AnonymBruker Skrevet 7. mai #921 Del Skrevet 7. mai Jeg og min venninne går begge på wegory. vi er på samme legekontor men har ikke samme fastlege. Hun har kommet til full dose mens jeg har kommet til 0,5 mg. vi begge ligger på rundt samme antall kilo. Det jeg syns er litt rart er at vi to blir behandlet forskjellig. Hun må møte opp til sin mannlige lege for å veie seg. Å da har hun tynn shorts på seg for hun må kle av seg sko, bukse, ytterjakke. Mens jeg veide meg kun på første legetime. Etter der har jeg bare sagt hva vekten viste hjemme på badet før oppmøte. Nå skal jeg ha tlf. konsultasjon med min lege fremover. Der legen spør hva jeg veier. Om jeg har noen bivirkninger før hun eventuelt skriver ut ny resept på ny dose wegovy. Jeg trodde jeg måtte møte opp å bli "avkledd" å bli veid som min venninne. Siden hun startet et 1/2 år før meg så har jeg spurt ut henne om hvordan dette foregår før jeg selv bestemte meg å prøve. Anonymkode: ca8c0...a6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nordensparadis Skrevet 7. mai #922 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg og min venninne går begge på wegory. vi er på samme legekontor men har ikke samme fastlege. Hun har kommet til full dose mens jeg har kommet til 0,5 mg. vi begge ligger på rundt samme antall kilo. Det jeg syns er litt rart er at vi to blir behandlet forskjellig. Hun må møte opp til sin mannlige lege for å veie seg. Å da har hun tynn shorts på seg for hun må kle av seg sko, bukse, ytterjakke. Mens jeg veide meg kun på første legetime. Etter der har jeg bare sagt hva vekten viste hjemme på badet før oppmøte. Nå skal jeg ha tlf. konsultasjon med min lege fremover. Der legen spør hva jeg veier. Om jeg har noen bivirkninger før hun eventuelt skriver ut ny resept på ny dose wegovy. Jeg trodde jeg måtte møte opp å bli "avkledd" å bli veid som min venninne. Siden hun startet et 1/2 år før meg så har jeg spurt ut henne om hvordan dette foregår før jeg selv bestemte meg å prøve. Anonymkode: ca8c0...a6d Høres litt rart ut ja, men samtidig så er det vel ingen nasjonale retningslinjer på oppfølging av pasienter på Wegovy. Jeg har ikke blitt veid en eneste gang, men har tatt blodprøver ved hver doseendring. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caissa Skrevet 7. mai #923 Del Skrevet 7. mai (endret) 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg og min venninne går begge på wegory. vi er på samme legekontor men har ikke samme fastlege. Hun har kommet til full dose mens jeg har kommet til 0,5 mg. vi begge ligger på rundt samme antall kilo. Det jeg syns er litt rart er at vi to blir behandlet forskjellig. Hun må møte opp til sin mannlige lege for å veie seg. Å da har hun tynn shorts på seg for hun må kle av seg sko, bukse, ytterjakke. Mens jeg veide meg kun på første legetime. Etter der har jeg bare sagt hva vekten viste hjemme på badet før oppmøte. Nå skal jeg ha tlf. konsultasjon med min lege fremover. Der legen spør hva jeg veier. Om jeg har noen bivirkninger før hun eventuelt skriver ut ny resept på ny dose wegovy. Jeg trodde jeg måtte møte opp å bli "avkledd" å bli veid som min venninne. Siden hun startet et 1/2 år før meg så har jeg spurt ut henne om hvordan dette foregår før jeg selv bestemte meg å prøve. Anonymkode: ca8c0...a6d Uff, var nesten litt ekkelt det med avkledningen av venninna di... De gangene jeg har gått på vekta hos fastlegen så har det vært uten ytterjakke (den tar jeg alltid av når jeg kommer inn) og uten sko (har kanskje med hygiene å gjøre?). Men aldri bukse... Dersom man alltid gjør det likt, for eksempel tar av ytterjakke og sko, så mener jeg at det gir like god informasjon om vekt som om man tar av buksa. Jeg ville nok sagt til legen at jeg synes det er ubehagelig, og foretrekker å beholde buksa på. Jeg er i 9. uke nå , men har aldri veid meg i forbindelse med Wegovy . Har ikke hatt legetime etter at jeg fikk den første resepten heller. Jeg sender melding på Helsenorge og ber om nye sprøyter (med høyere doser). Endret 7. mai av Caissa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #924 Del Skrevet 7. mai Caissa skrev (4 minutter siden): Uff, var nesten litt ekkelt det med avkledningen av venninna di... De gangene jeg har gått på vekta hos fastlegen så har det vært uten ytterjakke (den tar jeg alltid av når jeg kommer inn) og uten sko (har kanskje med hygiene å gjøre?). Men aldri bukse... Dersom man alltid gjør det likt, for eksempel tar av ytterjakke og sko, så mener jeg at det gir like god informasjon om vekt som om man tar av buksa. Jeg ville nok sagt til legen at jeg synes det er ubehagelig, og foretrekker å beholde buksa på. Jeg er i 9. uke nå , men har aldri veid meg i forbindelse med Wegovy . Har ikke hatt legetime etter at jeg fikk den første resepten heller. Jeg sender melding på Helsenorge og ber om nye sprøyter (med høyere doser). Siden venninnen min tar gynekologiske undersøkelser til samme lege. Så har han vel sett beina hennes før. For han er hun vel ei på samlebånd igjennom en travel arbeidsdag. overvektige folk liker ikke å vise frem kropp. Så jeg skjønner dilemmaet. Anonymkode: ca8c0...a6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kompis2 Skrevet 7. mai #925 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Siden venninnen min tar gynekologiske undersøkelser til samme lege. Så har han vel sett beina hennes før. For han er hun vel ei på samlebånd igjennom en travel arbeidsdag. overvektige folk liker ikke å vise frem kropp. Så jeg skjønner dilemmaet. Anonymkode: ca8c0...a6d Det svaret fikk du nok fordi du sa mannlig lege, og ikke lege. Hva var poenget med å nevne kjønn om du ikke ville ha en slik reaksjon? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #926 Del Skrevet 7. mai Kompis2 skrev (2 timer siden): Det svaret fikk du nok fordi du sa mannlig lege, og ikke lege. Hva var poenget med å nevne kjønn om du ikke ville ha en slik reaksjon? Hva er poenget ditt med dette da? Anonymkode: ca8c0...a6d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caissa Skrevet 8. mai #927 Del Skrevet 8. mai On 5/6/2024 at 1:49 PM, Kompis2 said: Jeg kniper litt i flesket før jeg setter nåla i magen, ved siden av navlen. Annen hver side, for hver gang. Bruker ikke å vaske området først, kommer som regel rett fra dusjen. Takk for at du deler din erfaring ang forkjølelse. Å dusje blir ikke det samme som å desinfinsere. Vi finner dette til og med i lovverket vårt: "Ved virksomhet som medfører penetrering av hud eller slimhinner skal huden eller slimhinnene desinfiseres på forhånd." https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1998-05-06-581 (Selv om forskriften gjelder profesjonelle virksomheter, så er prinsippet er det samme. Et stikk gjennom huden er et stikk gjennom huden.) Så det kan være greit å være på den sikre siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #928 Del Skrevet 8. mai Det er ikke nødvendig å desinfisere før man setter wegovy. En dusj er mer enn nok, og ikke engang det er nødvendig. Anonymkode: 20a74...4e9 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #929 Del Skrevet 8. mai Ser det skrives mye om bivirkninger, men få sier noe om hvor lenge de varte. I følge min lege oppstår de fleste bivirkningene i opptrappingsfasen, og forsvinner så. Selv hadde jeg ingen bivirkninger før etter 12 uker. Jeg har fulgt opptrappingsplan med 4 uker på hver dose. Etter hvert har jeg følt meg ubehagelig mett etter middag, og tilpasser meg ved å spise mindre. Vektnedgangen har vært 2 kg pr måned. De siste tre ukene har jeg vært ufattelig trøtt og sliten. Èn kveld hadde jeg diare også. Heldigvis kjenner jeg at formen og aktivitetslysten kommer tilbake nå. Legen min hadde rett i at bivirkningen gikk over. Mitt vektmål er enda 14 kg unna. Jeg går sakte ned hele tiden nå, og har ikke dårlig tid. Allerede nå har kolestrolet mitt bedret seg så mye at jeg er satt på laveste dose. Anonymkode: db613...79d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caissa Skrevet 8. mai #930 Del Skrevet 8. mai (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke nødvendig å desinfisere før man setter wegovy. En dusj er mer enn nok, og ikke engang det er nødvendig. Anonymkode: 20a74...4e9 Ja, det er