Caissa Skrevet 10. juni #1041 Del Skrevet 10. juni 7 hours ago, AnonymBruker said: Hva menes med det? Anonymkode: 06486...16a Jeg synes det er problematisk å tilføre meg selv diabetesmedisin, uten å ha diabetes. I tillegg i langt høyere doser enn de som har diabetes. Hva er forskjellen på Wegovy og Ozempic? Både Ozempic og Wegovy er legemidler basert på virkestoffet semaglutid og fungerer som GLP-1-reseptoragonister. De er imidlertid skreddersydd for ulike helsemål og kommer i ulike doser. Ozempic er utviklet for å bekjempe type 2-diabetes ved å forbedre blodsukkerkontrollen hos voksne stimulere insulinutskillelsen ved høye blodsukkernivåer redusere leverens sukkerproduksjon redusere risikoen for alvorlige kardiovaskulære hendelser som hjerteinfarkt og hjerneslag. Wegovy er derimot rettet mot vekttap og vektkontroll hos voksne og barn fra 12 år og oppover med fedme (BMI på 30 eller høyere) eller BMI på 27 eller høyere sammen med minst én vektrelatert helsetilstand som høyt blodtrykk, type 2-diabetes eller høyt kolesterol. Selv om begge inneholder semaglutid, er doseringen ofte høyere i Wegovy for å gjenspeile fokuset på vektreduksjon enn bare blodsukkerkontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 10. juni #1042 Del Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (På 4.6.2024 den 13.43): Jeg hadde mange endringer med mens, som jeg også syns er skummelt. Fikk det senere og i mange fler dager. Skalla og mensen dobbelt så lenge som før,supert. MEN, jeg ville sjekket graviditet også, fordi jeg har lest om så mange som har blitt gravide etter de startet med Ozempic (regner med Wegovy gjør samme nytte) Det kan jo være fordi de tidligere har vært for tjukke for å bli gravide, for det gjør det som regel veldig mye vanskeligere, men kan også være det inneholder noe som gjør oss mer fruktbare. Sjekk det Anonymkode: a4c7b...76f Eller så har det noe med at om man har problemer med å bli gravid pga vekta, så hjelper det som regel at kroppen begynner å miste vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni #1043 Del Skrevet 12. juni Det snakkes mye om «Ozempic-face». Er dette kun pga rask vektnedgang eller er det pga noe ved medisinen? Jeg har gått ganske mye opp og ned før og sliter allerede med et noe eldre utseende. Er derfor redd for å starte, men vil gjerne ned fort også. Anonymkode: 06486...16a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni #1044 Del Skrevet 12. juni Kommet til uke 10.. går ned i kilo, men legger ikke merke til noen bivirkninger ennå.. fy fader jeg føler meg heldig. Har grudde meg fra dag en til oppkast å diare. Hodepine og forstoppelse. Håper det fortsetter sånn. Anonymkode: ca8c0...a6d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni #1045 Del Skrevet 12. juni 18 uker siden start, og 11 kg ned. Fra bmi 33 til bmi 29. Noe kvalme innimellom, og litt treg mage, men veldig lite bivirkninger frem til nå, helt verdt det i forhold til virkningen. Vekta går ned i rykk og napp, ikke veldig kjapt men det er helt ok. Deilig å føle seg mett og fornøyd, og ikke hele tiden ha matsug. Anonymkode: 47fff...64e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni #1046 Del Skrevet 12. juni Hvordan tenker dere å gjøre det mht ferien, hvis dere skal utenlands? Pakker dere sprøyten med i baggasjen? Tåler den evt temperatursvingninger mellom et kaldt bagasjerom på fly, og å ankomme varmere strøk? Må man ha med noe bekreftelse fra lege? Anonymkode: 8c974...d79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #1047 Del Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvordan tenker dere å gjøre det mht ferien, hvis dere skal utenlands? Pakker dere sprøyten med i baggasjen? Tåler den evt temperatursvingninger mellom et kaldt bagasjerom på fly, og å ankomme varmere strøk? Må man ha med noe bekreftelse fra lege? Anonymkode: 8c974...d79 Leste en plass at medisin skal være i original emballasjen sin ved utreise til utlandet. resepten er skrevet på de lappene apoteket bruker å feste på pakningene som bevis at det er din medisin. Mulig du må ha papirer fra lege i tillegg? Anonymkode: ca8c0...a6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #1048 Del Skrevet 13. juni Har nettopp hentet ut første dose og kvier meg litt til starte. Skal bort i helgen, så har tenkt å vente til mandag. Er livredd for å bli dårlig! Jeg skal ned 25kg for å nå målet. Hvordan spiser dere iløpet av en dag? Trener fra før av, jobber og har barn. Er redd for å ikke få i meg nok mat Anonymkode: c8c3b...a12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #1049 Del Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har nettopp hentet ut første dose og kvier meg litt til starte. Skal bort i helgen, så har tenkt å vente til mandag. Er livredd for å bli dårlig! Jeg skal ned 25kg for å nå målet. Hvordan spiser dere iløpet av en dag? Trener fra før av, jobber og har barn. Er redd for å ikke få i meg nok mat Anonymkode: c8c3b...a12 Spiser helt vanlig mat, men prioriterer proteiner for å bevare mest mulig muskelmasse. Og fiber for fordøyelsen. Blir vanvittig fort mett og klarer ikke store mengder mat, så det jeg faktisk får i meg vil jeg skal være så næringstett og nyttig som mulig. Anonymkode: 036ad...f16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #1050 Del Skrevet 13. juni Er det noen her som kun har gått på lav/laveste dose og likevel gått ned i vekt? Hvor mye? Anonymkode: 974a8...556 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #1051 Del Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er det noen her som kun har gått på lav/laveste dose og likevel gått ned i vekt? Hvor mye? Anonymkode: 974a8...556 Går på nest laveste dose, har gått ned 27kg siden februar. Anonymkode: 499b6...45d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #1052 Del Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Går på nest laveste dose, har gått ned 27kg siden februar. Anonymkode: 499b6...45d Wow, så bra! Anonymkode: 974a8...556 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #1053 Del Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvordan tenker dere å gjøre det mht ferien, hvis dere skal utenlands? Pakker dere sprøyten med i baggasjen? Tåler den evt temperatursvingninger mellom et kaldt bagasjerom på fly, og å ankomme varmere strøk? Må man ha med noe bekreftelse fra lege? Anonymkode: 8c974...d79 Jeg har kjøpt matboks med kjøleelement og tar den med som håndbagasjen. Så vidt jeg vet, trenger jeg ikke noe bekreftelse fra lege. Jeg har med originalemballasjen. Anonymkode: 57f62...9ef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caissa Skrevet 13. juni #1054 Del Skrevet 13. juni (endret) 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har kjøpt matboks med kjøleelement og tar den med som håndbagasjen. Så vidt jeg vet, trenger jeg ikke noe bekreftelse fra lege. Jeg har med originalemballasjen. Anonymkode: 57f62...9ef Bare pass på at kjøleelementet ikke kommer for nært Wegovy-penna, slik at det kan oppstå frostkrystaller. Fra Felleskatalogen: "Ikke utsett Wegovy for frost og injiser aldri Wegovy som har vært frosset. Kast pennen." Endret 13. juni av Caissa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #1055 Del Skrevet 13. juni Nesten litt skummelt å lese... Anonymkode: 4983f...329 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kompis2 Skrevet 14. juni #1056 Del Skrevet 14. juni Har man selv ansvar for å ta medisinen er ikke det der farlig. Det kan det bli for dem som får utlevert medisin fra pleiepersoner. Som folk på sykehjem feks. Da lager sykepleier klar dosett og hvis ikke de følger med så kan det gis feil dose. Det er ingenting feil med selve medisinen! 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #1057 Del Skrevet 14. juni 2 hours ago, Kompis2 said: Har man selv ansvar for å ta medisinen er ikke det der farlig. Det kan det bli for dem som får utlevert medisin fra pleiepersoner. Som folk på sykehjem feks. Da lager sykepleier klar dosett og hvis ikke de følger med så kan det gis feil dose. Det er ingenting feil med selve medisinen! Har ikke hevdet at det er noe feil med medisinen. (Ikke som man vet foreløpig i alle fall.) Poenget mitt var at den oppgis å være potensielt livsfarlig. Og at det sier litt om hva det er vi injiserer i oss. Anonymkode: 4983f...329 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #1058 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har ikke hevdet at det er noe feil med medisinen. (Ikke som man vet foreløpig i alle fall.) Poenget mitt var at den oppgis å være potensielt livsfarlig. Og at det sier litt om hva det er vi injiserer i oss. Anonymkode: 4983f...329 Det at den er livsfarlig er vel bare en overskrift i en avis. Metex som er cellegift er jo også på den lista, og jeg tenker at det nok er farligere å ta den daglig i stedet for ukentlig, enn Wegovy på maks 1 mg. Men ingen av de bør selvsagt tas daglig. Anonymkode: 2a5bc...757 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jentafralandet Skrevet 14. juni #1059 Del Skrevet 14. juni I dag hadde jeg time med legen der jeg bad om hjelp med vektnedgang. Det var riktignok en vikarlege over video, men det er jo en start! Vet ikke helt hva jeg forventet? For det første så var det faktisk ikke flaut, hun var veldig behagelig å snakke med. Jeg syns selv jeg har god innsikt i min egen situasjon og det var hun enig i. MEN jeg får meg bare ikke til å si at jeg gjerne vil prøve wegovy 😩 Tenker at hun da automatisk syns jeg er lat eller tar den «enkle veien» selv om den er langt fra enkel. Jeg fikk en del tips om podcaster og faglitteratur for å endre tankemønster samt triks fra kognitiv terapi. Fint og flott det, men det tar jo lang lang tid og jeg trenger å gå ned i vekt (mener jeg) mens jeg jobber med hodet. Jeg er redd for at enda mer fokus på mat og matsituasjon gjennom podcast og vaneendring i tillegg til matstøy og dårlig samvittighet rundt mat blir for mye… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MaggaBente Skrevet 14. juni #1060 Del Skrevet 14. juni jentafralandet skrev (20 minutter siden): I dag hadde jeg time med legen der jeg bad om hjelp med vektnedgang. Det var riktignok en vikarlege over video, men det er jo en start! Vet ikke helt hva jeg forventet? For det første så var det faktisk ikke flaut, hun var veldig behagelig å snakke med. Jeg syns selv jeg har god innsikt i min egen situasjon og det var hun enig i. MEN jeg får meg bare ikke til å si at jeg gjerne vil prøve wegovy 😩 Tenker at hun da automatisk syns jeg er lat eller tar den «enkle veien» selv om den er langt fra enkel. Jeg fikk en del tips om podcaster og faglitteratur for å endre tankemønster samt triks fra kognitiv terapi. Fint og flott det, men det tar jo lang lang tid og jeg trenger å gå ned i vekt (mener jeg) mens jeg jobber med hodet. Jeg er redd for at enda mer fokus på mat og matsituasjon gjennom podcast og vaneendring i tillegg til matstøy og dårlig samvittighet rundt mat blir for mye… Be om en ny time og man kan få de til å sette inn at timen handler om resept til wegovy, så vet legen allerede at det er det handler om. Lettere på en måte kanskje. Wegovy er ingen enkel måte, men du får ro i hodet til å lage deg gode vaner og legge grunnlaget for gode matvaner og trening for fremtiden🙏 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå