AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #1 Del Skrevet 15. september 2023 Det er jo forskjell på østlandsdialektene. Noen ganger ganske stor forskjell også. Du høre lett om noen er fra Bærum eller Fredrikstad. Men jeg kan ikke høre om det er forskjell på de nordnorske dialekter. Jeg kan ikke høre om en person er fra Bodø eller Alta. Eneste jeg kan høre er samene, siden de har norsk som andrespråk. Men ellers klarer jeg ikke plassere folk annet enn at de er fra et av tre nordligste fylkene. Anonymkode: ee08a...f00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #2 Del Skrevet 15. september 2023 Det kan være stor forskjell og tidvis lett å identifisere hvor i nord vedkommende kommer fra Anonymkode: 85be6...b36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #3 Del Skrevet 15. september 2023 Eh, Okey? Da er du faktisk veldig dårlig på dialekter. Dårlig språkøre generelt antagelig. Anonymkode: 563d8...428 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #4 Del Skrevet 15. september 2023 Det kan være stor forskjell, ja. Hører enkelt forskjell på dialekten til en bodøværing og en finnmarking (en fra Alta f.eks). Anonymkode: 1a635...7b1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #5 Del Skrevet 15. september 2023 Det er stor forskjell på dialektene i Alta og Bodø..Og Alta ligger i Finnmark. Anonymkode: 1feee...9b8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #6 Del Skrevet 15. september 2023 Og samer bor jo alle steder i Norge. En fra Tysfjord snakker likt som en fra Karasjok, selv om de begge er samer 😄 Anonymkode: 563d8...428 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #7 Del Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jo forskjell på østlandsdialektene. Noen ganger ganske stor forskjell også. Du høre lett om noen er fra Bærum eller Fredrikstad. Men jeg kan ikke høre om det er forskjell på de nordnorske dialekter. Jeg kan ikke høre om en person er fra Bodø eller Alta. Eneste jeg kan høre er samene, siden de har norsk som andrespråk. Men ellers klarer jeg ikke plassere folk annet enn at de er fra et av tre nordligste fylkene. Anonymkode: ee08a...f00 Hvis du ikke klarer å høre forskjell så må jeg si du har snakket svært lite med nordnorske mennesker. Kanskje på tide å utvide nettverket sitt? 😁 Anonymkode: 1a635...7b1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RC Skrevet 15. september 2023 #8 Del Skrevet 15. september 2023 Ja, herlighet. Stor forskjell på en fra Bodø, Vesterålen eller Tromsø f.eks. Rundt Målselv snakker de til og med nesten østerdøling. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peggy-Lovise Skrevet 15. september 2023 #9 Del Skrevet 15. september 2023 I trøndelag også. Jeg kan lett høre hvor i trøndelag noen kommer fra på dialekten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #10 Del Skrevet 15. september 2023 Det er få samer som har norsk som andrespråk. De fleste samer kan ikke samisk engang. Anonymkode: 160ae...14c 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
barleymill Skrevet 15. september 2023 #11 Del Skrevet 15. september 2023 RC skrev (5 minutter siden): Ja, herlighet. Stor forskjell på en fra Bodø, Vesterålen eller Tromsø f.eks. Rundt Målselv snakker de til og med nesten østerdøling. Grunnen til at dialekta ved målselvtraktene er fraflytting fra østlandet til målselv på 1700 tallet 😎 står litt om det på wikipedia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #12 Del Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Og samer bor jo alle steder i Norge. En fra Tysfjord snakker likt som en fra Karasjok, selv om de begge er samer 😄 Anonymkode: 563d8...428 Samer i Tysfjord og i Karasjok snakker ikke likt😂 de har til og med to ulike samiske språk. Den norske dialekten deres er jo lik som stedet de kommer fra😂 Anonymkode: 49771...291 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #13 Del Skrevet 15. september 2023 RC skrev (1 time siden): Rundt Målselv snakker de til og med nesten østerdøling. Nesten? Jeg trodde de snakket (en egen variant av) østerdøling Anonymkode: 8a6b5...cfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #14 Del Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nesten? Jeg trodde de snakket (en egen variant av) østerdøling Anonymkode: 8a6b5...cfb Det kommer vel an på hvordan du definerer østerdøling da egentlig Anonymkode: 8a6b5...cfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Januar2 Skrevet 15. september 2023 #15 Del Skrevet 15. september 2023 Ja det er til og med ulike dialekter pp Romerike særlig skille mellom nedre og øvre men det vaskes ut av innflyttere 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #16 Del Skrevet 15. september 2023 RC skrev (1 time siden): Ja, herlighet. Stor forskjell på en fra Bodø, Vesterålen eller Tromsø f.eks. Rundt Målselv snakker de til og med nesten østerdøling. Det er igrunnen mest i Bardu (nabokommunen til Målselv) at dialekten er utpreget Østerdøl. Anonymkode: e74cb...a8d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #17 Del Skrevet 15. september 2023 Stor forskjell! 😅 Anonymkode: 51f23...561 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fireflies Skrevet 15. september 2023 #18 Del Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er få samer som har norsk som andrespråk. De fleste samer kan ikke samisk engang. Anonymkode: 160ae...14c Her tror jeg TS tenker på noen samiske fra Finnmark. De som fortsatt lever på det samiske viset. Tror ikke TS er klar over at det bor flest samiske i Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #19 Del Skrevet 15. september 2023 Ja. En time unna med bil både øst og vest her jeg bor er det forskjell på dialektene. Helt vest sier de e, her sier vi eg og øst sier de æ. 2 timer unna sier de æg. Bare et eksempel. Anonymkode: 44e44...21a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #20 Del Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (På 15.9.2023 den 21.25): Det er jo forskjell på østlandsdialektene. Noen ganger ganske stor forskjell også. Du høre lett om noen er fra Bærum eller Fredrikstad. Anonymkode: ee08a...f00 Unge bærumfolk høres nå ut som østfoldinger. Anonymkode: f46b1...ec5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå