AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #1 Skrevet 5. september 2023 Jeg har en samboer som har ADHD. Vi har to barn, men det føles innimellom som om jeg er alene med tre barn. Samboer ønsker virkelig å bidra 50/50 med hus og barn, men det skjer bare virkelig ikke. Hvis jeg ikke står over som en masete arbeidsleder blir veldig lite gjort. Han kan ha masse planer, men kommer seg ikke igang med å gjøre noe. Eller klarer ikke prioritere hva som er viktigst og ender opp med å ikke gjøre noe. Eller så ser han bare ikke hva som må gjøres eller han glemmer det hvis det er noe vi har snakket om. Også blir han såååå sliten og må bare slappe av. Feks så jobber turnus, så når han jobber kveld så ordner jeg alt av henting, middag, legging, oppvask, klesvask, rydding og har ingen tid til avslapning før jeg må legge meg. Når han har fri på dagtid så må han slappe av et par timer etter frokost, så vasker han enten kanskje en maskin med klær eller tømmer oppvaskmaskinen og så må han slappe av (=spille Playstation e.l.) til han skal på jobb eller barna skal hentes. På den andre siden, hvis han har fri en lørdag og tar ungene ut av huset så feks rydder jeg, støvsuger og vasker gulv, vasker bad, vasker klær, sorterer for små klær ut av ungene sine skap e.l. Når de kommer hjem igjen så må han slappe av fordi han er så sliten etter lekeplassen mens jeg må ta over ungene. Han gjør mer hvis jeg gir han konkrete oppgaver, gjerne av typen tøm oppvaskmaskinen, klipp plenen eller heng opp klær. Men generell rydding og organisering bruker han så uendelig lang tid på at det ikke er noen vits i å sette han til det. Og han klarer ikke å tenke at "i dag er det sol, det er meldt regn resten av uken, da må plenen klippes i dag". Eller "barna skal kle seg i rødt i barnehagen på mandag, da må klærne vaskes lørdag så de rekker å tørke". Alt skal bare utsettes til seinere uten å tenke over om man rekker å få det gjort seinere. Fordi han er så sliten og ikke orker nå. Lister kan fungere. Hvis han husker å se på listen. Og klarer å komme igang. Men igjen må jeg gjøre all planleggingen. For ikke å snakke om når jeg skal få oss alle ut av huset i riktig tid til noe med alt vi trenger å ha med oss. Han er ikke til hjelp og er bare nok et barn å gjete ut døren. Så alt i alt føler jeg at veldig mye faller på meg, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med det for han har jo ADHD. Hjernen hans fungerer ikke likt som min og det kan han ikke noe for. Samtidig så er det veldig slitsomt for meg. Hvis jeg tar det opp så blir han genuint lei seg for at han ikke får til mer og sier at han prøver så godt han kan. Hvordan er det for dere andre som har partner med ADHD? Hvordan organiserer dere hverdagen? Hva kan hjelpe? Har dere tips? Anonymkode: b3848...e39 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #2 Skrevet 5. september 2023 Tja.... har det likt som deg. Men jeg har også adhd, og merkelig nok så får jeg alt det der gjort. Anonymkode: 4e7e7...49f 1 6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #3 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tja.... har det likt som deg. Men jeg har også adhd, og merkelig nok så får jeg alt det der gjort. Anonymkode: 4e7e7...49f Det er jo forskjell på hvor hardt man er rammet men jeg har litt på følelsen av at det også blir brukt litt som en unnskyldning... Og jeg krever ikke noen perfekt standard altså. Men det er jo greit at ungene har det de trenger, at huset innimellom blir vasket og at det ikke er så rotete at det er pinlig å besøk... Han roter jo masse også. Bare legger ting fra seg steder og glemmer det. Anonymkode: b3848...e39 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #4 Skrevet 5. september 2023 Jeg har adhd selv. Jeg bruker lister. Har gjøremålslister til det meste jeg må gjøre, både kortsiktig og langsiktig. Viktig at jeg lager listene selv. Hadde partner gjort det for meg hadde det ikke vært noe bra. Jeg bruker også kalender og alarmer på mobilen mye. Legger inn alt av avtaler og ting jeg skal huske, og alarm på i tillegg når noe er veldig viktig. Han lener seg på deg, og det er