AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #81 Del Skrevet 27. august 2023 Kipling skrev (34 minutter siden): Er vel heller ingen som liker å lempe tunge kasser opp på loftet, men når jeg er mannen så faller den oppgaven til meg. Det at jeg syns akkurat de 10 minuttene med lemping er kjipe betyr ikke at jeg ikke kan være tilfreds med en ordning hvor jeg gjør fysisk tunge ting og hun lager maten. Syns ikke alltid overtid er veldig kult heller, men om det venter ferdig middag hjemme så kan jeg fint være fornøyd med å jobbe litt mer enn henne og at hun gjør mer hjemme. I dag er det vel slik at overtidsarbeid ikke kun tilfaller menn heller. Anonymkode: afa6e...445 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gorgonzola Skrevet 27. august 2023 #82 Del Skrevet 27. august 2023 Hvorfor er det alltid at det er kvinner som alltid tar opp tema om at det er skjevfordeling i hjemmet? Jeg har til gode å høre/lese om en mann som annonserer dype hjertesukk og fortvilelse over at kona/dama ikke gjør nok hjemme. Tror svaret er ganske enkelt: Det er umulig å gjøre en kvinne fornøyd. Det er alltid, og alltids, et eller annet, litt sånn "hvilken krig skal jeg starte i dag?", spissformulert (nei, jeg er ikke uheldig/misfornøyd med min partner). Det er kvinner som setter premissene på hva som skal gjøres, hvor mye det må gjøres og hva som er godt nok. Det er sjelden rom for lengre diskusjoner, redebyggeren vet, tross alt, hva som trengs og behøves. Da blir den andre parten litt vingeklippet. Det er til og med sånn, at dersom hun har en mann som er i overkant ivrig på mannebidrag i heimen, enten det plenklipping, snekring, drenering, rensing av tak, snømåking, kokkelering, (utvendig) maling eller ny platting/terrasse så er ikke det bra nok heller, for da er han bare opptatt med dette og glemmer henne...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #83 Del Skrevet 27. august 2023 Gorgonzola skrev (1 minutt siden): Hvorfor er det alltid at det er kvinner som alltid tar opp tema om at det er skjevfordeling i hjemmet? Jeg har til gode å høre/lese om en mann som annonserer dype hjertesukk og fortvilelse over at kona/dama ikke gjør nok hjemme. Tror svaret er ganske enkelt: Det er umulig å gjøre en kvinne fornøyd. Det er alltid, og alltids, et eller annet, litt sånn "hvilken krig skal jeg starte i dag?", spissformulert (nei, jeg er ikke uheldig/misfornøyd med min partner). Det er kvinner som setter premissene på hva som skal gjøres, hvor mye det må gjøres og hva som er godt nok. Det er sjelden rom for lengre diskusjoner, redebyggeren vet, tross alt, hva som trengs og behøves. Da blir den andre parten litt vingeklippet. Det er til og med sånn, at dersom hun har en mann som er i overkant ivrig på mannebidrag i heimen, enten det plenklipping, snekring, drenering, rensing av tak, snømåking, kokkelering, (utvendig) maling eller ny platting/terrasse så er ikke det bra nok heller, for da er han bare opptatt med dette og glemmer henne...... tror svaret er enkelt, ja. At kvinner i gjennomsnitt gjør mest. Som forskning viser. Anonymkode: 8b485...1a9 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 27. august 2023 #84 Del Skrevet 27. august 2023 Gorgonzola skrev (15 minutter siden): Hvorfor er det alltid at det er kvinner som alltid tar opp tema om at det er skjevfordeling i hjemmet? Jeg har til gode å høre/lese om en mann som annonserer dype hjertesukk og fortvilelse over at kona/dama ikke gjør nok hjemme. Tror svaret er ganske enkelt: Det er umulig å gjøre en kvinne fornøyd. Det er alltid, og alltids, et eller annet, litt sånn "hvilken krig skal jeg starte i dag?", spissformulert (nei, jeg er ikke uheldig/misfornøyd med min partner). Det er kvinner som setter premissene på hva som skal gjøres, hvor mye det må gjøres og hva som er godt nok. Det er sjelden rom for lengre diskusjoner, redebyggeren vet, tross alt, hva som trengs og behøves. Da blir den andre parten litt vingeklippet. Det er til og med sånn, at dersom hun har en mann som er i overkant ivrig på mannebidrag i heimen, enten det plenklipping, snekring, drenering, rensing av