Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jentafralandet skrev (45 minutter siden):

Nå har jeg fått resept på wegovy! Legen skrev det ut som om det var ingenting, og så ingen problemer med det så lenge jeg var innenfor kravet til å få det. Det var også opp til meg om jeg ønsket fast oppfølging eller ikke. Hun sa riktignok at jeg ikke skulle lese på forum og hente informasjon derfra… oh well 🫢

Hvilken dag setter dere sprøyten på? Jeg tenker det er kjekt å ha «fersk dose» inn mot helgen og samtidig noen dager uten jobb å se an eventuell reaksjon på? 

Jeg har endret det etter hvert. Det gjorde så jeg omtrent ikke klarte å få i meg noe annet enn knekkebrød, og ettersom effekten minket utover i uken, har jeg jobbet meg frem til å sette den søndag kveld. Startet vel med å justere det til juletider, da jeg ønsket å kunne nyte litt julemat (og drikke! den fjernet drikke-evnen min også). Det ble også hemmende å ikke kunne delta i middagsselskap etc for meg.  Gikk ned ca 20 kg fra juni til april, og er nå på «nedtrapping» dvs senker senker doseringen igjen… (var på maxdose), er tilbake på 1 mg nå og regner vel med at jeg må stå på en form for vedlikeholdsdose resten av livet (i det minste i flere år) 

Anonymkode: 46233...2f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jentafralandet skrev (1 time siden):

Nå har jeg fått resept på wegovy! Legen skrev det ut som om det var ingenting, og så ingen problemer med det så lenge jeg var innenfor kravet til å få det. Det var også opp til meg om jeg ønsket fast oppfølging eller ikke. Hun sa riktignok at jeg ikke skulle lese på forum og hente informasjon derfra… oh well 🫢

Hvilken dag setter dere sprøyten på? Jeg tenker det er kjekt å ha «fersk dose» inn mot helgen og samtidig noen dager uten jobb å se an eventuell reaksjon på? 

Jeg tar mandagene, betyr ikke noe for min del når jeg tar den. Hender jeg glemmer det også og kom opp til fredag i løpet av noen uker pga det :D Nå er jeg tilbake på mandag igjen. Tror at dosen vi setter varer lengre enn 1 uke og en dag til eller fra ikke spiller noen rolle. 

Lykke til! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jentafralandet skrev (5 timer siden):

Jeg tar den på onsdager, så slipper jeg å ta med sprøyter hvis jeg er på tur i en langhelg😅

Anonymkode: 57f62...9ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar torsdager siden overspising i helgen er mitt store problem. Jeg merker mest effekt i starten etter dosen er satt. 

Anonymkode: 4894c...07d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jentafralandet skrev (6 timer siden):

Jeg fikk anbefalt å ta sprøyta på onsdag, for da var den i full virkning til helga, som byr på mest fristelser og uvaner. Det har fungert bra for meg. Merker når jeg har tatt den på søndager så er ikke virkningen på topp til helga. Jeg driver og trapper ned og skal prøve å ta den med litt større mellomrom enn 1 uke.

Anonymkode: 7ca35...c63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny her og sagt nei til Wegovy i et år nå. Jeg har klart å gå ned 12 kg på 4-5 mnd, men det er så vanskelig å holde vekten og etter et halvt livsalder med opp/ned i vekt er jeg LEI. Å måtte gå på stoffskifte medisiner og legge 10kg på som ligger som klegg hjelper ikke.

Vekten min går nå på psyken løs - jeg har snik angst (unngår folk) og litt smådeppa pga. det..Så nå skal jeg til legen på fredag og om han byr en wegovy utprøving så vil jeg prøve det.

40 år, 101 kg, 173 høy og vil ned til 72-76kg. Driter en lang mars i BMI.

Forøvrig så oppleves Wegovy som en ordentlig nedtur - at jeg ikke klarer det på egenhånd lenger. Men jeg orker altså ikke mer:( Nå har jeg lyst på matfred og drahjelp. Ellers veldig glad i å trene og har nå vært alkoholfri i en mnd. Tenker også å kutte ut sukker for jeg blir slapp av det. 

Gruer meg som en hund på å starte - og på alle disse grusomme bieffektene🫣

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke de fleste får så mange negative bivirkninger her - meg inkludert. Blir ‘bare’ raskere mett, og slipper å tenke så mye på mat. 
Men vi uten bivirkninger skriver ikke så mye - du hører mer fra de som opplever det plagsomt

Lykke til

Anonymkode: 0c333...6d1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått på Mysimba i 5 mnd før jeg gjennomgikk en stor helsekrise (ikke pga mysimba), var av den i et par mnd før jeg prøvde å starte opp igjen. Ble bare vektoppgang, og startet med Wegovy oktober 22. Har nå akkurat nådd 30 kg vektnedgang. Ikke hatt symtomer annen enn lett kvalme innimellom og lite matlyst (men det er vel poenget). Veldig fornøyd med Wegovy, bruker nå 0,5 mg i uka. Har vært oppe i kun 1 mg per uke som maksdosen min. 

Anonymkode: a8212...5fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trilletrill skrev (11 timer siden):

Gruer meg som en hund på å starte - og på alle disse grusomme bieffektene🫣

Jeg har heller ikke hatt noen bivirkninger, så jeg ønsker det samme til deg. Pass bare på å drikk rikelig, så slipper du å bli treg på avtrekkern🤭

Jeg var 111 kg og 165 cm, og har foreløpig gått ned 17 kg på 35 uker (har holdt meg på midterste dose). Har altså ikke gått veldig raskt ned, men syns det er helt greit. Har oppigjennom årene trent uten å merke noe på vekta, og 2 mnd før jeg begynte med sprøyta så startet jeg opp igjen med trening x3/uka og merka ikke en shit på vekta. Med wegovy fikk jeg effekt fra første uke. Så problemet er jo mathållet og det har vært fantastisk å få en drahjelp der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS; hvordan ligger du an om dagen? 😃

Hvordan tok dere opp ønsket om å starte på Wegovy med fastlegen?Skikkelig teit, men syns det er så flaut å spørre.. Sikkert fordi jeg er så skuffet over meg selv, og føler meg lat:(

Håper det er greit jeg spør litt spørsmål i denne tråden! 

Tror dere jeg er en kandidat? Jeg har såå mye «food noise» etter graviditet og amming, vekta peker bare oppover og jeg klarer ikke å slutte å spise. Jeg veier 80kg og er 164 høy. 

Er det noen som vet om bruk av Wegovy er linket til fertilitet? Er redd for trøbbel med å bli gravid  igjen om 2/3 år.

Skjønner at det ikke er forsket så mye på langsiktige bivirkninger, men er det noen som vet hva eventuelle langvarige bivirkninger kan være? 

Må man gå til fast oppfølging hos fastlegen? Eller holder det med en legetime for å få resepten, også «styre skuta selv»? 

Vurderer nemlig å dra til privat allmennlege for å få resepten, tror dere dette er en mulighet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Popcorn97 skrev (1 time siden):

TS; hvordan ligger du an om dagen? 😃

Hvordan tok dere opp ønsket om å starte på Wegovy med fastlegen?Skikkelig teit, men syns det er så flaut å spørre.. Sikkert fordi jeg er så skuffet over meg selv, og føler meg lat:(

Håper det er greit jeg spør litt spørsmål i denne tråden! 

Tror dere jeg er en kandidat? Jeg har såå mye «food noise» etter graviditet og amming, vekta peker bare oppover og jeg klarer ikke å slutte å spise. Jeg veier 80kg og er 164 høy. 

Er det noen som vet om bruk av Wegovy er linket til fertilitet? Er redd for trøbbel med å bli gravid  igjen om 2/3 år.

Skjønner at det ikke er forsket så mye på langsiktige bivirkninger, men er det noen som vet hva eventuelle langvarige bivirkninger kan være? 

Må man gå til fast oppfølging hos fastlegen? Eller holder det med en legetime for å få resepten, også «styre skuta selv»? 

Vurderer nemlig å dra til privat allmennlege for å få resepten, tror dere dette er en mulighet? 

Hvis du har høy nok BMI så kan du nok få resept. Legen kan jo se om du er overvektig så hen blir vel ikke overrasket. ;) Langsiktige virkninger og bivirkninger er det nok få (om noen) som vet. 

Jeg går fast og tar blodprøver to ganger i året og det er min oppfølging hos legen. Jeg skrev melding på Helsenorge og ba om hjelp, foreslo to forskjellige medisiner og legen sa Wegovy var beste alternativ. Fikk resept på de 3 første dosene med en gang. Da hadde jeg veid meg noen ganger tidligere hos legen av andre grunner, forsøkt (og klart) å gå ned på egenhånd, men plutselig gikk vekta bare oppover. Han skjønte jo at jeg trengte hjelp, og visste hvor mye jeg veide og hva BMI var. 

Noen har brukt online doktor, men da må du ha videomøte slik at de kan se at du er overvektig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Popcorn97 skrev (1 time siden):

Like flaut som når man starter med prevensjon, men det er jo for noen et nødvendig onde og tenker det viser ansvar for egen helse. Det er bare å hoppe i det😊 Mye tryggere også i forhold til dialog med legen om det skulle være noe🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mereo skrev (På 25.6.2024 den 13.12):

Hva mener eu med «ikke lag merke til noen ting». Har du ikke gått ned i vekt? Har du ingen endring i sult? Ingen bivirkninger? 
Høyst diffust «ikke lagt merke til noen ting ennå».

Eh jo.. går ned i vekt. Men ikke så mye at jeg har merket det på verken klær eller kropp. Kun badevekt som viser meg det. Ingen endring i maten. Spiser normalt som jeg gjorde før wegovy.  Ingen oppkast, eggrap, kvalme, hodepine osv... har ingenting.

Anonymkode: ca8c0...a6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eh jo.. går ned i vekt. Men ikke så mye at jeg har merket det på verken klær eller kropp. Kun badevekt som viser meg det. Ingen endring i maten. Spiser normalt som jeg gjorde før wegovy.  Ingen oppkast, eggrap, kvalme, hodepine osv... har ingenting.

Men da har du jo effekt i form av vektnedgang👍🏼 Kanskje du er heldig og slipper bivirkninger? 

Anonymkode: 66ffd...289

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gi det tid, så følger klærne og kropp med. Det er jo ikke sånn at man går ned 10 kg over natta.

Om du ikke har bivirkninger så er jo der bra. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

mereo skrev (1 time siden):

Gi det tid, så følger klærne og kropp med. Det er jo ikke sånn at man går ned 10 kg over natta.

Om du ikke har bivirkninger så er jo der bra. 

Jada, er kjempeglad for null bivirkninger.  Men veldig overrasket.  Har en bekjent som både kastet opp, er kvalm å som jeg kjenner eggrapen av. Spesielt om vi er i bil. Da oser det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jada, er kjempeglad for null bivirkninger.  Men veldig overrasket.  Har en bekjent som både kastet opp, er kvalm å som jeg kjenner eggrapen av. Spesielt om vi er i bil. Da oser det. 

Da bør vedkommende gjøre noen tiltak ;)

For jeg har opplevd det selv, men det går faktisk an å løse. Man bør også ta en kikk på kostholdet når det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere ,er det vanskelig å få wegowy?jeg har bmi på 29 og pcos.fødet for 6 uker siden .keisersnitt.gikk opp 9 kg ,gikk ned 14 kg etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenta1983 skrev (2 timer siden):

Hei dere ,er det vanskelig å få wegowy?jeg har bmi på 29 og pcos.fødet for 6 uker siden .keisersnitt.gikk opp 9 kg ,gikk ned 14 kg etter fødsel.

Du må ha en BMI på minst 30 eller BMI på 27 med vektrelatert følgesykdom. 

Hvis du ammer bør du heller ikke bruke wegovy. Det er jo veldig få uker siden du fødte, kanskje gi det litt mer tid før du tenker på vektnedgang? Hvis du får god effekt av wegovy og ikke får i deg tilstrekkelig næring samtidig som du har en nyfødt kan jeg tenke meg det er uheldig. Lege må du kontakte uansett, så du får sikkert råd og veiledning der 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...