fordi han kan det. Du må la ham feile og møte konsekvenser ved å ikke ha husket. Det er han som må innføre rutiner for å huske sine plikter, ikke du. Anonymkode: ba5df...69f 8 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #5 Skrevet 5. september 2023 Får inntrykk av at du ikke tror på at det er ADHD som forårsaker handlingslammelsen hans, men handlingslammelse er veldig vanlig blant personer med ADHD. Det som ser ut som at han bare sitter i sofaen er helt annerledes inni hodet hans. Husk at han overanalyserer absolutt alt med oppgavene du gir han, noe som får de til å virke enorme for han, som gjør at han utsetter enda mer. Anonymkode: 770d4...e14 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #6 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Får inntrykk av at du ikke tror på at det er ADHD som forårsaker handlingslammelsen hans, men handlingslammelse er veldig vanlig blant personer med ADHD. Det som ser ut som at han bare sitter i sofaen er helt annerledes inni hodet hans. Husk at han overanalyserer absolutt alt med oppgavene du gir han, noe som får de til å virke enorme for han, som gjør at han utsetter enda mer. Anonymkode: 770d4...e14 Hadde jeg ikke trodd på at det var mye av årsaken så hadde jeg gått fra han for lengst, men innimellom blir jeg så overveldet over alt som faller på meg at det er vanskelig å huske på. Det er derfor jeg ber om tips til hva som kan hjelpe oss. Anonymkode: b3848...e39 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #7 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg har en samboer som har ADHD. Vi har to barn, men det føles innimellom som om jeg er alene med tre barn. Samboer ønsker virkelig å bidra 50/50 med hus og barn, men det skjer bare virkelig ikke. Hvis jeg ikke står over som en masete arbeidsleder blir veldig lite gjort. Han kan ha masse planer, men kommer seg ikke igang med å gjøre noe. Eller klarer ikke prioritere hva som er viktigst og ender opp med å ikke gjøre noe. Eller så ser han bare ikke hva som må gjøres eller han glemmer det hvis det er noe vi har snakket om. Også blir han såååå sliten og må bare slappe av. Feks så jobber turnus, så når han jobber kveld så ordner jeg alt av henting, middag, legging, oppvask, klesvask, rydding og har ingen tid til avslapning før jeg må legge meg. Når han har fri på dagtid så må han slappe av et par timer etter frokost, så vasker han enten kanskje en maskin med klær eller tømmer oppvaskmaskinen og så må han slappe av (=spille Playstation e.l.) til han skal på jobb eller barna skal hentes. På den andre siden, hvis han har fri en lørdag og tar ungene ut av huset så feks rydder jeg, støvsuger og vasker gulv, vasker bad, vasker klær, sorterer for små klær ut av ungene sine skap e.l. Når de kommer hjem igjen så må han slappe av fordi han er så sliten etter lekeplassen mens jeg må ta over ungene. Han gjør mer hvis jeg gir han konkrete oppgaver, gjerne av typen tøm oppvaskmaskinen, klipp plenen eller heng opp klær. Men generell rydding og organisering bruker han så uendelig lang tid på at det ikke er noen vits i å sette han til det. Og han klarer ikke å tenke at "i dag er det sol, det er meldt regn resten av uken, da må plenen klippes i dag". Eller "barna skal kle seg i rødt i barnehagen på mandag, da må klærne vaskes lørdag så de rekker å tørke". Alt skal bare utsettes til seinere uten å tenke over om man rekker å få det gjort seinere. Fordi han er så sliten og ikke orker nå. Lister kan fungere. Hvis han husker å se på listen. Og klarer å komme igang. Men igjen må jeg gjøre all planleggingen. For ikke å snakke om når jeg skal få oss alle ut av huset i riktig tid til noe med alt vi trenger å ha med oss. Han er ikke til hjelp og er bare nok et barn å gjete ut døren. Så alt i alt føler jeg at veldig mye faller på meg, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med det for han har jo ADHD. Hjernen hans fungerer ikke likt som min og det kan han ikke noe for. Samtidig så er det veldig slitsomt for meg. Hvis jeg tar det opp så blir han genuint lei seg for at han ikke får til mer og sier at han prøver så godt han kan. Hvordan er det for dere andre som har partner med ADHD? Hvordan organiserer dere hverdagen? Hva kan hjelpe? Har dere tips? Anonymkode: b3848...e39 Du må lære deg å komunisere med adhd. Korte og tydelig beskjeder, uten masse forklaringer, ellers får han ikke med seg noe. Faste oppgaver, fremfor varierte, og gi ros. Ikke kjeft im han glemmer det, da glemmer han det mer. Men feks han har glemt å fylle oppvaskmaskinen, så ikke kjeft på han for det. Men si heller på en ordentlig eller litt tullete måte at han har glemt det, og om han kan ta ddt nå. Pass på å alltid ha øyekontakt når du gir beskjeder, ta på han , vent til han ser på deg. Det kan ta litt tid å fokusere fra det ene over til deg. Vil du han feks skal handle, så går du bort, tar han på skuldra venter til han ser på deg, også sier du, du må handle på vei hjem fra jobb i dag. Handle liste er sendt på tlf din. Handle er forøvrig en jævlig adhd oppgave, så anbefaler deg å finne noe annet han kan gjøre. Anonymkode: 3716f...27e 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #9 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Anonymkode: 3716f...27e Takk 😊 jeg skal se når jeg får sjansen, men den var litt lang og jeg har fortsatt mye å ordne før kvelden er over. Er det noen konkrete tips til hva som kan hjelpe der? Jeg er interessert å lære om ADHD og å forstå og jeg har lest mye, men det hjelper meg veldig lite rent praktisk... Anonymkode: b3848...e39 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #10 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du må lære deg å komunisere med adhd. Korte og tydelig beskjeder, uten masse forklaringer, ellers får han ikke med seg noe. Faste oppgaver, fremfor varierte, og gi ros. Ikke kjeft im han glemmer det, da glemmer han det mer. Men feks han har glemt å fylle oppvaskmaskinen, så ikke kjeft på han for det. Men si heller på en ordentlig eller litt tullete måte at han har glemt det, og om han kan ta ddt nå. Pass på å alltid ha øyekontakt når du gir beskjeder, ta på han , vent til han ser på deg. Det kan ta litt tid å fokusere fra det ene over til deg. Vil du han feks skal handle, så går du bort, tar han på skuldra venter til han ser på deg, også sier du, du må handle på vei hjem fra jobb i dag. Handle liste er sendt på tlf din. Handle er forøvrig en jævlig adhd oppgave, så anbefaler deg å finne noe annet han kan gjøre. Anonymkode: 3716f...27e Tusen takk for innspill! Det er omtrent sånn jeg prøver å gi beskjeder til barna mine 😅 skal definitivt forsøke, det gir mening. Jeg prøver å gi konkrete oppgaver som å tømme og fylle oppvaskmaskinen eller henge opp klær heller enn å rydde stuen for da må det tenkes mye mer. Interessant at handling er vanskelig. Jeg skal prøve å ta handlingen selv. 😊 Andre tips til enkle oppgaver? Anonymkode: b3848...e39
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #11 Skrevet 5. september 2023 Jeg har ADHD, og det hadde eksen og. Det var likevel jeg som gjorde alt og det ble gjort. Jeg har rett og slett jobbet hardt for å lage meg gode system gjennom hele livet, mens han aldri har gidda. Jeg bruker lister, kalender og alarmer. Fast alarm for å sjekke lister og kalender så jeg husker det. Rigide rutiner og må ha alt liggende på faste plasser, bruker mye tid på dette. Men man må jo være interessert i å endre noe da 🤷♀️ Anonymkode: 55378...b7b 6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #12 Skrevet 5. september 2023 Det høres slitsomt ut, men så fint at du prøver å forstå han! Det er virkelig ikke sånn at han bare er lat. Det som for deg virker såre enkelt, kan virke umulig for han. Jeg ville pratet med ham om utfordringene dine, uten at du legger det frem som kritikk. Vet det er mange fine kontoer på Instagram som viser litt av utfordringene med ADHD. Jeg ble litt klokere etter å ha fulgt noen sånne kontoer. Anonymkode: b0468...b73 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #13 Skrevet 5. september 2023 Ha kalender. Sett dere ned hver måned og planlegg og ta hensyn til turnusen. Kanskje dere kan liste opp husvask, plenklipp, vask av bad osv som må gjøres ukentlig/månedlig. List opp hvem som gjør hva (f.eks skriv med penn i ulik farge). Slik ser dere også tydeligere hvem som gjør hva og at det fordeles rettferdig. Minn han på hver uke om at han må sjekke kalenderen. Anonymkode: 1ec26...c5f 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #14 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ha kalender. Sett dere ned hver måned og planlegg og ta hensyn til turnusen. Kanskje dere kan liste opp husvask, plenklipp, vask av bad osv som må gjøres ukentlig/månedlig. List opp hvem som gjør hva (f.eks skriv med penn i ulik farge). Slik ser dere også tydeligere hvem som gjør hva og at det fordeles rettferdig. Minn han på hver uke om at han må sjekke kalenderen. Anonymkode: 1ec26...c5f Verdt å prøve. Men han må vanligvis minnes på å se på listene hver dag... Og det er ikke sikkert han får gjort det likevel Anonymkode: b3848...e39 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #15 Skrevet 5. september 2023 Jeg har levd med partner med adhd i 10 år. Kjenner meg igjen i det du skriver, følte at alt falt på meg av planlegging og logistikk. Han gjorde det jeg ba ham om, men det er slitsomt å «mase» og være den som må huske på alt. Han trenger mer søvn enn meg, har angst og uro, og har det alltid verre enn meg, selv når jeg har det trasig. Har egentlig aldri følt at jeg kan støtte meg til ham, har null tillit til at ting blir gjort om ikke jeg minner på. Vi er nå separert. Og nå har han endelig begynt å bruke kalender og alarmer, men jeg vet ikke hvordan det funker for ham. Har ingen gode råd egentlig, vil bare si at jeg forstår frustrasjonen din🫠 Anonymkode: ad1ad...570 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #16 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Tusen takk for innspill! Det er omtrent sånn jeg prøver å gi beskjeder til barna mine 😅 skal definitivt forsøke, det gir mening. Jeg prøver å gi konkrete oppgaver som å tømme og fylle oppvaskmaskinen eller henge opp klær heller enn å rydde stuen for da må det tenkes mye mer. Interessant at handling er vanskelig. Jeg skal prøve å ta handlingen selv. 😊 Andre tips til enkle oppgaver? Anonymkode: b3848...e39 Var et godt innspill du fikk angående klare og konkrete meldinger, og lurt at du tenker på å gi beskjeder like konkret og enkelt som til barna. Vil også legge til at vi med adhd ofte har utfordringer med å omstille oss umiddelbart. Jeg har selv adhd og min ene sønn har det, så jeg gir aldri beskjeder ala "Vi skal spise nå. Kom nå!" for da kan det bli vanskelig for ham å omstille seg fra det han gjør på til å måtte slippe det umiddelbart. Det kjenner jeg selv på også når jeg får slike beskjeder. Jeg gir istedenfor beskjed litt i forkant. "Om 15 minutter er det middag. " Det er tilstrekkelig til å klare å omstille seg, og ikke bli frustrert over å få en "Nå!" - beskjed man ikke helt takler. Samme med husarbeid. Min sønn får beskjed om at det og det må han gjøre i løpet av et par timer/i løpet av dagen, og da går det fint. Å få beskjed om å gjøre det nå fikk ham til å protestere iltert da han var liten, og ikke noe positivt nå når han er stor heller, men i løpet av..., da blir det ingen protester og krangel, for da får han tid på seg til å avslutte det han holder på med, og hjernen krasjer liksom ikke i at han blir avkrevd umiddelbar omstilling. Samme med meg. Jeg blir ilter og irritert når mannen min sier "Nå!" mens jeg har hodet i noe annet. Da er jeg så hyperfokusert på det jeg driver med at det blir vanskelig å bare kutte og gjøre noe annet. Anonymkode: ba5df...69f 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #17 Skrevet 5. september 2023 Jeg har også en mann med adhd, men han får til det meste av sånne ordinære ting. Merker at han ikke klarer å ha så mange tanker i hodet samtidig. For eks om han er hjemme med barna en dag, så gjør han ingenting annet enn å passe barn. Motsatt, hvis jeg er hjemme med barn, så ordner, fikser, rydder, vasker og styrer jeg gjennom hele dagen. Barna våre er ikke veldig små heller, så de trenger ikke overvåkes. Men jeg har lært meg å ikke forvente like mye av ham som jeg forventer av meg selv, og jeg vet at det for alltid vil være meg som er administrator i familien. Det passer meg også bra, siden det er en av mine styrker. Han er dårlig på administrering, men til gjengjeld veldig utholdende på det meste av fysisk arbeid. Vi bor på gård, så hos oss kommer det veldig godt med i andre sammenhenger. Lang historie, men rådet mitt er å senke forventningene, slik at du ikke forventer han skal få til alt du får til. Finn ut hvilke styrker han har, og utnytt disse! Lister fungerer her også, så det bruker han. Jeg opplever at det gir han mestring å kunne stryke noe av lista. Min mann blir fort skuffet over seg selv hvis det er noe han ikke får til, og jeg prøver å støtte og oppmuntre han så godt jeg kan. Har erfart at han heller vil ha en klar beskjed om hva jeg mener han skal hjelpe til med, enn å bli irritert over at han ikke så det på egenhånd. Men nå er han klar over sine egne svakheter, og vi utfyller hverandre på mange måter. Jeg liker å administrere, og det får jeg full anledning til. Og så ser jeg fort når han har «overload» og trenger en halvtime for seg selv. Det ser han på meg også. Har sett at familievernkontoret her jeg bor har kurs for par hvor den ene har adhd. Mulig dette er noe å sjekke ut? Anonymkode: 240f6...4ed 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #18 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Var et godt innspill du fikk angående klare og konkrete meldinger, og lurt at du tenker på å gi beskjeder like konkret og enkelt som til barna. Vil også legge til at vi med adhd ofte har utfordringer med å omstille oss umiddelbart. Jeg har selv adhd og min ene sønn har det, så jeg gir aldri beskjeder ala "Vi skal spise nå. Kom nå!" for da kan det bli vanskelig for ham å omstille seg fra det han gjør på til å måtte slippe det umiddelbart. Det kjenner jeg selv på også når jeg får slike beskjeder. Jeg gir istedenfor beskjed litt i forkant. "Om 15 minutter er det middag. " Det er tilstrekkelig til å klare å omstille seg, og ikke bli frustrert over å få en "Nå!" - beskjed man ikke helt takler. Samme med husarbeid. Min sønn får beskjed om at det og det må han gjøre i løpet av et par timer/i løpet av dagen, og da går det fint. Å få beskjed om å gjøre det nå fikk ham til å protestere iltert da han var liten, og ikke noe positivt nå når han er stor heller, men i løpet av..., da blir det ingen protester og krangel, for da får han tid på seg til å avslutte det han holder på med, og hjernen krasjer liksom ikke i at han blir avkrevd umiddelbar omstilling. Samme med meg. Jeg blir ilter og irritert når mannen min sier "Nå!" mens jeg har hodet i noe annet. Da er jeg så hyperfokusert på det jeg driver med at det blir vanskelig å bare kutte og gjøre noe annet. Anonymkode: ba5df...69f Takk 😊 jeg kan nok prøve å bli enda bedre på det. Jeg vet jo at det er en viss mulighet for at en eller begge ungene arver det også så jo mer jeg vet om å håndtere og forstå adhd, jo bedre. Anonymkode: b3848...e39 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #19 Skrevet 5. september 2023 Weaponised incompetence & sexisme. Dersom ADHD hadde gitt så dårlig omsorgs og boevne hadde barnevernet kommet på banen hver gang folk med ADHD fikk barn. Han er et voksent menneske som har valgt å få seg parter, hus og barn - det er hans ansvar å innrette seg slik at han tar 50% av jobben. Du er ikke hushjelp, kokk, sekretær eller støttekontakt. Anonymkode: 2e099...e49 2 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #20 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Weaponised incompetence & sexisme. Dersom ADHD hadde gitt så dårlig omsorgs og boevne hadde barnevernet kommet på banen hver gang folk med ADHD fikk barn. Han er et voksent menneske som har valgt å få seg parter, hus og barn - det er hans ansvar å innrette seg slik at han tar 50% av jobben. Du er ikke hushjelp, kokk, sekretær eller støttekontakt. Anonymkode: 2e099...e49 Jepp. De fleste enslige med ADHD og barn klarer dette fint. Eksen min klarer på mirakuløst vis alt det han ikke greide da vi var sammen. Anonymkode: 55378...b7b 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå