Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nå økt dosen for tredje gang og herregud så KVALM jeg er 🤢 konstant uggen, også på natten. Rap som lukter egg og i morges hadde jeg også diaré… Beklager ekle detaljer. Noen som har råd eller tips? Klarer ikke få i meg noe særlig mat, kun spist litt frukt i dag. 

Anonymkode: 4cc93...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har nå økt dosen for tredje gang og herregud så KVALM jeg er 🤢 konstant uggen, også på natten. Rap som lukter egg og i morges hadde jeg også diaré… Beklager ekle detaljer. Noen som har råd eller tips? Klarer ikke få i meg noe særlig mat, kun spist litt frukt i dag. 

Økte du fordi du ikke hadde effekt? 

Det beste alternativet er vel å senke dosen igjen.

Anonymkode: eb1fe...b65

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Økte du fordi du ikke hadde effekt? 

Det beste alternativet er vel å senke dosen igjen.

Nei, økte gradvis slik jeg etter planen skulle. Må nok ned igjen da ja..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke lov å diskutere doseringer her, men spranget fra det som vanligvis er andre og tredje dose er ganske stort. Selv måtte jeg halvere den økningen. Men hvis du hadde god effekt på dose to, så fortsetter du der. Ingen grunn til å øke bare for å øke...

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette skjer fordi tarmen din er lammet. Gå ned i dose igjen, og vent lenger enn du pleier med å sette neste stikk. Snakk med legen.

Anonymkode: f049c...722

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig med første fire uker, på laveste dose. Har gått ned 5 kg. Skal øke dose nå denne uka, lurer på om jeg kan sette dosen en dag før? Setter vanligvis på torsdag men kan jeg sette den på onsdag? 

Anonymkode: 859ae...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Frukt er bare sukker. Litt for stor dose kanskje?

Anonymkode: 1581e...f72

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ferdig med første fire uker, på laveste dose. Har gått ned 5 kg. Skal øke dose nå denne uka, lurer på om jeg kan sette dosen en dag før? Setter vanligvis på torsdag men kan jeg sette den på onsdag? 

Deg går trolig helt fint, men du bør avklare det med legen din først. Hvis du fortsatt har effekt på den dosen du er, kan du med fordel også spørre legen om det kanskje er lurt å vente med doseøkning. Ikke alltid høyere dose er bedre.

Anonymkode: 4d3e6...f83

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så lenge du ikke blir sulten, så fortsett med lav dose! Tro meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Deg går trolig helt fint, men du bør avklare det med legen din først. Hvis du fortsatt har effekt på den dosen du er, kan du med fordel også spørre legen om det kanskje er lurt å vente med doseøkning. Ikke alltid høyere dose er bedre.

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Så lenge du ikke blir sulten, så fortsett med lav dose! Tro meg.

Jeg har hatt litt økt sult siste en og en halv uke.. hvorfor bør jeg ikke øke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvis du nå merker at virkningen avtar på nåværende dose, er det trolig riktig å øke, men noen opplever at de har god effekt av samme dose lenger enn 4 uker, og da kan det være bra å bli værende på den dosen litt til i stedet for å øke dosen unødvendig med den risikoen det medfører for sterkere bivirkninger. Man bør jo ikke ta mer medisin enn det som er nødvendig. Men det er legen som bestemmer, så du må uansett rådføre deg med legen din før du gjør noe annet enn det legen har sagt du skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo kan øke litt, men ikke for mye. Blir fort ubehagelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på ozempic siden juni 2023. Jeg har økt dosen to ganger. Vekten har stått stille siden oktober, men jeg har ikke økt dosen, da jeg føler har god effekt. Ikke for mange bivirkninger, men heller ikke det voldsomme tankekjøret rundt mat. Vekten var også akseptabel, jeg kunne godt tenke meg å gå ned mer, men har ikke stresset med det. Hadde gått ned 24 kilo til sammen.

Etter jul måtte jeg over på wegovy. Jeg brukte samme dose, da det skal være samme medisin. Bivirkningene ble likevel helt annerledes. Forferdelig mye luft, eggrap og diare hver dag. Slike bivirkninger har jeg aldri hatt på ozempic. Vekten har også rikket seg, jeg går nå ned ca en kilo i uka. På ozempic var det stort sett en halv kilo i uka (til det stoppet)

Jeg er nå så dårlig at jeg valgte å halvere dosen sist jeg satt sprøyta. Det har ikke hjulpet. Jeg har forferdelige luftplager og magen står rett ut. Ikke forstoppet, bare luft og kvalme. Har ikke endret kosthold eller noe annet som skulle tilsi slike plager. Kun endret fra ozempic til wegovy. Er det flere som opplever dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg bak meg 5 måneder på wegovy og minus 12,5 kg. Kjempefornøyd! Har en BMI på 30 så kun få gram fra en overvekt BMI og ikke fedme BMI. 

Går løs på tredje måned på dose 3 (om man følger anbefalte doseløp) og tenker å holde meg der så lenge jeg føler det har effekt. Samtidig synes jeg det er hard jobbing, jeg er veldig bevist hva jeg spiser; at jeg får i meg sunn mat og ikke tomme kalorier. Jeg blir ikke dårlig om jeg spiser for mye, om jeg spiser fet mat eller drikker alkohol. Så de som påstår at de som går på slankesprøyte tar en lettvintløsning kan ta seg en bolle. Derfor er det ingen som vet jeg går på wegovy. Ikke fordi jeg skammer meg, men fordi jeg ikke gidder å forklare og forsvare meg mot slike utsagn.

Nesten ingen bivirkninger, kun litt kvalme/halsbrann innimellom samt treg mage som jeg har fått kontroll på med duphalac.

Det er så utrolig deilig å ikke ha craving og tankekjør rundt det usunne jeg trykket i meg før. Jeg ser sjokolade i butikkhylla og det koster meg ingenting å gå forbi. Samme med kaker etc, nå er det forbeholdt spesielle anledninger og ikke hver dag. 

Var hos legen for noen uker for å sjekke ulike ting - sammenliknet med prøver som ble tatt ved oppstart. Ikke bare har jeg nå normalt blodtrykk igjen (hadde for høyt for 5 måneder siden), men alle andre verdier var betydelig forbedret. Jeg er så glad for at dette gjør godt for helsen min. 

Ønsker alle som er innom her lykke til videre og riktig god helg 😊

ts

Anonymkode: 5f51a...4e2

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 1.63 høy og 92 kg er jeg kvalifisert for wegory? Kiloene har sittet spikret de siste 20 årene..

Anonymkode: ca8c0...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 mnd på mysimba og 4 mnd på wegowy har gjort meg 24 kg mindre. Endelig er kroppen min slik jeg vil ha den, iallefall nærmere. Barna har satt sitt preg på den selvsagt og det får være som det er. Det jeg liker med disse medikamentene er at tankekjøret ikke er der, jeg opplever ikke å «bare MÅ ha noe» og planlegge neste måltid før forrige var fullført. Jeg blir sulten, men ikke slik som før. Jeg tar sunne valg uten å måtte tenke igjennom det på butikken. Det har blitt en livsstil som jeg fint kan leve i og med. Jeg har det bra med meg selv og da fungerer alt så mye bedre. Jeg husker jeg tenkte ca to mnd inn i løpet: «er det slik de normalvektige tenker?». Fint å se at mange har gode resultater, til tross for bivirkninger. Der har jeg sluppet billig unna. Måtte slutte på mysimba da det senket virkningen av smertestillende da jeg ble akutt syk, og ventet til jeg ble frisk før vi(fastlegen og jeg) startet på wegowy.

Anonymkode: a8212...5fc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er 1.63 høy og 92 kg er jeg kvalifisert for wegory? Kiloene har sittet spikret de siste 20 årene..

Da er du kvalifisert for Wegovy i henhold til hva Legemiddelverket har definert. Nedre grense for friske folk til å få Wegovy er KMI på 30. Med dine mål har du KMI på nesten 35. Jeg ville tatt en prat med fastlegen din om dette.

Du må betale selv, men du trenger resept fra legen for å få middelet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det er du. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på Wegovy i oktober og er nå på full dose. Går sakte men sikkert ned, har gått ned 7 kg. Er 170 høy og startvekta var på 105. Har absolutt ingen bivirkninger (enn så lenge). Er mett lenge, har ikke lyst på søtsaker, og spiser mye mindre porsjoner. Er glad for at Wegovy finnes. Lykke til alle sammen som går på Wegovy. ❤️

Anonymkode: 4b7a3...ba7

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 12.42):

Hvis du har effekt og går ned i vekt på en dose, tror jeg det er en fordel å bli på den dosen så lenge det fungerer. Vent med å øke til dosen mister effekt. Da kommer ofte effekt tilbake på litt høyere dose.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...