Gå til innhold

Hvorfor blir ikke dresskoder respektert?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 12.44):

Jeg lurer litt på hvorfor gjester ikke respekterer dresskoden som blir opplyst om i invitasjoner til selskaper. Bryr man seg ikke? Vet man ikke? Det er litt respektløst  ovenfor arrangør! Jeg var i bryllup i helgen, med dresskode galla, hvilket er kjole og hvitt eller uniform for menn og lang, elegant kjole for kvinner. Blant mennene var det alt fra korrekt uniform og kjole og hvitt til nærmest hverdagsbukser og lyd blazer, men damene dukket opp i strandkjoler,  vulgære minikjoler og billige festdrakter.🙈 Altså, ærlig talt!!!

Anonymkode: a4344...7d8

Jeg (kvinne) bruker størrelse 48 i klær. Å finne kjoler eller pene klær er vanskelig nok fra før , veldig få som selger oppi de størrelsene. Å finne særlig gallakjole hadde vært svært vanskelig og garantert ekstremt kostbart . Da hadde jeg gjort det beste jeg kunne og pyntet meg med fine kjoler jeg har som passer meg, men ikke galla

Anonymkode: ac04e...17b

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Selv om jeg syns kleskode galla er veldig pretensiøst for et vanlig bryllup, så er deg jo hver uke tråder på KG som viser at folk ikke forstår ordinære bryllupskleskoder som smoking/mørk dress som vel er den vanligste dresskoden for bryllup i Norge. For menn er det da enkelt, du stiller i en mørk dress evt smoking om du har, men kvinner sliter forbausende ofte med å forstå hva dette betyr. Ikke ikle deg en ordinær sommerkjole, ikke kle på deg noe med høy splitt, en lårkort pinetrang sak med dyp utringning ect. Dog har jeg faktisk opplevd å bli invitert til bryllup der de dresskoden var "vi ønsker ikke at det skal være så stivt, ta på deg noe sommerlig pent". De gjestene som faktisk gjorde det var alvorlig "underdressed", for forlovere og brudepartes familier stilte i full galla.                                                       

Anonymkode: 90c91...15b

Huff, du virker da fryktelig rigid og pirkete! Glad jeg (trolig) slipper å gå i selskap med deg, og se dine øyekast og høre deg hviske om Annes kjole som ikke er pen nok i dine øyne. 

Og til og med når innbydelsen er «sommerlig pent» synes du folk kler seg feil når de kler seg akkurat slik? 

Lurer på hva du gjør om du gifter deg, står vakt på kirketrappa og avviser folk som ikke har pynta seg etter din smak?

Anonymkode: 5b4de...ad7

Skrevet (endret)

Her er det brudeparet som har driti seg litt ut helt ærlig. Man kan ikke sette en dresskode som koster folk opp til 10K og overholde. Da må man i så fall ikke bare nevne det i en liten notis, men faktisk skrive mer om at det er et krav og hva det innebærer. Siden omgangskretsen til brudeparet tydeligvis ikke er gallafolk så har brudeparet satt lista urimelig høyt.

Endret av Malvinka
  • Nyttig 2
Skrevet
On 8/30/2023 at 5:45 PM, AnonymBruker said:

Nå er vel 50års-lag generelt mer uformelle enn bryllup. 

Jeg synes det er mest riktig å respektere vertskapets ønsker. Hadde jeg ikke hatt råd til en lang selskapskjole og heller ikke hadde kunnet låne en, hadde jeg faktisk heller blitt hjemme fremfor å komme i et upassende antrekk. 

Som som søster eller bestevenn til brudeparet hadde du valgt å droppe å feire dem på den store dagen fremfor å møte opp mindre pyntet enn forventet? Vi hadde bryllup i utlandet og noen fikk ikke kofferten sin levert og måtte ut og shoppe raskt. Vi bare bare glade for at folk kom, enn at de hadde riktige klær. Og vi hadde faktisk middag på et slott 😄

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 12.48):

Tenker det er brudeparet som har dritet seg ut. Det er virkelig ikke mange som kan invitere til bryllup med den dresskoden. Noe det faktiske bryllupet også viser. 

Du vil ha ærlig tale? Jeg tenker brudeparet er pretensiøse og nouveau riche 

Anonymkode: 1b29d...834

Vi har måtte takke nei til sånn type bryllup fordi vi ikke hadde så god råd. Her i familien tror jeg ene tanta mi hadde forsatt kommet i olabukse og vesten sin som hun har uansett hva som skal feires. Men så har ikke vi dyr dresskode heller. Men det hadde ikke brydd meg om tante eller andre ikke hadde pyntet seg så veldig, fordi jeg vil jo ha tanten der. 

Anonymkode: 7cd64...ca6

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 13.22):

Jeg opplever det som mange arrangører ikke forstår i hvilke settinger de ulike desskodene skal benyttes. Man setter ikke bare en random dresskode fordi man synes det er stilling eller pent, det skal henge sammen med arrangementet, hvor formelt det er osv.

Jeg var på en konferanse ifbm jobb i høst og der var dresskoden galla på selve middagen. Dresskoden burde vært business casual. 

Galla brukes kun i helt spesielle tilstelninger og de aller færreste eier en smoking. 

Anonymkode: 90cd3...18c

Det holder ikke med smoking om antrekket er galla. Da er det kun kjole og hvitt eller bunad som teller.

Og selskapet skal selvsagt ikke starte før kl 1800 🙂

Endret av Illuminatum
  • Liker 2
Skrevet

Jeg møtte i "galla" en gang (lang Kjole, ikke skulderveske, hansker, lukket tå osv), men ikke en gang brud og brudgom fulgte egen dresskode... Etter det har jeg spurt brudeparet hva de tenker er passende å ha på seg i bryllupet deres når det står galla på invitasjonen. Min erfaring er at de som skriver at dresskoden er galla, ikke vet selv hva dresskoden faktisk betyr.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 12.44):

Jeg lurer litt på hvorfor gjester ikke respekterer dresskoden som blir opplyst om i invitasjoner til selskaper. Bryr man seg ikke? Vet man ikke? Det er litt respektløst  ovenfor arrangør! Jeg var i bryllup i helgen, med dresskode galla, hvilket er kjole og hvitt eller uniform for menn og lang, elegant kjole for kvinner. Blant mennene var det alt fra korrekt uniform og kjole og hvitt til nærmest hverdagsbukser og lyd blazer, men damene dukket opp i strandkjoler,  vulgære minikjoler og billige festdrakter.🙈 Altså, ærlig talt!!!

Uting å skulle bestemme hva gjestene skal ha på😅 virker ikke særlig gjestmildt:) jeg hadde sydd meg en galla kjole om jeg hadde tid, siden det er ikke bare bare for meg å finne noe jeg liker i butikken. Det selges jo nesten ikke klær i små størrelser, og veldig vanskelig for meg å finne ting som passer i lengden spesielt.
Men må su du høres veldig prippen og snobbete ut når du kommer med utsagn som «vulgære minikjoler» og «billige festdrakter».

det er garantert uendelig mange grunner til at folk ikke dukker «riktig» antrukket. Alt fra å ikke bry seg om kleskoder, til å ikke ha mulighet til å få tak i riktig antrekk. Kan ikke skjønne at hva gjestene har på seg skal være noe å henge seg opp i. Om alle gjestene hadde dukket opp i brudekjoler til bryllupet mitt så hadde jeg ikke brydd meg, eller det hadde egentlig vært litt morsomt. Å prøve å kontrollere andre mennesker i situasjoner hvor det er totalt unødvendig, høres egentlig ikke sunt ut når man tenker på det🤷‍♀️

Anonymkode: 6ff79...371

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2023 den 7.04):

Huff, du virker da fryktelig rigid og pirkete! Glad jeg (trolig) slipper å gå i selskap med deg, og se dine øyekast og høre deg hviske om Annes kjole som ikke er pen nok i dine øyne. 

Og til og med når innbydelsen er «sommerlig pent» synes du folk kler seg feil når de kler seg akkurat slik? 

Lurer på hva du gjør om du gifter deg, står vakt på kirketrappa og avviser folk som ikke har pynta seg etter din smak?

Anonymkode: 5b4de...ad7

Øh, skjønte du noe av det jeg skrev? Jeg syns ikke folk kler seg feil når de kler seg sommerlig pent slik det står i innbydelsen, men når det er dresskoden og brudepar+ nærmeste familie stiller i full galla så er det jo de som bommer og gjør at gjestene blir ukomfortable. De aller fleste har "mørk dress" evt "smoking/mørk dress" som kleskode, det er ingen vanskelig kleskode å følge.

Anonymkode: 90c91...15b

• Liker 1
Skrevet
On 8/30/2023 at 1:04 PM, AnonymBruker said:

For ikke å snakke om at selskapet skal gjenspeile kleskoden. Lokale, matservering, osv. må altså stå i stil til dette. 

Anonymkode: 29040...ee4

Dette!

Gjestene kommer i Galla antrekk, også er det i gymsalen på den lokale skolen.

Anonymkode: da3ec...ee1

• Liker 2
Skrevet

Kan hende de har spurt brudeparet om det er i orden at de kommer i andre klær enn hva dresskoden tilsier? 

Anonymkode: fb610...92a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 13.22):

Jeg opplever det som mange arrangører ikke forstår i hvilke settinger de ulike desskodene skal benyttes. Man setter ikke bare en random dresskode fordi man synes det er stilling eller pent, det skal henge sammen med arrangementet, hvor formelt det er osv.

Jeg var på en konferanse ifbm jobb i høst og der var dresskoden galla på selve middagen. Dresskoden burde vært business casual. 

Galla brukes kun i helt spesielle tilstelninger og de aller færreste eier en smoking. 

Anonymkode: 90cd3...18c

Og smoking er ikke galla. Galla for menn er bunad eller "pingvinkjole".

AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 18.04):

Dette! Min mann og jeg skulle i bryllup med dresskode "Galla". Mannen min ble overlykkelig, da han endelig kunne få brukt den rådyre og særdeles elegante, italienske smokingen som han hadde i vårt eget bryllup. Men kvelden før så ble han usikker, og backet ut.

... Og gudskjelov for det, for brudgommen hadde mørk dress!! Hvis mannen min hadde fulgt dresskoden så hadde han vært mer pyntet enn brudgommen! 😳

Anonymkode: 55bae...530

Der var det åpenbart at vertskapet ikke visste hva galla egentlig betyr. De ba jo om at alle skulle være mer pyntet enn brudgommen.

Anonymkode: 55780...ede

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...