Gå til innhold

"Tunnell" når jeg syr med tvillingnål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde å sy med tvillingnål i dag, for første gang. 

Jeg sydde i et gammel, utvasket jersey-laken, så kanskje ikke beste stoffet.. 

Men jeg opplevde tunnell-effekten. 

Jeg prøvde: 

- skru ned "tension" (gah, står helt stille på hva det heter på norsk) på overtråden (vet ikke hvordan jeg gjør det på undertråden), fra 3 som min maskin til vanlig står på, til 2
- skru opp stinglengden, prøvde med 3.0, 3.5, og 4.0
- sy saaaaakte
- ikke røre stoffet, bare la maskinen mate det gjennom selv, så jeg ikke strakk i det

Det hjalp litt å skru opp stinglengden og ned tension, men fremdeles litt tunnell. 

Vil det hjelpe å stryke det? Hadde ikke strykejernet tilgjengelig da jeg prøvde.. 

Noen andre råd? 

Anonymkode: 73e2c...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg prøvde å sy med tvillingnål i dag, for første gang. 

Jeg sydde i et gammel, utvasket jersey-laken, så kanskje ikke beste stoffet.. 

Men jeg opplevde tunnell-effekten. 

Jeg prøvde: 

- skru ned "tension" (gah, står helt stille på hva det heter på norsk) på overtråden (vet ikke hvordan jeg gjør det på undertråden), fra 3 som min maskin til vanlig står på, til 2
- skru opp stinglengden, prøvde med 3.0, 3.5, og 4.0
- sy saaaaakte
- ikke røre stoffet, bare la maskinen mate det gjennom selv, så jeg ikke strakk i det

Det hjalp litt å skru opp stinglengden og ned tension, men fremdeles litt tunnell. 

Vil det hjelpe å stryke det? Hadde ikke strykejernet tilgjengelig da jeg prøvde.. 

Noen andre råd? 

Anonymkode: 73e2c...088

Tension er  strammingen på tråden.trådspenning

Du må ha tråden på hver side av nåla. På noen maskiner har du kun en hake på venstre side rett over nåla. Men mange har også en som ikke er lett å se er en hake på høyre side av nåla også. Så sjekk om du har en eller to evnt.

Har du bare en, så tar du en tråd i haken og en utenom. Evnt tape på et kuttet sugerør på maskinen du trer ene tråden igjennom.  Trådene kan gå litt sammen og da strammer de litt mer. 

Prøv trådspenning 1 eller 2 og lengste stinglengde.  Og kjør vanlig rett søm, du skal ikke bruke stretch rettsøm på tvillingnål.

Anonymkode: 13102...c3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tension er  strammingen på tråden.trådspenning

Du må ha tråden på hver side av nåla. På noen maskiner har du kun en hake på venstre side rett over nåla. Men mange har også en som ikke er lett å se er en hake på høyre side av nåla også. Så sjekk om du har en eller to evnt.

Har du bare en, så tar du en tråd i haken og en utenom. Evnt tape på et kuttet sugerør på maskinen du trer ene tråden igjennom.  Trådene kan gå litt sammen og da strammer de litt mer. 

Prøv trådspenning 1 eller 2 og lengste stinglengde.  Og kjør vanlig rett søm, du skal ikke bruke stretch rettsøm på tvillingnål.

Anonymkode: 13102...c3a

Glemte å skrive at det kan være vanskeligere på tynne stoffer. Så strekk det litt ut på sidene, samtidig som du bare følger maskinens tempo

Anonymkode: 13102...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvor stram er undertråden, kan den reguleres? 

Anonymkode: c82a4...2fb

Hun skriver hun ikke vet hvordan stiller undertråd

Anonymkode: 7fbe1...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun skriver hun ikke vet hvordan stiller undertråd

Anonymkode: 7fbe1...bf6

Å ja.., 😬

Det er ofte to skruer på spolehuset som kan strammes.

Anonymkode: c82a4...2fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du spolehus, eller liggende spole på undertråden? Har du spolehus, er ddt en bitteliten skrue på den bøybare flapoen du smetter tråden i. Den kan du løsne og stramme inn.  Men ikke så mye at du mister skruen da?

Har du fått det til foresten?

Anonymkode: 13102...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har du spolehus, eller liggende spole på undertråden? Har du spolehus, er ddt en bitteliten skrue på den bøybare flapoen du smetter tråden i. Den kan du løsne og stramme inn.  Men ikke så mye at du mister skruen da?

Har du fått det til foresten?

Anonymkode: 13102...c3a

Hm, litt usikker.. noob, så kan ikke helt terminologien her. Har en brother cs10s, med sånn rom til å bare legge spolen horisontalt nedi. 

Har ikke fått prøvd noe mer, men skal prøve på litt tykkere stoff en ihjelvasket jersey-laken så snart jeg får mulighet :)

Anonymkode: 73e2c...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...