Gå til innhold

Er jeg urimelig/bridezilla?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Måten dere valgte å informere om bryllupet var veldig rotete, så jeg skjønner at det ble misforståelser der. Og du må regne med at folk prater sammen. 
 

Men ønsker dere ikke barn tilstede, så får dere stå i det. Men er det slik at dere skal gifte dere i en ambassade i Norge eller utlandet? Om svigerinnen din må reise bort for å delta i bryllupet, er så liten at de ikke er komfortabel med barnevakt over lengre periode, ville jeg vært såpas raus at barnet fikk være med. Dette også for at samboeren din også skal få ha mest mulig av sin familie tilstede, siden du skriver at din del av familien er mye større enn hans.

 

Angående alkohol får du jo regne med at svigerinnen din eller mannen hennes forlater bryllupet når inntaket begynner å bli høyt hos enkelte. 

Anonymkode: a90f7...d7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var rart, ja. Av deg, altså. Virker veldig utydelig i kommunikasjonen. Enten inviterer man eller ikke. Og dere burde gi informasjon til de nærmeste mest mulig samtidig, så ikke informasjonen sprer seg tilfeldig.

Og selv om man som utgangspunkt ikke ønsker barn i bryllup, er jeg vant til at man gjør unntak for babyer eller veldig små barn. Da er det gjerne en av foreldrene som går litt fram og tilbake med barnet, ved behov. Man kan jo drikke alkohol for det om det er en baby der, men man må jo kunne forvente at foreldrene skjermer barnet fra evt fulle familiemedlemmer.

Men hvis dere da egentlig ønsker en privat vielse, kunne dere kanskje invitert på kaker eller noe enkelt med foreldre og søsken når dere er hjemme igjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

TS her

For en oppklaring, jeg ser at det kanskje var litt mye info i hovedinnlegget og noen dermed sliter med å få med seg innhold. 

Vi har tidligere fortalt at vi har forlovet oss, så dette var ikke noen nyhet. Nyheten var at avgjørelsen var tatt. Vi valgte et ambasadebryllup slik at vi heldst skulle slippe å ha familie og venner der i utgangspunktet. Så dersom det er vanskelig for familie med barn å ordne barnevakt, så blir egentlig vi fornøyd, det er flere nieser og nevøer på min side, og det blir veldig feil å tillate svigersøsters barn uten å tillate barnene til mine søsken. 

Det ble tydeliggjort til både min mor og svigers at vi skulle gifte oss den og den datoen der. Vi forventer ikke at det er noen som kommer, og ser heldst at det blir slik. Men dersom det mot formodning skulle bli krise for dere å ikke ta del i deres datters/sønns dag, så er det antallsbegrensning på xx og vi kan strekke oss til å spandere middag på selve dagen, men i dagene etter vielsen vil vi være i vår egen boble. Min mor og hennes parnter hadde ingen problem med å fårstå konseptet, men det virker som at svigers og da spessielt svigermor skulle ha ønsket det var anderledes.

I og med at dette er foreldre av oss, så tenker jeg personlig at det er naturlig at de får vite det først av familien? og så lenge det ikke er noen inviterte eller invitasjoner og vi har vært tydlige på at vi ikke forventer noen der, så forstår jeg ærlig talt ikke hvorfor de skal drive å fortelle dette til noen så tett på at de har fått vite nyheten? Om jeg hadde vært gravid og delt nyheten med de kommende besteforeldrene, så vil det jo ikke si at det er fritt frem for de å dele det heller? For oss er bryllup like stort som en graviditet.

om et svar på dette kan jeg si at vi rakk å fortelle at vi hadde forlovet oss noen mnd tidligere, men vi sleit faktisk med å komme til imellom snakkingen på både inn og utpust da også. Det har seg nemlig slik at svigers er flertall og to personer, så når en person tar en slurk av kaffekoppen tar den andre over praten. vi hadde da sagt det flere ganger før de egentlig hadde hatt nokk pause i sin egen prat til å høre etter. 

Anonymkode: c2a62...25e

Dette er det rareste jeg har hørt ang bryllup. Enten inviterer man de man har lyst til å invitere. Helst formelt i posten. Eller så inviterer man ingen? 

Anonymkode: b362c...8a2

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det ble tydeliggjort til både min mor og svigers at vi skulle gifte oss den og den datoen der. Vi forventer ikke at det er noen som kommer, og ser heldst at det blir slik. Men dersom det mot formodning skulle bli krise for dere å ikke ta del i deres datters/sønns dag, så er det antallsbegrensning på xx og vi kan strekke oss til å spandere middag på selve dagen

Dette er veldig rotete og utydelig.

Hvis dere ønsker å gifte dere alene, så må dere si det. Vær tydelig! 

Anonymkode: 3bee0...3da

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.9.2023 den 13.59):

Hei, er jeg en bridezilla som reagerer på det nedenfor?

Jeg og gubben skal etter planen gifte oss på en ambassade neste år. I utgangspunktet tenkte vi å holde det hemmelig for venner og familie da et viktigste for oss var at dagen skulle være for oss og slik som vi ønsket. 
Gubben fikk dårlig samvittighet etter ambassadereservasjonen og vi bestemte oss for å fortelle det til de nærmeste, med et påfølgende kort som forklarer planen og at vi ikke forventer at noen skal delta for å gjøre det litt mer formelt og en påminning om deltakerbegrensning, derav ønske om at barn ikke kommer grunnet alkohol osv. 

Vi informerte min mor og hennes partner, som var på langveis besøk til oss, før svigers fikk vite det (vi bor nært, min far visste enda ikke så mye som at vi var forlovet da vi bor på andre siden av landet og jeg ville gi beskjed fysisk). To dager etter svigers ble innformert var det dukket for barnedåp i familien til min svigersøsters datter. Jeg og gubben ble på forhånd enige om at vi ikke ville ha noe prat om forlovelse og bryllup på forhånd, da vi ikke ønsket å kapre fokus vekk fra dåpsbarnet og foreldrene.

Etter lunsjen ble jeg da meget overrasket når det viste seg at gubbens barndomsvenninne hadde tatt opp med min svigersøstet hvor spennende det kom til å bli med bryllup i utlandet til neste år. Det viste seg da at svigermor hadde valgt å dele denne nyheten med min samboers barndomsvennine på tur til barndåpet. På dette tidspunktet var enda ikke min svigersøster klar over at avgjørelser vedrørende bryllupet var tatt. Og hun ikke da vite dette i dåpen til sitt egent barn av en felles venn og ikke av hennes bror. Dette synes jeg faktisk ikke var greit. Jeg skulle ønsket at vi selv kunne ha fortalt det til de som sto oss nært. Men skaden hadde alt skjedd. og plutselig var det en selvfølge at dåpsbarnet også skulle delta i bryllupet? Jeg ble helt matt og visste ikke helt hva jeg skulle svare, så jeg måtte minne alle på om at ambassaden har begrensning på hvor mange man kan være (min side av familien er mye større en sambos, da jeg har skilte foreldre og et fotballag av søsken, og påfølgende flere nevøer og nieser på den siden, Om alle ønsker å delta blir det ikke plass). Men dette ble helt viftet vekk og selvfølgelig måtte barnet få være med. 

Vi hadde i utgangspunktet tenkt å spandere middag og drikke på en restaurant på vigselsdagen, og ha det som ei lokal feiring, men med barn tilstede er ikke jeg komfortabel med alkohol tilstede. Spesielt med viten om hvordan enkelte av mine familiemedlemmer kan bli. Men jeg har jo lyst til å kunne nyte et glass med fin vin eller sprudlevin på "vår" dag.. Ahh jeg skulle så gjerne ha ønsket at vi fikk fortalt det til de nære selv, slik at vi fikk understreket hvordan gjennomføringen var tenkt... 

Slik ting er nå gruer jeg meg vanvittig og ingenting blir slik det skulle være...

Anonymkode: c2a62...25e

Tja.. det er ingen problem å ha barnefritt bryllup. Vi hadde det selv. Men å si det er pga alkohol DET blir for dumt. Hvor mye flatfyll skal dere ha tidlig på dagen og kvelden egentlig ? Det er foreldrene til barna som skal passe på dem og ta dem med tidlig hjem dersom det er upassende nivåer av alkohol. Dette har dere ingenting med. Så det er en teit unskyldning. 
 

Men å ville ha barnefritt voksen bryllup det er helt innafor. Bare si dere vil det

 

så må dere selvsagt ta stilling til hvor viktig det er at enkelte av gjestene kommer. Ettersom dere kan forvente at de med barn gjerne blir hjemme. Spesielt de med små barn. 
Og denne svigerinnen blir gjerne lei seg fordi hun i praksis blir utestengt fra egen brors bryllup. Vil anta at barnet er såpass lite at å reise i fra det ikke er aktuelt og det blir sikkert litt trist. 
 

men igjen. Hvis dere helst ikke vil at folk skal komme uansett så fungerer jo dette uansett bra 
 

 

Anonymkode: d1712...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/4/2023 at 8:31 AM, AnonymBruker said:

TS her

For en oppklaring, jeg ser at det kanskje var litt mye info i hovedinnlegget og noen dermed sliter med å få med seg innhold. 

Vi har tidligere fortalt at vi har forlovet oss, så dette var ikke noen nyhet. Nyheten var at avgjørelsen var tatt. Vi valgte et ambasadebryllup slik at vi heldst skulle slippe å ha familie og venner der i utgangspunktet. Så dersom det er vanskelig for familie med barn å ordne barnevakt, så blir egentlig vi fornøyd, det er flere nieser og nevøer på min side, og det blir veldig feil å tillate svigersøsters barn uten å tillate barnene til mine søsken. 

Det ble tydeliggjort til både min mor og svigers at vi skulle gifte oss den og den datoen der. Vi forventer ikke at det er noen som kommer, og ser heldst at det blir slik. Men dersom det mot formodning skulle bli krise for dere å ikke ta del i deres datters/sønns dag, Vi forventer ikke at det er noen som kommer, og ser heldst at det blir slik. Men dersom det mot formodning skulle bli krise for dere å ikke ta del i deres datters/sønns dag, så er det antallsbegrensning på xx og vi kan strekke oss til å spandere middag på selve dagen, men i dagene etter vielsen vil vi være i vår egen bobleså er det antallsbegrensning på xx og vi kan strekke oss til å spandere middag på selve dagen, men i dagene etter vielsen vil vi være i vår egen boble. Min mor og hennes parnter hadde ingen problem med å fårstå konseptet, men det virker som at svigers og da spessielt svigermor skulle ha ønsket det var anderledes.

I og med at dette er foreldre av oss, så tenker jeg personlig at det er naturlig at de får vite det først av familien? og så lenge det ikke er noen inviterte eller invitasjoner og vi har vært tydlige på at vi ikke forventer noen der, så forstår jeg ærlig talt ikke hvorfor de skal drive å fortelle dette til noen så tett på at de har fått vite nyheten? Om jeg hadde vært gravid og delt nyheten med de kommende besteforeldrene, så vil det jo ikke si at det er fritt frem for de å dele det heller? For oss er bryllup like stort som en graviditet.

om et svar på dette kan jeg si at vi rakk å fortelle at vi hadde forlovet oss noen mnd tidligere, men vi sleit faktisk med å komme til imellom snakkingen på både inn og utpust da også. Det har seg nemlig slik at svigers er flertall og to personer, så når en person tar en slurk av kaffekoppen tar den andre over praten. vi hadde da sagt det flere ganger før de egentlig hadde hatt nokk pause i sin egen prat til å høre etter. 

Anonymkode: c2a62...25e

Jeg forstår mindre og mindre. Dere har sagt til foreldre at de kan komme om de på liv og død må. Koselig. Men hvor kommer alle disse andre inn? Det er vel bare å rydde opp og si at her har det vært en misforståelse? Med mindre de er helt blåst så forstår en vel at om hans søsken inviteres, må dine og, etc, men at det ikke er et slikt bryllup dere ønsker. Og blir de sure, så går det over. Du legger alt for mye i dette, og det virker ekstremt ubesluttsomt. Men jeg må si jeg som forelder hadde lurt på om du ville ha meg der eller ei. Rydd opp og gjør det slik dere vil ha det. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...