Gå til innhold

Elsykkel eller lett hybridsykkel med 21 gir?


*nordby*

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe sykkel og det står mellom hybridsykkel på 12 kg med 21 gir og en elsykkel på 22 kg. 

Vil virkelig en elsykkel hjelpe til så mye at man ikke tenker på vekten? Blir ikke sykkelen svært tung å håndtere når den blir så tung? 

Ønsker gjerne erfaringer. Elsykkelen koster 10,000 på salg mens hybridsykkelen koster 2500 på salg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde valgt elsykkelen. Har du lyst å dele lenke til den?

Anonymkode: bf9be...b02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsykkel er aldeles HIMMELSK. Velg en med masse nm på motoren, helst 100+. Dette drar deg uanstrengt opp selv de bratteste bakker:-).

Anonymkode: f4d4e...971

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*nordby* skrev (Akkurat nå):

Må oppdatere, sykkelen veier 26 kg. 

Min er 23. Momas Jason, samme leverandør.

Anonymkode: f4d4e...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min er 23. Momas Jason, samme leverandør.

Anonymkode: f4d4e...971

Takk for svar, husker du hva den kostet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Elsykkel er aldeles HIMMELSK. Velg en med masse nm på motoren, helst 100+. Dette drar deg uanstrengt opp selv de bratteste bakker:-).

Anonymkode: f4d4e...971

Sykkelen hadde kun 40 nm 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*nordby* skrev (Akkurat nå):

Takk for svar, husker du hva den kostet? 

15990. Har syklet 2000 km i sommer, ikke en eneste feil;-).

Anonymkode: f4d4e...971

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*nordby* skrev (Akkurat nå):

Sykkelen hadde kun 40 nm 🙈

Min har 60, det holder i massevis det også. Men 100+ gjør alt av bakker til flatmark:-).

Anonymkode: f4d4e...971

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*nordby* skrev (11 timer siden):

Jeg skal kjøpe sykkel og det står mellom hybridsykkel på 12 kg med 21 gir og en elsykkel på 22 kg. 

Vil virkelig en elsykkel hjelpe til så mye at man ikke tenker på vekten? Blir ikke sykkelen svært tung å håndtere når den blir så tung? 

Ønsker gjerne erfaringer. Elsykkelen koster 10,000 på salg mens hybridsykkelen koster 2500 på salg. 

 

det kommer veldig an på bruk og løype.

Jeg har en 1 mil å sykle til jobben. Det er en seig motbakke i slutten av løypa, begge veier, men ellers er det ganske flat og fin sykkelvei, der jeg får opp farten.

Jeg pleide å sykle på den lette sykkelen min på 13 kilo, som jeg liker veldig godt. Men turen ble en treningsøkt, og jeg måtte alltid dusje og skifte klær når jeg kom frem. Jeg ble skikkelig lei av logistikken rundt dette.

Så kjøpte jeg elsykkel. Det er jo sånn med elsykkel, at motoren kobler ut når en kommer opp i 25 km/t, og det gjør jeg på store deler av turen. Da kjenner jeg jo at sykkelen er tung, men det går jo greitt så lenge man holder farten og har momentum. Men jeg hater å måtte stoppe på elsykkel, enten det er for å krysse en vei, rødt lys, vikeplikt, for det er så tungt å få den i siget igjen. Men det avgjørende for meg er at jeg kan sykle i de klærne jeg skal ha på hele dagen, og jeg blir ikke svett og slipper alt dusje/skiftstyret. Det er et viktig poeng for meg, så jeg foretrekker elsykkelen. 

Nå har jeg 

Anonymkode: 5f82a...73a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

det kommer veldig an på bruk og løype.

Jeg har en 1 mil å sykle til jobben. Det er en seig motbakke i slutten av løypa, begge veier, men ellers er det ganske flat og fin sykkelvei, der jeg får opp farten.

Jeg pleide å sykle på den lette sykkelen min på 13 kilo, som jeg liker veldig godt. Men turen ble en treningsøkt, og jeg måtte alltid dusje og skifte klær når jeg kom frem. Jeg ble skikkelig lei av logistikken rundt dette.

Så kjøpte jeg elsykkel. Det er jo sånn med elsykkel, at motoren kobler ut når en kommer opp i 25 km/t, og det gjør jeg på store deler av turen. Da kjenner jeg jo at sykkelen er tung, men det går jo greitt så lenge man holder farten og har momentum. Men jeg hater å måtte stoppe på elsykkel, enten det er for å krysse en vei, rødt lys, vikeplikt, for det er så tungt å få den i siget igjen. Men det avgjørende for meg er at jeg kan sykle i de klærne jeg skal ha på hele dagen, og jeg blir ikke svett og slipper alt dusje/skiftstyret. Det er et viktig poeng for meg, så jeg foretrekker elsykkelen. 

Nå har jeg 

Anonymkode: 5f82a...73a

Om den er treig å få i gang i kryss o.l. er det noe galt med motorstyringen. Den skal respondere momentant ved påtråkk.

Anonymkode: f4d4e...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min har 60, det holder i massevis det også. Men 100+ gjør alt av bakker til flatmark:-).

Anonymkode: f4d4e...971

men er det nødvendig da?

Jeg har en elsykkel som ikke har spesielt sterk motor, men jeg synes ikke det gjør noe. Det er jo ikke en moped. Jeg tenker tvertimot at det er en fordel at den ikke er sterk, så får jeg litt mosjon. Det viktigste er å komme frem uten å være svett, men det er jo ikke et mål at man overhodet ikke skal anstrenge seg noe som helst?

Anonymkode: 5f82a...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om den er treig å få i gang i kryss o.l. er det noe galt med motorstyringen. Den skal respondere momentant ved påtråkk.

Anonymkode: f4d4e...971

det er ikke noe galt med den.

Anonymkode: 5f82a...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg skulle hatt sykkel for å komme meg til og fra jobb, eller andre steder hvor det er litt avstand/bakker, så hadde jeg valgt elsykkel.
Skulle jeg hatt sykkel for trening, så hadde jeg valgt hybrid.

Anonymkode: 29fc5...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

men er det nødvendig da?

Jeg har en elsykkel som ikke har spesielt sterk motor, men jeg synes ikke det gjør noe. Det er jo ikke en moped. Jeg tenker tvertimot at det er en fordel at den ikke er sterk, så får jeg litt mosjon. Det viktigste er å komme frem uten å være svett, men det er jo ikke et mål at man overhodet ikke skal anstrenge seg noe som helst?

Anonymkode: 5f82a...73a

Hva som er nødvendig og hvor mye "power" du trenger/ vil ha, må du bestemme selv:-)

Anonymkode: f4d4e...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

det er ikke noe galt med den.

Anonymkode: 5f82a...73a

Da skal den ikke være treig ved start.

Anonymkode: f4d4e...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil 40 nm holde? Det gjør meg ikke noe at jeg må jobbe "litt", såfremt at jeg slipper å komme heseblesende på jobb. Har en lang monsterbakke til jobb hvor jeg peser når jeg kommer gående 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da skal den ikke være treig ved start.

Anonymkode: f4d4e...971

Motoren er ikke treig ved start. Men fordi sykkelen er fysisk tung, så kan det være litt tungt å komme igang, litt tungt å holde balansen før man får tatt det første tråkket som starter motoren, særlig hvis man befinner seg i en liten motbakke.

Anonymkode: 5f82a...73a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...