Gå til innhold

Årsak til ekstremvær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En tanke jeg har hatt i det siste. Kan ekstremværet Hans, alt regnet vi ser nå og hetebølger i middelhavsområdet ha en sammenheng med krigen i Ukraina? Vi vet at kriger og flyktningstrømmer fører til oppvarming og klimaforandringer.

Det har vært ekstremt i år, og kan ikke skjønne at normale og daglige menneskeskapte CO2 utslipp som har pågått i lang tid skal ha noe med dette å gjøre.

Anonymkode: 1cd73...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo en mulighet for at du har rett, men jeg tror egentlig ikke det. Jeg tror bare det er tilfeldig sammenfallende. 

For oss som tror på menneskeskapte klimaendringer, vet vi fra vitenskapen at utslipp av klimagasser over tid vil påvirke klimaet på jorda. Dette er ikke noe som plutselig skjer. Det er ikke slik at hvis vi pumper ut noen tusen tonn ekstra med klimagasser i dag, så blir det sydenvarme i Norge til uka. Klimaendringer er prosesser som tar mange mange år. Selv om vi bråstoppet alle klimautslipp over hele kloden i dag, ville klimaet fortsette å endre seg i mange år fremover.

En ting som bekymrer meg, er at vi kommer, eller kanskje allerede har kommet til et punkt hvor utviklingen ikke lenger kan snus. Jeg er redd for at klimaet kan være litt som å tenne på et papirark. Du kan varme opp papiret med en fyrstikk og få det ganske varmt og det kan bli misfarget, men så lenge det ikke tar fyr, kan du avbryte ved å ta bort fyrstikken. Men venter du til papiret tar fyr, da blir brannen "selvgående" og fortsetter å utvikle seg selv om fyrstikken er fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (14 minutter siden):

Det er jo en mulighet for at du har rett, men jeg tror egentlig ikke det. Jeg tror bare det er tilfeldig sammenfallende. 

For oss som tror på menneskeskapte klimaendringer, vet vi fra vitenskapen at utslipp av klimagasser over tid vil påvirke klimaet på jorda. Dette er ikke noe som plutselig skjer. Det er ikke slik at hvis vi pumper ut noen tusen tonn ekstra med klimagasser i dag, så blir det sydenvarme i Norge til uka. Klimaendringer er prosesser som tar mange mange år. Selv om vi bråstoppet alle klimautslipp over hele kloden i dag, ville klimaet fortsette å endre seg i mange år fremover.

En ting som bekymrer meg, er at vi kommer, eller kanskje allerede har kommet til et punkt hvor utviklingen ikke lenger kan snus. Jeg er redd for at klimaet kan være litt som å tenne på et papirark. Du kan varme opp papiret med en fyrstikk og få det ganske varmt og det kan bli misfarget, men så lenge det ikke tar fyr, kan du avbryte ved å ta bort fyrstikken. Men venter du til papiret tar fyr, da blir brannen "selvgående" og fortsetter å utvikle seg selv om fyrstikken er fjernet.

Det er sånn jeg tenker også, det skjer jo ikke plutselig og brått når det er snakk om daglige og normale utslipp. Men krig og flyktningstrømmer er jo ekstremt da, og fører til enorm og brå oppvarming. Krigen i Ukraina har jo vart i 1,5 år nå, og siden det er det største landet i Europa etter Russland, så det ville nesten vært rart om uroligheter og oppvarming der ikke påvirker klimaet ellers i Europa.

Anonymkode: 1cd73...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er sånn jeg tenker også, det skjer jo ikke plutselig og brått når det er snakk om daglige og normale utslipp. Men krig og flyktningstrømmer er jo ekstremt da, og fører til enorm og brå oppvarming. Krigen i Ukraina har jo vart i 1,5 år nå, og siden det er det største landet i Europa etter Russland, så det ville nesten vært rart om uroligheter og oppvarming der ikke påvirker klimaet ellers i Europa.

Anonymkode: 1cd73...b69

Jeg tror kanskje alle skogbrannene som har vært rundt Middelhavet, på Hawaii og i Canada har større innvirkning enn krigen. Så er det vel ikke varmeutviklingen fra det vi mennesker driver med som er utfordringen, for det er uansett forsvinnende lite sammenliknet med varmeffekten fra sola. Problemet er at klimagasser vi produserer , slik som CO2, blir liggende i atmosfæren rundt jorda som et isolasjonslag som fører til at varmen, som i hovedsak kommer fra sola, blir fanget inne i atmosfæren og i mindre grad enn før slipper bort fra jorda og ut i verdensrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dumt spørsmål, men vil aske fra skogbranner osv (dersom de er store nok), skape et lag over oss og reflektere lyset fra sola ut i verdensrommet igjen, slik at de bidrar til at det kan bli noe kaldere på jorda en periode?

Anonymkode: 2bdfb...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken er generell global oppvarming over tid pluss El Niño.

De globale utslippene har heller flatet ut.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det har vært ekstremt i år, og kan ikke skjønne at normale og daglige menneskeskapte CO2 utslipp som har pågått i lang tid skal ha noe med dette å gjøre.

Menneskeskapte utslipp siden 1800-tallet er årsaken, det er solid vitenskaplig bevist.

Anonymkode: 76748...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Menneskeskapte utslipp siden 1800-tallet er årsaken, det er solid vitenskaplig bevist.

Anonymkode: 76748...f11

Nå er krig menneskeskapte utslipp ja.

Anonymkode: 1cd73...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.8.2023 den 9.34):

En tanke jeg har hatt i det siste. Kan ekstremværet Hans, alt regnet vi ser nå og hetebølger i middelhavsområdet ha en sammenheng med krigen i Ukraina? Vi vet at kriger og flyktningstrømmer fører til oppvarming og klimaforandringer.

Det har vært ekstremt i år, og kan ikke skjønne at normale og daglige menneskeskapte CO2 utslipp som har pågått i lang tid skal ha noe med dette å gjøre.

Anonymkode: 1cd73...b69

Nei, vi vet da slettes ikke det.
Meg bekjent har ikke engang klimaprofetene påstått noe sånt. Dette er nok mest en hjemmesnekret teori.

Flyktningestrømmer fører til klimaendringer?? Hvordan i alle dager ser du for deg virkningsmekanismen der?

Krig er på ingen måte miljøvennlig, det fører til store ødeleggelser og vanvittig med forsøpling. Men kuler, krutt og bomber utgjør vel en forsvinnende liten del av all varme som produseres og mottas på jorda i en gitt tidsperiode. Om man er opptatt av CO2-utsipp er det vel i hovedsak produksjonen av alle våpnene som er problemet. Og for å holde liv i våpenindustrien produseres det jo store mengder enten det er krig eller ikke.

Ukraina-krigen er heller ikke på noen måte unik, det har vel pågått kriger et eller annet sted i verden omtrent så langt tilbake som verdenshistorien går...

Ellers er det varmt rundt Middelhavet om sommeren, og med jevne mellomrom er det ekstra varmt ("hetebølge"). Det er som det pleier å være. Det er grunnen til at mange reiser dit på ferie, og grunnen til at mange også heller drar dit vår/høst/vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (1 time siden):

Nei, vi vet da slettes ikke det.
Meg bekjent har ikke engang klimaprofetene påstått noe sånt. Dette er nok mest en hjemmesnekret teori.

Flyktningestrømmer fører til klimaendringer?? Hvordan i alle dager ser du for deg virkningsmekanismen der?

Krig er på ingen måte miljøvennlig, det fører til store ødeleggelser og vanvittig med forsøpling. Men kuler, krutt og bomber utgjør vel en forsvinnende liten del av all varme som produseres og mottas på jorda i en gitt tidsperiode. Om man er opptatt av CO2-utsipp er det vel i hovedsak produksjonen av alle våpnene som er problemet. Og for å holde liv i våpenindustrien produseres det jo store mengder enten det er krig eller ikke.

Ukraina-krigen er heller ikke på noen måte unik, det har vel pågått kriger et eller annet sted i verden omtrent så langt tilbake som verdenshistorien går...

Ellers er det varmt rundt Middelhavet om sommeren, og med jevne mellomrom er det ekstra varmt ("hetebølge"). Det er som det pleier å være. Det er grunnen til at mange reiser dit på ferie, og grunnen til at mange også heller drar dit vår/høst/vinter.

Bare for å gjøre det klart, jeg er også skeptisk til at det vi ser av klimaendringer hovedsakelig er menneskeskapte. Men når det allikevel påstås med så stor sikkerhet at det er menneskeskapt, så er det kriger myndighetene først og fremst bør ta tak i. Men som vanlig så er det vi vanlige forbrukere som må ta støyten og betale prisen.

Fant en litt interessant artikkel her:

Krig og konflikt fører med seg store mengder klimagassutslipp. En stor utfordring når det kommer til klimautslipp i militær sektor er sektorens motvillighet til å måle og rapportere utslippene sine. På grunn av politisk motstand har militære klimagassutslipp blitt ekskludert fra både Kyoto-protokollen i 1997 og Paris-avtalen i 2015 (Claussen, A. 2022). Det gjør i hovedsak to forhold svært vanskelige. For det første forpliktes ikke den militære sektoren til å bidra med å redusere klimagassutslippene sine. For det andre så gjør dette målingen av sektorens reelle utslipp og innvirkning på klimaet mye vanskeligere

I 2022 vedtok medlemmene i FN et nytt normativt rammeverk for hvordan miljøet skal beskyttes under konflikter. I ‘Protection of the environment in relation to armed conflict’ (PERAC) ble det lagt fram 27 prinsipper, der man gir retningslinjer for beskyttelse av miljøet før, under og etter konflikt. Dette er et viktig steg i retning av internasjonal samarbeid for ivaretagelse av miljø, også når konflikter pågår. Prinsippene tar for seg ulike aspekter av miljøødeleggelser fra verning av områder og erstatninger for miljøskader til opprydding etter krigføring (UN, 2022; 4-6). Likevel er rammeverket bare delvis juridisk bindende, og det er ennå utfordringer med å håndheve og forhindre miljøforbrytelser som skjer under konflikt

https://www.norgesfredsrad.no/krig-er-en-klimadreper/

 

Anonymkode: 1cd73...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...