Gå til innhold

Mange sliter med å selge sin bolig nå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke overraskende at denne leiligheten ikke blir solgt. Bygningen er svært gammel og felleskostnader er over 7 tusen per måned! 

Anonymkode: 05ca3...b33

Ja, over 7000 i felleskostnader er litt mye når oppvarming ikke er inkludert. Og når jeg klikker på mer detaljer, står det at felleskostnadene skal øke til over 8000 kr pr måned.

Anonymkode: ce9ee...5c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Trist historie" 🙄 Mannen i artikkelen kjøpte i 2016 for 6.9 mill. Er ikke så veldig synd på ham om han må gå ned en halv mill fra 11 da, synes jeg.

Kilde: Grunnboken

Anonymkode: d0da7...6ec

Om det hadde vært et renoveringsobjekt eller at store oppgraderinger hadde blitt gjort kunne jeg forstått forventingen til verdiøkning. Men kan ikke se noe av større verdi har blitt gjort siden kjøp av bolig i 2016.

Anonymkode: 544d4...6ee

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturlig at boligmarkedet kjølner, og jeg synes det er helt greit. Vi trenger ikke gallopperende priser. Mannen i eksemplet til TS synes jeg absolutt ikke synd på. Med 11 mill. har verdistigningen vært formidabal fra 2016. Her er nok prisantydningen feil.

Jeg synes derimot synd på de som bor i områder hvor man ikke har verdiøkning og det stopper opp. Synes synd på dem som har eid bolig i flere år, behandlet den bra og ender opp med å selge med tap etter månedsvis ute på markedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du kan ikke regne bolig som  investering.

2. Ikke lån mer enn 2-3 ganger inntekt.

3. Ta med at dere må overleve på 1 inntekt i perioder.

 

Har både hus og hytte - men lite gjeld og jeg bryr meg ikke om "verdien" øker eller synker kortsiktig.

 

 

Anonymkode: 5252c...7a2

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar tid før folk er villige til å sette ned prisen. Da hoper det seg opp med boliger i markedet. Blir interessant og se hvor mange som har kjøpt først og derfor på ett eller annet tidspunkt må selge og hvor mange som skulle selge først men i stedet blir boende. 

Det siste skjedde i UK etter finanskrisen i 2008. Side arbeidsledigheten holdt seg lav og de har et system der man kan trekke seg fram til kontrakter er utvekslet så ble folk i stor grad boende og markedet stoppet nær sagt opp. Prisene falt derfor ikke voldsomt men sto stille i 10 år. Det vil jo da si prisfall over tid gjennom inflasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Anonym123123123 said:

Her er boligen det er snakk om, btw: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=301430476

 

For en nitrist leilighet... Det er absolutt ingenting unikt med den, den ser jo ut som alle andre leiligheter i Oslo, med naboer som kikker rett inn. Ikke rart de ikke får solgt🥴

Og nei, det er ikke trist, men artikkelen fremstiller heller ikke huseierne som noen offer. Det er noe TS har funnet på selv.

Endret av Knirke
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meglerbeskrivelsene er til å flire av (både unik og klassisk på en gang), men det er en veldig pen leilighet og har til og med ordentlig kjøkken. Ulempen er at den bare har to soverom, så den er ikke så aktuell for familier med mer enn ett barn. Det betyr at kjøpergruppa ikke er så veldig stor, men den blir nok solgt etterhvert likevel.

Anonymkode: b7ea9...060

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

1. Du kan ikke regne bolig som  investering.

2. Ikke lån mer enn 2-3 ganger inntekt.

3. Ta med at dere må overleve på 1 inntekt i perioder.

 

Har både hus og hytte - men lite gjeld og jeg bryr meg ikke om "verdien" øker eller synker kortsiktig.

 

 

Anonymkode: 5252c...7a2

Det er jo en del som bare har en inntekt i utgangspunktet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tvist said:

Det er jo en del som bare har en inntekt i utgangspunktet. 

Sikkert og da har du ikke råd til dyrt hus/leilighet. Med mindre du er i priveligerte grupper....

Anonymkode: 5252c...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater rike folk, de må alltid klage over hvor "vanskelig" de har det. 🙄 Faen ta deg og million boligen din! 

Anonymkode: 13bb1...15d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk! Det som er trist i hele denne historien er beskrivelse av leiligheten og tekst under bildene. Alt er «unikt» 🤣

Anonymkode: 05ca3...b33

"Beste Grünerløkka"....

Er det noe bra med å bo der da? Er ikke det bare indre østkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hater rike folk, de må alltid klage over hvor "vanskelig" de har det. 🙄 Faen ta deg og million boligen din! 

Anonymkode: 13bb1...15d

Det er ikke eieren av boligen som klager, det er TS som vil ha diskusjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spår at boligprisene vil falle med 40% de neste fem årene. Jeg leier nå, og forbereder meg til å kjøpe når boligprisene når bunnen så jeg kan bli med på oppsvingen etterpå. 

Anonymkode: 95fea...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Noen spår at boligprisene vil falle med 40% de neste fem årene. Jeg leier nå, og forbereder meg til å kjøpe når boligprisene når bunnen så jeg kan bli med på oppsvingen etterpå. 

Anonymkode: 95fea...a0a

Du tror ikke bankene kommer til å stramme kraftig inn på hvem som kan låne i samme slengen? Mulig det ikke gjelder deg altså, men ser for meg at det ikke blir like enkelt som det har vært :)

Anonymkode: 7176d...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du tror ikke bankene kommer til å stramme kraftig inn på hvem som kan låne i samme slengen? Mulig det ikke gjelder deg altså, men ser for meg at det ikke blir like enkelt som det har vært :)

Anonymkode: 7176d...c32

Jeg hørte at det blir enklere å låne mer, men de som sitter med lån vil slite, og mange vil få tvangssalg av boligen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous33 skrev (1 minutt siden):

Jeg hørte at det blir enklere å låne mer, men de som sitter med lån vil slite, og mange vil få tvangssalg av boligen. 

Hvorfor blir det enklere å låne mer, mens de som sitter med lån vil slite? 

Om renta forblir veldig høy tenker jeg jo at bankene holder tilbake og ikke vil låne ut så mye? 

Anonymkode: 7176d...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

takinova skrev (3 timer siden):

"Beste Grünerløkka"....

Er det noe bra med å bo der da? Er ikke det bare indre østkant?

I know! Liker ikke Løkka. 

Anonymkode: 05ca3...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvist skrev (3 timer siden):

Det er ikke eieren av boligen som klager, det er TS som vil ha diskusjon. 

Tipper at ts kjenner eieren 

Anonymkode: 05ca3...b33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Virker som boligmarkedet har stoppet litt opp nå?

Her er en trist historie om en selger som helt siden mai har slitt med å selge sin leilighet på Grünerløkka i Oslo.

Nå har han satt ned prisen med en halv million, uten at det har hjulpet:

https://e24.no/privatoekonomi/i/pQk4aE/har-forsoekt-aa-selge-boligen-siden-mai-behovet-boer-jo-vaere-der

Anonymkode: ce9ee...5c6

Riktig pris er nok nærmere 8-9 millioner. Tar bare litt tid for selger å forsone seg med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...