AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #21 Skrevet 16. september 2023 Jeg elsker julen! Jeg har videreført mange av min barndoms tradisjoner til vår familie, feks baking av ymse julekaker, pepperkakehus, julefilmer vi ser sammen, mat vi lager, grøt med mandel. Jul for meg er kvalitetstid med barna, mannen og foreldre/svigerforeldre. Skape en magisk stemning med forventning, pynt, gode smaker og lukter og masse lys. Følelsen av noe som gjentar seg hvert år og skaper liksom mening i tilværelsen. Anonymkode: f46e7...933 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #22 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (På 11.9.2023 den 10.54): Jul er i forandring hele tiden i livets faser; det er EN ting når du er barn og du kan nyte stemning , mat og gaver uten å bidra så mye selv, en annen ting når du blir forelder selv og noe helt annet når barna flytter ut og foreldre og andre eldre dør. Man må selv finne sin måte, hva som er viktig for seg selv. Ikke la seg påvirke av folk på SoMe hvertfall .Ikke la seg påvirke av det nymotens tøyset om å begynne jula 1. desember og kaste den ut såfort julenissen går ut døra. Jeg sliter selv med å finne min jul i denne fasen av livet jeg er. Anonymkode: e7379...342 Jeg flyttet hjemmefra når jeg var 18, og har de siste 15 årene pyntet til jul 1 desember, og kastet den ut før nyttårsaften. Nymotens tøys? Vel, heller det enn å ha jula langt ut i januar. Anonymkode: 8edcf...de2 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #23 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (På 17.9.2023 den 10.15): Jeg flyttet hjemmefra når jeg var 18, og har de siste 15 årene pyntet til jul 1 desember, og kastet den ut før nyttårsaften. Nymotens tøys? Vel, heller det enn å ha jula langt ut i januar. Anonymkode: 8edcf...de2 Og det er jula for DEG, jeg svarte på hva den var for meg. Og det er ikke noe du skal definere. For meg er det nymotens tøys. Anonymkode: e7379...342 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #24 Skrevet 19. september 2023 Helvete på jord. Krangling, dårlig stemning, drita mor som skal klage på egen barndom.... Anonymkode: 95b59...6cd 1 1
skreppamedleppa Skrevet 19. september 2023 #25 Skrevet 19. september 2023 Det beste med julen er at den går over... Men den er seigpinet og jævlig når den er der... 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #26 Skrevet 20. september 2023 Jula for meg er adventstid med kalender, baking og godterilaging, i et litt pyntet hus. Vi koser oss med gløgg og julebakst på adventssøndagene. Så pyntes det skikkelig lillejulaften, med tre og det hele. Vi spiser god mat og ser Grevinnen og hovmesteren og kjenner at høytidsfølelsen smyger seg inn. Etter at alle har lagt seg, pynter jeg litt ekstra. Jeg henger glitter på treet, legger på duker og pynter bordene på stua. Jeg setter og fram frukt-og godtefat, legger gaver fra nissen under treet og fyller strømpene. Så vi våkner til en magisk julaften. Da tennes "tusen" julelys, vi spiser god frokost, ser de samme juleprogrammene, koser oss sammen, spiser julemiddag, åpner gaver osv. Jeg og mannen har feiret jul sammen med kun barna, siden vi fikk førstemann. Og tradisjonene har kommet litt etter litt. Første jula var pynting lillejulaften, juleluktene og julemiddagen de viktigste punktene. Det må lukte grønnsåpe, klementiner, gran og julemiddag, hvis det skal føles som jul. Anonymkode: aa380...cf9 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #27 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Helvete på jord. Krangling, dårlig stemning, drita mor som skal klage på egen barndom.... Anonymkode: 95b59...6cd Hvorfor lager du ikke din egen jul, og feirer uten de som lager dårlig stemning. Jeg har ingen som lager kvalm i min familie, men har likevel laget min egen jul siden jeg var 18. Anonymkode: aa380...cf9 1 1
Gjest storetora Skrevet 20. september 2023 #28 Skrevet 20. september 2023 Jul er famile og venner, innekos der vi har tid til hverandre. Spille spill, se filmer. Gaver kommer i andre rekke hos oss som bare er voksne mennesker. Men freden som senker seg i vårt hjem i jula, er det absolutt beste.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #29 Skrevet 20. september 2023 Kos, pynt, god mat, familie, minst mulig stress og unødvendige detaljstyrte ting på listen. Laaang frokost med godt pålegg og varm sjokolade med krem. Gjerne pysj til langt utpå formiddagen. Barne/ familiefilm eller et spill. Og god duft av pinnekjøtt som sakte dampes. Valgfritt antrekk for kvelden. Noen pynter seg, andre er ikke pyntete. I vår familie har vi bevisst lagt listen lavt. Vi kjører også bare symbolske gaver til voksne, maks 50 kr/ hjemmelaget. Barna får helt ok med gaver uten at noen blir ruinert. Bruktkjøp som funker er helt innafor. Anonymkode: fed4d...512 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #30 Skrevet 20. september 2023 Definitivt et av årets høydepunkter. Da er hele familien samlet og vi drikker masse alkohol til langt på natt mens vi spiller kunnskapspill. Det er alt jeg elsker. Familien, alkohol, spill, quiz. Anonymkode: 86073...163
solsolsol Skrevet 20. september 2023 #31 Skrevet 20. september 2023 Nummer en, ingen stress eller mas. Maten MÅÅ ikke være klar på et gitt tidspunkt, og alle får lov til å få noe de liker til middag. Ikke åtte hovedretter, men noe slags tilbehør så alle blir fornøyde. Ellers har vi Tven på til alle de vanlige juleprogrammene (det skjønner ikke de minste poenget med, vi har da Netflix 🤪), klementiner og småkaker på bordet. I den vanlige stua (der Tven ikke står) spiller vi gjerne litt brettspill og bygger legoen nissen kom med på morgenen. Før middag pleier de eldste ungene å ta med de små ut på aketur. Hos oss prøver vi å ha få gaver, som regel 1-5 per person, så gaveåpningen ikke skal ta så lang tid.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #32 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (På 11.9.2023 den 10.54): Jul er i forandring hele tiden i livets faser; det er EN ting når du er barn og du kan nyte stemning , mat og gaver uten å bidra så mye selv, en annen ting når du blir forelder selv og noe helt annet når barna flytter ut og foreldre og andre eldre dør. Man må selv finne sin måte, hva som er viktig for seg selv. Ikke la seg påvirke av folk på SoMe hvertfall .Ikke la seg påvirke av det nymotens tøyset om å begynne jula 1. desember og kaste den ut såfort julenissen går ut døra. Jeg sliter selv med å finne min jul i denne fasen av livet jeg er. Anonymkode: e7379...342 Dette. Det beskriver min opplevelse av det hele veldig godt. Jeg vokste opp i en veldig juleglad familie. Mine foreldre ordnet og forberedte mye og vi hadde mange tradisjoner. Jeg feiret med mine foreldre til jeg var over 35 år (fikk barn sent). Så døde mamma og min far er syk. Jeg har forsøkt å gjenskape min barndoms-jul 2 år på rad uten noe hell. Dette pga forventninger (mine egne) samt syk far. I år er første gang jeg virkelig gruer meg til jul. Jeg har ikke lyst til å forberede til jul og jeg vet ikke hvordan jeg skal feire julen en gang. Jeg vet hvor og med hvem vi skal feire (svigers) men jeg og sliter med å finne min/vår jul i den fasen jeg er i livet. Hadde det ikke vært for at vi har barn hadde jeg boikottet julen fullstendig i år for å forsøke å nullstille meg. Dette ble nok på siden av trådens egentlig tema. Beklager om jeg la en demper på det hele. Anonymkode: 22596...2d2 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #33 Skrevet 20. september 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor lager du ikke din egen jul, og feirer uten de som lager dårlig stemning. Jeg har ingen som lager kvalm i min familie, men har likevel laget min egen jul siden jeg var 18. Anonymkode: aa380...cf9 Har ikke kontakt med familie, reiser til syden og feirer ikke jul. Anonymkode: 95b59...6cd
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #34 Skrevet 20. september 2023 Etter vi fikk barn, synes jeg julen har vært vanskelig å finne. Besteforeldre i alle kanter (alle skilte og med nye partnere) som forventer at vi skal feire julaften med dem, besøke og ligge over da og da, alt er bare mas og kjas. I år skal vi feire jul hjemme, bare oss fire. Vi skal ha hver vår billige sjokoladekalender, og ungene skal få dele en hjemmelaget pakkekalender som jeg selv har brodert. Vi skal sette opp juletreet tidligst ei uke før jul, senest 23. desember, og står til juleferien er over. Vi skal ha julefrokost med rundstykker, boller og kakao. Vi skal spise nissegrøt og lete etter mandelen. Vi skal se julefilmer og leke ute i snøen. Første juledag er «max chill» hvor alle går i nye nattdrakter hele dagen, leker med det vi pakket opp dagen før, og tv står på dagen lang med julefilmer. Vi skal invitere noen besteforeldre på julelunsj, og noen på kveldsmat. Vi skal også besøke noen, men vet ikke hvordan dette blir i år mtp jobb enda. Vi spiser ikke typisk julemat, så vi får se hva vi finner ut der.. Men jul er kos. Jeg må bare slutte å ha så høye forventninger til meg selv, og ta det mer med ro. Julen er for barna, men det må vel gå an at vi foreldrene ikke bare har det stress. Anonymkode: 86f7c...658 1
Arkana Skrevet 20. september 2023 #35 Skrevet 20. september 2023 Jeg elsker julen og koser meg med alle juleforberedelser. For meg har det vært viktig å videreføre noen av de tradisjonene jeg har likt best fra egen barndom. Vi pynter huset og juletreet sammen lille julaften (det gjør kanskje de fleste, men jeg vet enkelte familier hvor foreldrene gjør det alene etter at barna er i seng), vi setter fram mat til julenissen og han har alltid spist av den og takket, vi har hjemmelaget pakkekalender, vi har julegrøt med mandel i lille julaften, vi baker sammen, vi ser julefilmer hver helg i desember, barna får julestrømpe på julaften og vi bruker god tid på gaveåpningen og åpner én og én så alle får se. Maten spiller også en stor rolle og nesten viktigere enn selve julemiddagen er det store koldtbordet vi spiser til frokost fra 1. juledag og resten av juleferien. Viktigst av alt er stemningen og å være sammen hele familien. Vi har vanligvis familie som bor hos oss i julen og det er veldig koselig. Brettspill hver kveld er noe vi alltid hygger oss med i juleferien. Men uansett hva jeg og andre har skrevet her er det viktigste å finne det som betyr noe for deg. Ikke bry deg om hva andre mener man burde ha til jul, velg det som er viktig for deg og dine. F.eks. dropper jeg julevask og ser ikke noe poeng i å bruke den fine førjulstiden på ekstra grundig vask av områder som ingen ser uansett. Tenk etter hva som gir dere julestemning og involver gjerne barnet når det er aktuelt.
Gjest Bombasi Skrevet 20. september 2023 #36 Skrevet 20. september 2023 Jul for meg er kort forklart mørketid ute med lys inne og ute og juleinventar (juletre,stjerner,staker,røde duker, røde gardiner, julepynt) i sin særegne mentale ro. Angående sistnevnte så har det vært fundamentalt viktig for meg å starte julen tidlig slik at jeg fikk roe ned og bygge meg opp til at julen kom. Det måtte altså en real tradisjonsendring til for at jeg skulle bli en skikkelig julenisse.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #37 Skrevet 24. september 2023 Jeg er og et skikkelig julemenneske. Elsker julen og stemningen som er. Julepynt, julelys, julemat, julefilmer, julemusikk. Julekaker, julegodt, se butikkene er jul i og julesnø. Kjøpe julegaver og julepynt. Pynte til jul 1 søndag i advent og ha det oppe til 20 dag jul. Mørk ute og masse lys. Lukten av pinnekjøtt som er i hele hjemmet juleaften, 3 nøtter til askepott, pynte seg til jul. Være glade og føle gleden og forventingene. Julen er årets høydepunkt for meg. Når julaften er over så blir jeg trist for da er det 1 år igjen til denne fantastiske høydepunktet i året kommer igjen. Men er vel det beste at det er en gang i året og ikke oftere, for da hadde en vel gått lei tror jeg. Anonymkode: 9f057...5f3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #38 Skrevet 25. september 2023 Jul er fra 1 desember til 2 juledag. Det er den beste tiden på året, der jeg gleder meg til at vi alle har noen lykkelige dager sammen. Barna kommer hjem på julaften og blir til 2 juledag.nnår de drar er julen over for min del, God mat, brettspill og samtaler. Anonymkode: a4d5f...861
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #39 Skrevet 25. september 2023 Jul er fra 24.desember til 13.januar selvsagt. DET er juledager. Jule er julekaker og julemat som bare spises en gang i året. Jul er å gjøre ting man ikke gjør ellers. Jul er juletre og mange tente lys. Dessverre er jul stress og skuffelser fordi det ikke blir som jeg forventer og ønsker. Anonymkode: e7379...342 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #40 Skrevet 25. september 2023 solsolsol skrev (På 20.9.2023 den 9.19): Nummer en, ingen stress eller mas. Maten MÅÅ ikke være klar på et gitt tidspunkt, og alle får lov til å få noe de liker til middag. Ikke åtte hovedretter, men noe slags tilbehør så alle blir fornøyde. Ellers har vi Tven på til alle de vanlige juleprogrammene (det skjønner ikke de minste poenget med, vi har da Netflix 🤪), klementiner og småkaker på bordet. I den vanlige stua (der Tven ikke står) spiller vi gjerne litt brettspill og bygger legoen nissen kom med på morgenen. Før middag pleier de eldste ungene å ta med de små ut på aketur. Hos oss prøver vi å ha få gaver, som regel 1-5 per person, så gaveåpningen ikke skal ta så lang tid. Hos oss MÅ maten stå på bordet kl 17 juleaften. Det er en viktig tradisjon. Ellers i året har vi ikke klokkeslett for maten. Anonymkode: a4d5f...861
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå