Gå til innhold

Erna Solberg gift med daytrader

keops

Anbefalte innlegg

FruR skrev (6 minutter siden):

I usa var det jo stor skandale når utenriksminister  Hillary tok med seg jobbharddisk hjem. Og ikke minst Trump med alle dokumentene han stakk av med . Vet ikke hvordan reglene for dette er for norske politikere ? 

Jeg lurer også på det, og jeg lurer på om  Erna, rutiner og regelverk er vanntette nok til å ikke å slippe en dråpe informasjon på ektefellen. Dersom rutinene  og Erna er vanntette så kan ikke Sindre ha fått gjort noe galt. I motsatt fall så har jo rutinene/administrasjonen eller Erna en vesentlig del av skylda.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Grosny skrev (5 minutter siden):

Jeg lurer også på det, og jeg lurer på om  Erna, rutiner og regelverk er vanntette nok til å ikke å slippe en dråpe informasjon på ektefellen. Dersom rutinene  og Erna er vanntette så kan ikke Sindre ha fått gjort noe galt. I motsatt fall så har jo rutinene/administrasjonen eller Erna en vesentlig del av skylda.

Sindre er jo sitert på at de snakker mye næringspolitikk i hjemmet,  han har også kommet med ønsker til Erna om hvem han ønsker inn i bedriftstyrer der det offentlige har stor eierandel. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (1 minutt siden):

Sindre er jo sitert på at de snakker mye næringspolitikk i hjemmet,  han har også kommet med ønsker til Erna om hvem han ønsker inn i bedriftstyrer der det offentlige har stor eierandel. 

Skitt, ser ut som hun er gift med en lobbyist og bor sammen med han. Høres ut som sikkerhetsbrudd eller manglende sikkerhetsregler. Her ser det ut som om Sindre er så smart at han får Erna til å lekke, samtidig som Erna er så skjødesløs at hun lekker.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Smos1 said:

For et latterlig svar av han i dette intervjuet «det var slik vi ville ha det. Vi tok opp de spørsmålene seerne selv hadde sendt inn. Vi snakket om det seerne var opptatt av både politisk og personlig» 

Enig. Her er vel deler av kritikken at dette ikke er måten intervjuene på Debatten vanligvis foregår. Hadde det alltid vært slik at intervjuet var basert på spørsmålene seerne sendte inn så hadde det jo vært en annen sak. I tillegg så får de jo også trolig såpass mange spørsmål fra seerne at redaksjonen selv må foreta valg av hvilke spørsmål de velger å stille. Også er det jo også mulig at PR-rådgiverne til Høyre sender inn drøssevis av  spørsmål til redaksjonen for å få spørsmålene de selv ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SITC skrev (11 timer siden):

Hjelp meg å forstå: hvorfor i alle dager var det satt opp intervju pr mediehus (17 totalt eller mer), og ikke alle på en gang??

Synes det virker så underlig! skulle tro hun prøvde å skjule noe… 

Det er nok fordi alle mediehus ønsker et reelt intervju. En pressekonferanse blir ikke det samme. Man kommer ikke i dybden på samme måte.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (8 minutter siden):

Enig. Her er vel deler av kritikken at dette ikke er måten intervjuene på Debatten vanligvis foregår. Hadde det alltid vært slik at intervjuet var basert på spørsmålene seerne sendte inn så hadde det jo vært en annen sak. I tillegg så får de jo også trolig såpass mange spørsmål fra seerne at redaksjonen selv må foreta valg av hvilke spørsmål de velger å stille. Også er det jo også mulig at PR-rådgiverne til Høyre sender inn drøssevis av  spørsmål til redaksjonen for å få spørsmålene de selv ønsker. 

Hun hadde pgså stilt på 13 intervju samme dag hvor hun har svart på de samme kritiske spørsmålene. De intervjuene finnes for de som gidder å se.

Solvang tenkte at det ikke var vits i et intervju nr 14 med nøyaktig samme spørsmål.

Enten det, eller så får du tro på en fjollete teori om at Høyre kan diktere pressen. Hvis noen har trodd det før så er det motbevist i denne saken.

Hele saken er gravd frem av E24.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Isambard said:

Hun hadde pgså stilt på 13 intervju samme dag hvor hun har svart på de samme kritiske spørsmålene. De intervjuene finnes for de som gidder å se.

Solvang tenkte at det ikke var vits i et intervju nr 14 med nøyaktig samme spørsmål.

Enten det, eller så får du tro på en fjollete teori om at Høyre kan diktere pressen. Hvis noen har trodd det før så er det motbevist i denne saken.

Hele saken er gravd frem av E24.

Jeg ikke kritisert E24 eller alle mediene. Men åpenbart kan Høyre påvirke hvilke spørsmål Solvang stiller når Solvang velger spørsmål som blir sendt inn. Det er jo bare å sende inn spørsmål og Høyre har såpass store ressurser at det har ingen problemer med å sørge for at flesteparten av spørsmålene som blir sendt inn er spørsmålene Erna ønsker å få.  

Sjekket på NRKs nettside. Og der er det sendt inn nesten 1000 spørsmål i løpet av 9 timer. Det ville vært svært lett for Høyre å sørge for at flesteparten av spørsmålene var vennlige. 

https://www.nrk.no/debatten/

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (54 minutter siden):

Vi vet at dette var , eller deler av det var , under covid . Altså vi vet jo at Sindre hadde hjemmekontor , hvis Erna også hadde hjemmekontor må hu hatt med pc hjem .. 100% sikkert .

Endret av FruR
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (5 minutter siden):

Vi vet at dette var , eller deler av det var , under covid . Altså vi vet jo at Sindre hadde hjemmekontor , hvis Erna også hadde hjemmekontor må hu hatt med pc hjem .. 100% sikkert .

Men måtte Sindre Finnes ha tilgang på alle rom? Er ikke statsministerboligen stor nok til å ha et låsbart kontor?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (3 timer siden):

Men måtte Sindre Finnes ha tilgang på alle rom? Er ikke statsministerboligen stor nok til å ha et låsbart kontor?

Sant nok .. men vi vet ikke at disse forhåndsreglene var tatt … og det er interessant og noe pressen burde sjekke ut hvis de begge hadde hjemmekontor i statsminister boligen samtidig . Dersom hun hadde hjemmekontor er det jo en sannsynlighet for at han kan ha sett dokumenter eller overhørt ting . Kanskje til og med kan han ha sett taushetsbelagte dokumenter Erna ikke hadde lov å ta med hjem. 

Endret av FruR
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sindre er iallfall ikke CIA, Mossad eller FSB, men vi vet  at utenlandske regimer planter agenter intimt på sentrale personer. I det perspektivet er aksjelek relativt  uskyldig, og det  viktigste med denne saken er egentlig at han har avdekket sikkerhetshull.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med disse sakene (Huitfeldt og Solberg) er at jeg begynner å miste tilliten til Økokrim. De burde gått tungt inn i begge sakene og etterforsket, fant de ingenting så kunne de henlagt uten problem.

Hele seansen i går var latterlig, og når man som "pause" fra Erna får servert intervju med utenriksministeren er parodien komplett. Begge disse skulle tatt permisjon, Økokrim skulle hostet opp habile etterforskere og gransket ALT. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordy skrev (8 minutter siden):

Det verste med disse sakene (Huitfeldt og Solberg) er at jeg begynner å miste tilliten til Økokrim. De burde gått tungt inn i begge sakene og etterforsket, fant de ingenting så kunne de henlagt uten problem.

Hele seansen i går var latterlig, og når man som "pause" fra Erna får servert intervju med utenriksministeren er parodien komplett. Begge disse skulle tatt permisjon, Økokrim skulle hostet opp habile etterforskere og gransket ALT. 

Takk! Det minner meg på hva Høyre kuttet i når de satt i regjering. Jeg la merke til det den gang da. Det var jo spesielt, for hvem er det Økokrim pleier etterforske? De fattige?

https://www.dn.no/trond-eirik-schea/statsbudsjettet/okokrim/okokrim-ma-droppe-saker-etter-budsjettkutt/1-1-5482193

Heldigvis har SV helt andre tanker.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/abl024/sv-vil-gi-ti-millioner-ekstra-til-oekokrim

Endret av Gugglo
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jordy skrev (24 minutter siden):

Når en i tillegg vet at en av de som hjelper Sindre Finnes er tidligere nestsjef i Økokrim. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (20 minutter siden):

Når en i tillegg vet at en av de som hjelper Sindre Finnes er tidligere nestsjef i Økokrim. 

☹️

Guffent. Er det ingen med ryggrad lengre?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om denne saken ikke får konsekvenser, setter det også presedens for hva vi tillater av våre politikere. Strikken blir tøyd. En trenger ikke gå av for å ta ansvar, var det ikke det Erna sa? 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Torsdag presiserte Finnes' advokat overfor Børsen at det fortsatt ikke har framkommet opplysninger som indikerer at noen av aksjehandlene er basert på innsideinformasjon. Han har samtidig uttrykt et ønske om at Økokrim ser på saken.

