Gå til innhold

Erna Solberg gift med daytrader

keops

Anbefalte innlegg

Gugglo skrev (4 timer siden):

Nå blir det jo tydelig hvorfor Erna i sin tid ønsket mer hemmelighold rundt hva SMK og regjeringen gjorde.

Sitat (artikkel fra da Erna var i regjering) :
Erna fastholder hemmelighold - Siv får smekk for lovbrudd
Finansdepartementet har brutt loven i saken om de hemmelige kalenderpostene, ifølge Sivilombudsmannen. Samtidig fastholder Statsministerens kontor at Ernas kalender skal være hemmelig.
https://www.dagbladet.no/nyheter/erna-fastholder-hemmelighold---siv-far-smekk-for-lovbrudd/70372402

Sitat (enda en artikkel om hemmeligholdet som er blitt avslørt) :
En rekke dokumenter har nå blitt offentliggjort, men de var det ikke mulig å finne for offentligheten før skandalen ble avslørt.

Mens Solberg var statsminister, førte nemlig ikke de ansatte ved Statsministerens kontor (SMK) den omfattende kontakten på e-post med hennes ektemann Sindre Finnes, inn i postjournalen.

Det viser undersøkelser VG har gjort og delt med førsteamanuensis Jon Christian Fløysvik Nordrum ved Institutt for offentlig rett på Universitetet i Oslo.

– Statsministerens kontor har brutt Arkivloven og Offentleglova, sier Nordrum til VG.
https://e24.no/naeringsliv/i/l3ybPe/jurist-statsministerens-kontor-broet-loven-flere-ganger-under-solberg

Det er ikke noe rart at saken opprører folket. Er bare Solberg korrupt, eller hele partiet høyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Adobyen skrev (33 minutter siden):

Det er ikke noe rart at saken opprører folket. Er bare Solberg korrupt, eller hele partiet høyre?

Det virker som om det strekker seg langt utenfor Høyre også, dessverre - i hvert fall når  man ser de nettverkene som er blitt synlige i denne saken.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (12 minutter siden):

Det virker som om det strekker seg langt utenfor Høyre også, dessverre - i hvert fall når  man ser de nettverkene som er blitt synlige i denne saken.

Det er helt vilt og faktisk en stor fare for vårt demokrati. Man skulle virkelig ønske en total opprydding og .nedvask av «maktens høyborg»., men det vil nok aldri skje. Det må faktisk også ryddes i kommunene, for lokalpolitikerne lar seg også «kjøpe»

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (10 minutter siden):

Stillheten fra Arbeiderpartiet gjør at en kan lure på om vi har fått en politisk klasse, som beskytter hverandre, Våkn opp, våkn opp.

Stillheten fra Ap og de andre partiene kan få en til å lure på om det er flere som har svin i skogen. 

Har vært oppsiktsvekkende lite politisk dramatikk rundt Erna. Ser ut som at alle politikerne har trødd halen mellom beina og rømt på hytta. Eventuelt gjemt seg på kontorene for å rydde opp i eget rot før mer blir avslørt. 

Bortsett fra partiet Rødt, for de har vært våken. Samt et par andre politikere. Men sistnevnte ser ut til å kjøre enslige kommentarer som sololøp bare for å ha det gjort. 

Har vært pussige tider i norsk politikk etter valget. Hele opplegget er bekymringsverdig, all den tid skandalene har kommet som perler på en snor, og man neppe er ferdig med det første.

Tilliten er fraværende. Det er ingen grunn til å la dem få tvilen tilgode lenger. Hverken den ene eller andre. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (3 minutter siden):

Stillheten fra Ap og de andre partiene kan få en til å lure på om det er flere som har svin i skogen. 

Har vært oppsiktsvekkende lite politisk dramatikk rundt Erna. Ser ut som at alle politikerne har trødd halen mellom beina og rømt på hytta. Eventuelt gjemt seg på kontorene for å rydde opp i eget rot før mer blir avslørt. 

Bortsett fra partiet Rødt, for de har vært våken. Samt et par andre politikere. Men sistnevnte ser ut til å kjøre enslige kommentarer som sololøp bare for å ha det gjort. 

Har vært pussige tider i norsk politikk etter valget. Hele opplegget er bekymringsverdig, all den tid skandalene har kommet som perler på en snor, og man neppe er ferdig med det første.

Tilliten er fraværende. Det er ingen grunn til å la dem få tvilen tilgode lenger. Hverken den ene eller andre. 

Enig, den stillheten er høylydt i sin stillhet...

Jeg er overbevist om at det er så mye grums i de fleste partier i dag, at de velger å sitte stille i båten, håper også dette, som det meste annet vil gå over, med bare et eller to offer i kjølvannet - men uten at resten avsløres.

Det er nesten surrealistisk å være vitne til at politikere på Stortinget nærmest tier ihjel det som har vært et langvarig angrep på det norske demokratiet... fra Statsminister Solberg som satt i åtte år - og som fortsetter med å angripe demokratiet nå med måten hun, Høyre, Finnes og hele deres hjelpeapparat nå viser forakt for norsk lov, norsk demokrati, Stortinget, og de tillitsvervene disse politikerne og tillitsstillingene de andre har.

Når folket ikke lenger har tillit til politikerne på Stortinget, da er demokratiet i ferd med å smuldre opp. Dette åpner for en situasjon som vi helst ikke møter i mareritt en gang.

Men politikerne tverrpolitisk vet at de selv er medskyldige i at tilliten nå har smuldret opp så mye også før Solberg-saken kom frem i lyset.

Vi må ha helt andre krav til våre politikere. Men hvordan skal vi få det - når det er dagens politikere som i så fall må sette helt nye regler for seg selv og de som kommer etter dem...?

Vi har jo sett det flere ganger før når de f.eks. øker egne lønninger, senest i juni i år: https://www.dagbladet.no/nyheter/okte-egen-lonn-holdt-kjeft/79569105

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/stortinget-ga-seg-selv-millionlonn-og-dro-rett-til-108-dager-uten-moter/o/5-95-1176965

De har ingen egeninteresse av å endre reglene, da så mange av dem er partipolitiske broilere, de har gjort seg selv til en egen adel. Og så lenge de ikke har egeninteresse av å skape regler som kan sikre demokratiet bedre fremover, så tror jeg de landets toppolitikere villig ofrer demokratiet for å beholde egen status og eget adelskap - og nettverket de skaper seg til den dagen de mot formodning mister sine jobber på Stortinget.  Bare se hvordan de ikke har vært villige til å sikre slike at PR-byråene ikke har livslang fri tilgang til Stortinget 24/7 365 dager i året...

Jeg har snakket med en del forlk i det siste, og det som skremmer meg er at så mange forteller at de orker ikke å engasjere seg, de har resignert, de har ingen tro på at politikerne jobber for landets beste lenger, de tror ikke at det er noe de selv kan gjøre lenger for demokratiet, folk tror ikke lenger på politikerne og tror de er korrupte.

Dette er en så stor krise at det er vanskelig å finne ord for det!

Og likevel sitter de fleste politikerne på Stortinget like tause nå som da de innvilget seg selv enda høyere lønnsøkning i en tid hvor matkøene i landet øker og øker...

Partiet Rødt er det eneste som skiller seg positivt ut, som du også skrev, Bombasi. Og så er det enkeltpolitikere som fort blir tiet ihjel når de ytrer sin bekymring.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bombasi skrev (36 minutter siden):

De kan ikke sitte og kommentere hele tiden, siden de tross alt har andre saker på bordet som må ryddes opp i, tror du ikke? Nå jobber journalister og mange andre med dette, vil du eller meg at det skal kommenteres så mye fra alle kanter at vi blir lei og slutter å lese? De må holde seg stille nå og bør det - og så må noen gjøre jobben sin. Tror du ikke det snakkes i korrodorene der? Og letes etter mer? De gjemmer seg ikke - det er klokt å observere også!

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje på tide å minne om den ukulturen som var på Stortinget da Karita Bekkemellem var der?

Sitat:

- Det var et klatresamfunn de luxe, og de skydde ingen midler for å klatre på andres bekostning, sier Stangeland
...
En av dem som har fortalt om et miljø med utfrysing og usynliggjøring er Karita Bekkemellem, som satt på Stortinget for Arbeiderpartiet. I boken heter det at hun ble «trakassert av de gamle kjerringene i Arbeiderpartiet».

- Det handlet om latterliggjøring og en form for usynliggjøring, reaksjoner på utseende og klesdrakt og den type ting, sier Bekkemellem.

Stangeland sier Høyres Erna Solberg ble dårlig behandlet av Høyre-kvinner med lengre fartstid da hun var fersk på tinget.

- Jeg husker at det ikke bare var fint snakk om Erna Solberg i korridorene med det samme hun kom inn, sier Stangeland.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/AjX95/stangeland-bekrefter-mobbing-paa-stortinget

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig ikke et spørsmål om Erna må gå, men når. Hvor seigt skal Høyre gjøre dette for seg selv? De er vel allerede så investert i forklaringen at det er vanskelig å snu.

Dog kommer det hele ned til ett viktig spørsmål: Kan Erna Solberg bli statsminister igjen? Nei, det kan hun ikke.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis, da er dette enda mer alvorlig.

Sitat:
Solberg-regjeringen makulerte aksjeavtaler. – Hvis dette er et offentlig arkiv er det ikke bare dumt, men ulovlig, sier riksarkivar Inga Bolstad.
https://www.dn.no/politikk/solberg-regjeringen-kan-ha-brutt-loven-da-den-makulerte-dokumenter-om-aksjehandel/2-1-1525833

(Betalingsartikkel)

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (10 minutter siden):

Hvis, da er dette enda mer alvorlig.

Sitat:
Solberg-regjeringen makulerte aksjeavtaler. – Hvis dette er et offentlig arkiv er det ikke bare dumt, men ulovlig, sier riksarkivar Inga Bolstad.
https://www.dn.no/politikk/solberg-regjeringen-kan-ha-brutt-loven-da-den-makulerte-dokumenter-om-aksjehandel/2-1-1525833

(Betalingsartikkel)

https://e24.no/naeringsliv/i/l3ybPe/jurist-statsministerens-kontor-broet-loven-flere-ganger-under-solberg

Beklager; trodde det var samme sak. Jeg ser nå at det handler om makulering i tillegg. Festlig gjeng.

Endret av Lawyam
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frisk Frosk skrev (17 timer siden):

* Som Statsminister satte Erna Solberg seg selv over norsk lov ved å være inhabil flere ganger.

Hva mener du her?

1. Jeg trodde at krav om habilitet var en forskrift og ikke lov

2. Det er en merkelig framstilling å si at hun «satte seg over» (aktiv) når det hun har gjort er å unnlate å ha kontroll på ektemannens handlinger (passiv). Vil du si at jeg «setter meg over skolereglementet» hvis guttungen havner i en slåsskamp på skolen?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Apis skrev (9 timer siden):

Stillheten fra Arbeiderpartiet gjør at en kan lure på om vi har fått en politisk klasse, som beskytter hverandre, Våkn opp, våkn opp.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/onbPQW/jeg-er-i-ferd-med-aa-miste-tilliten-det-er-derfor-jeg-er-saa-opproert

Eller at Ap har enda mer svin i egen skog og bare venter på flere bomber i pressen. 

Erna og Høyre var heller ikke de som kommenterte mest skandalene i Ap i år. 

''Det er ille, men vi er heller ikke noe bedre selv, så best å sitte rolig i båten''.

Interessant detalj var da SMK selv begikk tabber ved å ikke journalføre i postjournalen mange av dokumentene. 

Man begynner virkelig å lure på hvilke mentale evner de på toppen i samfunnet har ... 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Drizzt said:

Eller at Ap har enda mer svin i egen skog og bare venter på flere bomber i pressen. 

Erna og Høyre var heller ikke de som kommenterte mest skandalene i Ap i år. 

''Det er ille, men vi er heller ikke noe bedre selv, så best å sitte rolig i båten''.

Interessant detalj var da SMK selv begikk tabber ved å ikke journalføre i postjournalen mange av dokumentene. 

Man begynner virkelig å lure på hvilke mentale evner de på toppen i samfunnet har ... 

SMK drives av det enkelte parti når man er inne. Ernas stabssjef risikerer her fengsel ved å gjemme/slette bevis for offentligheten. Jeg har liten tiltro til at det skjer, for politikere straffer ikke politikere.

Gud vet hva AP gjør, det er sikkert ikke bedre. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (8 timer siden):

Det er vel egentlig ikke et spørsmål om Erna må gå, men når. Hvor seigt skal Høyre gjøre dette for seg selv? De er vel allerede så investert i forklaringen at det er vanskelig å snu.

Dog kommer det hele ned til ett viktig spørsmål: Kan Erna Solberg bli statsminister igjen? Nei, det kan hun ikke.

Helt enig.

Jeg tror det er smartest Høyre å bytte leder for å vinne neste valg. 

Nå mente jeg allerede før denne saken at Erna bør trekke seg og slippe til nye krefter. Jeg synes ikke vi skal ende som USA hvor de nominerer oldinger fordi man ikke tør å gi sjansen til nye navn. 

Apis skrev (10 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/onbPQW/jeg-er-i-ferd-med-aa-miste-tilliten-det-er-derfor-jeg-er-saa-opproert

Det er en no-brainer. Støre lot Huitfeldt bli og godtok argumentet om at hun var "uvitende inhabil". Det beste AP kan gjøre er å holde kjeft, la pressen gjøre jobben og spise popcorn. Jeg tror ikke folk flest vil se på de sakene som helt forskjellig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...