Gå til innhold

Hva skjer med den forpulte bybanen i Bergen nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, Blåttvann said:

Enig!

Hvorfor har Norge så fetish for skinner? Det er bedre å bygge veier og ha ting på hjul som kan svinge unna og kjøre omveier ved behov.

Det er egentlig bare politikere i store byer, og deres lakeier, som har fetisj for skinner. Skinner gir et varig ettermæle for den politikeren som sløste vekk en masse penger på det... :) Og i bergen la de jo også ned "trolly-bussen" sin, det var jo ikke fremtidsrettet. 

Jeg bodde en tid i en by sør i England, der ble det laget en snorrett vei mellom denne byen og en "utpost" ved sjøen, en vei kun for busser og sykler. Plutselig kom man seg fra det ene sentrum til det andre på 5-10 minutter og man sparte masse biltrafikk. Busser er bedre en alt som går på skinner inne i byer, skinner brukes på t-baner og skikkelige tog for å flytte masse mennesker. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bybane? Er det ikke trikk vi snakker om? Trikk som vil gå rett i trafikken uten eget felt? Hva i all verden er vitsen med trikk i 2023 når man kan ha ebusser som er like smidige og miljøvennlige, bare mye lettere å drifte. Se til Trondheim.

Anonymkode: 050ec...e35

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hahahaha snakk om og være sinna!!!

Anonymkode: d3fb4...57a

Da sier vi takk til dere, trøndere.

Anonymkode: f5dc5...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Fjollefyr said:

Her mener jeg at du har misforstått. Det er ikke Byparken - Flesland som er poenget, det er traseen som er poenget. Mange stopp gir flere reisende. Dermed et bedre, og mer brukt kollektivtilbud. 

Nei, det er ikke en trikk. Det er en bybane. En trikk deler veien med andre, bybane har egen trasé. 

Og det ville vært så utrolig mye billigere å bygge en egen trase for busser, for ikke å snakke om hvor mye mer fleksibelt og fremtidsrettet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (3 timer siden):

Det beste ville ha vært hvis Bergen havnet under administrasjon fra Oslo rådhus. Da hadde denne kaotiske situasjonen ha blitt løst. 

Har ikke dere i Oslo nok problemer å konsentrere dere om? 🙂 Machete-angrep, barne-ran, etc.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (18 minutter siden):

Og det ville vært så utrolig mye billigere å bygge en egen trase for busser, for ikke å snakke om hvor mye mer fleksibelt og fremtidsrettet. 

Akkurat det vet jeg ikke. Men å ha alternativer om/når Fløyfjellstunellen stenges er selvfølgelig en fordel. Men når det likevel er bestemt at det skal bygges bybane, vil det være mer hensiktsmessig med mange stopp. Personlig ville jeg hatt den over bryggen. Men da må det lages alternativer for biltrafikken. Ståk og bråk over bryggen vil reduseres, og estetisk vil det bli finere. Biler i tunnel, og bybane over bryggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Bybane? Er det ikke trikk vi snakker om? Trikk som vil gå rett i trafikken uten eget felt? Hva i all verden er vitsen med trikk i 2023 når man kan ha ebusser som er like smidige og miljøvennlige, bare mye lettere å drifte. Se til Trondheim.

Anonymkode: 050ec...e35

Endret av Happy_Doggo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Fjollefyr said:

Akkurat det vet jeg ikke. Men å ha alternativer om/når Fløyfjellstunellen stenges er selvfølgelig en fordel. Men når det likevel er bestemt at det skal bygges bybane, vil det være mer hensiktsmessig med mange stopp. Personlig ville jeg hatt den over bryggen. Men da må det lages alternativer for biltrafikken. Ståk og bråk over bryggen vil reduseres, og estetisk vil det bli finere. Biler i tunnel, og bybane over bryggen. 

En bybanetrasé som my bygges minst en meter opp fra veien pga flomfare. Det vil ødelegge utsikten fra bryggen til vannet ganske bra.. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Happy_Doggo skrev (6 minutter siden):

En bybanetrasé som my bygges minst en meter opp fra veien pga flomfare. Det vil ødelegge utsikten fra bryggen til vannet ganske bra.. 

Tja. Utsikt er jo en ting. Men helheten i området kan bli bedre, om den hevingen gjøres på en estetisk fin måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Har ikke dere i Oslo nok problemer å konsentrere dere om? 🙂 Machete-angrep, barne-ran, etc.

Alt det der finnes i Bergen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Skal man fra sentrum til Lagunen/Flesland tar man ekspressbuss. Bybanen er beregnet for personer som ikke skal fra A til Å, men heller noen få stopp videre. Derfor trenger man de stoppene som finns i dag sånn at banen er lett tilgjengelig for flest mulig. 

Anonymkode: 39bfb...034

Blabla ..

Si det til de som bor på Smørås og som skal til Nordnes på under en time per vei.

Masse folk på KG her med de problemene.

Ekspressbussen nytter ikke når den stopper underveis.

Jeg er enig med at all bane kan løses med buss istedenfor. Men ikke slik det er i dag.

Jeg ønsker meg en miljøvennlig bybane som kjører i 100km/h mellom stoppene og der stoppene er langt nok fra hverandre.

Banen skal sikre fort fremkomst over lengre strekninger. 

Og så brukes det en liten bussrute fra hver stopp til nærmiljøet. Så mye bedre.

Anonymkode: ddb8b...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, for svarteste! 😡 Da er det mer eller mindre klart at blir omkamp og trenering. Helvete!

Forbanna Høyre som bryter valgløftene. Klassisk.

Bybanen til Åsane er vel klar til åpning i 2040.

Christine Meyer blir trolig Bergens mektigste etter at Høyre igjen har snudd i bybanesaken.

https://www.nrk.no/vestland/foran-hele-norge-lovet-christine-meyer-slutt-pa-bybanekrangel-1.16567568

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Se der ja, for svarteste! 😡 Da er det mer eller mindre klart at blir omkamp og trenering. Helvete!

Forbanna Høyre som bryter valgløftene. Klassisk.

Bybanen til Åsane er vel klar til åpning i 2040.

Christine Meyer blir trolig Bergens mektigste etter at Høyre igjen har snudd i bybanesaken.

https://www.nrk.no/vestland/foran-hele-norge-lovet-christine-meyer-slutt-pa-bybanekrangel-1.16567568

Stemte du høyre? Ikke det nei? Hadde du gjort det så hadde de kanskje hatt nok stemmer til å faktisk ikke trenge større fra tunell partiene

Anonymkode: cc9ea...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stemte du høyre? Ikke det nei? Hadde du gjort det så hadde de kanskje hatt nok stemmer til å faktisk ikke trenge større fra tunell partiene

Resonnementet ditt er fullstendig amøbe.

Nei, jeg stemte AP, og hadde flere gjort det hadde de kunne fortsatt i byrådet og de kunne starte planleggingen allerede. Høyre kunne også støttet et AP-leder byråd heller enn å være maktsyk, slik denne Meyer er.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg stemte AP, og hadde flere gjort det hadde de kunne fortsatt i byrådet og de kunne starte planleggingen allerede. Høyre kunne også støttet et AP-leder byråd heller enn å være maktsyk, slik denne Meyer er.

Nei det er ikke amøbe. Du kan ikke føle deg sviktet av høyre når du ikke stemte på dem. Da har du egentlig ingen rett til å føle noe som helst. Det er de som stemt høyre som eventuelt må føle seg sveket. Hva valgløfter høyre bryter er vel deg revnende likegyldig når du IKKE stemte på dem. Hadde du og flere derimot stemt på dem så hadde jo ikke dette bybanespørsmålet kommet på banen igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heller Bybane enn biltrafikk over Bryggen. Og heller sitte i dagslys enn inne i en mørk grotte.

Men uansett. Den bybanen kommer de aldri til å starte med å bygge. Bryggen ligger nok under vann lenge før den tid kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og som de sier. Bybanen er ikke en viktig sak for høyre. De har mye annen politikk de vil ha igjennom. 

og forøvrig. Nå krysser i allefall jeg fingrene for at det IKKE blir bybane. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blizz1 skrev (1 minutt siden):

Heller Bybane enn biltrafikk over Bryggen. Og heller sitte i dagslys enn inne i en mørk grotte.

Men uansett. Den bybanen kommer de aldri til å starte med å bygge. Bryggen ligger nok under vann lenge før den tid kommer...

Heldigvis. For de som bor langs denne traseen ønsker seg jo ikke bybane. Vi har et glimrende busstilbud mellom Åsane og sentrum. Det er en rett motorvei hele veien. Hva skal vi med bybane hvor vi må stå pga lite kapasitet når vi alt har busser som går hvert femte minutt og også tar folk dit de faktisk skal? La oss bruke penger på noe annet!

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...