Gå til innhold

Drapsdømd dagmamma får saka opp til ny handsaming


Nattens rytter

Anbefalte innlegg

Eg merker meg at Stine Sofie-stiftinga har vore involvert i eit potensielt nytt justismord. Det er ikkje bra.

"Foreldrene til Martine ønsket svar og kontaktet Stine Sofies Stiftelse, en organisasjon som jobber med å avdekke vold og overgrep mot barn. Sammen ba de politiet ta opp etterforskningen igjen.

I 2015 bestemte Riksadvokaten at saken skulle sendes over til Cold case-gruppen i Kripos."

https://www.nrk.no/osloogviken/tidligere-dagmamma-rita-mener-hun-er-uskyldig-drapsdomt-_-saken-blir-gjenopptatt-1.16534124

Endret av Nattens rytter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lagde en ganske oversiktlig tråd om denne saken tidligere i år, men finner den ikke igjen.. 

Uansett veldig bra og jeg syntes hele opplegget til Gjennopptakelseskommisjonen er veldig merkverdig. Når 2 mot 3 stemmer for gjenåpning så burde virkelig en sak åpnes opp, men det er et annent tema.. Syntes alt i alt at det er en enorm fare for rettssikkerheten i Norge at ideelle organisasjoner og privatpersoner kan bruke sin egen makt for å påvirke systemet. Det har man sett i denne saken og i Baneheia-saken, hvor det faktisk gjelder den samme organisasjonen hos begge. Den som er mest høylytt er den som blir både sett og hørt. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (10 minutter siden):

Jeg lagde en ganske oversiktlig tråd om denne saken tidligere i år, men finner den ikke igjen.. 

Uansett veldig bra og jeg syntes hele opplegget til Gjennopptakelseskommisjonen er veldig merkverdig. Når 2 mot 3 stemmer for gjenåpning så burde virkelig en sak åpnes opp, men det er et annent tema.. Syntes alt i alt at det er en enorm fare for rettssikkerheten i Norge at ideelle organisasjoner og privatpersoner kan bruke sin egen makt for å påvirke systemet. Det har man sett i denne saken og i Baneheia-saken, hvor det faktisk gjelder den samme organisasjonen hos begge. Den som er mest høylytt er den som blir både sett og hørt. 

Det var ingen andre enn Busch som sende saka over til Cold Case-gruppa. 


https://www.stinesofiesstiftelse.no/aktuelt/barnerettspris-til-tor-aksel-busch

Endret av Nattens rytter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (48 minutter siden):

Jeg lagde en ganske oversiktlig tråd om denne saken tidligere i år, men finner den ikke igjen.. 

Uansett veldig bra og jeg syntes hele opplegget til Gjennopptakelseskommisjonen er veldig merkverdig. Når 2 mot 3 stemmer for gjenåpning så burde virkelig en sak åpnes opp, men det er et annent tema.. Syntes alt i alt at det er en enorm fare for rettssikkerheten i Norge at ideelle organisasjoner og privatpersoner kan bruke sin egen makt for å påvirke systemet. Det har man sett i denne saken og i Baneheia-saken, hvor det faktisk gjelder den samme organisasjonen hos begge. Den som er mest høylytt er den som blir både sett og hørt. 

Men Stine-Sofies stiftelse representerer ikke noen av partene. De skal være  helt uavhengige.   Deres eksperter kan bare uttale seg om de finner tegn på mishandling, og hva slags mishandling det er .  Hvem som eventuelt har utført mishandlingen og skal straffes for det,  er opp til retten å finne ut av. 
 

Det er jo veldig rart at hun blir nærmest blankt frifunnet i tingretten 13 år etter dødsfallet. Så i lagmannsretten blir hun dømt for uaktsomt drap. De sier at de har gått så grundig til verk, at det ikke er noen andre saker som har vært undersøkt og gransket som denne saken. De er overbevist om hennes skyld.  Jeg regner med at det ligger mye mer bak saken enn hva folk kan lese seg til på Lovdata. 

Et spørsmål jeg stiller meg er dette med motiv.  Hva slags motiv skulle dagmammaen ha for å slå en jente ihjel? Hadde hun vist voldelige tendenser før? Hvorfor skulle hun i såfall gjøre dette mot en liten jente hun knapt kjente?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pipaluk skrev (1 time siden):

Et spørsmål jeg stiller meg er dette med motiv.  Hva slags motiv skulle dagmammaen ha for å slå en jente ihjel? Hadde hun vist voldelige tendenser før? Hvorfor skulle hun i såfall gjøre dette mot en liten jente hun knapt kjente?

