Gå til innhold

Tanker om at høyretopp i Oslo frir til innvandrere ved å stoppe koranbrenninger?

Majer

Anbefalte innlegg

Majer skrev (På 8.9.2023 den 9.01):

Jeg tenker særlig på dere samarbeidspartnere I frp. Vil dere at ytringsfriheten skal begrenses og la terroristene vinne?

Det er ikke ytringsfrihet å brenne en koran. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klossmajor skrev (3 minutter siden):

Er det ikke en viss forskjell der? Materazzi gikk til direkte angrep på Zidane og søstera hans. Det er et direkte angrep på person(er). Forholder ikke koranbrenning seg ganske annerledes? Koranbrenning er vel i seg selv et angrep på guden som angivelig står bak bokens forfatterskap og bokens innhold. Hvor er logikken i å la seg provosere på vegne av en allmektig gud? Hvor rasjonelt er det egentlig?

Jeg tror det er temmelig lik effekt. Koranbrenning er ikke noe angrep på Muhammed, det er en provokasjon mot følgerne til koranen, det er de som kan bli fornærmet og rasende. Å bli provosert er ikke veldig rasjonelt, det handler om å fyre opp sinne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste disse ekstremistene vil oppnå er å skape konflikter i Norge. Det har ingen med ytringsfrihet å gjøre. Det er rent faenskap og han kan dra til Teheran brenne boka der.

Konflikten er primært i de muslimske land og har ingenting med Norge å gjøre. Vi må være beinharde på å ikke la de flytte konflikten hit. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, I Grosny said:

Jeg tror det er temmelig lik effekt. Koranbrenning er ikke noe angrep på Muhammed, det er en provokasjon mot følgerne til koranen, det er de som kan bli fornærmet og rasende. Å bli provosert er ikke veldig rasjonelt, det handler om å fyre opp sinne.

Ja, og det er derfor ingen brenner Bibelen.. ingen blir fornærmet og hvis de er, de går ikke helt hysterisk heller.

ok, så ingen skal brenne Koranen... men hva om det er andre ting enkelte muslimer blir fornærmet og rasende av ? hvor drar vi linjen ?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (4 minutter siden):

Ja, og det er derfor ingen brenner Bibelen.. ingen blir fornærmet og hvis de er, de går ikke helt hysterisk heller.

ok, så ingen skal brenne Koranen... men hva om det er andre ting enkelte muslimer blir fornærmet og rasende av ? hvor drar vi linjen ?

Sånn jeg ser det gir det mer mening dersom kristne ville latt seg provosere av bibelbrenning enn at muslimer lar seg provosere av koranbrenning. Tradisjonelt betrakter muslimer koranen som en bok overlevert fra gud. Guden sitter på kopiretten, kan man si. Så vidt meg bekjent er det bare steintavlene til Moses av bibelens innhold som angivelig er overlevert av gud selv. Resten er menneskelige gjengivelser. For de kristne blir da bibelen i stor grad et produkt skapt av religionens egne følgere. Det står i kontrast til hvordan muslimer betrakter koranen. For dem er boken et produkt skapt av gud selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (7 minutter siden):

Skal man erte på seg juling så gidder man ikke brenne bibelen. Blir ikke mye action av det. Hvor drar man linjen? Folk har prøvd seg fram og funnet ut hva som skal til for å fyre opp raseri i forskjellige miljøer. Koranbrenning er nok til å erte på seg en del muslimer. Muhammedtegninger har enda mer dramatisk effekt.

Om du vil provosere folk, og prøver å finne en balansegang der de blir så rasende som mulig uten å angripe så har du funnet en grense, men den grensa kan variere avhengig av situasonen og humøret til den du provoserer.

Jeg vet hvor jeg drar linjen. For meg er det helt uaktuelt å provosere folk.  Jeg brenner ingen koran, men jeg kan politisk stemme imot å gi penger til religiøse organisasjoner og bygg dersom jeg havner i ett kommunestyre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, I Grosny said:

Skal man erte på seg juling så gidder man ikke brenne bibelen. Blir ikke mye action av det. Hvor drar man linjen? Folk har prøvd seg fram og funnet ut hva som skal til for å fyre opp raseri i forskjellige miljøer. Koranbrenning er nok til å erte på seg en del muslimer. Muhammedtegninger har enda mer dramatisk effekt.

Om du vil provosere folk, og prøver å finne en balansegang der de blir så rasende som mulig uten å angripe så har du funnet en grense, men den grensa kan variere avhengig av situasonen og humøret til den du provoserer.

Jeg vet hvor jeg drar linjen. For meg er det helt uaktuelt å provosere folk.  Jeg brenner ingen koran, men jeg kan politisk stemme imot å gi penger til religiøse organisasjoner og bygg dersom jeg havner i ett kommunestyre.

ok, vi skal ikke provosere men hva om de provoserer oss ? bare et eksempel : I Frankrike, som du vet nok, alt som er religiøs, bønn, klær, etc.. er forbudt på skole. (uansett religion). I de siste årene, en del muslimske jenter har bestemt seg for å komme til skole i abbaya. 2 skoleleder som var frekk nok til å spørre dem å ta vekk abbaya har nå fått død trusler. En av dem har sagt opp jobben. https://www.theguardian.com/world/2024/mar/27/a-collective-failure-uproar-in-france-after-school-head-quits-in-row-over-muslim-veil

2 lærer er blitt drept i Frankrike også fordi det de sa "provoserte" en del elever. Halvparten av lærer tør ikke snakke om visse temaer nå.. dette fra 2021, det er ikke blitt bedre, tvert imot :
To avoid possible incidents in the classroom, 49% of teachers in France say they have self-censored their teaching methods when dealing with religious issues.

https://www.rfi.fr/en/france/20210106-deflection-of-religious-debate-in-french-classrooms-on-the-rise-following-paty-beheading

so... hvor drar du linje ?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granitta skrev (1 time siden):

Det er ikke ytringsfrihet å brenne en koran. 

Jo, det er jo det.
Det er også idiotisk og tåpelig, men det bør ikke være ulovlig for det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trubadur skrev (10 minutter siden):

Jo, det er jo det.

Det er ikke ytringsfrihet å brenne ned et hus heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trubadur skrev (13 minutter siden):

Jo, det er jo det.

Ytringsfrihet er den friheten alle mennesker har til å gi uttrykk for det de mener og ønsker å si noe om.

https://snl.no/ytringsfrihet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granitta skrev (6 minutter siden):

Ytringsfrihet er den friheten alle mennesker har til å gi uttrykk for det de mener og ønsker å si noe om.

https://snl.no/ytringsfrihet

Tusen takk for link. Hva skulle du si med den?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granitta skrev (5 minutter siden):

Man kan fint velge å ødelegge sitt eget hus. Det eneste som forhindrer en fra å bruke brann som metode for å ødelegge ens eget hus er nok forurensningen det ville medføre og risiko for at brannen sprer seg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granitta skrev (9 minutter siden):

Nei, da er du over i brannstiftelse og mordforsøk om det er noen i det huset. Ingen bor vel i en Koran?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NatNat skrev (23 minutter siden):

ok, vi skal ikke provosere men hva om de provoserer oss ? bare et eksempel : I Frankrike, som du vet nok, alt som er religiøs, bønn, klær, etc.. er forbudt på skole. (uansett religion). I de siste årene, en del muslimske jenter har bestemt seg for å komme til skole i abbaya. 2 skoleleder som var frekk nok til å spørre dem å ta vekk abbaya har nå fått død trusler. En av dem har sagt opp jobben. https://www.theguardian.com/world/2024/mar/27/a-collective-failure-uproar-in-france-after-school-head-quits-in-row-over-muslim-veil

2 lærer er blitt drept i Frankrike også fordi det de sa "provoserte" en del elever. Halvparten av lærer tør ikke snakke om visse temaer nå.. dette fra 2021, det er ikke blitt bedre, tvert imot :
To avoid possible incidents in the classroom, 49% of teachers in France say they have self-censored their teaching methods when dealing with religious issues.

https://www.rfi.fr/en/france/20210106-deflection-of-religious-debate-in-french-classrooms-on-the-rise-following-paty-beheading

Eller dette som skjedde i forrige uke, jenter blir banket opp av muslimer fordi de ikke kler seg riktig og gutter blir slått i hjel.

https://www.france24.com/en/france/20240405-french-schoolboy-dies-after-violent-assault-as-macron-warns-of-teenage-violence

46 franske kvinner kunne vært i live i dag hvis Franske myndigheter hadde gjennomført alle utvisningsvedtak i 2023.

aZZbMLW_700bwp.thumb.jpg.3349a56d7d645c45f628457086e6cdd0.jpg

Kritikk av Islam og oppførselen til følgerne av denne ideologien er helt innafor.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FryNor said:

Eller dette som skjedde i forrige uke, jenter blir banket opp av muslimer fordi de ikke kler seg riktig og gutter blir slått i hjel.

https://www.france24.com/en/france/20240405-french-schoolboy-dies-after-violent-assault-as-macron-warns-of-teenage-violence

46 franske kvinner kunne vært i live i dag hvis Franske myndigheter hadde gjennomført alle utvisningsvedtak i 2023.

aZZbMLW_700bwp.thumb.jpg.3349a56d7d645c45f628457086e6cdd0.jpg

Kritikk av Islam og oppførselen til følgerne av denne ideologien er helt innafor.

Ja, det siste uke, tror jeg, en jente ble banket opp på skole, hun var muslimsk men hun kledde seg på vestlig måte, og brukte litt sminke. Hun ble kalt daglig hore og kuffar og mot slutten, de ventet på hu etter skoletid og banket henne opp. Hun havna i koma på sykehuset. Heldigvis hun har våknet nå.
https://www.theguardian.com/world/2024/apr/04/girl-14-left-in-coma-after-attack-by-teenagers-outside-school-in-france

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granitta skrev (15 minutter siden):

Hvis man misliker en bestemt form for arkitekturstil, kan man fint kjøpe seg et hus av den type arkitektur bare for å rive det (så fremt bygget ikke er erklært vernet) som en offentlig ytring mot arkitekturstilen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
I Grosny skrev (2 timer siden):

Hva koranbrenning er et angrep på, må være opp til den som utfører det. Motivet kan man ikke vite med sikkerhet med mindre koranbrenneren selv gir en begrunnelse for handlingen. I utgangspunktet er koranen budskapet til en angivelig allmektig gud.  Å la seg fyre opp på vegne av en allmektig gud er temmelig irrasjonelt. Gjør man det, er det på sin plass å stille seg selv spørsmål ved hvor stor tillit man faktisk har til den guden. Hvis den tanken ikke streifer en, er det på sin plass med en påminnelse, tenker jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (1 time siden):

Hva koranbrenning er et angrep på, må være opp til den som utfører det. Motivet kan man ikke vite med sikkerhet med mindre koranbrenneren selv gir en begrunnelse for handlingen. I utgangspunktet er koranen budskapet til en angivelig allmektig gud.  Å la seg fyre opp på vegne av en allmektig gud er temmelig irrasjonelt. Gjør man det, er det på sin plass å stille seg selv spørsmål ved hvor stor tillit man faktisk har til den guden. Hvis den tanken ikke streifer en, er det på sin plass med en påminnelse, tenker jeg.

Nei, dette er feil. Man må se på effekten i stedet for intensjonen. Om noen smeller av ei diger bombe 17 mai, for å markere nasjonaldagen med fyrverkeri, så er det i følge den som utfører det en feiring, men om noen blir skadet så er det noe helt annet.

De som rammes av koranbrenning er de som er sårbare for slikt, uavhengig av brennerens intensjon/ motiv.

Det er irrasjonelt å la seg fyre opp på vegne av en allmektig gud, men alle religiøse er ikke nødvendigvis rasjonelle hele tiden. Det er  ingen ting rasjonelt med religion. Det handler om fortellinger, følelser, makt og mye annet, og det eneste som er rasjonelt med religion er at det er ett effektivt verktøy for å kontrollere sårbare mennesker. Religion kan forresten også brukes til å utkonkurere  tanker man vil ha bort.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (4 timer siden):

Jeg tror det sjelden kommer noe godt ut av provokasjon, så min mening er at folkeskikk er fint uansett religiøs og kulturell tilknytning.  

Angående bruk av religiøse plagg på skolen. Det er en selvfølge at elever skal følge skolens regelverk med mindre det er særlig grunn til unntak. Det finnes f.eks. elever som må gå med skyggelue, solbriller og hettegenser inne for å beskytte seg mot lys eller impulser av psykiske eller medisinske årsaker  (f.eks. skade på synsnerven).

Ingen har lov til å komme med trusler dersom de ikke aksepterer en skoles regelverk. Det løser man ikke  med koranbrenning. Det er en politisak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, I Grosny said:

Ingen har lov til å komme med trusler dersom de ikke aksepterer en skoles regelverk. Det løser man ikke  med koranbrenning. Det er en politisak. 

Enig med deg at man løser ikke problemet med koranbrenning men enkelte brenner koran som reaskjon til det som skjer rundt og ren frustasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...