selvsagt opp til hver enkelt om man desinfiserer før man penetrerer kroppen med en nål. Det enkleste er jo å la være. Og i de aller fleste tilfellene går det jo bra. Endret 8. mai av Caissa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #931 Del Skrevet 8. mai Jeg er så lei meg nå. Måtte slutte pga ekstremt hårtap og bekymring rundt langtidskonsekvensene av dette legemiddelet, når jeg så hva det gjorde med håret mitt. Men nå er jeg da over 1 måned uten og samme matlyst og sukkersug som før. Jeg blir så oppgitt. Vil bare ha en trygg medisin, uten bivirkninger. Taklet oppkast, eggerap, mageknip og alt, men håret vil jeg gjerne beholde 😅 Anonymkode: a4c7b...76f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #932 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Måtte slutte pga ekstremt hårtap og bekymring rundt langtidskonsekvensene av dette legemiddelet, når jeg så hva det gjorde med håret mitt. MÅTTE slutte? Er det din avgjørelse eller legen som sa du MÅTTE slutte? Håret gror tilbake når du slutter på produktet, har selv fått halvert hårmengden, men jeg tåler da det. Anonymkode: 405d7...73b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #933 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): MÅTTE slutte? Er det din avgjørelse eller legen som sa du MÅTTE slutte? Håret gror tilbake når du slutter på produktet, har selv fått halvert hårmengden, men jeg tåler da det. Anonymkode: 405d7...73b Jeg måtte slutte, fordi jeg ser hodebunnen min. Mitt eget valg, ja og legen var enig fordi hun syns det var veldig ille. Har hatt veldig tjukt hår og i perioder dårligere hår, men har aldri vært så tynt at man ser gjennom det. Bra du tåler halvert mengde. Det gjør jeg og, men det var ingen ende på det. Mistet i ett etter 4 mnd på, og mistet ekstremt mye i 5 måneder. Nå over en måned av mister jeg ikke noe mindre. Det er jo ikke bra at dette skjer heller. De forsker jo på det hos Novo Nordisk nå, fordi det har vært så mange med ekstremt hårtap. Føler dette blir litt som Astra Zenica. Man finner ut etterpå at det var skadelig. Det er en risiko vi tar; men jeg har gjort det fordi det har vært helt magisk å føle seg normal og ikke konstant på slankekur. Men når man har så lite hår igjen på hodet, hjelper det ikke å være tynn. For da er det noe galt. Anonymkode: a4c7b...76f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #934 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg måtte slutte, fordi jeg ser hodebunnen min. Mitt eget valg, ja og legen var enig fordi hun syns det var veldig ille. Har hatt veldig tjukt hår og i perioder dårligere hår, men har aldri vært så tynt at man ser gjennom det. Bra du tåler halvert mengde. Det gjør jeg og, men det var ingen ende på det. Mistet i ett etter 4 mnd på, og mistet ekstremt mye i 5 måneder. Nå over en måned av mister jeg ikke noe mindre. Det er jo ikke bra at dette skjer heller. De forsker jo på det hos Novo Nordisk nå, fordi det har vært så mange med ekstremt hårtap. Føler dette blir litt som Astra Zenica. Man finner ut etterpå at det var skadelig. Det er en risiko vi tar; men jeg har gjort det fordi det har vært helt magisk å føle seg normal og ikke konstant på slankekur. Men når man har så lite hår igjen på hodet, hjelper det ikke å være tynn. For da er det noe galt. Anonymkode: a4c7b...76f Hårtap i denne henseende er jo reversibelt, så da vil håret vokse tilbake når du slutter på Wegovy. Det er ikke bivirkninger som for alltid gjør det skallet. Og ja, det vil alltid være bivirkninger. Men for meg veier en slank og sunn kropp opp for en tynn hårmanke, selv om jeg syntes det er fortvilende såklart. Jeg gjør også arbeidet som må gjøres for å snu spisemønsteret mitt, som har kommet gjennom traumer fra barndommen, hos ROS ukentlig for at jeg skal sikre at jeg ender opp med et normalt spisemønster den dagen jeg slutter på Wegovy. Wegovy for meg dog, jeg har ikke sklidd ned i vekt, jeg går ned 1 kg (om det) i mnd, har gått ned 20 kg og har 10 igjen, så dette er en langsom og dyr prosess for min kropp dessverre da jeg går på høyeste dose. Anonymkode: 405d7...73b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #935 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hårtap i denne henseende er jo reversibelt, så da vil håret vokse tilbake når du slutter på Wegovy. Det er ikke bivirkninger som for alltid gjør det skallet. Og ja, det vil alltid være bivirkninger. Men for meg veier en slank og sunn kropp opp for en tynn hårmanke, selv om jeg syntes det er fortvilende såklart. Jeg gjør også arbeidet som må gjøres for å snu spisemønsteret mitt, som har kommet gjennom traumer fra barndommen, hos ROS ukentlig for at jeg skal sikre at jeg ender opp med et normalt spisemønster den dagen jeg slutter på Wegovy. Wegovy for meg dog, jeg har ikke sklidd ned i vekt, jeg går ned 1 kg (om det) i mnd, har gått ned 20 kg og har 10 igjen, så dette er en langsom og dyr prosess for min kropp dessverre da jeg går på høyeste dose. Anonymkode: 405d7...73b Ja, men det vet vi jo ikke. Kan hende hårsekkene ikke produserer nytt. Vet at det mest sannsynlig gjør det, men som nå da hvor jeg så det er 6 uker siden jeg sluttet i morgen, og fortsatt mister jeg like mye. Da blir jeg bekymret. Planen min var å gå uten en stund og så begynne månedlig, for å begrense noe, men hvis det tar så lang tid å stoppe det når man slutter så har jeg snart ikke mer hår å ta av 😭😭😭 Kjipt at du går sakte og at det er så grusomt dyrt, men tror det er det sunneste i lengden. Så flink du er som jobber med psyken rundt dette også, veldig viktig. Anonymkode: a4c7b...76f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #936 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ja, men det vet vi jo ikke. Kan hende hårsekkene ikke produserer nytt. Vet at det mest sannsynlig gjør det, men som nå da hvor jeg så det er 6 uker siden jeg sluttet i morgen, og fortsatt mister jeg like mye. Da blir jeg bekymret. Planen min var å gå uten en stund og så begynne månedlig, for å begrense noe, men hvis det tar så lang tid å stoppe det når man slutter så har jeg snart ikke mer hår å ta av 😭😭😭 Kjipt at du går sakte og at det er så grusomt dyrt, men tror det er det sunneste i lengden. Så flink du er som jobber med psyken rundt dette også, veldig viktig. Anonymkode: a4c7b...76f For meg tok det 4 mnd før jeg sluttet å miste hår. Anonymkode: afe6e...2f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #937 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): For meg tok det 4 mnd før jeg sluttet å miste hår. Anonymkode: afe6e...2f7 Etter du sluttet? Eller mens du gikk på det? Anonymkode: a4c7b...76f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #938 Del Skrevet 8. mai Jeg skjønner veldig godt at man slutter når hårtapet tar helt av. Anonymkode: 06486...16a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #939 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, men det vet vi jo ikke. Kan hende hårsekkene ikke produserer nytt. Vet at det mest sannsynlig gjør det, men som nå da hvor jeg så det er 6 uker siden jeg sluttet i morgen, og fortsatt mister jeg like mye. Da blir jeg bekymret. Planen min var å gå uten en stund og så begynne månedlig, for å begrense noe, men hvis det tar så lang tid å stoppe det når man slutter så har jeg snart ikke mer hår å ta av 😭😭😭 Kjipt at du går sakte og at det er så grusomt dyrt, men tror det er det sunneste i lengden. Så flink du er som jobber med psyken rundt dette også, veldig viktig. Anonymkode: a4c7b...76f Når vi vet at det tar 5 uker for Wegovy å gå ut av kroppen, så sier det seg selv at det tar ihvertfall 5 uker for hårtapet til å stoppe. Så skal håret begynne å vokse igjen og DET tar sin tid så tror du skal slutte å bekymre deg for det og gi håret et halvt år på å komme seg igjen, så kan du se din tidligere hårmanke er tilbake. Anonymkode: 405d7...73b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #940 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg skjønner veldig godt at man slutter når hårtapet tar helt av. Anonymkode: 06486...16a Takk❤️ Føler bare det er så urettferdig og jeg blir så sint, for nå blir jeg feit og hårløs😅🥹 Anonymkode: a4c7b...76f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå