Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har du ingen bivirkninger? Kan du spise for mye uten å få magesmerter? Julemiddagsmett uten en eneste eggerap, for eksempel? I så fall tror jeg du tilhører mindretallet, for medisinen virker jo blant annet ved at maten går saktere gjennom kroppen, noe de aller, aller fleste vil oppleve som ubehagelig. Derfor forsøker de fleste å unngå å spise for mye, særlig av enkelte matvarer. Men fint for deg at du kan dytte i deg så mye du vil, uten en eneste negativ reaksjon. 

For eksempel. Det er jo en del andre vanlige og svært vanlige bivirkninger også. En av ti får eggerap, en av ti får magesmerter, en av ti får diaré, en av ti får forstoppelse, en av ti kaster opp, en av ti får hodepine og en av ti får fatigue… Det er jo ikke en og samme person som får alt! Det fordeles på alle, noen får mer enn andre. Men ja, med så mange kjente bivirkninger skal man lete lenge etter noen som unngår alle sammen. Du er nok unntaket, i så fall.

Anonymkode: eb1fe...b65

Ja, og jeg tror at dersom man har 0 bivirkninger på Wegovy, så har man ikke like god virkning heller. For er ikke alle som blir så mette, men da er det kvalmen, eggerap, magekramper etc som gjør at man begrenser seg. Jeg kan fysisk spise en del uten å bli dårlig nå, eller mett, men dagen derpå (evt natta) er jeg helt ødelagt. Føles som jeg er halvveis inn i en fødsel og angrer på hver eneste M jeg spiste😄 Føler de fleste blir dårlige av å fortsette som før.

Anonymkode: a4c7b...76f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har du ingen bivirkninger? Kan du spise for mye uten å få magesmerter? Julemiddagsmett uten en eneste eggerap, for eksempel? I så fall tror jeg du tilhører mindretallet, for medisinen virker jo blant annet ved at maten går saktere gjennom kroppen, noe de aller, aller fleste vil oppleve som ubehagelig. Derfor forsøker de fleste å unngå å spise for mye, særlig av enkelte matvarer. Men fint for deg at du kan dytte i deg så mye du vil, uten en eneste negativ reaksjon. 

For eksempel. Det er jo en del andre vanlige og svært vanlige bivirkninger også. En av ti får eggerap, en av ti får magesmerter, en av ti får diaré, en av ti får forstoppelse, en av ti kaster opp, en av ti får hodepine og en av ti får fatigue… Det er jo ikke en og samme person som får alt! Det fordeles på alle, noen får mer enn andre. Men ja, med så mange kjente bivirkninger skal man lete lenge etter noen som unngår alle sammen. Du er nok unntaket, i så fall.

Spørs litt hva man regner som virkning og hva som er bivirkning. Jeg tenker at slike ting som ubehagelig overspising, kvalme og eggerap er ting som mange lærer seg å unngå ved å lære seg hva slags mat, og hvilke mengder man tåler. Hvis dette fører til at man spiser mindre, er jo disse bivirkningene plutselig en virkning som bidrar til å nå målet om å gå ned i vekt. Det er jo bare en fordel for oss som er vant til å overspise, at overspising får ubehagelige konsekvenser, for da slutter vi med det.

Hvor mange som får bivirkninger, det vet jeg ikke, men jeg har lest mange som forteller om sine erfaringer med Wegovy de siste ukene, og det er også mange som ikke har noen plagsomme bivirkninger. Mange av de som opplever bivirkninger, som treg mage og ubehag, forteller at det ikke er så ille at det ikke er verd det. De lever fint med litt bivirkninger, fordi effekten av medisinen som hjelper dem ned i vekt er gull verd.

Selv har jeg nylig startet med Wegovy. Så langt har jeg ikke registrert noen bivirkninger.

Endret av aksase
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (9 minutter siden):

Spørs litt hva man regner som virkning og hva som er bivirkning. Jeg tenker at slike ting som ubehagelig overspising, kvalme og eggerap er ting som mange lærer seg å unngå ved å lære seg hva slags mat, og hvilke mengder man tåler. Hvis dette fører til at man spiser mindre, er jo disse bivirkningene plutselig en virkning som bidrar til å nå målet om å gå ned i vekt. Det er jo bare en fordel for oss som er vant til å overspise, at overspising får ubehagelige konsekvenser, for da slutter vi med det.

