norw Skrevet 30. august 2023 #21 Skrevet 30. august 2023 I velstående kretser kan man kanskje forvente at folk kler seg som ønsket, men ellers bør man bare la folk kle seg som de vil. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #22 Skrevet 30. august 2023 Jeg opplever det som mange arrangører ikke forstår i hvilke settinger de ulike desskodene skal benyttes. Man setter ikke bare en random dresskode fordi man synes det er stilling eller pent, det skal henge sammen med arrangementet, hvor formelt det er osv. Jeg var på en konferanse ifbm jobb i høst og der var dresskoden galla på selve middagen. Dresskoden burde vært business casual. Galla brukes kun i helt spesielle tilstelninger og de aller færreste eier en smoking. Anonymkode: 90cd3...18c 8 3
Daria Skrevet 30. august 2023 #23 Skrevet 30. august 2023 (endret) Galla er en kleskode for ikke bare de helt spesielle anledninger, men krever også de helt spesielle omgivelser og omstendigheter - den er ikke egnet for et hvilketsomhelst norsk bryllup. Jeg er i utgangspunktet tilhenger av at kleskode oppgis og at gjestene gjør det de kan for å følge den, men det krever også et vertskap som vet hvordan den skal brukes og når - og som kjenne sine gjester. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Og avlegs. Som anonym kan jeg snikskryte at jeg var i 50årslaget til kronprinsparet nylig. Og de hadde ikke galla som dresskode. Og det synes jeg er fornuftig og folkelig! Det blir noe navlebeskuende å tro at alle har mulighet eller lyst på gallaantrekk. Anonymkode: 1b29d...834 Bakgårdsfest og galla går ikke sammen uansett hvem som inviterer og inviteres, men galla som kleskode er ikke nødvendigvis avleggs i seg selv. Endret 30. august 2023 av Daria 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #24 Skrevet 30. august 2023 Veldig rart hele dresskodegreia. Diktere hva folk skal ha på seg? Nei så viktig er jeg ikke. Anonymkode: cd55b...3ac 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #25 Skrevet 30. august 2023 Vårt bryllup skal ha dresskode nudisme og nåde de som ikke respekterer! Anonymkode: dd213...4f2 7 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #26 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å ha kleskode «galla» i bryllup er da veldig standard, blir søkt å kalle det seg å drite seg ut. Anonymkode: 57bcf...233 Tenker det stort sett handler om jalla-galla i de tilfellene man blir invitert på slike bryllup. Anonymkode: c9538...52c 5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #27 Skrevet 30. august 2023 2 hours ago, BobbySocks said: Galla i bryllup ja. Var det på er slott? Fikk dere 8 retters middag? Var det hovmester? Altså, skal jeg trekke i galla skal jeg søren meg ha noe annet en kjip steik på det lokale hotellet. Fint om du kunne svare på denne, TS. Anonymkode: 5ca2e...1aa 1
Daria Skrevet 30. august 2023 #28 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Veldig rart hele dresskodegreia. Diktere hva folk skal ha på seg? Nei så viktig er jeg ikke. Anonymkode: cd55b...3ac Poenget er ikke å diktere hva gjestene skal ha på, men å si noen om hvilket nivå av formalitet og pyntethet arrangementet har - det er ment som en hjelp til gjestene. De færreste ville følt seg vel hvis de kom i jeans når alle andre gikk i mørk dress - eller omvendt. 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #29 Skrevet 30. august 2023 Er over 50, og har vært i mange bryllup ulike plasser i landet. Har aldri opplevd dresskode galla. Stort sett står det "pent antrekk". Har vært på noen få fester med antrekk galla, men det har vært på fine middager i Forsvaret. Tror til og med de har gått bort fra galla nå. Anonymkode: b3eed...af0 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #30 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Én ting er å respektere dresskode som er innenfor rimelighetens grenser. Men om jeg hadde fått oppgitt "galla" som dresskode hadde jeg glatt driti i hele arrangementet. Å forvente at folk skal investere i svindyre klær som er langt utenfor komfortgrense og budsjett til veldig mange, er rimelig selvgodt. Anonymkode: c9538...52c Det må ikke nødvendigvis være dyrt, men minikjole når koden er lang kjole er respektløst. Anonymkode: a4344...7d8 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #31 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og avlegs. Som anonym kan jeg snikskryte at jeg var i 50årslaget til kronprinsparet nylig. Og de hadde ikke galla som dresskode. Og det synes jeg er fornuftig og folkelig! Det blir noe navlebeskuende å tro at alle har mulighet eller lyst på gallaantrekk. Anonymkode: 1b29d...834 Nå er vel 50års-lag generelt mer uformelle enn bryllup. Jeg synes det er mest riktig å respektere vertskapets ønsker. Hadde jeg ikke hatt råd til en lang selskapskjole og heller ikke hadde kunnet låne en, hadde jeg faktisk heller blitt hjemme fremfor å komme i et upassende antrekk. Anonymkode: a4344...7d8 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #32 Skrevet 30. august 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nå er vel 50års-lag generelt mer uformelle enn bryllup. Jeg synes det er mest riktig å respektere vertskapets ønsker. Hadde jeg ikke hatt råd til en lang selskapskjole og heller ikke hadde kunnet låne en, hadde jeg faktisk heller blitt hjemme fremfor å komme i et upassende antrekk. Anonymkode: a4344...7d8 Til bryllup så inviterer de stort sett fiffen, for å si det rett ut. Det jeg fremhever i innlegget ditt er årsaken til at denne dresskoden er helt håpløs. Hvis det er viktigere med antrekket enn at den du inviterer faktisk kommer, nei da har du prioritert feil. At både kongehuset og forsvaret (kudos til dem også) går vekk fra dette er positivt. Dette blir bare elitistisk og utestengende Anonymkode: 1b29d...834 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #33 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det skulle ikke forundre meg om de som sendte ut innbydelsen heller ikke vet akkurat hva det betyr, for de færreste går kledd sånn nå om dagen. Anonymkode: adf1e...c70 Dette! Min mann og jeg skulle i bryllup med dresskode "Galla". Mannen min ble overlykkelig, da han endelig kunne få brukt den rådyre og særdeles elegante, italienske smokingen som han hadde i vårt eget bryllup. Men kvelden før så ble han usikker, og backet ut. ... Og gudskjelov for det, for brudgommen hadde mørk dress!! Hvis mannen min hadde fulgt dresskoden så hadde han vært mer pyntet enn brudgommen! 😳 Anonymkode: 55bae...530 6 1 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #34 Skrevet 30. august 2023 Noe «finere» en mørk dress er unødvendig hvis det ikke er slottsball. Anonymkode: 0136b...ad8 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #35 Skrevet 31. august 2023 Må spørre dere om noe som tydelig har peiling. Skal i et bryllup i oktober. Der er kleskoden casual, betyr dette det samme som pent? Jeg fant ikke denne koden på oversikten jeg leste 🤔 Anonymkode: 8edd2...b4a
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #36 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Må spørre dere om noe som tydelig har peiling. Skal i et bryllup i oktober. Der er kleskoden casual, betyr dette det samme som pent? Jeg fant ikke denne koden på oversikten jeg leste 🤔 Anonymkode: 8edd2...b4a Det betyr avslappet stil. Anonymkode: 0136b...ad8 1 1
Daria Skrevet 31. august 2023 #37 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Må spørre dere om noe som tydelig har peiling. Skal i et bryllup i oktober. Der er kleskoden casual, betyr dette det samme som pent? Jeg fant ikke denne koden på oversikten jeg leste 🤔 Anonymkode: 8edd2...b4a Jeg ville tenkt hverdagspent - hakket over jobbantrekk (litt avhengig av hva slags jobb du har...), men ikke veldig pyntet. Jeg ville også tenkt at folk som bruker uklare kleskoder får skylde seg selv hvis gjestene ikke kler seg som forventet... 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #38 Skrevet 31. august 2023 Selv om jeg syns kleskode galla er veldig pretensiøst for et vanlig bryllup, så er deg jo hver uke tråder på KG som viser at folk ikke forstår ordinære bryllupskleskoder som smoking/mørk dress som vel er den vanligste dresskoden for bryllup i Norge. For menn er det da enkelt, du stiller i en mørk dress evt smoking om du har, men kvinner sliter forbausende ofte med å forstå hva dette betyr. Ikke ikle deg en ordinær sommerkjole, ikke kle på deg noe med høy splitt, en lårkort pinetrang sak med dyp utringning ect. Dog har jeg faktisk opplevd å bli invitert til bryllup der de dresskoden var "vi ønsker ikke at det skal være så stivt, ta på deg noe sommerlig pent". De gjestene som faktisk gjorde det var alvorlig "underdressed", for forlovere og brudepartes familier stilte i full galla. Anonymkode: 90c91...15b 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #39 Skrevet 31. august 2023 Søskenbarnet mitt hadde galla som dresskode. Jeg var ikke invitert så jeg slapp bekymre meg for antrekket men gleda meg til å se bildene. Jeg fikk litt hakeslepp da bildene kom og bryllupet ble holdt på et hotell i Italia som var flott for all del men milevis unna galla. de hadde ikke engang privat område for middagen så på noen av bildene ser man helt tydelig at det er vanlige turister til stede😅 Flott brudepar, flotte gjester, flotte omgivelser men selv ikke brudeparet var ikledd kategorien galla. Anonymkode: 519c7...3ba 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #40 Skrevet 31. august 2023 Enig i at det er for mye å forvente at alle menn skal gå til innkjøp av smoking for å kunne delta, men tenker at de fleste menn har eller burde ha en mørk dress og hvit skjorte, eller gjelder det bare de jeg kjenner? Og lang kjole for damer behøver jo ikke å koste mye i disse tider. Handler jo ikke om hvor mye penger antrekket koster, men at man pynter seg i respekt for en anledning som er så viktig for de som inviterer, gjør jo noe med både bildene og stemningen i lokalet. Selvsagt er det ikke alle brudepar som er så «nøye» på det, men man kjenner vel de man skal i bryllup til. Anonymkode: 819de...f41 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå