som stikker ut, på begge sidene, liksom helt på siden av selve magen. Har forsøkt å google uten hell. Kan det være bryst? Vanskelig å se men det jeg har sett er at det er 2 eller 3 rosa greie som stikker ut på begge sidene.

Noen som har noe innspill? Som kanskje har mer greie enn meg?

 

Anonymkode: 66778...8a9

Det er en liten frøken som har unger et sted. Det rosa du ser er brystvorter. Du får krysse fingrene for at du får se ungene når de kommer ut av bolet, for de er fryktelig søte ❤️

Anonymkode: f95d2...1fa

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Å, så koselig! jeg vil også ha ekorn i hagen! Hjelper det å plante hassenøtt-tre, tror dere?

Anonymkode: 1612b...64d

Det tror jeg ja, jeg har et tre og den begynte i fjor å få skudd og da kom ekornene. Så ja, jeg tror det vil hjelpe.

Ts

Anonymkode: 66778...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (22 timer siden):

Det vet jeg ikke og det tar kanskje lang tid før det blir nøtter på den? Vi oppdaget bare ekornene tilfeldig fordi det kom en og annen og spiste av fuglefrøene så da begynte vi å kjøpe nøtter til dem i stedet. De spiser ikke alle da, minst halvparten blir begravet rundt omkring i hagen. :D 

Hehe, ja! De har begravd masse rundt omkring i hagen min, lurer på om jeg får masse trær😅😅

Ts

Anonymkode: 66778...8a9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er en liten frøken som har unger et sted. Det rosa du ser er brystvorter. Du får krysse fingrene for at du får se ungene når de kommer ut av bolet, for de er fryktelig søte ❤️

Anonymkode: f95d2...1fa

Det var det jeg tenkte også ja. Ååhhh som jeg håper at ungene snart kommer også.😍🥰

Ts

Anonymkode: 66778...8a9

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hehe, ja! De har begravd masse rundt omkring i hagen min, lurer på om jeg får masse trær😅😅

Ts

Anonymkode: 66778...8a9

Jeg synes det er litt morsomt at vi kjøper masse nøtter som bare havner i hagen. Jeg kjøper dem jo fordi jeg vil de skal spise dem, jeg kunne selv gått rundt i hagen og bare drysset nøtter rundt om jeg ønsket det. :D Men det er jo ikke noe jeg kan styre. Forhåpentligvis finner og spiser de en del av disse nøttene uansett.

Vi har for øvrig aldri sett ekornbarn mens de er helt små og nettopp ute av bolet. Det kom ett nytt ekorn i fjor som vi så at var et barn bare fordi hun var litt mindre enn de andre og det kom ett nytt barn nå i vår, som igjen var litt mindre enn de voksne, men jeg tror ikke vi hadde skjønt at de var barn om de ikke var rett ved siden av hverandre. Når de blir litt større kommer jeg til å slite med å se forskjell på dem. Jeg klarer å skille dem nå. Den ene fordi den er mørkere enn de andre (den som var ny i fjor). Og så er det to med lik farge, men hvor den ene (som er tam og spiser av hånden) har et rart øye og det andre er mye mer sky. Og det siste, ekornbarnet fra i år, har samme farge som de to voksne så når det blir større kommer jeg neppe til å klare å skille det fra den som er sky. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hehe, ja! De har begravd masse rundt omkring i hagen min, lurer på om jeg får masse trær😅😅

Ts

Anonymkode: 66778...8a9

Hos meg har det ikke blitt noen trær. De graver sjelden nøttene godt nok ned, noen ganger gjemmer de en nøtt under et dødt løv eller andre enkle metoder. Da kommer nøtteskrika og finner dem når de hamster på høsten. Så selv om ekornet ikke spiser dem, så blir det mat for noen andre.

Hos meg hamstrer de også solsikkefrøene, som egentlig er ment til fuglene. Og de liker å grave dem ned i blomsterpottene mine. Så uansett hva jeg har plantet, dukker det gjerne opp noen litt mystiske spirer innimellom alt annet. Og det viser seg alltid å være solsikker. Noen ganger har jeg klart å dyrke frem solsikkene også, og plukket dem med meg inn når de blomster. 🌻Jeg ser på det som en takk fra ekorngjengen min. ❤️

Anonymkode: f95d2...1fa

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en liten kompis i skogholtet der jeg går med hunden. Lurer på om den kom etter oss fordi jeg har godbiter. Den skal kanskje ikke ha ost og pølse, jeg har begynt å ha noen hasselnøtter i lommene for å gi den. 

Anonymkode: cf08a...221

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (4 timer siden):

Jeg synes det er litt morsomt at vi kjøper masse nøtter som bare havner i hagen. Jeg kjøper dem jo fordi jeg vil de skal spise dem, jeg kunne selv gått rundt i hagen og bare drysset nøtter rundt om jeg ønsket det. :D Men det er jo ikke noe jeg kan styre. Forhåpentligvis finner og spiser de en del av disse nøttene uansett.

Vi har for øvrig aldri sett ekornbarn mens de er helt små og nettopp ute av bolet. Det kom ett nytt ekorn i fjor som vi så at var et barn bare fordi hun var litt mindre enn de andre og det kom ett nytt barn nå i vår, som igjen var litt mindre enn de voksne, men jeg tror ikke vi hadde skjønt at de var barn om de ikke var rett ved siden av hverandre. Når de blir litt større kommer jeg til å slite med å se forskjell på dem. Jeg klarer å skille dem nå. Den ene fordi den er mørkere enn de andre (den som var ny i fjor). Og så er det to med lik farge, men hvor den ene (som er tam og spiser av hånden) har et rart øye og det andre er mye mer sky. Og det siste, ekornbarnet fra i år, har samme farge som de to voksne så når det blir større kommer jeg neppe til å klare å skille det fra den som er sky. 

Hehe😅 Herlig å lese det du skriver, koser meg skikkelig 😍

Jeg setter fram nøttemiks til dem på terrassen min og de kommer og spiser men noen tar de med seg og graver ned rundt omkring. Vi raket gresset førrige uken og fant et par store nøtt😂 Bare lot dem stå der jeg fant dem.

Ah, da var det kanskje en liten en vi fikk i fjor som vi tamet, for den var mindre enn de andre. 🤔 Men samme det, jeg er glad bare de kommer.🥰

Jeg har så lyst å kjøpe ekornhus til dem men i Norge er det lite utvalg, ingen nesten.🫤

Anonymkode: 66778...8a9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere kan bygge et selv? Jeg har litt lyst til å bygge noe til dem i sommer. Foreløpig har vi bare en veldig enkel liten nøttebeholder til dem som består av de nederste 10 cm av en halvliters brusflaske med et hull i hver side på toppen og en tråd gjennom så jeg kan henge den i en gren. Vi er på minst vår 5. eller 6. beholder og det er fordi det har hendt at et av ekornene kommer til tom mater og noen ganger blir de tydeligvis så frustrerte at de biter av tråden, tar med seg materen og stikker til skogs med den. Jeg har lurt på om det ligger en liten haug med halve brusflasker der ute et sted. :ler:  Første gang jeg kom ut en morgen og så den var borte skjønte jeg ikke hva i all verden som hadde skjedd, men så en annen gang fikk jeg se med egne øyne at ekornet bet av tråden og tok med seg beholderen. Så jeg kunne derfor tenke meg noe de ikke kan ta med seg. Jeg kunne tenke meg noe sånt som dette eller dette, men vi får se hva det blir til. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så heldige som har ekorn i hagen! 🥰 Veldig koselig tråd dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...