AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #1 Del Skrevet 29. august 2023 Makspulsen min har ikke endret seg de 10 siste årene og er fremdeles over 200. Det er ikke feil på måleapparatene heller, da forskjellige apparater har vist akkurat det samme ved flere anledninger. Hva kan årsaken være? Anonymkode: 5f75c...e36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet 29. august 2023 #2 Del Skrevet 29. august 2023 For å kunne forvente vettuge svar burde du i det minste nevne hvor gammel du er. Aktivitetsnivået er også viktig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 29. august 2023 #3 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Makspulsen min har ikke endret seg de 10 siste årene og er fremdeles over 200. Det er ikke feil på måleapparatene heller, da forskjellige apparater har vist akkurat det samme ved flere anledninger. Hva kan årsaken være? Anonymkode: 5f75c...e36 Jeg gjetter at du har trent brukbart alle disse årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #4 Del Skrevet 29. august 2023 Det står overalt på nettet at makspuls ikke er trenbart, men at hvilepulsen er trenbar,. Det er bare et merkelig fenomen, siden formelen for å beregne makspuls gir en estimert makspuls som synker med alder og makspulsen min burde ha sunket med 6-10 slag i minuttet i løpet av disse årene, men i stedet har den ikke falt i det hele tatt. I følge formelen med 220 minus alder, så skulle min makspuls være under 170...i stedet er den over 200. Jeg har trent lite de siste 3 årene. ts Anonymkode: 5f75c...e36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 29. august 2023 #5 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det står overalt på nettet at makspuls ikke er trenbart, men at hvilepulsen er trenbar,. Det er bare et merkelig fenomen, siden formelen for å beregne makspuls gir en estimert makspuls som synker med alder og makspulsen min burde ha sunket med 6-10 slag i minuttet i løpet av disse årene, men i stedet har den ikke falt i det hele tatt. I følge formelen med 220 minus alder, så skulle min makspuls være under 170...i stedet er den over 200. Jeg har trent lite de siste 3 årene. ts Anonymkode: 5f75c...e36 Makspuls faller ikke like mye som 220 minus alder for veldig mange. NTNU har en annen formel du kan søke opp. I tillegg er det genetiske variasjoner mellom mennesker som gjør at ingen er like. Ikke usannsynlig at din makspuls har falt lite på noen år 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #6 Del Skrevet 29. august 2023 Sandum.PT skrev (18 minutter siden): Makspuls faller ikke like mye som 220 minus alder for veldig mange. NTNU har en annen formel du kan søke opp. I tillegg er det genetiske variasjoner mellom mennesker som gjør at ingen er like. Ikke usannsynlig at din makspuls har falt lite på noen år 😊 NTNU din formel trekker ikke 100% av antall økt alder, men 64%, så min makspuls skal også etter dette ha falt mellom 6-10 slag i minuttet i løpet av 10 år. Den er akkurat den samme som den var for 10 år siden og syns det er merkelig at den ikke har falt noe på disse årene, samtidig som at den er høyere enn det som regnes som gjennomsnittlig for en person på 20 år (Jeg er langt fra 20) Jeg vet ikke hva min makspuls var da jeg var 20 år, men tenk hvis den ikke har falt noenting siden da 😬. ts Anonymkode: 5f75c...e36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #7 Del Skrevet 29. august 2023 Jeg er 31 år (kvinne) og har makspuls på 219 og den har heller ikke sunket de siste 10 årene. Hvilepulsen er på 45-50. Anonymkode: ebbaa...cd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 30. august 2023 #8 Del Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (På 29.8.2023 den 8.29): NTNU din formel trekker ikke 100% av antall økt alder, men 64%, så min makspuls skal også etter dette ha falt mellom 6-10 slag i minuttet i løpet av 10 år. Den er akkurat den samme som den var for 10 år siden og syns det er merkelig at den ikke har falt noe på disse årene, samtidig som at den er høyere enn det som regnes som gjennomsnittlig for en person på 20 år (Jeg er langt fra 20) Jeg vet ikke hva min makspuls var da jeg var 20 år, men tenk hvis den ikke har falt noenting siden da 😬. ts Anonymkode: 5f75c...e36 Tja, det kan nok være mulig likevel. Men du testet makspulsen helt nøyaktig begge ganger? Det er jo mye som kan spille inn. Kanskje nådde man ikke helt reell makspuls første gangen mens man klarte det andre gangen for eksempel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #9 Del Skrevet 30. august 2023 Jeg opplever det samme. Makspuls på rundt 190 da jeg var 33 ( målt for første gang da jeg begynte å trene), og samme makspuls nå som 42-åring. Jeg har trent jevnlig (godt trent mosjonist-nivå) alle disse årene. Hvorfor makspulsen ikke har sunket er jeg usikker på, men tenker nok at mye av forklaringen er at jeg ikke tok i like hardt da jeg begynte å trene. Jeg vet jeg hadde mer å gå på den gang. Nå er jeg ikke redd for å kjøre testen helt ut, til "failure". Ellers så googler jeg nå. Har ikke funnet noen vitenskapelige svar, men denne var interessant. Denne forskningen sier at nedsatt makspuls ved alder har en positiv korrelasjon til generell nedsatt fysisk kapasitet. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2494835/ Dermed må det vel bare være bra at individuell makspuls ikke synker med alderen, og at de som ikke opplever det i stor grad har mindre nedgang i form med alder? Anonymkode: 6c734...65c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #10 Del Skrevet 1. september 2023 Jeg tror min makspuls har falt med 25-30 slag på 45 år. Anonymkode: dfbf4...1d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 1. september 2023 #11 Del Skrevet 1. september 2023 Den har nok sikkert gått noe ned, men der er jo ikke sånn at den synker med 1 slag pr år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #12 Del Skrevet 5. september 2023 Ikke fortvil! Hvis du bare trener nok, vil den plutselig endre seg. Verdenstekorden er 0. Anonymkode: 11d73...52b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Splittbinders Skrevet 6. september 2023 #13 Del Skrevet 6. september 2023 En endring på så lite som 6 slag kan man nok helt sikkert gå glipp av bare på grunn av unøyaktige målinger og litt ulikhet i hvor hardt man klarer å ta seg ut. Det er ikke bare måleapparatet som avgjør om du får riktig makspuls, du må også klare å presse kroppen hardt nok. Det er vondt, og krever litt mental motivasjon. Om makspulsen er 180 eller 174 er nok ikke alltid så lett å måle HELT nøyaktig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå