AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #1 Del Skrevet 27. august 2023 Først, jeg er dårlig form så kan ikke begynne med noe heftig. Jeg går 12 000 skritt daglig, ca åtte kilometer. Hva trenger kroppen min i tillegg til det? Tenker en intervall løping og en styrketreningsøkt. Etterhvert kanskje rolig langtur med løping? Eller må jeg ha flere styrkeøkter og mer løping? Kommer ikke unna den daglige turen på åtte kilometer, kan altså ikke løpe denne. Så jeg ser på det som mest realistisk å løpe en intervall, en yoga el, og en styrketrening. Er det passe sunt? Anonymkode: ce7eb...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #2 Del Skrevet 27. august 2023 Sett at du beholder 8 km daglig gåtur - to styrke økter - En kortere tur men med høyre tempo eller med intensitet. Kan være en joggetur, en fjelltur, en intervalløkt. Da har du 3 "økter" i uka utenom den daglige turen å det bør være greit. Så kan man evt øke eller gjøre endringer for eksempel etter sesong og interesse etterhvert som man blir komfortabl. Anonymkode: 40a6c...c6e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #3 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Sett at du beholder 8 km daglig gåtur - to styrke økter - En kortere tur men med høyre tempo eller med intensitet. Kan være en joggetur, en fjelltur, en intervalløkt. Da har du 3 "økter" i uka utenom den daglige turen å det bør være greit. Så kan man evt øke eller gjøre endringer for eksempel etter sesong og interesse etterhvert som man blir komfortabl. Anonymkode: 40a6c...c6e Takk for tips. Hvor lenge bør styrkeøkter være? To like eller ulike? Anonymkode: ce7eb...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #4 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Takk for tips. Hvor lenge bør styrkeøkter være? To like eller ulike? Anonymkode: ce7eb...da1 30-45 min er helt greit for å få seg ei fin styrke økt. Jeg ville i et slikt tilfelle kjørt to "fullkropps økter". Fokus på base øvelser er fint, og man vil få en positiv helsegevinst rimelig rask. Anonymkode: 40a6c...c6e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #5 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): 30-45 min er helt greit for å få seg ei fin styrke økt. Jeg ville i et slikt tilfelle kjørt to "fullkropps økter". Fokus på base øvelser er fint, og man vil få en positiv helsegevinst rimelig rask. Anonymkode: 40a6c...c6e Fint, det høres overkommelig ut. Anonymkode: ce7eb...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 28. august 2023 #6 Del Skrevet 28. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): Først, jeg er dårlig form så kan ikke begynne med noe heftig. Jeg går 12 000 skritt daglig, ca åtte kilometer. Hva trenger kroppen min i tillegg til det? Tenker en intervall løping og en styrketreningsøkt. Etterhvert kanskje rolig langtur med løping? Eller må jeg ha flere styrkeøkter og mer løping? Kommer ikke unna den daglige turen på åtte kilometer, kan altså ikke løpe denne. Så jeg ser på det som mest realistisk å løpe en intervall, en yoga el, og en styrketrening. Er det passe sunt? Anonymkode: ce7eb...da1 Denne planen din er veldig god. Når du kommer i god form så kan gåturer økes i fart opp til rolig langtur med løping/jogging/gåing. Endret 28. august 2023 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #7 Del Skrevet 28. august 2023 I Grosny skrev (2 timer siden): Denne planen din er veldig god. Når du kommer i god form så kan gåturer økes i fart opp til rolig langtur med løping/jogging/gåing. Jo det kunne i utgangspunktet vært en god plan, men hunden min er ikke glad i å løpe. Anonymkode: ce7eb...da1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 28. august 2023 #8 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo det kunne i utgangspunktet vært en god plan, men hunden min er ikke glad i å løpe. Anonymkode: ce7eb...da1 Disse gåturene har uansett en god treningsverdi. De som har best kondisjon i verden gjør kanskje 80% av treningen på lav intensitet, så lavt at de lett kan klare å snakke. En hardøkt og litt styrketrening i tillegg er veldig bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 28. august 2023 #9 Del Skrevet 28. august 2023 Jeg er helt enig med opplegget flere her har skissert. Ønsker bare å påpeke det at selv om de rolige gåturer i seg selv ikke er trening (ikke etter min definisjon i hvert fall) så utgjør de en svært positiv effekt på din fysiske og psykiske helse. Så selv om det viser seg å være vanskelig å få til jevnlig trening, så gjør du allerede en god jobb med å bruke kroppen. Så bra jobbet. Med det sagt så ville det vært ideelt å få inn litt trening 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 28. august 2023 #10 Del Skrevet 28. august 2023 c_buk skrev (7 timer siden): Jeg er helt enig med opplegget flere her har skissert. Ønsker bare å påpeke det at selv om de rolige gåturer i seg selv ikke er trening (ikke etter min definisjon i hvert fall) så utgjør de en svært positiv effekt på din fysiske og psykiske helse. Så selv om det viser seg å være vanskelig å få til jevnlig trening, så gjør du allerede en god jobb med å bruke kroppen. Så bra jobbet. Med det sagt så ville det vært ideelt å få inn litt trening 🙂 Angående trening, og hva som skal til for å karakterisere noe som trening så vil det for veldig mange være god trening å gå i skogsterreng, mens å tusle rundt i nabolaget ikke er store saker. Intensitet har noe å si, og dersom pulsen er oppe i 50 % av max så er det iallfall trening. Over 60% så begynner det å bli skikkelig effektivt, og det vil for mange bety sone 2, som er gullsona for å trene opp fettforbrenning. Går du helt opp i sone tre så driver du med noe annet, som også bør trenes, nemlig karbohydratforbrenning. Men sone 3 er temmelig hardt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #11 Del Skrevet 28. august 2023 Jeg ville fulgt Helsedirektoratets råd. De er faglig basert og laget for å gjelde en gjennomsnittsperson. Så kan du heller gjøre mer etterhvert hvis du har tid og lyst. Gåturer er fantastisk, og så bør du i tillegg få opp pulsen innimellom og trene styrke. Anonymkode: 3a6e5...d0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #12 Del Skrevet 28. august 2023 I Grosny skrev (35 minutter siden): Angående trening, og hva som skal til for å karakterisere noe som trening så vil det for veldig mange være god trening å gå i skogsterreng, mens å tusle rundt i nabolaget ikke er store saker. Intensitet har noe å si, og dersom pulsen er oppe i 50 % av max så er det iallfall trening. Over 60% så begynner det å bli skikkelig effektivt, og det vil for mange bety sone 2, som er gullsona for å trene opp fettforbrenning. Går du helt opp i sone tre så driver du med noe annet, som også bør trenes, nemlig karbohydratforbrenning. Men sone 3 er temmelig hardt. Om det ikke er trening så er det iallfall ikke stillesitting. Det er vel det verste for helsa. Hvis man sammenligner en som går til og fra jobb, og går ut med hund tre ganger daglig i skikkelig bratt terreng og bærer hjem handleposer fra butikken mot en som sitter hele dagen, på jobb og i bil og trener tre ganger på helsestudio i uka så tror jeg den gående er sunnest. Men jeg vet ikke.. Anonymkode: ce7eb...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #13 Del Skrevet 28. august 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Om det ikke er trening så er det iallfall ikke stillesitting. Det er vel det verste for helsa. Hvis man sammenligner en som går til og fra jobb, og går ut med hund tre ganger daglig i skikkelig bratt terreng og bærer hjem handleposer fra butikken (...) Anonymkode: ce7eb...da1 Men nå var det «tusle rundt i nabolaget» og «rolige gåturer» som de to brukere diskuterte og ikke ville kalle trening. Anonymkode: 87af9...a19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #14 Del Skrevet 28. august 2023 On 8/27/2023 at 10:24 AM, AnonymBruker said: Først, jeg er dårlig form så kan ikke begynne med noe heftig. Jeg går 12 000 skritt daglig, ca åtte kilometer. Hva trenger kroppen min i tillegg til det? Tenker en intervall løping og en styrketreningsøkt. Etterhvert kanskje rolig langtur med løping? Eller må jeg ha flere styrkeøkter og mer løping? Kommer ikke unna den daglige turen på åtte kilometer, kan altså ikke løpe denne. Så jeg ser på det som mest realistisk å løpe en intervall, en yoga el, og en styrketrening. Er det passe sunt? Anonymkode: ce7eb...da1 Veldig god ide, når du allerede går så mye. Anonymkode: 87af9...a19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 28. august 2023 #15 Del Skrevet 28. august 2023 I Grosny skrev (1 time siden): Angående trening, og hva som skal til for å karakterisere noe som trening så vil det for veldig mange være god trening å gå i skogsterreng, mens å tusle rundt i nabolaget ikke er store saker. Intensitet har noe å si, og dersom pulsen er oppe i 50 % av max så er det iallfall trening. Over 60% så begynner det å bli skikkelig effektivt, og det vil for mange bety sone 2, som er gullsona for å trene opp fettforbrenning. Går du helt opp i sone tre så driver du med noe annet, som også bør trenes, nemlig karbohydratforbrenning. Men sone 3 er temmelig hardt. Gåing er sunt for kroppen, og da er det egentlig litt irrelevant om det bør karakteriseres som trening eller ikke. Om formen er såpass dårlig at gåing i noenlunde normalt tempo, selv i skogsterreng, får pulsen opp nok til å bikke over i trening så sier det mer om formen enn aktiviteten. Men for all del. Gå fine lange turer. Det er uansett bra for kroppen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #16 Del Skrevet 28. august 2023 1 hour ago, c_buk said: Gåing er sunt for kroppen, og da er det egentlig litt irrelevant om det bør karakteriseres som trening eller ikke. Det er absolutt relevant for spørsmålet i HI. 1 hour ago, c_buk said: Om formen er såpass dårlig at gåing i noenlunde normalt tempo, selv i skogsterreng, får pulsen opp nok til å bikke over i trening så sier det mer om formen enn aktiviteten. Dette er til gjengeld helt irrelevant. 1 hour ago, c_buk said: Men for all del. Gå fine lange turer. Det er uansett bra for kroppen. «Dersom ... pulsen er over 60% av max ... er gullsona for å trene opp fettforbrenning». Ikke 'fine lange turer'. Anonymkode: 87af9...a19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 28. august 2023 #17 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er absolutt relevant for spørsmålet i HI. Dette er til gjengeld helt irrelevant. «Dersom ... pulsen er over 60% av max ... er gullsona for å trene opp fettforbrenning». Ikke 'fine lange turer'. Anonymkode: 87af9...a19 Du er veldig opphengt i fettforbrenning. Finnes andre grunner til å trene enn kun fettforbrenning. Vi er nok bare litt uenige. Det er vel ikke så farlig at vi er det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #18 Del Skrevet 31. august 2023 c_buk skrev (På 28.8.2023 den 18.23): Gåing er sunt for kroppen, og da er det egentlig litt irrelevant om det bør karakteriseres som trening eller ikke. Om formen er såpass dårlig at gåing i noenlunde normalt tempo, selv i skogsterreng, får pulsen opp nok til å bikke over i trening så sier det mer om formen enn aktiviteten. Men for all del. Gå fine lange turer. Det er uansett bra for kroppen. Hva har det med saken å gjøre? Det er fysisk aktivitet og det motsatte av inaktivitet Anonymkode: ce7eb...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå