Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jentafralandet skrev (2 minutter siden):

Du må ha en BMI på minst 30 eller BMI på 27 med vektrelatert følgesykdom. 

Hvis du ammer bør du heller ikke bruke wegovy. Det er jo veldig få uker siden du fødte, kanskje gi det litt mer tid før du tenker på vektnedgang? Hvis du får god effekt av wegovy og ikke får i deg tilstrekkelig næring samtidig som du har en nyfødt kan jeg tenke meg det er uheldig. Lege må du kontakte uansett, så du får sikkert råd og veiledning der 

Pcos er på en måte tilleggssykdom,vanskelig å gå ned med pcos pga insulinresistens.ammer ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 20.19):

Ingen fokus overhodet. Har ikke hatt problemer med å spise skikkelig og sunn mat så grunnprinsippene har alltid vært der. Har slitt med overspising og småspising og søtsaker. Det spiser jeg fortsatt, men nå kan jeg klare meg med et par kjeks hvor jeg før spiste hele pakken.

Anonymkode: 652f6...6bc

Da vil du jo rase opp i vekt igjen når du slutter på W. Litt av hensikten er å bruke tiden på å legge om vanene sine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (1 time siden):

Da vil du jo rase opp i vekt igjen når du slutter på W. Litt av hensikten er å bruke tiden på å legge om vanene sine.

Ingen fokus overhodet. Har ikke hatt problemer med å spise skikkelig og sunn mat så grunnprinsippene har alltid vært der. Har slitt med overspising og småspising og søtsaker. Det spiser jeg fortsatt, men nå kan jeg klare meg med et par kjeks hvor jeg før spiste hele pakken.

Er ikke det å legge om vanene sine da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MaggaBente skrev (2 timer siden):

Er ikke det å legge om vanene sine da?

Nå er det vel ikke deg jeg siterer? Eller bruker du nicket ditt kun når du vil?

poenget er at man blir tykk av maten man spiser. At mengden reduseres med W betyr at den vil øke igjen uten.

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenta1983 skrev (7 timer siden):

Pcos er på en måte tilleggssykdom,vanskelig å gå ned med pcos pga insulinresistens.ammer ikke.

Om det er en tilleggssykdom er opp til en lege å avgjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (4 timer siden):poenget er at man blir tykk av maten man spiser. At mengden reduseres med W betyr at den vil øke igjen uten.

Å redusere matinntaket er jo å lage seg bedre matvaner og det er jo noe en får hjelp til av wegovy. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MaggaBente skrev (11 minutter siden):

Å redusere matinntaket er jo å lage seg bedre matvaner og det er jo noe en får hjelp til av wegovy. 

Wegovy gjør at du spiser mindre. Når du slutter så kommer sulten tilbake. Innen da bør man ha kuttet mye av den usunne maten. Man blir tykk fordi man ikke klarer å styre dette selv og man kjøper seg tid til å bygge opp kunnskap og endret holdning.

Hvis du spiser akkurat det samme som før, vil du ende opp med å veie akkurat det samme som før. Den selvkontrollen mister man uten andre tiltak. Dette er hva all forskning viser når det gjelder enhver slankekur.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var veldig interessant og nyansert!

Jeg skal snakke med legen min i morgen og forhøre meg om lavest dose Wegovy for å prøve å se om jeg kan balansere peptidnivået mitt.

Jeg har kuttet ut alkohol og tenker å gjøre det samme med prosessert sukker (klarer meg fint uten sjokolade, snacks og kake , men IS kommer jeg til å tillate meg fra tid til annen). Jeg er flink til å trene og tenker å fortsette med det. Jeg har ikke hatt store problemene med å gå ned i vekt, men å bli der🫣

Etter et års tid med medesiner mot stoffskiftet så skjedde det noe i kroppen min på forbrenningssiden dessverre. Deppa over situasjonen med stoffskiftesykdommen tok med seg en heftig avhengighet på alkohol og sukker.

Håper å bli kvitt ting nå.

Wish me luck🤞🏼

Anonymkode: 3b91b...c96

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (11 timer siden):

Hvis du spiser akkurat det samme som før, vil du ende opp med å veie akkurat det samme som før. Den selvkontrollen mister man uten andre tiltak. Dette er hva all forskning viser når det gjelder enhver slankekur.

Ja, det blir spennende å se nå når det sikkert er flere som slutter på sprøyta etter å ha kommet ned til ønsket vekt, forskningen akkurat der pågår jo akkurat nå. Det enkeltpersoner forteller er jo vidt sprikende, så det blir fint med konkrete rapporter etter hvert. 

Noen må kanskje stå på vedlikeholdsdose, mens andre klarer seg uten og det beror sikkert på grad av spiseforstyrrelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MaggaBente skrev (3 timer siden):

Ja, det blir spennende å se nå når det sikkert er flere som slutter på sprøyta etter å ha kommet ned til ønsket vekt, forskningen akkurat der pågår jo akkurat nå. Det enkeltpersoner forteller er jo vidt sprikende, så det blir fint med konkrete rapporter etter hvert. 

Noen må kanskje stå på vedlikeholdsdose, mens andre klarer seg uten og det beror sikkert på grad av spiseforstyrrelse.

Ja, enig.

Nyeste forskning viser at det er mest varig å stå på vedlikeholdsdose i flere år. Noen beskriver den sulten som kommer etter ett års tid nærmest som hungersnød og skal ta igjen for all tiden med sult.

Men det er klart det er vanskelig for folk flest å leve med streng selvdisiplin når det nettopp var der det feilet. Det gjelder selvsagt ikke alle . Noen er svært uheldig disponert genetisk, andre er vokst opp med usunn mat osv

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter på ettermiddag og kveldstid. Vekta har vippet opp og ned de samme 2-300 grammene så ingen krise, men ikke ønskelig. 

Sier hver dag at i dag må du ta deg sammen! Men som kjent er ikke det - det enkleste... Skal sette sprøyta mandag og innen da har jeg bestemt meg. Sender evt en melding til legen på Helsenorge. Må bare sjekke når han er borte i ferie slik at den meldingen ikke blir liggende ubesvart i lang tid. (kanskje de har vikar?) 

Samlet nedgang ca 10 kilo, da med to uker tidligere på platå, og nå disse siste ukene med ny stillstans. 

Ryddet for omtale av medisindosering.  Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har opplevd å stå stille på høyeste dosen over lang tid og plutselig begynt å gå ned igjen? 

Har stått stille i flere mnd nå etter å ha gått ned 20 kilo, har fortsatt 15 kilo igjen, men begynner å mistet motet da nålen rikker seg ikke - det vil si den rikker seg opp og ned noen gram på samme kiloet.

Hva gjorde dere for å få fart på platået eller bare ventet dere tålmodig? Og hvor lang tid måtte dere vente?

Er surt å kaste 3000 kr ut vinduet hver mnd når resultatet uteblir.

Anonymkode: 405d7...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis2 skrev (På 29.6.2024 den 9.05):

Sliter på ettermiddag og kveldstid. Vekta har vippet opp og ned de samme 2-300 grammene så ingen krise, men ikke ønskelig. 

Sier hver dag at i dag må du ta deg sammen! Men som kjent er ikke det - det enkleste... Skal sette sprøyta mandag og innen da har jeg bestemt meg. Sender evt en melding til legen på Helsenorge. Må bare sjekke når han er borte i ferie slik at den meldingen ikke blir liggende ubesvart i lang tid. (kanskje de har vikar?) 

Samlet nedgang ca 10 kilo, da med to uker tidligere på platå, og nå disse siste ukene med ny stillstans. 

Du har hatt et fantastisk resultat synes jeg! Gratulerer!

At vekten står stille er ikke rart. Du har hatt en stor vektnedgang, og dette er en "sjokkerende" opplevelse for kroppen (og hjernen). Nå må alle mekanismer tilpasses den nye vekten. Og det tar tid. 
Så vær tålmodig, og la kroppen få tiden den trenger!

(Ser noen steder at rundt 10-15% vektnedgang ofte fører til lengre stillstand i vekten 
https://magasinet.roede.com/helse-kosthold-ernaering/vektplata-ikke-sa-krise-som-du-tror/110653
Kanskje du befinner deg omtrent der?)

At du sliter på ettermiddag og kveldstid stemmer godt overens med fedmeforskning .
En av årsakene mener man er det hedoniske systemet. Dette er hjernens belønningssystem, som gjør oss lykkelige når vi får for eksempel mat. Dette belønningssystemet aktiveres sterkt ved vekttap.
Som det står i denne artikkelen: "Enkelt forklart er det dette systemet som er årsaken til at du spiser dessert, selv om du egentlig er mett. Du blir rett og slett lykkelig."
https://www.nrk.no/viten/forskere-gir-nye-svar-pa-hvorfor-vi-gar-opp-i-vekt-etter-slankekuren-1.15145674

At det er typisk på ettermiddager og kvelder vi sliter mest kan ha den logiske forklaringen at vi har spist for lite i løpet av dagen, og kroppen "skriker" etter næring.
Det er spesielt inntak av fett og protein i løpet av dagen som kan forhindre at vi ender opp med slike "crawings".

En annen mekanisme fedmeforskere er opptatt av er hormonet leptin. Dette hormonet er viktig for å kjenne metthetsfølelse, og produseres av fettcellene. Ved vektnedgang kan produksjonen av leptin stoppe opp.
Endret sult- og metthetsfølelse kan derfor være noe av forklaringen på hvorfor noen går så raskt opp igjen etter vektnedgang.

Vet ikke om noe av dette var oppklarende, men lykke til videre iallfall!!!

(Vi er mange sammen med deg i båten, selv om du ikke ser oss! ❤️)

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk @Caissa Det var noe slikt jeg trengte å lese i dag! ❤️ 

Selv om jeg har lest kloke ord før, så er det så lett å glemme! Og ikke minst, at det er "en ting" å slite på ettermiddag/kveld, det hjelper mye å vite. Å vite at man ikke bare er lat og viljesvak. 

Skal sørge for å spise en god kveldsmat som har nok fett og proteiner. 

Takk! ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dose satt i dag! 166 cm, 110 kg. Har to barn og lyst på et tredje, men vil ikke være så stor ved ny graviditet. På de to andre var jeg 98 og 106 da jeg ble gravid. På mitt tyngste har jeg vært 128 kg, gikk ned 30 kg ved hjelp av kaloritelling. Men det krevde konstant fokus, og med to små klarer jeg det ikke. Så da er planen å gå på wegovy en periode, for deretter slutte, vente to måneder og begynde prosessen med å, forhåpentligvis, bli gravid igjen. Håper virkelig at wegovy har god effekt , og at jeg ikke går altfor raskt opp igjen når jeg slutter. Noen som har lignende plan eller erfaring med å bli gravid etter wegovy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ing-ping skrev (8 timer siden):

Første dose satt i dag! 166 cm, 110 kg. Har to barn og lyst på et tredje, men vil ikke være så stor ved ny graviditet. På de to andre var jeg 98 og 106 da jeg ble gravid. På mitt tyngste har jeg vært 128 kg, gikk ned 30 kg ved hjelp av kaloritelling. Men det krevde konstant fokus, og med to små klarer jeg det ikke. Så da er planen å gå på wegovy en periode, for deretter slutte, vente to måneder og begynde prosessen med å, forhåpentligvis, bli gravid igjen. Håper virkelig at wegovy har god effekt , og at jeg ikke går altfor raskt opp igjen når jeg slutter. Noen som har lignende plan eller erfaring med å bli gravid etter wegovy?

Håper det funker for deg! 
Jeg er i samme situasjon som deg når det gjelder det å ha gått ned i vekt selv for så å gå opp igjen. Jeg har ingen planer om å bli gravid med det første, men håper wegovy kan hjelpe meg å gå ned og samtidig gi meg litt fri fra matstøyen slik at jeg kan jobbe med forholdet mitt til mat, mengder og småspising. Ut fra hva jeg har lest så går de fleste fort opp igjen hvis de ikke aktivt har jobbet med mønstrene rundt spising mens de har brukt wegovy. 

Det er veldig tungt å være tjukk og gravid (jeg var 92 kg selv, endte på 103 kg) så at du vil ned før den tid skjønner jeg godt 🫶🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er første uken på wegovy over og jeg har satt dose to. Gikk fra 90 til 87,7 på denne uka, kjenner at det er mye vann som har forsvunnet! 

Jeg har følt på sult denne uka og har definitivt klart å spise gode porsjoner, men likevel stoppet før jeg har vært dødsmett. Det tror jeg er en kombinasjon av sprøyten og redselen for å bli dårlig hvis jeg spiser for mye 😅 Har ikke kjent på bivirkninger annet enn at jeg kan være litt uggen etter måltid. Sprøyta har definitivt hatt mye å si på småspisinga og lysten på noe etter middag for den er omtrent borte. 

Målet fremover er å få inn mer skritt i hverdagen og noen dager med trening.

Endret av jentafralandet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jentafralandet skrev (11 minutter siden):

Nå er første uken på wegovy over og jeg har satt dose to. Gikk fra 80 til 87,7 på denne uka, kjenner at det er mye vann som har forsvunnet! 

Jeg har følt på sult denne uka og har definitivt klart å spise gode porsjoner, men likevel stoppet før jeg har vært dødsmett. Det tror jeg er en kombinasjon av sprøyten og redselen for å bli dårlig hvis jeg spiser for mye 😅 Har ikke kjent på bivirkninger annet enn at jeg kan være litt uggen etter måltid. Sprøyta har definitivt hatt mye å si på småspisinga og lysten på noe etter middag for den er omtrent borte. 

Målet fremover er å få inn mer skritt i hverdagen og noen dager med trening.

Du har gått fra 80 til 87,7? Eller mente du motsatt ?

Anonymkode: 485b7...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har gått fra 80 til 87,7? Eller mente du motsatt ?

Anonymkode: 485b7...fa6

Oi! 90 til 87,7 såklart, endret nå 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Wegovy 1mg. Har gått på det siden mars, og gått ned 8 kg. Cirka en halv kg i uka. 

Nå i kveld ble jeg så innmari kvalm. Har spist en is i kveld. Kan det være sprøytene?

Anonymkode: e6313...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...