Gå til innhold

Hva skjer med den forpulte bybanen i Bergen nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal de faktisk begynne å bygge den til Åsane nå? Alt er planlagt og klart.

Eller skal de trenere det med nye avstemminger og faenskap. Nye utredninger som varer i 3 år, etc.

BL og INP sier de skal lage et helvete. 😠

Kan de ikke bare begynne å bygge? Folk driter i hvor den går. Om den så gikk gjennom rasshøllet på ordføreren.

Anonymkode: f5dc5...620

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stemte Industri og næringspartiet og jeg ønsker ikke at den forpulte hylende Bybanen skal gå over Bryggen

Anonymkode: 27159...73a

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker egentlig ikke den forpulte bybanen i det heletatt. "Ingen" i min omgangskrets er noe begeistret for den heller. Det blir for dyrt, og finansieringen rammer helt vilkårlig og skjevt. Hvis staten stiller opp med mer støtte så skal jeg heller gi tommel opp, men inntil da så synes jeg andre prosjekter må prioriteres. Folk har ikke råd til å betale mer bompenger nå, og alt fra strøm til mat og renter har blitt dyrere siden bompengene økte sist.

 

Jeg har ingen sterke meninger om verken den ene eller andre traséen, men jeg må likevel si at jeg ikke helt forstår hvorfor det er så sterke krefter som ønsker å få den bygget åpent over Bryggen, og hvorfor det er så hard motstand mot tunnelen. Mange har kanskje fått en eller annen affeksjonstilknytning til Bybanen, men hvis vi tar et steg tilbake og tenker fornuftig, eller lar noen utenforstående vurdere saken så burde jo folk se at: Bybanen er trafikk den også, som alt annet, med de ulempene det medfører.

Det er kun selve holdeplassene som egentlig har en nytte. På skinnene mellom holdeplassene vil bybanen kun være trafikk fra A til B som ikke tilfører området noe, men tvert imot tar areal, lager støy og bråk, og kan være til fare slik som annen trafikk.

Alt dette kan unngås ved å ha den i tunnel. Tunnelen gjør også at vi får en åpnet en ny korridor inn mot byen (altså vi tar i bruk tidligere ubrukt "areal" inne i fjellet og skaper mer plass), mens arealet over Bryggen kan brukes til andre ting. Så hvorfor vil folk ha den i dagen? Det virker ikke som det finnes en logisk grunn, det er kun følelsesmessig og politisk dette ligger.

For meg er tunnel den åpenbart beste løsningen, men igjen, jeg har ingen sterke meninger verken til eller fra. For min del bør debatten heller handle om vi i det heletatt har råd til å bygge den, om den er det beste prosjektet, og inntil det er en avklaring så må de gjerne gå til omkamp og krangle så fillene fyker.

 

Tilbake til spørsmålet ditt: Christine Meyer dummet seg ordentlig ut i innspurten til valget og tapte veldig mange stemmer på meningsmålingene. Slik jeg ser det så er det eneste realistiske alternativet hennes å samle Frp, Pensjonistpartiet, INP, Bergenslisten og SP, og akseptere en omkamp om bybanen i tunnel. De velgerne hun tapte på meningsmålingene viser jo tydelig at det er dit folk vil også. Høyre er jo et parti som egentlig vil ha den i tunnel. Men de ønsker ikke en omkamp fordi de vil heller at byen skal legge saken bak seg og komme seg videre. Men løfter har blitt brutt mange ganger før.

Anonymkode: fe2fd...6a6

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er typisk Bergen det. Spørsmålet om Bryggen eller ei har felt en del byregjeringer allerede, og utsatt et prosjekt som det er skrikende behov for i...hva, 15 år? Men, vel, la oss begynne forfra! Idiotisk. Spaden i jorden, og kom da for svarte i gang. 

Anonymkode: f3a58...c37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig en "bybane" (jada jeg har egentlig både sett og sittet i den)? Er det en trikk? Et tog? en T-bane uten tunell? 

Hvorfor ikke lage en busstrase isteden, sparer massssse penger og er mye mer fleksibel. Eller putte den forpulte tunell løse T-banen inni et hull i jorda.... 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tregbanen i Bergen har jeg ord for lenger. Det går ikke an å drikke nok alkohol for å tåle den altså!

La oss se på linje 1.

Tre stopp i sentrum med gangavstand på under 10 minutter? To stopp ved Nygård / Florida? Trenger vi virkelig stoppet Brann? To stopp på Sletten? Tre stopp på Nesstun? Hvorfor stopp på Mårdalen?

Å fjerne de ni unødige stopp hadde betydd mye for byen. Reisetiden blir kortere og banen kan kjøre fortere mellom stoppene. 

Egen trase i sentrum og på Nesstun slik at banen kan kjøre fortere hadde også fått ned reisetid. 

Tenk at reisetiden for Lagunen til Byparken kan reduseres fra 45 minutt til 20 minutt. 

Hva med å tilby linje 3 fra Flesland til Byparken via Haukeland Sykehus? Så slipper annen hver bane å gå gjennom Dannmarksplass. Det reduserer også reisetiden og øker tilbudet for de som reiser langt og de som reiser kort.

Jeg hadde gjort så mye gøy med banen som eksisterer i dag. Å bygge til Åsane trenger aksept i begolkningen og det kan du kun få hvis linje 1 forbedres.

🍻

Anonymkode: ddb8b...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk driter ikke i hvor den går, folk vil ikke ha den over Bryggen. Det er jo derfor så mange har stemt som de gjør. 

Det er jo helt galskap å ha bybanen over Bryggen, da er det bedre uten bybane. 

Anonymkode: 470c3...149

  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo helt galskap å ha bybanen over Bryggen, da er det bedre uten bybane. 

Men det tunge lastebiler med henger går fint over bryggen. Hva er logikken her?

:popcorn:

Anonymkode: ddb8b...19b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det tunge lastebiler med henger går fint over bryggen. Hva er logikken her?

:popcorn:

Anonymkode: ddb8b...19b

Det er da ikke en stor problemstilling med tungtrafikk over Bryggen 🤔

Det er jo bare å sette opp skilt med vekt grense. Ser aldri tungtrafikk der, der går busser av ulik type, men ikke semitrailere. 

Anonymkode: 470c3...149

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Folk driter ikke i hvor den går, folk vil ikke ha den over Bryggen. Det er jo derfor så mange har stemt som de gjør. 

Det er jo helt galskap å ha bybanen over Bryggen, da er det bedre uten bybane. 

Anonymkode: 470c3...149

La oss si at apekattene stemte på BL og INP utelukkende pga. omkamp om bybanen. Da er det 9,1% av de som stemte som bryr seg hvor bybanen går. Skal de ødelegge for resten? Den vil aldri gå i tunnel fordi pga. kostnader. Aldri. Det er fantasi. Så da kan de gi faen i å trenere byggestarten over bryggen.

Anonymkode: f5dc5...620

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er da ikke en stor problemstilling med tungtrafikk over Bryggen 🤔

Det er jo bare å sette opp skilt med vekt grense. Ser aldri tungtrafikk der, der går busser av ulik type, men ikke semitrailere. 

Anonymkode: 470c3...149

Da tar du deg fri en hverdag, og så tar du med deg en klappstol og setter deg til rette et eller annet sted langs veien. Der blir du sittende fra kl. 05 til 17. Da skal du se hvor mye tungtrafikk som kjører der.

Anonymkode: f5dc5...620

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bybane? Er det ikke trikk vi snakker om? Trikk som vil gå rett i trafikken uten eget felt? Hva i all verden er vitsen med trikk i 2023 når man kan ha ebusser som er like smidige og miljøvennlige, bare mye lettere å drifte. Se til Trondheim.

Anonymkode: 050ec...e35

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Skal de faktisk begynne å bygge den til Åsane nå? Alt er planlagt og klart.

Eller skal de trenere det med nye avstemminger og faenskap. Nye utredninger som varer i 3 år, etc.

BL og INP sier de skal lage et helvete. 😠

Kan de ikke bare begynne å bygge? Folk driter i hvor den går. Om den så gikk gjennom rasshøllet på ordføreren.

Anonymkode: f5dc5...620

Hahahaha snakk om og være sinna!!!

Anonymkode: d3fb4...57a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tregbanen i Bergen har jeg ord for lenger. Det går ikke an å drikke nok alkohol for å tåle den altså!

La oss se på linje 1.

Tre stopp i sentrum med gangavstand på under 10 minutter? To stopp ved Nygård / Florida? Trenger vi virkelig stoppet Brann? To stopp på Sletten? Tre stopp på Nesstun? Hvorfor stopp på Mårdalen?

Å fjerne de ni unødige stopp hadde betydd mye for byen. Reisetiden blir kortere og banen kan kjøre fortere mellom stoppene. 

Egen trase i sentrum og på Nesstun slik at banen kan kjøre fortere hadde også fått ned reisetid. 

Tenk at reisetiden for Lagunen til Byparken kan reduseres fra 45 minutt til 20 minutt. 

Hva med å tilby linje 3 fra Flesland til Byparken via Haukeland Sykehus? Så slipper annen hver bane å gå gjennom Dannmarksplass. Det reduserer også reisetiden og øker tilbudet for de som reiser langt og de som reiser kort.

Jeg hadde gjort så mye gøy med banen som eksisterer i dag. Å bygge til Åsane trenger aksept i begolkningen og det kan du kun få hvis linje 1 forbedres.

🍻

Anonymkode: ddb8b...19b

Skal man fra sentrum til Lagunen/Flesland tar man ekspressbuss. Bybanen er beregnet for personer som ikke skal fra A til Å, men heller noen få stopp videre. Derfor trenger man de stoppene som finns i dag sånn at banen er lett tilgjengelig for flest mulig. 

Anonymkode: 39bfb...034

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Folk driter ikke i hvor den går, folk vil ikke ha den over Bryggen. Det er jo derfor så mange har stemt som de gjør. 

Det er jo helt galskap å ha bybanen over Bryggen, da er det bedre uten bybane. 

Anonymkode: 470c3...149

Hvorfor er det galskap? Dere har jo MASSE trafikk der allerede? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste ville ha vært hvis Bergen havnet under administrasjon fra Oslo rådhus. Da hadde denne kaotiske situasjonen ha blitt løst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, 000VF000 said:

Det beste ville ha vært hvis Bergen havnet under administrasjon fra Oslo rådhus. Da hadde denne kaotiske situasjonen ha blitt løst. 

Det beste ville vel vært om Oslo ble satt under administrasjon fra Bergen, OG Bergen ble satt under administrasjon fra Oslo. Da ville nok all symbolpolitikk og spill for galleriet opphøre.... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tregbanen i Bergen har jeg ord for lenger. Det går ikke an å drikke nok alkohol for å tåle den altså!

La oss se på linje 1.

Tre stopp i sentrum med gangavstand på under 10 minutter? To stopp ved Nygård / Florida? Trenger vi virkelig stoppet Brann? To stopp på Sletten? Tre stopp på Nesstun? Hvorfor stopp på Mårdalen?

Å fjerne de ni unødige stopp hadde betydd mye for byen. Reisetiden blir kortere og banen kan kjøre fortere mellom stoppene. 

Egen trase i sentrum og på Nesstun slik at banen kan kjøre fortere hadde også fått ned reisetid. 

Tenk at reisetiden for Lagunen til Byparken kan reduseres fra 45 minutt til 20 minutt. 

Hva med å tilby linje 3 fra Flesland til Byparken via Haukeland Sykehus? Så slipper annen hver bane å gå gjennom Dannmarksplass. Det reduserer også reisetiden og øker tilbudet for de som reiser langt og de som reiser kort.

Jeg hadde gjort så mye gøy med banen som eksisterer i dag. Å bygge til Åsane trenger aksept i begolkningen og det kan du kun få hvis linje 1 forbedres.

🍻

Anonymkode: ddb8b...19b

Her mener jeg at du har misforstått. Det er ikke Byparken - Flesland som er poenget, det er traseen som er poenget. Mange stopp gir flere reisende. Dermed et bedre, og mer brukt kollektivtilbud. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bybane? Er det ikke trikk vi snakker om? Trikk som vil gå rett i trafikken uten eget felt? Hva i all verden er vitsen med trikk i 2023 når man kan ha ebusser som er like smidige og miljøvennlige, bare mye lettere å drifte. Se til Trondheim.

Anonymkode: 050ec...e35

Nei, det er ikke en trikk. Det er en bybane. En trikk deler veien med andre, bybane har egen trasé. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tiuren said:

Det beste ville vel vært om Oslo ble satt under administrasjon fra Bergen, OG Bergen ble satt under administrasjon fra Oslo. Da ville nok all symbolpolitikk og spill for galleriet opphøre.... 

Jeg liker hvordan du tenker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (5 timer siden):

Hva er egentlig en "bybane" (jada jeg har egentlig både sett og sittet i den)? Er det en trikk? Et tog? en T-bane uten tunell? 

Hvorfor ikke lage en busstrase isteden, sparer massssse penger og er mye mer fleksibel. Eller putte den forpulte tunell løse T-banen inni et hull i jorda.... 

Enig!

Hvorfor har Norge så fetish for skinner? Det er bedre å bygge veier og ha ting på hjul som kan svinge unna og kjøre omveier ved behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...