Gå til innhold

Rike ønsker seg penger til bryllupet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det rart at de ønsker seg penger i stedet for gaver, selv om en skriver ønskeliste over ting en kunne tenkt seg så er det jo en veldig stor andel som kjøper annet ræl allikevel. 

Med ræl så mener jeg søte håndklær, mønstret sengesett, finglass av annet merke enn hva en har i skapet fra før... nå er det nå engang slik at de fleste faktisk allerede har vært samboere noen år før de gifter seg, så de har gjerne det de trenger til hus og hjem.

Om du TS mener at du klarer å fikse en opplevelsesgave til de som passer, så kan du såklart gi det selv om de skriver at de ønsker penger. Det ønsket er jo mest for å unngå nips fra gramdtanter og øvrig familie som ikke kjenner parets smak og interesser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De har vel en sær og dyr smak og er redde for å få ting de synes er usmakelige 

Anonymkode: 1fe74...798

Men da kunne de ha sagt at de enten ikke ønsket seg gaver i det hele tatt, ønsket seg opplevelser eller bidrag til en veldedig organisasjon. Eller lagt ut ønskeliste et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsket oss pengegave til Regnskogfondet. Vi er ikke rike, men har likevel alt vi trenger til huset, og har i hvert fall ikke behov for nips eller pyntegjenstander.

Anonymkode: b8fd6...881

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er tacky å ønske seg penger uansett inntekt helt ærlig. 

Anonymkode: 96b75...756

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Samboer og meg er invitert i bryllup snart. Brudeparet har skrevet i arrangementet at de ønsker seg penger. Dette er et par hvor mannen er god for flere millioner i året. Gave skal de selvsagt få uansett, først tenkte jeg at vi kunne gi en opplevelse, sammen. Men blir penger da det var det de ønsket. Tanker om det å ønske penger når man er «rik» i utgangspunktet? 

Anonymkode: b7ba2...04d

Setter egentlig pris på at en gjør det enkelt for gjestene, samtidig som en gir mulighet til å bidra til noe de faktisk ønsker, som bidrag til bryllupsreise osv. selv om denne selvfølgelig allerede er bestilt og betalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det i utgangspunktet er veldig kleint når folk ønsker seg penger til bryllupet uansett. Første (og eneste) gang jeg opplevde det, var da min søster giftet seg og de ønsket seg kun penger. Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg reagerer på det. Jeg tror det handler mest om at jeg tenker at det ikke er gavene man gifter seg for, også gir man signaler til gjestene om at de kan glemme å finne noe paret ønsker seg. Det eneste som betyr noe er å få penger (jeg vet det ikke alltid er sånn, men det er sånn jeg mottar signalet). Det er ikke interessant å få gaver som de kan ta frem i hverdagen/til festen og tenke på personen/e som gikk ut og kjøpte dette til dem med dem i tankene. Det hele blir så veldig upersonlig. 

Anonymkode: a7dad...867

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke problemet i å gi penger dersom det er det de ønsker seg. De fleste har alt de trenger nå, og å fylle opp skap med gaver man aldri kommer til å bruke er bare meningsløst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke problemstillingen her. Hva er forskjell på penger eller gave, egentlig? Sannsynligvis har de alt de trenger, og har ikke behov for typiske bryllupsgaver. Pengene kan jo feks. brukes til en opplevelse (feks. deler av bryllupsreisen), og så kan minnes at den opplevelsen fikk de på en måte av gjestene i bryllupet, eller kanskje et kunstverk eller lignede som kan minne de om bryllupet. For sannsynligvis er nok tanken at disse pengene skal brukes til noe som er av betydning for brudeparet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt harry å bare skrive "vi ønsker oss penger" jeg ville i det minste skrive vi ønsker oss penger til "x", så vet alle litt hva de bidrar til, og i takkekortene kan de skrive "takket være alle gavene fikk vi kjøpt oss x/reist til y" etc, sånn at man føler man ikke bare har betalt for festen deres i tillegg til alt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi ønsket oss pengegave til Regnskogfondet. Vi er ikke rike, men har likevel alt vi trenger til huset, og har i hvert fall ikke behov for nips eller pyntegjenstander.

Anonymkode: b8fd6...881

Så utrolig fint gjort!

Anonymkode: b7ba2...04d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chroma skrev (2 timer siden):

Jeg ser ikke problemet i å gi penger dersom det er det de ønsker seg. De fleste har alt de trenger nå, og å fylle opp skap med gaver man aldri kommer til å bruke er bare meningsløst. 

Ikke noe problem å gi penger, er det de skal få. Lurte bare på hva andre tenker. 

Anonymkode: b7ba2...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Samboer og meg er invitert i bryllup snart. Brudeparet har skrevet i arrangementet at de ønsker seg penger. Dette er et par hvor mannen er god for flere millioner i året. Gave skal de selvsagt få uansett, først tenkte jeg at vi kunne gi en opplevelse, sammen. Men blir penger da det var det de ønsket. Tanker om det å ønske penger når man er «rik» i utgangspunktet? 

Anonymkode: b7ba2...04d

Syntes som en nevnte i tråden at det ville være merkelig om det er noen inntektsgrense for å ønske seg pengegaver. Hva vet du om hva de bruker penger på, og tror du ikke de ville blitt brukt fornuftig? Og hva forskjell for deg gjør det egentlig om du gir penger eller kjøper en gave til dem for de samme pengene? Kanskje har de tingene de trenger og heller vil reise for pengene? 

Kjenner et par der damen hadde titalls milioner men opprettet spleis til bryllupet. DET er å dra det for langt. Fant ut senere at hun var psykisk syk og gjorde veldig mye merkelig. Hverken fattig eller rik er spart for psykiske problemer. 

Anonymkode: 7de3b...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man skal kunne få ønske seg det man vil. Alle ønsker seg ikke ting, de fleste av oss har jo alt vi trenger, og de fleste ønsker å gi noe til brudeparet. Da gir jeg heller penger enn gi en vase som bare blir gitt bort senere. 

Anonymkode: 2f02f...aa7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skriver jeg nesten det samme i to tråder her, men jeg tror penger har vært hovedønsket i alle bryllup jeg kan komme på i flere år 😅Kan ikke huske sist gang noen hadde registrert gaveliste, da tror jeg jeg må tilbake til 00-tallet. Hvorfor synes noen dette er frekt? Man gir vel uansett for samme sum, så det blir ikke dyrere? Mange har jo «alt», og da er det sløseri med dobbelt opp… Vet også flere som øremerker pengene til konkrete prosjekt, feks bygge veranda - og da er jo den en gave fra hele slekta og vennekretsen - like koselig det vel? 😊

Anonymkode: 20d80...e67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er rart hvis dem har så mye penger som det du sier men det kn jo være flere grunner til at dem ønsker seg det

at dem har utorlig dyr smak så dem tenker at dem fleste ikke hadde råd til og kjøpt det dem liker

eller at dem ikke har så god råd som dem skal vise andre at dem har, er noen som tjener utorlig mye penger som mister helt kontrollen som havner på luksusfellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt,syns jeg.

Hadde hatt lyst til å gi noe helt annet,jeg.

Er heller ikke fan av å gi pengegave til brudepar,men noe de ønsker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De fleste som ønsker seg penger sier jo som oftest at de har "alt" de trenger. Dersom de i tillegg har høye inntekter, kanskje mye høyere enn det store flertallet av gjester, så vitner det om (minst) en av to ting:
1). grådighet
eller/og
2). fantasiløshet

Fantasiløshet fordi det går altså an å ønske seg SÅ mye annet enn servise og de mest tradisjonelle bryllupsgavene.  

Hvis de har så mye penger, og i tillegg alt de trenger, ville jeg gitt penger i deres navn til en veldedig organisasjon, og jeg ville valgt organisasjonen selv siden de tydeligvis ikke har magemål nok til å komme opp med et slikt ønske selv. 

Endret av Ullvott
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet med å ønske seg penger jeg altså. Vi ønsker oss bidrag til bryllupsreisen (i tillegg til andre gaver), men tenker at hvis man ønsker seg penger uten konkret ønske i bunn, er det helt greit. Jeg skjønner liksom ikke problemet.

Å gi penger til en veldedig organisasjon er jeg helt i mot, da man ikke vet hvilke saker brudeparet støtter (med mindre de har uttrykt dette spesifikt). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi penger til «har alt, trenger intet»-folk som gifter seg, føles som å betale deltagergebyr til en selviscenesettelse. 

 

 

Anonymkode: b1b6b...f77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sære folk er. Brudeparet ønsker å feire dagen med dere. Og de aller fleste ønsker å gi brudeparet en gave i anledning dette. Du gir så klart det de ønsker seg. Hvis dette er uakseptabelt er det bare å takke nei. 

Jeg syns det er enkelt og praktisk å gi pengegave.

Anonymkode: b71cb...b95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...