Gå til innhold

Fikk barn med mindreårig asylsøker – dømt til halvannet års fengsel.

Concert

Anbefalte innlegg

Hannah80 skrev (13 timer siden):

Hun burde aldri fått lov å jobbe med barn og ungdom igjen. Aldri, noensinne. Hun må mangle noe veldig fundamentalt, når hun har utvist en så ekstremt dårlig dømmekraft. 

I Sverige , som har mange fler asylsøkere er dette "fenomenet" velkjent. De kaller for "batikhäxor",  godt voksne kvinner som gjennom sin jobb eller engagement, skaffer seg en slags "morsrolle" ovenfor unge asylsøkere. Så går de over streken til slutt,og utnytter dem seksuelt.  Som regel er de eldre enn 37 da, 45-65 år.... venstreorienteerte, naive... (staakkar Sabib )og ikke akkurat seksuelt attraktive. Her har de muligheten (this is a secret between us, yeah) 🙄

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bullehurk skrev (7 minutter siden):

I Sverige , som har mange fler asylsøkere er dette "fenomenet" velkjent. De kaller for "batikhäxor",  godt voksne kvinner som gjennom sin jobb eller engagement, skaffer seg en slags "morsrolle" ovenfor unge asylsøkere. Så går de over streken til slutt,og utnytter dem seksuelt.  Som regel er de eldre enn 37 da, 45-65 år.... venstreorienteerte, naive... (staakkar Sabib )og ikke akkurat seksuelt attraktive. Her har de muligheten (this is a secret between us, yeah) 🙄

Haha, jeg googlet det, og du har jo helt rett. Jeg elsker forresten uttrykket batikkheks👍

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (24 minutter siden):

Men ville du sagt det samme hvis den voksne var en mann?

Kanskje. På generelt grunnlag tror jeg en vil finne "sårbarheter" hos overgriperen hos begge kjønn, men jeg tror samtidig at det er mange flere menn som vil finne jenter i den alderen tiltrekkende enn det er kvinner som finner gutter i den alderen tiltrekkende, og at det dermed at det kanskje er større sjanse for at det hos menn handler mer om manglende kontroll eller et mer "gjennomtenkt" ønske om å utnytte situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjalloh skrev (29 minutter siden):

Her var det mange antagelser, gitt.

Du vet at kvinner også kan voldta?

Hvorfor er det overgrep når jenta er mindreårig, men 'spenning' fra den mindreåriges side hvis det er en gutt?

Hvordan vet du at han har familie han sender penger til, og 'får råd' fra? Hvis han kom hit alene, kan familien hans for alt du vet være døde. 

Kommer han fra ett krigsherjet land, kan han ha mye traumer. Han er sårbar. Hun er en eldre kvinne som skal være omsorgsperson. Hun har utnyttet gutten, og sin stilling. 

Slik ville vi dømt en mann som utnyttet ei ung jente, og slik må vi dømme en kvinne som utnytter en gutt.

Det spiller ingen rolle hvor den mindreårige kommer fra.

Det du driver med, er victim blaming.

Antagelser ?   Du kan jo selv søke litt på nettet !  https://www.nrk.no/norge/unge-afghanere-lever-pa-bonner-og-pasta-for-a-sende-penger-hjem-1.12671560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (42 minutter siden):

Min første tanke da jeg leste dette var:

Var han egentlig mindreårig? Altfor mange 18+ menn oppgir yngre alder. 

Men ja, meget spesielt hele greia ...

Vil jo tro at de dobbeltsjekket dette før hun fikk dommen? Det er velkjent at mindreårige asylsøkere lyver på alderen, men blant annet tannundersøkelse og røntgen kan avdekke mye:

https://www.nrk.no/viten/slik-foregar-alderssjekk-av-mindrearige-asylsokere-1.12580833

Dersom de ikke har sjekket dette, så er det noe kritikkverdig.

Endret av iliah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 hours ago, Merlin said:

Forsvarer ikke et øyeblikk den 37 år gamle kvinnen.  Men i slike saker føler jeg alltid der er mye grums.  En asylsøker på 15 år har et apparat i ryggen som har fått han til Norge og gitt ham de rådene han behøver.  Regner også med han har en familie han sporadisk har kontakt med og som han hjelper med økonomiske bidrag.  Er han sårbar eller var det spennende og kanskje litt lønnsomt og ha et nært forhold til denne kvinnen ?  Vær så god, bare dra rasistkortet. 

Du mener kvinnen var offeret i saken? 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (3 minutter siden):

Du mener kvinnen var offeret i saken? 😂

Kan du forklare meg hvorfor du trekker den konklusjonen ut ifra det jeg skrev ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjalloh skrev (9 minutter siden):

Og du vet at dette gjelder gutten i denne saken? 

Eller antar du at det gjør det?

Jeg antar ingenting.  Jeg forholder meg kun til opplysninger som kommer fram når saker om mindreårige asylsøkere omtales i media. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/4pGbe/enslige-mindreaarige-asylsoekere-hvorfor-sender-foreldrene-barna-fra-seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Merlin said:

Jeg antar ingenting.  Jeg forholder meg kun til opplysninger som kommer fram når saker om mindreårige asylsøkere omtales i media. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/4pGbe/enslige-mindreaarige-asylsoekere-hvorfor-sender-foreldrene-barna-fra-seg

Så du kommenterer altså ut i fra generelt grunnlag? Du vet ikke om dette gjelder DENNE gutten?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 time siden):

Min første tanke da jeg leste dette var:

Var han egentlig mindreårig? Altfor mange 18+ menn oppgir yngre alder. 

Men ja, meget spesielt hele greia ...

Har det noe som helst å si? Kvinnen hadde en alder å ta utgangspunktet i, og det er den juridiske  alderen som gjelder. Uansett så er det ikke profesjonelt av henne å ligge rundt med de hun har slikt ansvar over. 

" Jeg forgrep meg på han fordi jeg VET at altfor mange menn oppgir yngre alder, derfor så bør jeg frikjennes". 

" Siden jeg vet at det er flest menn som voldtar, så da antar jeg at alle menn er voldtektsmenn " 

Like teit begge to.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iliah skrev (3 timer siden):

Vil jo tro at de dobbeltsjekket dette før hun fikk dommen? Det er velkjent at mindreårige asylsøkere lyver på alderen, men blant annet tannundersøkelse og røntgen kan avdekke mye:

https://www.nrk.no/viten/slik-foregar-alderssjekk-av-mindrearige-asylsokere-1.12580833

Dersom de ikke har sjekket dette, så er det noe kritikkverdig.

Dette er jo en omstridt metode som få steder i Oslo driver med eller drev med før. 

Så mange forblir ikke-avslørt av den grunn. Systemet er tillitbasert og denne tilliten misbrukes på det groveste. Det lyves om navn, hjemland, alder og alt. En 15-16-åring kan absolutt se større og kraftigere ut og med litt skjegg og bart se ut som 18+. Men det kan også være andre veien - en større og kraftigere ung mann med litt skjegg og bart som er 19 eller 20 kan fint lyve at han er 15 eller 16 for å få en fot i Norge lovlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
Concert skrev (På 15.9.2023 den 13.37):

En 37 år gammel kvinne er dømt til fengsel etter at hun fikk barn med en mindreårig asylsøker hun hadde ansvaret for. Seks måneder av straffen er gjort betinget.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/misbrukte-mindrearig-asylsoker-1.16555915

Selvsagt er det riktig. Ikke bre utnytter hun en mindreårig seksuelt, men hun har ansvaret for ham og er I en maktposisjon. Det siste er en egen forbrytelse, og den mest alvorlige av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (2 timer siden):

Dette er jo en omstridt metode som få steder i Oslo driver med eller drev med før. 

Så mange forblir ikke-avslørt av den grunn. Systemet er tillitbasert og denne tilliten misbrukes på det groveste. Det lyves om navn, hjemland, alder og alt. En 15-16-åring kan absolutt se større og kraftigere ut og med litt skjegg og bart se ut som 18+. Men det kan også være andre veien - en større og kraftigere ung mann med litt skjegg og bart som er 19 eller 20 kan fint lyve at han er 15 eller 16 for å få en fot i Norge lovlig. 

Å sjekke 60 stk. i uka er vel ikke en omstridt metode som få driver med?

Rettighetene til mindreårige asylsøkere er enormt gode i Norge, som seg hør og bør. Det skulle bare mangle at voksne ikke lurer seg til å fylle opp kvotene slik at færre mindreårige får komme hit.

Endret av iliah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (10 timer siden):

Det kan ikke stemme, er man under 16 og blir gravid med en voksen mann finnes det jo håndfaste bevis på overgrep. Jeg tror ikke på dine anekdoter. Særlig ikke om overgrepet er utført an en lærer/miljøarbeider/hjelpeperson 

Du får tro hva du vil. Håndfaste bevis er ikke alltid nok til å få noen dømt for overgrep her i landet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 minutter siden, Marihønepøne said:

Du får tro hva du vil. Håndfaste bevis er ikke alltid nok til å få noen dømt for overgrep her i landet. 

Jo, er det opprettet sak og det finnes håndfaste bevis på overgrep så blir man dømt. Kan du vise til eksempel på det motsatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

malebøtte skrev (4 timer siden):

Har det noe som helst å si? Kvinnen hadde en alder å ta utgangspunktet i, og det er den juridiske  alderen som gjelder. Uansett så er det ikke profesjonelt av henne å ligge rundt med de hun har slikt ansvar over. 

" Jeg forgrep meg på han fordi jeg VET at altfor mange menn oppgir yngre alder, derfor så bør jeg frikjennes". 

" Siden jeg vet at det er flest menn som voldtar, så da antar jeg at alle menn er voldtektsmenn " 

Like teit begge to.

For min del er ikke problemet at han var påstått 16 og hun 30 da de innledet et seksuelt forhold, men at hun jobbet der. Så lenge begge samtykket til sex, ser jeg ikke problemet. Problemet er at hun jobbet der og derfor og kun derfor var det feil. Men her brukes hans alder for å ''snu'' på problemstillingen. Ja, like greit at en 16-årig jente samtykker til sex med en 30-årig mann og blir gravid med hans barn, men problemet ville vært at han jobber der. Så dette med overgrep ... ja, han var stor nok å vite at sex uten kondom kan føre til baby i magen. Han var påstått 16 og da er det ikke snakk om et barn som ikke vet hva han driver med. Var det gjensidige følelser og sex med samtykke - null problem. Han visste hva han drev med, hun også. Men hun burde sluttet i jobben FØR det gikk over til sex og svangerskap. Da ville det ikke vært noe sak. Timingen er feil. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (1 time siden):

Jo, er det opprettet sak og det finnes håndfaste bevis på overgrep så blir man dømt. Kan du vise til eksempel på det motsatte?

Jeg vil anbefale deg å følge med i media. Dette problemet omtales jevnlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marihønepøne said:

Jeg vil anbefale deg å følge med i media. Dette problemet omtales jevnlig. 

Jeg følger nok mer med i media en du tror, og vet at du tar feil. Om det er så vanlig så kan du muligens dele noen eksempel med meg, for jeg kan ikke huske å ha sett noe av det du påstår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...