Gå til innhold

Er jeg urimelig/bridezilla?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, er jeg en bridezilla som reagerer på det nedenfor?

Jeg og gubben skal etter planen gifte oss på en ambassade neste år. I utgangspunktet tenkte vi å holde det hemmelig for venner og familie da et viktigste for oss var at dagen skulle være for oss og slik som vi ønsket. 
Gubben fikk dårlig samvittighet etter ambassadereservasjonen og vi bestemte oss for å fortelle det til de nærmeste, med et påfølgende kort som forklarer planen og at vi ikke forventer at noen skal delta for å gjøre det litt mer formelt og en påminning om deltakerbegrensning, derav ønske om at barn ikke kommer grunnet alkohol osv. 

Vi informerte min mor og hennes partner, som var på langveis besøk til oss, før svigers fikk vite det (vi bor nært, min far visste enda ikke så mye som at vi var forlovet da vi bor på andre siden av landet og jeg ville gi beskjed fysisk). To dager etter svigers ble innformert var det dukket for barnedåp i familien til min svigersøsters datter. Jeg og gubben ble på forhånd enige om at vi ikke ville ha noe prat om forlovelse og bryllup på forhånd, da vi ikke ønsket å kapre fokus vekk fra dåpsbarnet og foreldrene.

Etter lunsjen ble jeg da meget overrasket når det viste seg at gubbens barndomsvenninne hadde tatt opp med min svigersøstet hvor spennende det kom til å bli med bryllup i utlandet til neste år. Det viste seg da at svigermor hadde valgt å dele denne nyheten med min samboers barndomsvennine på tur til barndåpet. På dette tidspunktet var enda ikke min svigersøster klar over at avgjørelser vedrørende bryllupet var tatt. Og hun ikke da vite dette i dåpen til sitt egent barn av en felles venn og ikke av hennes bror. Dette synes jeg faktisk ikke var greit. Jeg skulle ønsket at vi selv kunne ha fortalt det til de som sto oss nært. Men skaden hadde alt skjedd. og plutselig var det en selvfølge at dåpsbarnet også skulle delta i bryllupet? Jeg ble helt matt og visste ikke helt hva jeg skulle svare, så jeg måtte minne alle på om at ambassaden har begrensning på hvor mange man kan være (min side av familien er mye større en sambos, da jeg har skilte foreldre og et fotballag av søsken, og påfølgende flere nevøer og nieser på den siden, Om alle ønsker å delta blir det ikke plass). Men dette ble helt viftet vekk og selvfølgelig måtte barnet få være med. 

Vi hadde i utgangspunktet tenkt å spandere middag og drikke på en restaurant på vigselsdagen, og ha det som ei lokal feiring, men med barn tilstede er ikke jeg komfortabel med alkohol tilstede. Spesielt med viten om hvordan enkelte av mine familiemedlemmer kan bli. Men jeg har jo lyst til å kunne nyte et glass med fin vin eller sprudlevin på "vår" dag.. Ahh jeg skulle så gjerne ha ønsket at vi fikk fortalt det til de nære selv, slik at vi fikk understreket hvordan gjennomføringen var tenkt... 

Slik ting er nå gruer jeg meg vanvittig og ingenting blir slik det skulle være...

Anonymkode: c2a62...25e

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ikke du er urimelig i det hele tatt. Den dagen handler jo om dere. Hva med å kontakte alle felles på mail eller noe sånn at alle får beskjed, og skriv noe sånt som at "svigermor ble så gira og glad, så hun delte nok dette litt før vi hadde tenkt, men vi har ikke tenkt å ha et veldig stort bryllup. Beklager hvis mange hadde sett det for seg. Vi ønsker kun de aller nærmeste, og kan dessverre ikke ha barn tilstede, da det vil bli drukket alkohol". 

Du må si ifra NÅ og ikke la det gå masse tid.

Anonymkode: 7025d...8cc

  • Liker 24
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns ikke du er urimelig i det hele tatt. Den dagen handler jo om dere. Hva med å kontakte alle felles på mail eller noe sånn at alle får beskjed, og skriv noe sånt som at "svigermor ble så gira og glad, så hun delte nok dette litt før vi hadde tenkt, men vi har ikke tenkt å ha et veldig stort bryllup. Beklager hvis mange hadde sett det for seg. Vi ønsker kun de aller nærmeste, og kan dessverre ikke ha barn tilstede, da det vil bli drukket alkohol". 

Du må si ifra NÅ og ikke la det gå masse tid.

Anonymkode: 7025d...8cc

Dette...du må bare si det som der er..om du ikke sier noe vil du sitte igjen med bryllupet du ikke vil ha

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å snakke med svigersøster på tomannshånd der du beklager deg over svigermor som har delt for mye og forklar at ting ble feil..  

Anonymkode: 0adeb...dbc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg var veldig rotete! Først skulle det kun være dere, men så utvidet dere til å informere (eller invitere?) noen? 
Jeg skjønner du er skuffet over å ikke få dele nyheten selv, men dere burde vært helt tydlige på hvem som er invitert, og at det er hemmelig. Forsåvidt veldig ugunstig tidspunkt å dele det på og, kun få dager før en barnedåp

Anonymkode: 79ea4...8f7

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette synes jeg var veldig rotete! Først skulle det kun være dere, men så utvidet dere til å informere (eller invitere?) noen? 
Jeg skjønner du er skuffet over å ikke få dele nyheten selv, men dere burde vært helt tydlige på hvem som er invitert, og at det er hemmelig. Forsåvidt veldig ugunstig tidspunkt å dele det på og, kun få dager før en barnedåp

Anonymkode: 79ea4...8f7

Det skal sies at vi ved flere anledninger prøvde å dele nyheten med svigers i opptil flere uker, men ikke helt kom til da vi bare ble avbrutt og omdirigert med prat om barrnebarnet. Å kalle det invitering er vel feil. Det var mer informering, slik at de som ABSOLUTT måtte delta skulle få anledning og ikke føle seg snurt/utelatt

Anonymkode: c2a62...25e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må si ifra ASAP.

Snakk med svigersøster (evt få samboer til å gjøre det) og fortell at det skal serveres alkohol, og dere ser helst at det ikke blir barn med. Det er ett bittelite bryllup, og sånn er det denne gangen.

Anonymkode: 69f51...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du jo bare sende ut en melding:

"Det er utrolig koselig at så mange engasjerer seg i at XXX og jeg skal gifte oss. Dessverre har tatt tatt litt av så vil bare oppklare enkelte ting. Vi ønsker å ha et lite og rolig  bryllup med kun noen få nære, og det blir helt uten barn pga alkohol. De det angår vil få beskjed når det nærmer seg". 

Anonymkode: cf4e1...798

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Ahh jeg skulle så gjerne ha ønsket at vi fikk fortalt det til de nære selv, slik at vi fikk understreket hvordan gjennomføringen var tenkt... 

Anonymkode: c2a62...25e

Man «understreker» hvordan gjennomføringen er tenkt (og hvem som er invitert) ved å sende ut invitasjoner med plan for dagen. 

Alt annet er bare snikksnakk. 

 

 

 

Anonymkode: ce66b...00d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bare gjør akkurat som dere hadde tenkt, det "påfølgende kortet" kan lages nå og bør være en fin og konkret invitasjon, der alle detaljer står (så dere må planlegge tid og sted og tenke litt på reise og overnatting, hvordan dere nettopp har planlagt det). Finn pent papir og send i posten til de inviterte. Dåpsbarnet vil jo være lite, og det kan hende foreldrene ikke er komfortable med å reise noe sted uten det selv til neste år, så tenk på om dere er åpne for at de tar med en barnevakt som ser etter barnet under selve vielsen og middag. Eller vær klar over at de kanskje ikke kommer. 

Anonymkode: fee0f...309

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Man «understreker» hvordan gjennomføringen er tenkt (og hvem som er invitert) ved å sende ut invitasjoner med plan for dagen. 

Alt annet er bare snikksnakk. 

 

 

 

Anonymkode: ce66b...00d

Akkurat det jeg hadde tenkt å skrive. Det er jo ikke rart folk lager seg planer når dere kommer med vage hint om at gud og hvermann kan være med. Bestem dere for hvem dere vil ha der og gi dem invitasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier som de andre, sendt ut invitasjon der det er spesifisert hvordan dere har tenkt å gjøre det og hvem som er invitert. Når det er sagt er det ikke alle som har mulighet for å skaffe barnevakt for å kunne reise til utlandet i bryllup, så kjører dere hardt på ingen barn kan det kanskje være dere til syvende og sist savner noen dere gjerne skulle hatt der pga barnevakttrøbbel. 

Anonymkode: de1f4...35f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å heller sende spesifikke invitasjoner til f.eks. foreldre og de andre dere ønsker å ha der? Dere valgte å dele nyheten på en rotete måte så dette burde dere egentlig forutsett (altså viderefortellingen). 

Kort sagt er det deres dag så dere får invitere de få dere vil ha der, eller ingen om det er mer ønskelig. 

Anonymkode: ca2bb...0f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide å være nøye på "ingen barn". Men kan det ikke hende at babyen er så liten enda at det kan gjøres et unntak? Babyen er jo nødvendigvis så liten at foreldrene må bytte på å være på hotellrommet på kvelden. Ikke si han ikke kan være med på turen, men at dere ønsker dere er barnefritt BRYLLUP, og så sier du at det gjelder både vielse (hvis det gjør det), men viktigst av alt når dere skal feire/spise middag etterpå. 

Du er nødt til å få presisert hvordan dette skal gjennomføres, og at det ikke blir noen stor greie. Det haster litt faktisk.

Og så må du fortelle hva gjestene må dekke selv (som da er cirka alt), sånn at de ikke tror at dere gjør det. 

Når du har fått redusert forventninger så skal du se at det ikke dukker opp så mange.

Anonymkode: 22e4c...496

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 hours ago, AnonymBruker said:

Det skal sies at vi ved flere anledninger prøvde å dele nyheten med svigers i opptil flere uker, men ikke helt kom til da vi bare ble avbrutt og omdirigert med prat om barrnebarnet. 

Anonymkode: c2a62...25e

Dere rakk ikke å si «Vi har forlovet oss..» mens svigers tok en slurk av kaffen...? Ikke én eneste gang på 'flere uker' kom dere lenger i setningen enn «Vi har for...» før dere ble avbrutt så intenst at «...lovet oss» hverken ble sagt eller hørt?

Det er ikke troverdig i det hele tatt. 

Anonymkode: ce66b...00d

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nå et helsikens surr med måten dere fortalte det på da. Er noen invitert? Jeg skjønte ikke helt det. Her ville jeg iallefall ha avklart med de dere har tenkt å ha som gjester at de får komme. Plutselig tenker tante Olga at hun og er invitert. 

Anonymkode: 18a15...8a6

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var både rotete gjennomført og skrevet. Ikke rart det går i ball. 

Men hvem skal være med, dine foreldre med respektive partnere, og ditt fotballag av søsken med partnere? Hvis dine søskens barn ikke får være med, så er det vel greit at du sier at dette er kun en tur uten barn. Det kan du forresten få din mann til å formidle. 

Men hvorfor ambassade hvis du skal dra med deg en skokk med folk? Hva er så stas med ambassade? 

Anonymkode: 180b9...bd7

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...