Gå til innhold

Menn trives best med ulikestilte forhold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva har det med husarbeid å gjøre? Rydd opp rotet ditt selv, Kipling! Som en mann!

Anonymkode: 8b485...1a9

Det har å gjøre med at hvis jeg kommer hjem mer sliten enn deg pga mer slitsom jobb og flere timer i en arbeidsdag, så skal ikke jeg ta halvparten hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

48 minutter siden, Rosalilje84 said:

Mange kvinner jobber i industrien. Mange kvinner er forretningsadvokater, leger, ingeniører, piloter. Problemet er at menn ikke vil ha lavtlønnede jobber. De vil ikke utdanne seg til disse jobbene. Samtidig må disse jobbene utføres for at samfunnet skal fortsette å eksistere.

Mange jobber som er nødvendige, men noen er trygge og hyggelige og andre er farlige, stressende og fysisk ukomfortabel, og kvinner velger oftere enn menn den første kategorien mens menn velger oftere enn kvinner den andre. Tror du vi har et fungerende samfunn hvis ikke menn gidder å være bygningsarbeidere, soldater eller søppeltømmere?

Er noen jenter der, men i overveldende grad menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (5 minutter siden):

Nei.

Hva er det du forsøker å si nei til her?

Sitat

Mange menn bygger karriere for seg selv. Hadde ikke kvinnen tatt deres del i huset, ville de ikke ha klart denne karrieren. 

Og hadde ikke mennene tatt den ekstra byrden i arbeidslivet hadde ikke kvinnen og familien fått det livet de har. I de fleste familier handler det tross alt om å gjøre sitt beste for familien, ikke krafse til seg mest mulig selv, selv om enkelte virker å omfavne et slikt syn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Spis ræva mi mens jeg driter. Seriøst 

Anonymkode: a7dce...899

Var det det som pleide å skje med kvinner på 2000 tallet? Høres ganske uhyggelig ut det ja, nå skjønner jeg hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (19 minutter siden):

Menn med lav/ingen utdanning har også ofte dårligere selvfølelse, og større behov for å sjefe rundt på hjemmebane og annet som gir dem boost i mandomsfølelsen. Noe som oftest går utover akkurat kone (og barn).

Menn som er vellykket angående utdanning og karriere har ikke samme behovet for å hevde seg på andre måter, for de står støtt og sikkert i hvem de er. 

Dessuten er utdanning å lære. På flere måter enn det som står på pensum i utdanningen man tar også. Man omgås oppegående og reflekterende mennesker i flere år, og får også en god sosial utdanning gjennom studier, uansett hva man studerer nærmest. Det gir større breddeforståelse angående mye enn å ha vokst opp i et miljø og ikke ha beveget seg særlig utover det på egenhånd. 

Det er ikke menn med god utdanning og god jobb som bøller seg på byen heller, det er oftest dem som har såpass dårlig selvfølelse at de må hevde seg på andre måter som gjør det. Samme er det nok innenfor husets fire vegger rundt omkring. De som har minst å være sosialt sett stolt av hevder sin mandom mest. At kvinnen tjener mer enn ham gir en del menn en ekstra grunn til å være svært nøye på å være "sjefen" hjemme, og ikke nedlate seg til å gjøre "kvinnfolkoppgaver". 

Jeg kjenner flere menn med lavere utdanning, såkalt vanlige jobber. De er snille folk. Vet det ikke gjelder alle, men håper ikke dette maler et bilde av at det er sånn menn med lavere utdanning typisk er. 

Aldri blitt sjefen rundt av exn, ikke når han studerte, ikke når han ikke hadde jobb og jeg betalte regninger, ikke når han hadde jobb og han betalte dem  eller nå vi begge klarte oss greit økonomisk. Kan ikke si han ikke hadde dårlig selvtilitt, men aldri har jeg møtt en mann noen med et så godt hjerte som han.

Syns dere overdriver dette med at utdanning gjør så mye med mennesker. Det utelukker ikke å være noen ting og verken ha eller ikke ha utdanning. Sånn bortsett fra å være tilatt å kunne opperere noen og slikt 😅 Syns ikke utdanning er negativt, så det er nevnt. Bare syns det er snobberier å tro folk ikke er greie uten. 

Vi har internett nå, vi kan få mye breddeforståelse av å lytte til folk overalt i verden. Ikke at det er garantert at noen gjør, men vi har muligheten om vi vil. 

Endret av Rosakatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (3 minutter siden):

Lønnet arbeid er mye mer takknemlig og spennende enn vasking, tørking av spy, rydding og matlaging. Som sagt, jeg jobber gjerne overtid hvis jeg slipper det jævla husarbeidet. Statistikken viser også at menn tar mange færre sykt barn-dager, mindre foreldrepermisjon (og de har ofte barnet i barnehagen under sin permisjon), er sjeldnere på foreldresamtaler, dugnader osv. De gjør det som gir dem økonomisk fordel og får dem opp og frem på karrierestigen. 

Hva hindrer deg? 

Dine påstander om hva menn (ikke) gjør med tanke på egne barn er det fint om du dokumenterer. Spesielt den med at menn ofte har barna i barnehagen under sin permisjon. Så vidt meg bekjent er ikke barna blitt så "store" når fedrekvoten slår inn til at de kvalifiserer til barnehageplass men nå er jeg en gæmlis da og det er en evighet siden jeg hadde mine fire uker med pappaperm...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kipling skrev (8 minutter siden):

Var det det som pleide å skje med kvinner på 2000 tallet? Høres ganske uhyggelig ut det ja, nå skjønner jeg hva du mener.

Jeg mener at jeg bokstavelig talt driter i deg 🙂

Anonymkode: a7dce...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorgonzola skrev (7 minutter siden):

Hva hindrer deg? 

Dine påstander om hva menn (ikke) gjør med tanke på egne barn er det fint om du dokumenterer. Spesielt den med at menn ofte har barna i barnehagen under sin permisjon. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/lEvp7/fedre-utnytter-pappaperm

?

Anonymkode: 4155e...1d1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (6 minutter siden):

Det har å gjøre med at hvis jeg kommer hjem mer sliten enn deg pga mer slitsom jobb og flere timer i en arbeidsdag, så skal ikke jeg ta halvparten hjemme.

Du skal rydde opp etter deg selv. Det er du som går ut fra en hypotese om at du nå jobber masse og er sliten. Men når du bor alene, rydder du fremdeles huset ditt og lager mat til deg selv. Hvis du jobber rævva av deg så du ikke orker en skit når du kommer hjem og ikke kan hjelpe til eller har overskudd til noe, så kan du velge å jobbe mindre. Men har du en som går mye hjemme er det naturlig nok at hun tar mer husarbeid. Men nå er det altså slik at veldig mange kvinner selv jobber fulltid, og disse som jobber deltid jobber ofte høy deltidsprosent, men i turnusarbeid med tunge løft (sykepleiere). Kvinner er misfornøyd, som man ser. Selv har jeg levd med menn som har vært gode på dette, men jeg har venninner i fulltidsjobb som har menn som er elendige på det. Hadde de skyldt på at jobben deres var så tung, blæ. Det er latskap å ikke bidra bra hjemme og aldri lage mat. I tillegg klarer lærere (som ofte er kvinner og jobber massivt med ubetalt og usynlig overtidsarbeid) også å ta vare på sin egen leilighet og lage mat. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (25 minutter siden):

Årsaken til skjevfordelingen virker undersøkelsen å si mindre om, men tidligere forskning har vist oss at det nok i mindre grad handler om at "mennene er late og ikke gidder", og mer om at menn jobber betraktelig mer enn kvinner og i sum jobber mer når en kombinerer ute og hjemme. Med andre ord tar kvinner et større ansvar "i huset" mens menn tar et større ansvar for at familien skal ha et hus. 

https://www.dagbladet.no/kultur/menn-jobber-mest-kvinner-klager-mest/60226379

Det har neppe endret seg all verden siden Rollness skrev den kronikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (8 minutter siden):

Jeg kjenner flere menn med lavere utdanning, såkalt vanlige jobber. De er snille folk. Vet det ikke gjelder alle, men håper ikke dette maler et bilde av at det er sånn menn med lavere utdanning typisk er. 

Aldri blitt sjefen rundt av exn, ikke når han studerte, ikke når han ikke hadde jobb og jeg betalte regninger, ikke når han hadde jobb og han betalte dem  eller nå vi begge klarte oss greit økonomisk. Kan ikke si han ikke hadde dårlig selvtilitt, men aldri har jeg møtt en mann noen med et så godt hjerte som han.

Syns dere overdriver dette med at utdanning gjør så mye med mennesker. Det utelukker ikke å være noen ting og verken ha eller ikke ha utdanning. Sånn bortsett fra å være tilatt å kunne opperere noen og slikt 😅 Syns ikke utdanning er negativt, så det er nevnt. Bare syns det er snobberier å tro folk ikke er greie uten. 

Vi har internett nå, vi kan få mye breddeforståelse av å lytte til folk overalt i verden. Ikke at det er garantert at noen gjør, men vi har muligheten om vi vil. 

Det finnes nok mange skikkelig bra menn med lav/ingen utdanning, men det finnes nok flere menn med lav/ingen utdanning og dårlig selvfølelse enn det finnes menn med høy utdanning og høy sosialøkonomisk status med såpass lav selvfølelse at det tas utover dem hjemme. Vil tro det finnes unntak der også, men at det er en sammenheng mellom å ikke ha det bra med seg selv og å ikke være grei mot sine nære og kjære tviler jeg ikke på, og jeg ser klar sammenheng mellom at menn som har lav selvfølelse er dem som oftest er ufine mot partner angående å skulle sjefe og "være mannen i forholdet ". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (17 minutter siden):

Mange jobber som er nødvendige, men noen er trygge og hyggelige og andre er farlige, stressende og fysisk ukomfortabel, og kvinner velger oftere enn menn den første kategorien mens menn velger oftere enn kvinner den andre. Tror du vi har et fungerende samfunn hvis ikke menn gidder å være bygningsarbeidere, soldater eller søppeltømmere?

Er noen jenter der, men i overveldende grad menn.

Det er intet hyggelig i å vaske gamle rumper på sykehjem, bli slått av utfordrende elever eller tørke spy etter kvinner på fødestua. Det er heller ikke noe hyggelig å tørke snørr, håndtere trass og bytte bleier på barnehagebarn. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du skal rydde opp etter deg selv. Det er du som går ut fra en hypotese om at du nå jobber masse og er sliten. Men når du bor alene, rydder du fremdeles huset ditt og lager mat til deg selv. Hvis du jobber rævva av deg så du ikke orker en skit når du kommer hjem og ikke kan hjelpe til eller har overskudd til noe, så kan du velge å jobbe mindre. Men har du en som går mye hjemme er det naturlig nok at hun tar mer husarbeid. Men nå er det altså slik at veldig mange kvinner selv jobber fulltid, og disse som jobber deltid jobber ofte høy deltidsprosent, men i turnusarbeid med tunge løft (sykepleiere). Kvinner er misfornøyd, som man ser. Selv har jeg levd med menn som har vært gode på dette, men jeg har venninner i fulltidsjobb som har menn som er elendige på det. Hadde de skyldt på at jobben deres var så tung, blæ. Det er latskap å ikke bidra bra hjemme og aldri lage mat. I tillegg klarer lærere (som ofte er kvinner og jobber massivt med ubetalt og usynlig overtidsarbeid) også å ta vare på sin egen leilighet og lage mat. 

Nettopp! Han klarer fint å rydde og lage mat når han bor alene og må gjøre absolutt alt selv. Men å gjøre halve jobben når han er i et forhold, det gidder han ikke? Blir han mer sliten av jobben når han har en dame? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gorgonzola skrev (18 minutter siden):

Hva hindrer deg? 

Dine påstander om hva menn (ikke) gjør med tanke på egne barn er det fint om du dokumenterer. Spesielt den med at menn ofte har barna i barnehagen under sin permisjon. Så vidt meg bekjent er ikke barna blitt så "store" når fedrekvoten slår inn til at de kvalifiserer til barnehageplass men nå er jeg en gæmlis da og det er en evighet siden jeg hadde mine fire uker med pappaperm...

Hva hindrer meg? Det at jeg har produsert barn, og bør tilbringe mer enn en time om dagen med dem. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (19 minutter siden):

Lønnet arbeid er mye mer takknemlig og spennende enn vasking, tørking av spy, rydding og matlaging. Som sagt, jeg jobber gjerne overtid hvis jeg slipper det jævla husarbeidet.

Å vaske hus er pyton. Å lage mat er veldig gøy. Når jeg blir 93 så vil jeg nok angre mer på andre ting enn at jeg vasket spy.

Sitat

Statistikken viser også at menn tar mange færre sykt barn-dager, mindre foreldrepermisjon (og de har ofte barnet i barnehagen under sin permisjon), er sjeldnere på foreldresamtaler, dugnader osv. De gjør det som gir dem økonomisk fordel og får dem opp og frem på karrierestigen. 

Jeg har tatt like lang perm, vært like mye hjemme med sykt barn, vært på like mange foreldresamtaler. Jeg klarte tilogmed å få en lærer til å ringe meg først (det var en kamp, for de velger alltid mor). Likevel tjener jeg mer enn barnas mor.

Den mest opplagte grunnen er at hun jobber i det offentlige og trives med det mens jeg jobber privat og har byttet jobb etter lønn.

Anonymkode: 449fe...b29

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å vaske hus er pyton. Å lage mat er veldig gøy. Når jeg blir 93 så vil jeg nok angre mer på andre ting enn at jeg vasket spy.

Jeg har tatt like lang perm, vært like mye hjemme med sykt barn, vært på like mange foreldresamtaler. Jeg klarte tilogmed å få en lærer til å ringe meg først (det var en kamp, for de velger alltid mor). Likevel tjener jeg mer enn barnas mor.

Den mest opplagte grunnen er at hun jobber i det offentlige og trives med det mens jeg jobber privat og har byttet jobb etter lønn.

Anonymkode: 449fe...b29

Statistisk sett, sa jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gorgonzola skrev (19 minutter siden):

Hva hindrer deg? 

Dokumentasjon:

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/_-flere-misbruker-pappapermen-1.11770452

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorgonzola skrev (20 minutter siden):

Hva hindrer deg? 

Mer dokumentasjon: 

https://www.aftenposten.no/norge/i/lEvp7/fedre-utnytter-pappaperm

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rosalilje84 said:

Det er intet hyggelig i å vaske gamle rumper på sykehjem, bli slått av utfordrende elever eller tørke spy etter kvinner på fødestua. Det er heller ikke noe hyggelig å tørke snørr, håndtere trass og bytte bleier på barnehagebarn. 

Er nok fortsatt litt kjipere å få en bjelke i huet på en byggeplass, miste en hånd i en maskin på en fabrikk, eller sove ute i minusgrader på en vinterøvelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Nettopp! Han klarer fint å rydde og lage mat når han bor alene og må gjøre absolutt alt selv. Men å gjøre halve jobben når han er i et forhold, det gidder han ikke? Blir han mer sliten av jobben når han har en dame? 

Jeg forstår det ikke. All den tid dette ikke handler om menns arbeid der ute i den vide verden, men om arbeidet der hjemme. Poenget er altså ikke hvem som jobber mest tilsammen. Poenget er at kvinner er misfornøyd med å rydde og vaske en leilighet hun eier med en annen, som dermed også burde vaske og rydde SIN egen leilighet, slik alle gjør når de er single, også menn som jobber mye. Så forsøker noen menn å gjøre det om til en totalarbeid-debatt. Guess what. Oppegående mennesker holder hjemmet sitt i orden, uansett om de jobber mye eller ikke. Det er ikke sånn st jo mer man jobber, desto mer suggete eller rotete er man.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...