Gå til innhold

Hva skjer med den forpulte bybanen i Bergen nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jobber som bussjåfør i Åsane og kjører de store stamlinjene gjennom sentrum. Jeg elsker jobben min, men jeg ser behovet for en bybane. Veinettet er ekstremt sårbart og jeg opplever at trafikken blir tettere og tettere samtidig som antall passasjerer øker. Jeg står ofte i kø og hører mye på fortvilte passasjerer som kommer for sent på jobb igjen. En sjelden gang prøver de også å ta det utover oss sjåfører selv om det ikke er så mye vi kan gjøre.

Bussavgangene er tette og vi står som sild i tønne på endestoppene hvor det rett og slett ikke er plass til flere busser. I tillegg mangler det svært mange sjåfører (35 fulltidsstillinger på min avdeling står ledig). 

Selv om det pr. dags dato går noe lunde greit så klarer jeg ikke å se for meg at Åsane - sentrum skal betjenes med busser om 10år, det tviler jeg på at det er kapasitet til.

Fra et samfunnsøkonomisk perspektiv så er nok en bane over Bryggen det beste alternativet, men det rører sterkt ved befolkningens identitet og tilhørighet til byen. Det har jeg full forståelse for. 

Personlig tror jeg ikke at det blir så gale hvis banen går over Bryggen, så lenge det ikke er svære kjøreledninger og master langs traseen for de er virkelig stygg. 

Håper de bygger den uansett hvilken trase de lander på. Så får jeg heller begynne å kjøre bybane istedenfor buss. 

 

Anonymkode: fe120...1c6

Men hvorfor ikke bygge egen buss trasse istedenfor bane? Det er mye billigere og fleksibelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiuren skrev (1 time siden):

Men hvorfor ikke bygge egen buss trasse istedenfor bane? Det er mye billigere og fleksibelt.

Ja nei si det, det er nok en stor kostnad knyttet til oppgraderingen av et eget bussfelt også. Ikke minst må alle snuplasser oppgraderes betraktelig og rekrutteringen må skyte fart ut av det blå ( kommer nok aldri til å skje). Busser tar også mindre passasjerer og krever derfor langt flere årsverk for å drifte. Hadde vært spennende å se kostnad pr. passasjer mellom bybane og egen busstrase med alle faktorer inkludert.  

Anonymkode: fe120...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Ja nei si det, det er nok en stor kostnad knyttet til oppgraderingen av et eget bussfelt også. Ikke minst må alle snuplasser oppgraderes betraktelig og rekrutteringen må skyte fart ut av det blå ( kommer nok aldri til å skje). Busser tar også mindre passasjerer og krever derfor langt flere årsverk for å drifte. Hadde vært spennende å se kostnad pr. passasjer mellom bybane og egen busstrase med alle faktorer inkludert.  

Anonymkode: fe120...1c6

Dette er et VIKTIG poeng, ikke pga kostnaden, men fordi tilgangen på arbeidskraft vil stupe. Hjelper ikke å ha busser hvis ingen kan kjøre de. 

Anonymkode: fcd24...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er et VIKTIG poeng, ikke pga kostnaden, men fordi tilgangen på arbeidskraft vil stupe. Hjelper ikke å ha busser hvis ingen kan kjøre de. 

Anonymkode: fcd24...1dc

Nå er jeg ingen forkjemper for "autonome" løsninger, men på en dedikert busstrasse vil det faktisk trolig kunne virke om noen år. 

Og når det gjelder kostnader, husk at skinnegående kjøretøy er betydelig mere spessialisert. Kostnadene med bygging av trasse og materiell er mye høyere. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Tiuren said:

Nå er jeg ingen forkjemper for "autonome" løsninger, men på en dedikert busstrasse vil det faktisk trolig kunne virke om noen år. 

Og når det gjelder kostnader, husk at skinnegående kjøretøy er betydelig mere spessialisert. Kostnadene med bygging av trasse og materiell er mye høyere. 

På 90 tallet da man begynte å planlegge denne veien kunne man ikke legge som forutsetning at bussene kaanskje kunne være selvkjørende. Å ha bane til sentrum og bussvei til Åsane er jo komplett idioti. 

Så vidt jeg leser er bussvei mye mer arealkrevende. I Stavanger har 2.4 km bussvei kostet 2.4 mrd. Det er 1 mill per METER! 

Anonymkode: fcd24...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Så vidt jeg leser er bussvei mye mer arealkrevende. I Stavanger har 2.4 km bussvei kostet 2.4 mrd. Det er 1 mill per METER! 

Kilde?

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 hours ago, AnonymBruker said:

På 90 tallet da man begynte å planlegge denne veien kunne man ikke legge som forutsetning at bussene kaanskje kunne være selvkjørende. Å ha bane til sentrum og bussvei til Åsane er jo komplett idioti. 

Så vidt jeg leser er bussvei mye mer arealkrevende. I Stavanger har 2.4 km bussvei kostet 2.4 mrd. Det er 1 mill per METER! 

Anonymkode: fcd24...1dc

Det er enorme summer, men hva kostet den bybanen som er bygget pr. meter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var et maktovergrep å tvinge bybanen på bergensere som ikke ønsker den. Lite fleksibel og treg er vel noe av det jeg tenker. Eneste positive er at den kjører ofte og tar mange passasjerer om gangen. Men den er svindyr, og ser ikke noe fin ut. 

Anonymkode: 4d630...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg synes det var et maktovergrep å tvinge bybanen på bergensere som ikke ønsker den. Lite fleksibel og treg er vel noe av det jeg tenker. Eneste positive er at den kjører ofte og tar mange passasjerer om gangen. Men den er svindyr, og ser ikke noe fin ut. 

Anonymkode: 4d630...c90

Tror det går et lite generasjonsskille mellom hvem som ønsker bybanen til Åsane og hvem som ikke ønsker den i det hele tatt. De fleste i min krets ønsker den velkommen da de er så innmari lei av å stå i kø og bli forsinket. Men snakker jeg med mennesker 50+ så er flertallet i mot. Det morsomme er at de selv ikke bruker kollektivtransport fra Åsane til sentrum, men sitter trygt og godt i bilen. 

Maktovergrep er et ganske voldsomt ord, men jeg kan jo si det samme den andre retningen. At det er et maktovergrep å nekte nødvendig infrastruktur for mine barn (husk at den banen som bygges i dag, bygges for fremtiden, ikke for å dekke en tilstrekkelig kollektivtransport i dag). 

Bybanen er heller ikke ment til å være visuell tilfredsstillende, men for å dekke et fremtidig kollektivtilbud. Men de kan jo absolutt gjøre den så fin som de klarer. 

Jeg argumenterer egentlig for noe som i verste fall kommer til å gjøre meg arbeidsledig, men jeg kan ikke benekte for at jeg som bussjåfør ser behovet for noe mer stabil kollektivtransport enn hva Åsane har i dag. 

Anonymkode: fe120...1c6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bybanemotstandere er bakstreberske så det holder. Ser man rundt i Europa er trikk/bybaner på stor fremfart. Selv noen  av Italias fattigste storbyer som Napoli og Messina har fått bybane. I Franske Marseille la man ned bybanen på begynnelsen av 2000 tallet for så å ta den opp igjen noen år senere. De fleste tyske byer av en viss størelse har bybane, innkluderer byerer som Munchen, Frankfurt, Berlin, og Køln for å nevne noen av byene. Selv London har fått bybane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2023 den 15.18):

Skal de faktisk begynne å bygge den til Åsane nå? Alt er planlagt og klart.

Eller skal de trenere det med nye avstemminger og faenskap. Nye utredninger som varer i 3 år, etc.

BL og INP sier de skal lage et helvete. 😠

Kan de ikke bare begynne å bygge? Folk driter i hvor den går. Om den så gikk gjennom rasshøllet på ordføreren.

Anonymkode: f5dc5...620

Åpenbart så bryr andre seg mer om hvilken by vi skal gi videre til våre etterkommere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (På 14.9.2023 den 11.41):

Hva er egentlig en "bybane" (jada jeg har egentlig både sett og sittet i den)? Er det en trikk? Et tog? en T-bane uten tunell? 

Hvorfor ikke lage en busstrase isteden, sparer massssse penger og er mye mer fleksibel. Eller putte den forpulte tunell løse T-banen inni et hull i jorda.... 

det er en trikk med pent navn.

Smarteste og billigste ville vært å lage trasee for trolleybusser (de går på strøm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 12.33):

Men det tunge lastebiler med henger går fint over bryggen. Hva er logikken her?

:popcorn:

Anonymkode: ddb8b...19b

Ikke mye av de, gitt, de går der primært når tunnellen er stengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 12.55):

La oss si at apekattene stemte på BL og INP utelukkende pga. omkamp om bybanen. Da er det 9,1% av de som stemte som bryr seg hvor bybanen går. Skal de ødelegge for resten? Den vil aldri gå i tunnel fordi pga. kostnader. Aldri. Det er fantasi. Så da kan de gi faen i å trenere byggestarten over bryggen.

Anonymkode: f5dc5...620

BL og INP stemmene er nok for å få banen i tunnel 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 12.59):

Da tar du deg fri en hverdag, og så tar du med deg en klappstol og setter deg til rette et eller annet sted langs veien. Der blir du sittende fra kl. 05 til 17. Da skal du se hvor mye tungtrafikk som kjører der.

Anonymkode: f5dc5...620

Bodde i mange år i Øvregaten og så ned på Bryggen og nei ikke mye lastebiler med hengere

Anonymkode: 4645d...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (På 14.9.2023 den 19.28):

Alt det der finnes i Bergen. 

Linker?

 

Anonymkode: 4645d...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fru Uperfekt skrev (På 5.11.2023 den 1.20):

det er en trikk med pent navn.

Smarteste og billigste ville vært å lage trasee for trolleybusser (de går på strøm)

Trolleybusser har jo en langt lavere kapasitet enn det et bybanesett har. Du trenger en del busser for å få med like mange som du gjør med et bybanesett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (1 time siden):

Trolleybusser har jo en langt lavere kapasitet enn det et bybanesett har. Du trenger en del busser for å få med like mange som du gjør med et bybanesett.

Joda men er ikke så mange passasjerer på bybanen utenom rushtiden og en kan trolig få selvkjørende eller leddede trolleybusser for toppene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (8 minutter siden):

Joda men er ikke så mange passasjerer på bybanen utenom rushtiden og en kan trolig få selvkjørende eller leddede trolleybusser for toppene

Vil ikke klare å dekke inn behovet.

Og se utover Europa de har skjønt det, bybane er tingen og fremtiden. Bare i År har jeg vært i følgende byer som har bybane: Munchen, London, Göteborg, Budapest, Barcelona, Marseille, Napoli og Messina. Altså selv flere av Vest Europas aller fattigste byer som Napoli og Messina satser på byane. Bybane er fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en skikkelig T-Bane folkens? Da får en også litt bedre ståplasser ^^

Anonymkode: ddb8b...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...