Hvor mange som får bivirkninger, det vet jeg ikke, men jeg har lest mange som forteller om sine erfaringer med Wegovy de siste ukene, og det er også mange som ikke har noen plagsomme bivirkninger. Mange av de som opplever bivirkninger, som treg mage og ubehag, forteller at det ikke er så ille at det ikke er verd det. De lever fint med litt bivirkninger, fordi effekten av medisinen som hjelper dem ned i vekt er gull verd.

Selv har jeg nylig startet med Wegovy. Så langt har jeg ikke registrert noen bivirkninger.

Men at man ikke opplever bivirkningene som verre enn at man fint tåler det, fordi premien er vektnedgang, betyr ikke at bivirkningene ikke er ubehagelige. Det betyr bare at man ønsker så sterkt å gå ned i vekt at man tåler det.

De færreste ville vel tatt wegovy hvis det hadde null effekt. «Magesmerter, diaré, forstoppelse, kvalme, utmattelse, hodepine og muligens en liten bukspyttkjertelbetennelse på toppen av det hele? Ja rakk, jeg plages ikke av sånt! « Tror du mange hadde sagt det? Nei, de fleste minimerer ubehaget for seg selv, fordi man har så innmari lyst til å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (17 minutter siden):

Spørs litt hva man regner som virkning og hva som er bivirkning. Jeg tenker at slike ting som ubehagelig overspising, kvalme og eggerap er ting som mange lærer seg å unngå ved å lære seg hva slags mat, og hvilke mengder man tåler.

Det er så viktig det du sier her... mye her er virkning av medisinen for at man skal kunne kutte ned inntaket.
Selvsagt er det pros & cons ved all medisin, sjelden virkning uten bivirkning - og så varierer det veldig fra person til person, hvor og når det slår ut, om det slår ut i det hele tatt (og slik er det med virkningen også, har vi sett gjennom utallige tråder her inne)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, jeg har ikke opplevd noen så ubehagelige bivirkninger som det beskrives her. Og her er det jo utrolig mye synsing og "jeg tror", "jeg føler" tilstander. 
I en diskusjon som dette vil jo ofte de som nettopp opplever bivirkninger ytre sine meninger og erfaringer. De som ikke har noen bivirkninger/ubehag/problemer, vil ikke oppsøke slike tråder eller være en stor del av diskusjonen. Det er naturlig for absolutt alle spørsmål om erfaringer - ikke bare medisiner.

Poenget mitt var at jeg reagerte på den som skrev at de fleste - altså majoriteten, opplever svært ubehagelige bivirkninger. Og da lurte jeg selvfølgelig på om dette var synsing eller noe hun/han hadde noe håndfaste studier på. 

Anonymkode: f3ba1...328

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, og jeg tror at dersom man har 0 bivirkninger på Wegovy, så har man ikke like god virkning heller. For er ikke alle som blir så mette, men da er det kvalmen, eggerap, magekramper etc som gjør at man begrenser seg. Jeg kan fysisk spise en del uten å bli dårlig nå, eller mett, men dagen derpå (evt natta) er jeg helt ødelagt. Føles som jeg er halvveis inn i en fødsel og angrer på hver eneste M jeg spiste😄 Føler de fleste blir dårlige av å fortsette som før.

Igjen så er dette din egen synsing og noe du tror, men langt fra fakta nødvendigvis.

Jeg har selv god virkning av medisinen, og ingen bivirkninger og ville selvfølgelig betalt dyrt for dette hvis det ikke hadde noen positiv effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Igjen så er dette din egen synsing og noe du tror, men langt fra fakta nødvendigvis.

Jeg har selv god virkning av medisinen, og ingen bivirkninger og ville selvfølgelig betalt dyrt for dette hvis det ikke hadde noen positiv effekt.

Nei, nettopp derfor jeg skriver "tror" og ikke "vet". Men det er vanlige bivirkninger og de jeg vet om som bruker medisinen, har bivirkninger dersom de spiser for mye. Eller uansett. Slik som jeg.

Supert for deg at du ikke har det og samtidig har effekt. Det er jo det vi alle ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet på Wegovy etter 3 mnd og 12 kg, fordi jeg var så sinnsykt dårlig og mistet masse hår. Startet opp igjen etter 2 mnd av fordi jeg ble meg selv igjen etter bare noen uker (sulten) og det går jo ikke🙄

Men denne gangen blir jeg ikke like mett eller kvalm mens jeg spiser. Syns det er helt merkelig. Sist stoppet det seg automatisk ganske fort, men ikke nå. Kommer først på kvelden/natta, hvis jeg har spist for mye. Syns det er veldig frustrerende. 

Noen andre som har opplevd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre som opplever å være enormt tørst etter å ha begynt med Wegovy? 

Jeg er nesten konstant tørr i halsen og drikker masse vann. Ikke nødvendigvis noe problem, og heller ikke farlig, men er overrasket over hvor utrolig tørst det går an å bli 🤣

Anonymkode: 6ee96...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 15.59):

Jeg opplever ingen bivirkninger av medisinen. Virkningen for meg er at jeg ikke er så sulten, og jeg tenker ikke så mye på mat. Når jeg spiser så stopper det seg selv fordi jeg rett og slett ikke orker mer, og da dytter jeg ikke ned så mye mat heller. At maten beveger seg tregere gjennom systemet gir meg ikke noe ubehag, for det er ikke så mye mat som går gjennom at det stopper opp noe sted.

Hadde jeg derimot dyttet i meg etter at jeg var mett så hadde jeg helt sikkert blitt kvalm og dårlig, men det kunne jeg blitt uten medisinen også. Medisinen hjelper meg med å gjøre det "umulig" for meg å overspise.

Anonymkode: 3b6c9...1d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått resept på Wegovy i dag, tar første dosen i kveld. Er både nervøs og spent, litt skrekkblandet fryd.

Anonymkode: 036ad...f16

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok første dose i går. Er bittelitt kvalm i dag, raper mye og har en litt rar smak i halsen. Ellers er formen normal, merker jeg er mett lengre enn vanlig.

Anonymkode: 499b6...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster den minste dose det samme som den høyest?

Så i løpet av et år betaler man 24.000,- kr for slanking?

Anonymkode: ca8c0...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det andre som opplever å være enormt tørst etter å ha begynt med Wegovy? 

Jeg er nesten konstant tørr i halsen og drikker masse vann. Ikke nødvendigvis noe problem, og heller ikke farlig, men er overrasket over hvor utrolig tørst det går an å bli 🤣

Men står det ikke i resept informasjonen at man skal drikke mye veske?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Prisen øker med str på dosene... se felleskatalogen!

Anonymkode: 46233...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Du betaler såpass for medisinen. Slankekuren blir vesentlig rimeligere fordi man kjøper mindre mat. For de som har kjøpt mye mat på farten kan man fort ende med å gå i pluss. 

Anonymkode: 1d70d...752

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for diskusjon rundt medisindosering, avsporinger og svar til dette. 

Matas, mod. 

Endret av Matas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 15.59):

AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 16.19):

Har ingen bivirkninger og har gått på det i 10 mnd, minus 18 kg 😊 blir bare fortere mett, men kan spise hva jeg vil og har aldri opplevd eggerap eller magesmerter eller lignende. Hadde sikkert gått ned fortere om jeg hadde gjort en innsats, men jeg trenger ikke å tenke på det og lever helt normalt. Bare med normal apetitt og med mye mindre søtsug og et helt nytt liv uten det evige tankekjøret, samvittigheten og sulten.

Er forøvrig bare noen kg unna målvekt, så det har gått mye saktere på slutten, men det går helt fint 😊

Det eneste jeg i perioder tåler dårligere er alkohol, men ser ikke akkurat på det som et problem da jeg uansett drikker sjeldent og fint klarer meg på få enheter.

Anonymkode: 2d55c...933

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men står det ikke i resept informasjonen at man skal drikke mye veske?

Finner bare en frase "forbundet med gastrointestinale bivirkninger som kan gi dehydrering". Har ikke tolket det til at man blir tørst, heller til at det gjør noe med kroppen som kan gi dehydrering.
Ser også at det står at bivirkninger som diare og oppkast kan gi dehydrering. Finner liksom ikke tørste som en egen "bivirkning".
Jaja, det er nevnt på en måte så da er det vel normalt, må bare passe på å drikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...