Eg kan ikkje førestella meg noko motiv. Kvifor skal ei firebarnsmamma mishandla ei 13 månader gamal jente medan ho leiker med dottera hennar i sin eigen heim. Eg trur det berre er tale om sterke føringar frå riksadvokaten om at fleire skulle verta dømde i slike saker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattens rytter skrev (1 minutt siden):

Eg kan ikkje førestella meg noko motiv. Kvifor skal ei firebarnsmamma mishandla ei 13 månader gamal jente medan ho leiker med dottera hennar i sin eigen heim. Eg trur det berre er tale om sterke føringar frå riksadvokaten om at fleire skulle verta dømde i slike saker. 

Enig, har lest om denne saken tidligere, i en eldre tråd. 
Det gir ikke mening at dagmammaen plutselig skulle ha «klikka» og slått jenta i hjel. 
Det var vel i tillegg første dagen hun var hos henne, og da bare i et par timer før jenta plutselig ble alvorlig syk…

Et uhell ja kanskje, men ikke vold pr se. Det høres helt usannsynlig ut. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (8 minutter siden):

Enig, har lest om denne saken tidligere, i en eldre tråd. 
Det gir ikke mening at dagmammaen plutselig skulle ha «klikka» og slått jenta i hjel. 
Det var vel i tillegg første dagen hun var hos henne, og da bare i et par timer før jenta plutselig ble alvorlig syk…

Et uhell ja kanskje, men ikke vold pr se. Det høres helt usannsynlig ut. 

Enig. Det gir rett og slett ingen mening. Joda, jeg vet at enkelte mennesker er ondskapsfulle, og kan gjøre meningsløse ting. Men tror absolutt ikke dette gjelder denne kvinnen. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anno19 skrev (1 minutt siden):

Om Norge får nok et justismord avdekket, så er det mildt sagt ikke mye tillit igjen til rettsapparatet….

det blir nok ikke snakk å avdekke et justismord i denne saken. Da må de ha en annen gjerningsperson eller et helt klart hendelsesforløp.  Så regner med at det blir en frifinnelse pga bevisets stilling

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Enig. Det gir rett og slett ingen mening. Joda, jeg vet at enkelte mennesker er ondskapsfulle, og kan gjøre meningsløse ting. Men tror absolutt ikke dette gjelder denne kvinnen. 

Hvem er det da? For det er jo bevist at jenta ble utsatt for grov vold.. Hvem har utført volden? Jeg tror heller ikke at det er dagmammaen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pipaluk skrev (3 minutter siden):

det blir nok ikke snakk å avdekke et justismord i denne saken. Da må de ha en annen gjerningsperson eller et helt klart hendelsesforløp.  Så regner med at det blir en frifinnelse pga bevisets stilling

 

+ erstatning? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (Akkurat nå):

det blir nok ikke snakk å avdekke et justismord i denne saken. Da må de ha en annen gjerningsperson eller et helt klart hendelsesforløp.  Så regner med at det blir en frifinnelse pga bevisets stilling

 

De har jo ingen drapsmann (enda) på Lena i baneheia saken, den drapssaken er foreløpig uløst, men fortsatt et justismord 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siljes_tanker skrev (1 minutt siden):

Hvem er det da? For det er jo bevist at jenta ble utsatt for grov vold.. Hvem har utført volden? Jeg tror heller ikke at det er dagmammaen

Er jo ikke lov å spekulere her på forumet. Men oftest i slike saker, så er det jo de aller nærmeste som har utøvd volden. Høres bare svært usannsynlig ut at dagmammaen har gjort dette, så kort tid etter hun fikk barnet i hus. 

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette blir en avsporing, men se for dere følgende. 

Jeg melder meg som dagmamma og skal passe en ettåring som blir akutt dårlig og hvor påtalemyndigheten mener at jeg må ha slått han. 

jeg hevder min uskyld og sier at alt var ok fram til barnet ble dårlig. Jeg innrømmer samtidig at det har vært noen minutter hvor barnet ikke har hatt tilsyn, blant annet da jeg gikk på do.

Blir jeg da dømt ut fra hvor troverdig jeg er? Må jeg også ha et motiv, eventuelt ha utøvd vold før, for at de skal slå fast at jeg er voldsutøver og har begått et drap?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...