Gå til innhold

Når man blir stengt ute som pårørende😭

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Når noen du er veldig glad i blir alvorlig syk føler jeg det er vanlig at man blir sterkere som familie. Dessverre er ikke det slik i min familie. 

Bestefar er alvorlig syk og frykter han går bort. 
Jeg sitter i helt annen del av landet og skulle veldig vært der og bare holdt hånden hans om ikke noe annet. I min familie har vi noen som er veldig kalde til alt sånt. Fikk beskjed om at jeg trengte ikke komme han hadde alle sine nærmeste rundt seg. Han ble sendt på sykehuset alene fordi de var slitne. Altså folk som er på siste reise skal ikke dø alene synes jeg. Jeg bare jeg kan komme. Får til svar det går bare en vei uansett så du kan bare la vær. 

De ringte ikke en gang når han ble langt inn på sykehuset. Men nevner det i en bisetning når jeg ringer. Jeg vet bestefar ville hatt meg der men jeg vil ikke lage bråk med å reise og trenge meg på som de sier. Og jeg er et følelsesmenneske hadde jeg sittet sammen med han ville jeg holdt hånden hans og sagt hvor utrolig glad jeg er i han og takke for alt han har lært meg opp igjennom. 

Jeg vet hele resten av familien har besøkt han i dag men at igjen skal han ligge alene hele natten. Og  jeg vet at flere av hans søsken ikke er informert. De ville nok også vært der. 

Sender alle mine tanker og kjærlighet til min kjære bestefar❤️ Tror aldri jeg kommer til å reise hjem til resten av familien etter dette. 

Jeg spurte om de i hvertfall ringer hvis det skulle skje noe når som helst på døgne. Fikk det er jo ikke noe vits å vekke deg unødig eller styre sånn. 

Jeg var hjemme og besøkte bestefar i august heldigvis. Men tanken på at han kanskje dør alene og redd er ikke til å holde ut😭

Anonymkode: 2a769...b01

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke tillatelse for å besøke han. Jeg er i samme situasjon. Jeg besøker hver dag uansett hvor unødvendig tanta mi mener det er.

Anonymkode: 4c438...db8

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bestemmer over ditt eget liv så det er vel bare å reise? ❤️

Anonymkode: 8c844...0e7

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipaa skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor reiser du bare ikke da?? 

Fordi jeg frykter at siden det ikke passer for enkelte i familien at jeg ikke får komme inn på sykehuset en gang. Bestefar, mamma og meg har alltid vært de som har blitt hakket på og dårlig behandlet. Spesielt av tante og hun står som nærmeste pårørende og eventuell verge. 

Ts 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi jeg frykter at siden det ikke passer for enkelte i familien at jeg ikke får komme inn på sykehuset en gang. Bestefar, mamma og meg har alltid vært de som har blitt hakket på og dårlig behandlet. Spesielt av tante og hun står som nærmeste pårørende og eventuell verge. 

Ts 

Hva mener du ”ikke passer for”? Om bestefaren din er døende så har du ikke tid til å gjøre deg til offer nå. Enten så reiser du eller så reiser du ikke, det faller på deg.

Anonymkode: 4c438...db8

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å angre om du ikke reiser... det er bare å dra ♥️

Anonymkode: e5b75...a05

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis, ellers kommer du fort til å angre senere. 
Er det mulig å ta inn på hotell og reise rett til sykehuset uten å informere resten av familie? Du kan bare henvende deg i resepsjonen og si at du skal besøke xx og de forteller deg hvor han ligger. 😊

Anonymkode: 2db94...c64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sykt tafatt du er. Du kan jo reise, du kommer jo bare med unnskyldninger.

Anonymkode: b8494...dae

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi faen i familien din og hva de tenker, tenk på hva du ønsker og kom deg avgårde til bestefar.

Det er for sent å angre når bestefaren din har gått bort.

Du trenger ikke å bo hos familien din, du kan ta inn på et hotell, et Airbnb rom eller sove over hos en venn.

Lykke til❤️

Anonymkode: c1ff6...3e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som du har det burde du ikke tvile på om du skal reise eller ei. Jeg hører en veldig usikker, litt kuet stemme hos deg. Men det er DU som har rett. Det er folk som DEG vi ønsker oss i et godt samfunn. Tanten din er kald og kynisk, men ikke la det hindre deg i å ta farvel med din bestefar. Du må ha troa på at det du gjør er rett. Det er rett!

Hopp på første fly og gi bestefar en hjertevarm avskjedsklem ❤️

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i akkurat samme situasjon. Jeg dro. Det var jeg og en person til som var tilstede der som var besteforelders aller nærmeste. Men alle andre, som ikke tålte den nære relasjonen nektet meg å få komme bort til senga, fikk aller nådigst stå ved døren et eller to minutter.

Jeg ventet der lenge, i håp om at noen kunne ta til fornuft, noe de ikke gjorde.

Men i ettertid er jeg likevel glad for min egen del at jeg forsøkte. Det er bedre å vite at jeg forsøkte enn om jeg bare hadde uteblitt, for da ville jeg alltid lurt på "hva om...?".

Så reis, snakk med ansvarlig lege for din bestefar, ts, forklar situasjonen og spør om de kan hjelpe deg på noen måte. Jeg spurte aldri helsepersonell om det da min døde, men jeg vet andre som har fått tid med sin kjære i samme situasjon når andre rundt har nektet.

Dra til din bestefar ❤️

Anonymkode: 5c554...175

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan reise og holde han i hånden. Og du kan informere hans søsken så de også får mulighet til det. Er bare på amerikanse filmer at dødsleie er er sted hvor familier i konflikt blir venner. Du trenger ikke gjøre deg og søsknene hans til noe offer. Du er sjefen i ditt liv og har nok kontroll til å dra. Bare dra 

Anonymkode: 5cc47...76f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis! Du kommer til å angre hvis ikke, jeg er så glad jeg holdt min bestefar i handa da han døde.

Om din bestefar er en av få gode i din familie så er det viktig at du får sagt farvel til ham og så kan du gi fingeren til resten av familien din etterpå.

Jeg TVILER sterkt på at de kommer til å nekte deg å treffe ham om du tropper opp på sykehuset, kanskje du til og med blir den eneste der.

Anonymkode: 2740d...083

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig å reise hjem om natten. 

Sykehuset ringer om han kommer til å gå bort iløpet av natten uansett. Da kan man komme, eller han får fastvakt som sitter hos han. 

Du vil bare føle deg i veien om du skal bo inne på hans rom frem til tiden er inne. Det kan gå alt fra 24 timer til 3 uker. Alt ettersom. 

Anonymkode: aa340...cca

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva gjør det om din tante blir sur over det? Slik hun høres ut så blir det vel ikke mye kontakt uansett etter dette? 
Reis, lytt til deg selv og si ifra til hans søsken. Drit i din tante, du trenger ikke de senere i livet uansett :) 

Så kan jeg si det slik at vi reiste fra mamma om natten, ikke fordi vi ikke ønsket å være der men hun var så urolig akkurat som vi forstyrret henne. De ringte når det endret seg, men vi rakk aldri frem. Jeg angrer ikke i dag jeg gjorde det jeg trodde var riktig. 

Endret av Forvirret23
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk reagerer forskjellig, at de tenker at det går kun en vei og det ikke er vits å komme kan være godt ment. Du må ta deg fri fra jobben, skole, det kan dras ut lenge før han evt går bort, så er det begravelse og det blir dratt ut i tid. Kanskje tenker de at det er langt og dyrt og reise, og at du mister mye jobb skole? 
Men ønsker du å komme hjem så må du bare si fra at du vil hjem og være hos din bestefar. Det er ingen som nekter deg å komme på besøk på sykehuset, det er bare å komme på sykehuset og besøke han. 

Anonymkode: f6b18...48f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du venner i området rundt? Noen som har en sofa, en seng en hytte? Sjekk også billige overnattingssteder ellers. Om du kommer selvstendig og av egen lomme då kan de ikke si en dritt, du er et voksent menneske som vil si hadet til bestefar. Gjør det, han vil sette pris på det og det er aller viktigst. De dumme kan du bare gå forbi, glem dem. Jeg orker ikke mer tull fra min familie, har fått nok.

Anonymkode: bbf74...a89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...