Gå til innhold

Styr unna Nutrition clubs (Herbalife skalkeskjul)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I god tro har jeg handlet på en kafé her i byen med sunnere profil - er vel bedre å kjøpe en proteinsmoothie eller en sunn vaffel enn å gulpe nedpå med kaffe latte og boller, tenkte jeg. Så finner jeg ut at det er et skjult rekrutteringssted for Herbalife.. Det står ingenting om det på nettsiden deres, i kafeen eller i sosiale medier. Eneste som røpet det for meg var at jeg så Herbalifeemballasje bak disken en dag.  På eiernes personlige instagrammer står det også at de er distributører. Jeg føler meg lurt!

Om du googler Nutrition club ser du at dette er noe de får beskjed om å kalle det, og det er strenge regler for hvordan det skal drives. Alt for å rekruttere nye til pyramidespillet.. De serverer kun mat og drikke tilsatt pulver fra Herbalife, i tillegg til at de tilbyr bootcamps, bodyscan, foredrag og matlagingskurs. 

Her i Trondheim er det (minst) to:  Sweet Spot Nutrition og TRD nutrition. Foreløpig har jeg funnet disse andre steder i landet: Friends nutrition (Tønsberg), Yolo Snavvel (Åfjord), Diggbar Nutrition (Askøy), Yessnutrition (Jessheim), Nor_Nutrition (Svolvær).  Det er sikkert flere!  Det finnes ingen oversikt, fordi det fremstilles som om de er selvstendige klubber..

Har du noen erfaring med dette selv? Jeg er veldig nysgjerrig. 

Er det noe vi kan gjøre for å få bukt på dette? Melde til mattilsynet? Forbrukertilsynet? Bør jeg varsle en avis?

Anonymkode: 2e7c5...e01

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pyramiden sprer seg antar jeg.  Snart åpner vel det en i Røros og, hos Nina influenser med de 7 barna.  
 

lite man får gjort, man får bare holde seg unna antar jeg 

Anonymkode: a6a69...d23

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er flere: PåTorget (Langesund), Chill nutrition (Bergen), Craving nutrition (Bergen), Mood nutrition (Narvik).

..ser forresten at de har akkurat de samme "unike" drinkene på alle stedene. Dårlig gjort å utnytte kvinnelig entreprenørskap på den måten.

Anonymkode: 2e7c5...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du sier fra, dette burde jo komme frem i lyset for flere! 

Anonymkode: fcf8d...8f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på du! 😃

Eg sitter å leser innlegget ditt, og eg forstår veldig godt hva du mener på en måte, men på en an  måte ikke. . MEN: men det er ikke et pyramidespill i det hele tatt, pyramides er ikke låv i dette landet. dette er et selskap som har vert i drift i mangen år, det er sunne reine produkter som blir brukt, men spørsmålet mitt er hva heter cafeen du var på?
Det er også skattepliktig selskap, det ligger på børsen å alt eg lovlydigt. eg syns det er forferdelig trist å lese om at du vil stoppe det?? herbalife har vert i norge i over 40 år :P og produktene er heilt fantastiske! vi har låv å ha meninger,. det er et fritt land. men hvorfor utale seg når du egentlig ikke har peiling??  å til deg som skriver '' unike'' drikker? vet du hva de '' unike'' drikkene består av?
Herbalife er i lyset! 😃 håper dere har en fin dag videre!

Anonymkode: 07dfd...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei på du! 😃

Eg sitter å leser innlegget ditt, og eg forstår veldig godt hva du mener på en måte, men på en an  måte ikke. . MEN: men det er ikke et pyramidespill i det hele tatt, pyramides er ikke låv i dette landet. dette er et selskap som har vert i drift i mangen år, det er sunne reine produkter som blir brukt, men spørsmålet mitt er hva heter cafeen du var på?
Det er også skattepliktig selskap, det ligger på børsen å alt eg lovlydigt. eg syns det er forferdelig trist å lese om at du vil stoppe det?? herbalife har vert i norge i over 40 år :P og produktene er heilt fantastiske! vi har låv å ha meninger,. det er et fritt land. men hvorfor utale seg når du egentlig ikke har peiling??  å til deg som skriver '' unike'' drikker? vet du hva de '' unike'' drikkene består av?
Herbalife er i lyset! 😃 håper dere har en fin dag videre!

Anonymkode: 07dfd...703

Og du er rydligvis en av disse som har har gått på dette😂 Ikke vanskelig å se, man man må nesten være med der for å ikke se galskapen🤓😂

Det ER pyramidespill, i beste fall pent pakket inn som noe annet. 

Anonymkode: a4a66...c1b

  • Liker 11
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hei på du! 😃

Eg sitter å leser innlegget ditt, og eg forstår veldig godt hva du mener på en måte, men på en an  måte ikke. . MEN: men det er ikke et pyramidespill i det hele tatt, pyramides er ikke låv i dette landet. dette er et selskap som har vert i drift i mangen år, det er sunne reine produkter som blir brukt, men spørsmålet mitt er hva heter cafeen du var på?
Det er også skattepliktig selskap, det ligger på børsen å alt eg lovlydigt. eg syns det er forferdelig trist å lese om at du vil stoppe det?? herbalife har vert i norge i over 40 år :P og produktene er heilt fantastiske! vi har låv å ha meninger,. det er et fritt land. men hvorfor utale seg når du egentlig ikke har peiling??  å til deg som skriver '' unike'' drikker? vet du hva de '' unike'' drikkene består av?
Herbalife er i lyset! 😃 håper dere har en fin dag videre!

Anonymkode: 07dfd...703

Men da regner jeg med du kan forklare hvorfor de ikke kan fortelle helt åpenlyst at disse "nutritions clubs" er herbalife salgssteder, og at menyen består av herbalife-produkter? Og at de som driver er distributører av herbalife og dermed tjener dobbelt opp? 

Hvorfor er det slik at man må lete godt før man finner ut at dette er herbalife-opplegg? Hva er grunnen til at man skal skjule det? Du sier Hebalife er i lyset? hvilket lys? de prøver jo helt bevist unngå fortelle høyt at dette er herbalife? 
Hadde Herbalife vært i lyset, så burde de jo være stolte av det, og promotere det? 

Anonymkode: afc87...cd7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei på du! 😃

Eg sitter å leser innlegget ditt, og eg forstår veldig godt hva du mener på en måte, men på en an  måte ikke. . MEN: men det er ikke et pyramidespill i det hele tatt, pyramides er ikke låv i dette landet. dette er et selskap som har vert i drift i mangen år, det er sunne reine produkter som blir brukt, men spørsmålet mitt er hva heter cafeen du var på?
Det er også skattepliktig selskap, det ligger på børsen å alt eg lovlydigt. eg syns det er forferdelig trist å lese om at du vil stoppe det?? herbalife har vert i norge i over 40 år :P og produktene er heilt fantastiske! vi har låv å ha meninger,. det er et fritt land. men hvorfor utale seg når du egentlig ikke har peiling??  å til deg som skriver '' unike'' drikker? vet du hva de '' unike'' drikkene består av?
Herbalife er i lyset! 😃 håper dere har en fin dag videre!

Anonymkode: 07dfd...703

Kva består dei "unike" drikkane av? Kan du legge ut innhaldsliste?

Anonymkode: 3b6a1...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke media mer på her? Ts, du kan vel ringe lokale aviser i område rundt disse stedene, eks Adresseavisen i Trondheim.

Anonymkode: 5c140...661

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei på du! 😃

Eg sitter å leser innlegget ditt, og eg forstår veldig godt hva du mener på en måte, men på en an  måte ikke. . MEN: men det er ikke et pyramidespill i det hele tatt, pyramides er ikke låv i dette landet. dette er et selskap som har vert i drift i mangen år, det er sunne reine produkter som blir brukt, men spørsmålet mitt er hva heter cafeen du var på?
Det er også skattepliktig selskap, det ligger på børsen å alt eg lovlydigt. eg syns det er forferdelig trist å lese om at du vil stoppe det?? herbalife har vert i norge i over 40 år :P og produktene er heilt fantastiske! vi har låv å ha meninger,. det er et fritt land. men hvorfor utale seg når du egentlig ikke har peiling??  å til deg som skriver '' unike'' drikker? vet du hva de '' unike'' drikkene består av?
Herbalife er i lyset! 😃 håper dere har en fin dag videre!

Anonymkode: 07dfd...703

Så hjernevasket kan man bli.

Søker på rundt på instagram ser man Norske som er blitt helt hjernevasket av Herbalife, de omgås kun mennesker som er med i sekten sin. Mange av disse er ensomme mennesker som trenger et sted å ha tilhørighet, derfor velger de å bli selgere av Herbalife.

Når de slutter, så er de utstøtt av sekten etterpå. Dette er et skittent spill som ikke er bra for mennesker.

Anonymkode: 7e5e5...237

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei på du! 😃

Eg sitter å leser innlegget ditt, og eg forstår veldig godt hva du mener på en måte, men på en an  måte ikke. . MEN: men det er ikke et pyramidespill i det hele tatt, pyramides er ikke låv i dette landet. dette er et selskap som har vert i drift i mangen år, det er sunne reine produkter som blir brukt, men spørsmålet mitt er hva heter cafeen du var på?
Det er også skattepliktig selskap, det ligger på børsen å alt eg lovlydigt. eg syns det er forferdelig trist å lese om at du vil stoppe det?? herbalife har vert i norge i over 40 år :P og produktene er heilt fantastiske! vi har låv å ha meninger,. det er et fritt land. men hvorfor utale seg når du egentlig ikke har peiling??  å til deg som skriver '' unike'' drikker? vet du hva de '' unike'' drikkene består av?
Herbalife er i lyset! 😃 håper dere har en fin dag videre!

Anonymkode: 07dfd...703

Kan du fortelle meg forskjellen på pyramidespill og MLM? Hva gjør MLM lovlig siden pyramidespill er forbudt?

Anonymkode: 483d1...5b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til de andre, men vet at driveren av Mood i Narvik ikke på noen måte legger skjul på at det handler om Herbalife, så hun kan ikke kritiseres for å holde det skjult iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hjärterdam skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner ikke til de andre, men vet at driveren av Mood i Narvik ikke på noen måte legger skjul på at det handler om Herbalife, så hun kan ikke kritiseres for å holde det skjult iallefall.

Viktig at folk advarer, synd de ikke er på google som anmeldelse.

Anonymkode: 7e5e5...237

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 10.09):

Hei på du! 😃

Eg sitter å leser innlegget ditt, og eg forstår veldig godt hva du mener på en måte, men på en an  måte ikke. . MEN: men det er ikke et pyramidespill i det hele tatt, pyramides er ikke låv i dette landet. dette er et selskap som har vert i drift i mangen år, det er sunne reine produkter som blir brukt, men spørsmålet mitt er hva heter cafeen du var på?
Det er også skattepliktig selskap, det ligger på børsen å alt eg lovlydigt. eg syns det er forferdelig trist å lese om at du vil stoppe det?? herbalife har vert i norge i over 40 år :P og produktene er heilt fantastiske! vi har låv å ha meninger,. det er et fritt land. men hvorfor utale seg når du egentlig ikke har peiling??  å til deg som skriver '' unike'' drikker? vet du hva de '' unike'' drikkene består av?
Herbalife er i lyset! 😃 håper dere har en fin dag videre!

Anonymkode: 07dfd...703

Heisann :)

Hyggelig at du ville lese og svare på innlegget mitt på en positiv måte selvom du ikke var enig med meg. Håper du vil lese det jeg har skrevet, og gjerne skriv tilbake med hva du synes :)

1) Herbalife er pyramidespill. Her er forbrukertilsynets sjekkliste (fra https://www.forbrukertilsynet.no/vi-jobber-med/pyramidespill), de skriver at man bør være skeptisk hvis man svarer ja på flere av disse spørsmålene: 

  • Har virksomheten inntekter fra verving av deltakere? Og er det grunn til å tro at inntektene i hovedsak kommer fra denne vervingen, og ikke salg av produkter? JA
  • Er produktene som blir solgt medlemskap, informasjon- og kursmateriell, digitale produkter, pengespill, kryptovaluta eller andre usikre investerings- og finansieringsprodukter? Eller synes du det er vanskelig å forstå hva det egentlige produktet er? JA
  • Er det vanskelig å få oversikt over bonus- og verveordninger?  TJA
  • Koster produktene mye når du sammenligner prisen med innholdet?  JA
  • Må du bli medlem for å få kjøpe produkter?  NEI
  • Blir du lovet høye inntekter? Sies det at du går glipp av en stor mulighet om du ikke deltar? JA
  • Er det vanskelig å få informasjon når du spør om det?  VET IKKE
  • Har du mistanke om pyramidevirksomhet? JA

2) Hva mener du med at det er rene produkter? Det meste kommer jo i pulverform.  Aloe vera-juicen inneholder sukker. Bare fordi noe er naturlig, betyr det ikke nødvendigvis at det er sunt. Her er en artikkel om leverskade ved bruk av Herbalifeprodukter: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK548447/?fbclid=IwAR1r1zAQQDZnsROLt5AoKbuvw81KjEBwBMm_2afEZCtbjmR1b5MDsP-Rk7E   Ifølge produktbladet til Formula 1 shake(https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK548447/?fbclid=IwAR1r1zAQQDZnsROLt5AoKbuvw81KjEBwBMm_2afEZCtbjmR1b5MDsP-Rk7E), inneholder den like mye mettet fett og sukker som fire oreokjeks (sju - 7 - sukkerbiter)

3) Herbalife har ikke vært i Norge i over 40 år. De kom til Norge i 1995. Før dette var det ulovlig å selge, men noen gjorde det likevel. I 2000 var det ulovlig en periode fordi det inneholdt genmodifisert soya https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MgRaLm/snt-stanser-slankeprodukter-fra-herbalife

4) Nei,  jeg vet ikke hva drinkene inneholder fordi det ikke blir oppgitt.  Mener å ha lest i reglene for drift av nutrition clubs at det ikke er lov å skrive hva de inneholder.. Om jeg skal være ærlig, synes jeg ikke at det jeg kjøpte derfra smakte så godt, og jeg er sikker på at du kan finne tilsvarende produkter til en mye snillere pris ellers på markedet.

 

Dette ble visst litt langt, og med mye lenker, men det var viktig for meg å svare på det du spurte om med kilder. Bare å si fra hvis det er noe du lurer på :) Jeg håper du får en fin helg! La oss få Herbalife ut av mørket sammen :)

Anonymkode: 2e7c5...e01

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Katrin94 skrev (Akkurat nå):

Vibein i Drammen også!!

Viktig å gi alle disse en dårlig anmeldelse og advarsel på google.

Anonymkode: 7e5e5...237

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde dette var en amerikansk greie, så da jeg hørte om disse «Nutrition»-kafeene der jeg bor ble jeg sjokkert.

Herbalife er MLM og en av de styggeste i bransjen. Helseskadelig, utnyttende og sekt-aktig. 

Anonymkode: 4a5b1...39c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...