Finnes' arbeidsgiver i Norsk Industri bekrefter til Børsen fredag formiddag at de har hatt en gjennomgang og så langt ikke har funnet spor av innsidehandel."

"- Finnes’ advokat ønsker at Økokrim skal etterforske saken." Til dette svarer Økokrim: "- Aksjehandel er en lovlig virksomhet. For at Økokrim skal åpne etterforsking må det foreligge visse indikasjoner på at det i forbindelse med aksjehandelen kan ha funnet sted overtredelser av verdipapirhandelloven." 

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/okokrim-om-finnes-saken-omfattende/80236447

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (1 time siden):

Om denne saken ikke får konsekvenser, setter det også presedens for hva vi tillater av våre politikere. Strikken blir tøyd. En trenger ikke gå av for å ta ansvar, var det ikke det Erna sa? 

Ja hvis det blir standaren når politikere lyver, stjeler og jukser så er det jo bra for demokrati , valgdeltagelse og tillit til politkerne 🙄

Endret av FruR
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (8 timer siden):

Media ble ikke lurt, de har "venner" som er høyt oppe i Høyre, inkludert Erna. Når du kan enkelt finne en slik tidslinje, så er det noe journalistene enkelt kan gjøre også. Men de gjør det ikke. Tenker du at alle journalister i Norge er såpass mye dummere enn deg at de ikke klarer det samme? Niks, det er ikke det som er problemet. Det er den manglende viljen til å gå Erna grundig til verks og vise frem løgnene og hykleriet som er problemet.

Hvor ofte leser du generelt dyp og analytisk journalisme i norske aviser? Det meste er overfladisk gjengivelse av andre saker fra andre aviser- enten norske eller amerikanske. Det er lite journalisme idag som er preget av analytisk tanke og egen research.

Det er åpenbart at du ikke har fulgt godt nok med i denne saken!

Denne saken sprakk for Erna Solberg nettopp pga. grundig arbeid fra E24. Før dette har flere medier forsøkt å ta opp det samme, faktisk siden 2013 da dette første gang var nevnt, det var oppe i 2014, 2017, 2019.

Tidslinjen "min", som du snakker om, er en kombinasjon av tidslinjen til E24 og Høyres/Erna Solbergs offisielle tidslinje. Og de har begge florert i alt av media i det siste.

Det som er mitt i den tidslinjen, det er analysen av Erna Solberg og Høyres strategier og hvordan disse har endret seg etterhvert som de har feilet med ene strategien etter den andre. Men enig med deg i at akkurat det ikke er vanskelig å se. Problemet er at Erna Solberg omgir seg med profesjonelle spinndoktorer som opererer nettopp for å få folk til å ikke fokuser på hva denne saken dreier seg om - og i hvert fall ikke fokusere på strategiene de åpenbart benytter seg av for å oppnå dette.

I motsetning til de som har tidsfrister og deadlines for publisering, så kan det være enklere å se slike mønster når man har en avstand til saken og heller ikke har disse tidsfristene som journalister og media har å forholde seg til. Men selve analysen av Erna Solberg og hennes profesjonelle PR-stab og spinndoktorers strategier, det ser jeg nå det er andre som også skriver om i media, i kronikker, i artikler.

Ellers - jeg er temmelig sikker på at f.eks. Klassekampen er veldig interessert i tips, hvis du mener at deres journalister styres av Erna Solberg...

Jeg er enig i at norske aviser generelt har blitt dårligere enn før, spesielt på analyser og dybdejournalistikk. Men det er pga. føringer fra eierne som prioriterer klikk-journalistikk i nærmest grotesk grad.

Vi har mange gode og svært kunnskapsrike journalister i Norge. Flere burde sette pris på dem og det arbeidet de gjør og heller klikke seg inn på sakene deres, heller enn populistiske saker og div. alfabet-kjendiser blottet for innhold.

Vi får dessverre både de politikerne og de medier vi velgere, folket, fortjener. Man kan ikke forvente dybdeanalyser når folk flest stadig klikker seg inn på intetsigende artikler som egentlig ikke kvalifiserer som journalistikk.

Men du - følg litt bedre med i saken, og har du tips, så er jeg sikker på at Klassekampen vil sette pris på det... ;)

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...