Gå til innhold

Er jeg urimelig/bridezilla?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis dere er like ustrukturerte i kommunikasjonen med familien som du er i dette innlegget, forstår jeg at det blir misforståelser.

Hvis jeg forstår det riktig: dere vil ha et bryllup i utlandet med bare noen få inviterte. Dere informerte svigers om dette. Svigers har snakket med andre om det forstående bryllupet, og de andre tror nå at "alle" kommer til å bli invitert.  

Dere må jo være tydelig på at det blir bare noen få inviterte. Og hver gang noen tar opp temaet, så presiser at "det blir bare noen få gjester".

Og hvis dere ikke vil ha barn der, så er jo det en fair sak. Men da må dere regne med at foreldrene heller ikke kommer, siden det er i utlandet.

Å sende ut skriftlig info synes jeg virker merkelig. Ta en telefon til de som trenger oppklaring. Send formelle invitasjoner når den tid kommer, tydelig presisert med navn på de inviterte (ikke "Per m/fam" hvis dere ikke vil ha Pers barn der).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har det jo gått helt i ball med tanke på kommunikasjon. Dere kan ikke forvente at folk ikke prater sammen, når noen får vite om giftemålet burde dere altså si ifra til andre som skal få vite om det. Og så burde dere gi klar beskjed om hva ønskene er. 

 

Anonymkode: cfa13...267

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må dere vell bare sette ned foten og orintere på en hyggelig, men klar måte hvem som er invitert og hvorfor dere har valgt å begrense antallet. Temmelig frekt å invitere seg selv eller andre til ett bryllup som ikke er ditt eget 😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke urimelig. Rart å forvente å ha "fått invitasjon" uten å faktisk ha fått det. Noen ønsker små bryllup, og noen ønsker å være alene.

Anonymkode: c1113...f6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/1/2023 at 1:59 PM, AnonymBruker said:

Hei, er jeg en bridezilla som reagerer på det nedenfor?

Jeg og gubben skal etter planen gifte oss på en ambassade neste år. I utgangspunktet tenkte vi å holde det hemmelig for venner og familie da et viktigste for oss var at dagen skulle være for oss og slik som vi ønsket. 
Gubben fikk dårlig samvittighet etter ambassadereservasjonen og vi bestemte oss for å fortelle det til de nærmeste, med et påfølgende kort som forklarer planen og at vi ikke forventer at noen skal delta for å gjøre det litt mer formelt og en påminning om deltakerbegrensning, derav ønske om at barn ikke kommer grunnet alkohol osv. 

Vi informerte min mor og hennes partner, som var på langveis besøk til oss, før svigers fikk vite det (vi bor nært, min far visste enda ikke så mye som at vi var forlovet da vi bor på andre siden av landet og jeg ville gi beskjed fysisk). To dager etter svigers ble innformert var det dukket for barnedåp i familien til min svigersøsters datter. Jeg og gubben ble på forhånd enige om at vi ikke ville ha noe prat om forlovelse og bryllup på forhånd, da vi ikke ønsket å kapre fokus vekk fra dåpsbarnet og foreldrene.

Etter lunsjen ble jeg da meget overrasket når det viste seg at gubbens barndomsvenninne hadde tatt opp med min svigersøstet hvor spennende det kom til å bli med bryllup i utlandet til neste år. Det viste seg da at svigermor hadde valgt å dele denne nyheten med min samboers barndomsvennine på tur til barndåpet. På dette tidspunktet var enda ikke min svigersøster klar over at avgjørelser vedrørende bryllupet var tatt. Og hun ikke da vite dette i dåpen til sitt egent barn av en felles venn og ikke av hennes bror. Dette synes jeg faktisk ikke var greit. Jeg skulle ønsket at vi selv kunne ha fortalt det til de som sto oss nært. Men skaden hadde alt skjedd. og plutselig var det en selvfølge at dåpsbarnet også skulle delta i bryllupet? Jeg ble helt matt og visste ikke helt hva jeg skulle svare, så jeg måtte minne alle på om at ambassaden har begrensning på hvor mange man kan være (min side av familien er mye større en sambos, da jeg har skilte foreldre og et fotballag av søsken, og påfølgende flere nevøer og nieser på den siden, Om alle ønsker å delta blir det ikke plass). Men dette ble helt viftet vekk og selvfølgelig måtte barnet få være med. 

Vi hadde i utgangspunktet tenkt å spandere middag og drikke på en restaurant på vigselsdagen, og ha det som ei lokal feiring, men med barn tilstede er ikke jeg komfortabel med alkohol tilstede. Spesielt med viten om hvordan enkelte av mine familiemedlemmer kan bli. Men jeg har jo lyst til å kunne nyte et glass med fin vin eller sprudlevin på "vår" dag.. Ahh jeg skulle så gjerne ha ønsket at vi fikk fortalt det til de nære selv, slik at vi fikk understreket hvordan gjennomføringen var tenkt... 

Slik ting er nå gruer jeg meg vanvittig og ingenting blir slik det skulle være...

Anonymkode: c2a62...25e

Er ikke barnet bare noen måneder? Ikke noe problem så lenge ikke foreldrene til barnet blir fulle 

Anonymkode: 30425...ea9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her

For en oppklaring, jeg ser at det kanskje var litt mye info i hovedinnlegget og noen dermed sliter med å få med seg innhold. 

Vi har tidligere fortalt at vi har forlovet oss, så dette var ikke noen nyhet. Nyheten var at avgjørelsen var tatt. Vi valgte et ambasadebryllup slik at vi heldst skulle slippe å ha familie og venner der i utgangspunktet. Så dersom det er vanskelig for familie med barn å ordne barnevakt, så blir egentlig vi fornøyd, det er flere nieser og nevøer på min side, og det blir veldig feil å tillate svigersøsters barn uten å tillate barnene til mine søsken. 

Det ble tydeliggjort til både min mor og svigers at vi skulle gifte oss den og den datoen der. Vi forventer ikke at det er noen som kommer, og ser heldst at det blir slik. Men dersom det mot formodning skulle bli krise for dere å ikke ta del i deres datters/sønns dag, så er det antallsbegrensning på xx og vi kan strekke oss til å spandere middag på selve dagen, men i dagene etter vielsen vil vi være i vår egen boble. Min mor og hennes parnter hadde ingen problem med å fårstå konseptet, men det virker som at svigers og da spessielt svigermor skulle ha ønsket det var anderledes.

I og med at dette er foreldre av oss, så tenker jeg personlig at det er naturlig at de får vite det først av familien? og så lenge det ikke er noen inviterte eller invitasjoner og vi har vært tydlige på at vi ikke forventer noen der, så forstår jeg ærlig talt ikke hvorfor de skal drive å fortelle dette til noen så tett på at de har fått vite nyheten? Om jeg hadde vært gravid og delt nyheten med de kommende besteforeldrene, så vil det jo ikke si at det er fritt frem for de å dele det heller? For oss er bryllup like stort som en graviditet.

AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 5.57):

Dere rakk ikke å si «Vi har forlovet oss..» mens svigers tok en slurk av kaffen...? Ikke én eneste gang på 'flere uker' kom dere lenger i setningen enn «Vi har for...» før dere ble avbrutt så intenst at «...lovet oss» hverken ble sagt eller hørt?

Det er ikke troverdig i det hele tatt. 

Anonymkode: ce66b...00d

om et svar på dette kan jeg si at vi rakk å fortelle at vi hadde forlovet oss noen mnd tidligere, men vi sleit faktisk med å komme til imellom snakkingen på både inn og utpust da også. Det har seg nemlig slik at svigers er flertall og to personer, så når en person tar en slurk av kaffekoppen tar den andre over praten. vi hadde da sagt det flere ganger før de egentlig hadde hatt nokk pause i sin egen prat til å høre etter. 

Anonymkode: c2a62...25e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

I og med at dette er foreldre av oss, så tenker jeg personlig at det er naturlig at de får vite det først av familien?

Ikke praktiske detaljer om bryllupet, nei. Det er unødvendig. 

42 minutter siden, AnonymBruker said:

og så lenge det ikke er noen inviterte eller invitasjoner og vi har vært tydlige på at vi ikke forventer noen der, så forstår jeg ærlig talt ikke hvorfor de skal drive å fortelle dette til noen så tett på at de har fått vite nyheten?

Svigermor er en snakkemaskine, det var du helt klar over. Nå har du lært på den harde måte, at man ikke skal fortelle ting til snakkemaskiner, som man ikke vil de skal snakke om til andre. 

Ting nummer to du har lært er at du ikke skal diskutere uferdige planer med henne. 

Bryllupet: Du skjønner vel du på ingen måte er tvunget til å gjennomføre det slik det ble «bestemt» i dåpen? 

 

Anonymkode: ce66b...00d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her

For en oppklaring, jeg ser at det kanskje var litt mye info i hovedinnlegget og noen dermed sliter med å få med seg innhold. 

Vi har tidligere fortalt at vi har forlovet oss, så dette var ikke noen nyhet. Nyheten var at avgjørelsen var tatt. Vi valgte et ambasadebryllup slik at vi heldst skulle slippe å ha familie og venner der i utgangspunktet. Så dersom det er vanskelig for familie med barn å ordne barnevakt, så blir egentlig vi fornøyd, det er flere nieser og nevøer på min side, og det blir veldig feil å tillate svigersøsters barn uten å tillate barnene til mine søsken. 

Det ble tydeliggjort til både min mor og svigers at vi skulle gifte oss den og den datoen der. Vi forventer ikke at det er noen som kommer, og ser heldst at det blir slik. Men dersom det mot formodning skulle bli krise for dere å ikke ta del i deres datters/sønns dag, så er det antallsbegrensning på xx og vi kan strekke oss til å spandere middag på selve dagen, men i dagene etter vielsen vil vi være i vår egen boble. Min mor og hennes parnter hadde ingen problem med å fårstå konseptet, men det virker som at svigers og da spessielt svigermor skulle ha ønsket det var anderledes.

I og med at dette er foreldre av oss, så tenker jeg personlig at det er naturlig at de får vite det først av familien? og så lenge det ikke er noen inviterte eller invitasjoner og vi har vært tydlige på at vi ikke forventer noen der, så forstår jeg ærlig talt ikke hvorfor de skal drive å fortelle dette til noen så tett på at de har fått vite nyheten? Om jeg hadde vært gravid og delt nyheten med de kommende besteforeldrene, så vil det jo ikke si at det er fritt frem for de å dele det heller? For oss er bryllup like stort som en graviditet.

om et svar på dette kan jeg si at vi rakk å fortelle at vi hadde forlovet oss noen mnd tidligere, men vi sleit faktisk med å komme til imellom snakkingen på både inn og utpust da også. Det har seg nemlig slik at svigers er flertall og to personer, så når en person tar en slurk av kaffekoppen tar den andre over praten. vi hadde da sagt det flere ganger før de egentlig hadde hatt nokk pause i sin egen prat til å høre etter. 

Anonymkode: c2a62...25e

Du, dette kunne du faktisk ha spart deg. Ingen forstår et sånt «konsept», for det dr ikke noe konsept. Det er jo ikke en invitasjon, det er en anti-invitasjon. «Vi vil helst være alene, men hvis dere på død og liv vil komme, så får dere vel det da. Vi kan til nød strekke oss til å spandere middag hvis dere dukker opp.  Men helst ikke.»

Altså, det er jo bare så ufyselig at jeg har ikke ord.  Dra nå alene og inviter heller på en uformell samling med kaker og champagne og nevøer og nieser når dere kommer hjem.

Anonymkode: 01e65...f05

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du, dette kunne du faktisk ha spart deg. Ingen forstår et sånt «konsept», for det dr ikke noe konsept. Det er jo ikke en invitasjon, det er en anti-invitasjon. «Vi vil helst være alene, men hvis dere på død og liv vil komme, så får dere vel det da. Vi kan til nød strekke oss til å spandere middag hvis dere dukker opp.  Men helst ikke.»

Altså, det er jo bare så ufyselig at jeg har ikke ord.  Dra nå alene og inviter heller på en uformell samling med kaker og champagne og nevøer og nieser når dere kommer hjem.

Anonymkode: 01e65...f05

Enig, dere, eller du, virker veldig som om du har sett for mange estetikk-videoer på tiktok og ser for deg et bryllup som ikke egentlig er et bryllup, mer en kontraktssignering og nærmere «eloping» enn en vanlig feiring - og det høres ut som det er slik du ønsker å ha det. Men da burde jo du si det til dem, og ikke gi dem en half-assed dritt-invitasjon som faktisk ikke sier annet enn hvor uviktige deres foreldre er for dere. Herregud så sårende, og slem formulering. 

Anonymkode: b28c9...353

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vil helst ikke ha bryllupsgjester? Da må dere være tydelige på det, for det vil nok de færreste gjette seg til. Kanskje svigers tror dere innerst inne ønsker gjester men ikke tør å spørre. 

Å få folk til å reise til utlandet for en aften med dere er dårlig gjort. 

Dere vil være alene, reis alene 

Anonymkode: 1a87c...2b9

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sagt at siden det blir servert alkohol er det uten barn men at en baby i en vogn vil ikke merke noe. Dessuten vil nok mor eller far trekke seg tilbake for å legge barnet rett etter middagen. Et glass vin til middagen går vel greit. Er de smarte så skaffer de seg barnevakt slik at de faktisk kan feire med dere da. 

Anonymkode: bbffb...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor sender man ut invitasjon til alle samtidig, så slipper man at andre forteller om "hemmeligheten". 

Anonymkode: 33d49...9d8

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, det er mye "by proxy" sårede følelser her. Dette er deres dag, ikke alle andres. Dere må gjøre med den akkurat som dere ønsker. Mange glemmer at ekteskap er en juridisk kontrakt, og at man ikke nødvendigvis er så voldsomt lysten på stor fest av den grunn. Alle kommentarer om at dere er slemme, sårende osv. Dette er overreaksjon, og egentlig ganske slemt å skrive i denne tråden.

Jeg tror jeg ville sagt til mine og hans foreldre, som dere for så vidt allerede har gjort:

"Vi ønsker oss ikke noe stor ståhei eller fest. Aller helst vil vi at dette skal gå rolig for seg, og folk skulle få vite om dette i etterkant. Vi ønsker oss ikke gaver eller at folk skal ta seg fri for å reise ned for å være til stede, og vi ønsker heller ikke at det skal være barn der. Dette handler ikke om at vi ikke er glad i og setter pris på dere, vår familie, men dette skulle aldri være en festdag for oss. Det er ikke derfor vi gifter oss. Siden vi setter pris på dere foreldre, og forstår at dette kanskje er en stor dag for dere, vil vi invitere dere til å overvære vielsen og en liten middag etterpå. Vi har selvsagt forståelse for at dette ikke nødvendigvis lar seg gjøre for dere siden vi har valgt å gifte oss i utlandet".

Anonymkode: ffb07...5bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Dere vil helst ikke ha bryllupsgjester? Da må dere være tydelige på det, for det vil nok de færreste gjette seg til. Kanskje svigers tror dere innerst inne ønsker gjester men ikke tør å spørre. 

Anonymkode: 1a87c...2b9

Egentlig er vel den mest tydelige måte å «fortelle» man ønsker et privat bryllup, å faktisk behandle det som noe privat. Altså ikke gjøre en stor viktig sak ut av å «announce» til hele familien år i forveien at man skal gifte seg på ambassaden i LAND, d. DATO, kl. TID. 

Det ble nevnt ovenfor at TS nok mest ønsket å «elope» ("run away secretly in order to get married"), og da er hele poenget jo at man bare gjør det uten å fortelle om det i forkant. 

6 hours ago, AnonymBruker said:

(...) ser for deg et bryllup som ikke egentlig er et bryllup, mer en kontraktssignering og nærmere «eloping» enn en vanlig feiring  

Anonymkode: b28c9...353

 

Anonymkode: ce66b...00d

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

TS her

For en oppklaring, jeg ser at det kanskje var litt mye info i hovedinnlegget og noen dermed sliter med å få med seg innhold. 

Vi har tidligere fortalt at vi har forlovet oss, så dette var ikke noen nyhet. Nyheten var at avgjørelsen var tatt. Vi valgte et ambasadebryllup slik at vi heldst skulle slippe å ha familie og venner der i utgangspunktet. Så dersom det er vanskelig for familie med barn å ordne barnevakt, så blir egentlig vi fornøyd, det er flere nieser og nevøer på min side, og det blir veldig feil å tillate svigersøsters barn uten å tillate barnene til mine søsken. 

Det ble tydeliggjort til både min mor og svigers at vi skulle gifte oss den og den datoen der. Vi forventer ikke at det er noen som kommer, og ser heldst at det blir slik. Men dersom det mot formodning skulle bli krise for dere å ikke ta del i deres datters/sønns dag, så er det antallsbegrensning på xx og vi kan strekke oss til å spandere middag på selve dagen, men i dagene etter vielsen vil vi være i vår egen boble. Min mor og hennes parnter hadde ingen problem med å fårstå konseptet, men det virker som at svigers og da spessielt svigermor skulle ha ønsket det var anderledes.

I og med at dette er foreldre av oss, så tenker jeg personlig at det er naturlig at de får vite det først av familien? og så lenge det ikke er noen inviterte eller invitasjoner og vi har vært tydlige på at vi ikke forventer noen der, så forstår jeg ærlig talt ikke hvorfor de skal drive å fortelle dette til noen så tett på at de har fått vite nyheten? Om jeg hadde vært gravid og delt nyheten med de kommende besteforeldrene, så vil det jo ikke si at det er fritt frem for de å dele det heller? For oss er bryllup like stort som en graviditet.

om et svar på dette kan jeg si at vi rakk å fortelle at vi hadde forlovet oss noen mnd tidligere, men vi sleit faktisk med å komme til imellom snakkingen på både inn og utpust da også. Det har seg nemlig slik at svigers er flertall og to personer, så når en person tar en slurk av kaffekoppen tar den andre over praten. vi hadde da sagt det flere ganger før de egentlig hadde hatt nokk pause i sin egen prat til å høre etter. 

Anonymkode: c2a62...25e

Dere har vært aaaalt for utydelig i den uformelle invitasjonen deres...

Anonymkode: 0571b...265

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi valgte et ambasadebryllup slik at vi heldst skulle slippe å ha familie og venner der i utgangspunktet.

Hvor konfliktsky er det mulig å være...? Å velge å gifte seg uten familie og fest er helt greit, men da sier man det og er ferdig med saken; man velger ikke en litt vanskelig tilgjengelig løsning i håp om at folk ikke kommer, for så å informere om tid og sted i vag ikke-egentlig-invitasjon. Dette er i hovedsak en situasjon du har skapt selv, og må tydde opp i med klar og utvetydig informasjon hvor du står for hva du/dere faktisk vil.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere har vært aaaalt for utydelig i den uformelle invitasjonen deres...

Anonymkode: 0571b...265

Eller nei, dere har vært aaaalt for utydelig samtidig som dere har gjort det hele svært komplisert med så mange forbehold når det kommer til hvem som er invitert samt hvordan dere ønsket å fortelle om bryllupet (det perfekte øyeblikket visstnok). 

Blir helt svett av å bare lese forklaringen din her inne jeg 😅🙈

Anonymkode: 0571b...265

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.9.2023 den 14.10):

Dette synes jeg var veldig rotete! Først skulle det kun være dere, men så utvidet dere til å informere (eller invitere?) noen? 
Jeg skjønner du er skuffet over å ikke få dele nyheten selv, men dere burde vært helt tydlige på hvem som er invitert, og at det er hemmelig. Forsåvidt veldig ugunstig tidspunkt å dele det på og, kun få dager før en barnedåp

Anonymkode: 79ea4...8f7

Dette. Ut fra slik du skriver ble jeg usikker på om folk kunne "komme rekende om de ville" eller hva som egentlig er planen deres. 

Når det kommer til slike feiringer må dere være TYDELIGE på hvem som vet, om de får lov til å si ting videre osv. Dessuten må dere være krystallklare på hvem som er invitert og ikke. Dere kan ikke la være å invitere og håpe at folk skal kjenne sin besøkelsedtid og forstå om de er en av de som bør komme eller ikke.

Anonymkode: cd6d3...b86

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

TS her

For en oppklaring, jeg ser at det kanskje var litt mye info i hovedinnlegget og noen dermed sliter med å få med seg innhold. 

Vi har tidligere fortalt at vi har forlovet oss, så dette var ikke noen nyhet. Nyheten var at avgjørelsen var tatt. Vi valgte et ambasadebryllup slik at vi heldst skulle slippe å ha familie og venner der i utgangspunktet. Så dersom det er vanskelig for familie med barn å ordne barnevakt, så blir egentlig vi fornøyd, det er flere nieser og nevøer på min side, og det blir veldig feil å tillate svigersøsters barn uten å tillate barnene til mine søsken. 

Det ble tydeliggjort til både min mor og svigers at vi skulle gifte oss den og den datoen der. Vi forventer ikke at det er noen som kommer, og ser heldst at det blir slik. Men dersom det mot formodning skulle bli krise for dere å ikke ta del i deres datters/sønns dag, så er det antallsbegrensning på xx og vi kan strekke oss til å spandere middag på selve dagen, men i dagene etter vielsen vil vi være i vår egen boble. Min mor og hennes parnter hadde ingen problem med å fårstå konseptet, men det virker som at svigers og da spessielt svigermor skulle ha ønsket det var anderledes.

I og med at dette er foreldre av oss, så tenker jeg personlig at det er naturlig at de får vite det først av familien? og så lenge det ikke er noen inviterte eller invitasjoner og vi har vært tydlige på at vi ikke forventer noen der, så forstår jeg ærlig talt ikke hvorfor de skal drive å fortelle dette til noen så tett på at de har fått vite nyheten? Om jeg hadde vært gravid og delt nyheten med de kommende besteforeldrene, så vil det jo ikke si at det er fritt frem for de å dele det heller? For oss er bryllup like stort som en graviditet.

om et svar på dette kan jeg si at vi rakk å fortelle at vi hadde forlovet oss noen mnd tidligere, men vi sleit faktisk med å komme til imellom snakkingen på både inn og utpust da også. Det har seg nemlig slik at svigers er flertall og to personer, så når en person tar en slurk av kaffekoppen tar den andre over praten. vi hadde da sagt det flere ganger før de egentlig hadde hatt nokk pause i sin egen prat til å høre etter. 

Anonymkode: c2a62...25e

Dere har vært tydelige på at dere ikke FORVENTER. Det er lett for folk å tenke at dere er ydmyke og ikke vil være til bry, men egentlig ønsker. Vi sa at vi ikke forventet gaver til vårt bryllup, men alle kom med gaver. 

Folk er ikke tankelesere.

Anonymkode: cd6d3...b86

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...