tak, snømåking, kokkelering, (utvendig) maling eller ny platting/terrasse så er ikke det bra nok heller, for da er han bare opptatt med dette og glemmer henne...... Jeg har lest omvendte hjertesukk her på kg, så at det alltid er kvinner som tar opp slikt er ikke korrekt, og det er heller ikke bestandig det er kvinnen som blir urimelig belastet. Det finnes så absolutt late og egoistiske kvinner også. Det er ikke umulig å gjøre en kvinne fornøyd nei. Vi hadde som nevnt veldig skjevfordeling tidligere, men har klart å fikse det, og nå er jeg så fornøyd og tilfreds i forholdet at følelsene for min mann har blomstret opp igjen, og jeg føler virkelig at jeg har en super partner nå. Det både sier og viser jeg, samt skryter mye av ham til andre, lykkelig som jeg er med at ting ble så bra. Tilsvarende lykkelig og stolt over mannen min som jeg tidligere var utslitt, ulykkelig og mistet både respekt og gode følelser for ham. Mannen min er også mye mer happy med det enn den sure slitne kjerringa jeg var da han var lat og egoistisk. At det oftest er kvinner som tar det opp kommer nok mest av at det oftest er kvinner som er overbelastet, og menn som oftest er egoistiske angående fordeling av slikt. De som samarbeider godt sammen, eller som er fornøyd med at partner tar det kjedelige, starter antagelig ikke tråder om det. Isåfall er det nok vinklet slik; Min kone maser/vil ikke ha sex. Uten noe refleksjon over hvordan man selv legger opp til et så utrivelig forhold. Jeg kjenner faktisk ikke en eneste kvinne som krever noe urimelig standard. Det er en unnskyldning jeg hører fra menn, men det kvinner som fortviler krever er sjelden urimelig. 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #85 Del Skrevet 27. august 2023 Trolltunge skrev (6 minutter siden): Jeg har lest omvendte hjertesukk her på kg, så at det alltid er kvinner som tar opp slikt er ikke korrekt, og det er heller ikke bestandig det er kvinnen som blir urimelig belastet. Det finnes så absolutt late og egoistiske kvinner også. Det er ikke umulig å gjøre en kvinne fornøyd nei. Vi hadde som nevnt veldig skjevfordeling tidligere, men har klart å fikse det, og nå er jeg så fornøyd og tilfreds i forholdet at følelsene for min mann har blomstret opp igjen, og jeg føler virkelig at jeg har en super partner nå. Det både sier og viser jeg, samt skryter mye av ham til andre, lykkelig som jeg er med at ting ble så bra. Tilsvarende lykkelig og stolt over mannen min som jeg tidligere var utslitt, ulykkelig og mistet både respekt og gode følelser for ham. Mannen min er også mye mer happy med det enn den sure slitne kjerringa jeg var da han var lat og egoistisk. At det oftest er kvinner som tar det opp kommer nok mest av at det oftest er kvinner som er overbelastet, og menn som oftest er egoistiske angående fordeling av slikt. De som samarbeider godt sammen, eller som er fornøyd med at partner tar det kjedelige, starter antagelig ikke tråder om det. Isåfall er det nok vinklet slik; Min kone maser/vil ikke ha sex. Uten noe refleksjon over hvordan man selv legger opp til et så utrivelig forhold. Jeg kjenner faktisk ikke en eneste kvinne som krever noe urimelig standard. Det er en unnskyldning jeg hører fra menn, men det kvinner som fortviler krever er sjelden urimelig. Har aldri krevd noe mer enn likestilt forhold til rydde/vask/hjem og at jeg blir sett, på mine premisser, i er forhold altså. Ekstremt lave krav som jeg lett kan gi en mann, men som jeg faktisk synes en del menn sliter med å gi tilbake. Der en kvinne tuner seg inn på mannen ganske lett, virker det som om en del menn ikke evner å gjøre det samme på kvinnen. Er hvert fall grunnen til at jeg har gått i min dating/forhold. Anonymkode: 8b485...1a9 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 27. august 2023 #86 Del Skrevet 27. august 2023 39 minutter siden, AnonymBruker said: tror svaret er enkelt, ja. At kvinner i gjennomsnitt gjør mest. Som forskning viser. Anonymkode: 8b485...1a9 Hva viser forskning om overtid, fare og ubehag på arbeidsplassen etc da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #87 Del Skrevet 27. august 2023 Kipling skrev (Akkurat nå): Hva viser forskning om overtid, fare og ubehag på arbeidsplassen etc da? Er noe annet vel. Kvinner skal ikke rydde etter menn. Når du bor aleine, rydder du etter deg, og lager mat til deg selv. Hvis du slutter med dette når du flytter sammen med ei dame, så er du et nek. Det er bare sånn det er. Man etterlater ikke rotet sitt til andre. Anonymkode: 8b485...1a9 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #88 Del Skrevet 27. august 2023 Rosalilje84 skrev (På 25.8.2023 den 9.59): Forskning er ikke noe objektivt, men noe som vinkles i den retningen man ønsker å forske. Ønsker man å forske på om et bestemt resultat er riktig, så finner man flest mulig argumenter for sitt eget synspunkt, og legger gjerne mye mindre vekt på argumenter som trekker i motsatt retning. Vi har hatt eksempler i forskningshistorien der et problem innen matematikk eller fysikk først har blitt løst på en måte, for så å bli erklært feil, og løst på motsatt måte. Begge deler baserte seg på forskning. All forskning er kumulativ, det vil si at forskning baserer seg på tidligere forskning og kan bekrefte eller avkrefte denne. Det er derfor feil at forskere "finner flest argumenter for sitt eget synspunkt". Anonymkode: 268f2...60d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 27. august 2023 #89 Del Skrevet 27. august 2023 Just now, AnonymBruker said: Er noe annet vel. Kvinner skal ikke rydde etter menn. Når du bor aleine, rydder du etter deg, og lager mat til deg selv. Hvis du slutter med dette når du flytter sammen med ei dame, så er du et nek. Det er bare sånn det er. Man etterlater ikke rotet sitt til andre. Anonymkode: 8b485...1a9 Nei det er ikke noe annet. Hvis vi bor sammen og jeg økonomisk bidrar med 60% og du bidrar med 40%, og det har skjedd fordi jeg valgte en jobb som er bedre betalt fordi den er kjip og innvolverer overtid, mens du valgte noe du trives med som har hyggelige arbeidstimer, og derfor er lønnen lavere, så kan du bare glemme at vi skal dele 50% på husarbeidet. Hvis jeg ofrer meg ved å ha en kjip men godt betalt jobb med flere arbeidstimer timer per uke, så kan du glemme at jeg tar halvparten hjemme. Menn generelt sett har farligere, mer stressende, mer fysisk ukomfortabel og mer tekniske jobber enn det kvinner har, samt jobber mer overtid, og tjener derfor bedre. Vi bidrar mer til husholdningsinntekten på grunn av valg hvor vi bytter bort komfort for høyere lønn, mwns kvinner generelt sett gjør motsatt. Da skulle det bare mangle at ikke dere skulle gjøre mer hjemme for å bære deres del av lasset. Kvinner skal ikke måtte rydde etter menn nei? Ok, men skal menn måtte betale for kvinner? For det er statistisk det som skjer i dette landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 27. august 2023 #90 Del Skrevet 27. august 2023 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker said: All forskning er kumulativ, det vil si at forskning baserer seg på tidligere forskning og kan bekrefte eller avkrefte denne. Det er derfor feil at forskere "finner flest argumenter for sitt eget synspunkt". Anonymkode: 268f2...60d Og forskerene er de som bestemmer hva som inkluderes i det kumulativ og hva som ikke gjør det, så det er ikke noe problem å cherry-picke hvis man vil. Å kontre dette problemet er en av grunnene til peer-review eksisterer, men det systemet feiler når peer-reviewerne har same ideologiske biaser som forskerne som skrev forskningsarbeidet fordi feltet er et homogent ekkokammer, slik vi ser mye av i dag. Endret 27. august 2023 av Kipling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #91 Del Skrevet 27. august 2023 Kipling skrev (3 minutter siden): Nei det er ikke noe annet. Hvis vi bor sammen og jeg økonomisk bidrar med 60% og du bidrar med 40%, og det har skjedd fordi jeg valgte en jobb som er bedre betalt fordi den er kjip og innvolverer overtid, mens du valgte noe du trives med som har hyggelige arbeidstimer, og derfor er lønnen lavere, så kan du bare glemme at vi skal dele 50% på husarbeidet. Hvis jeg ofrer meg ved å ha en kjip men godt betalt jobb med flere arbeidstimer timer per uke, så kan du glemme at jeg tar halvparten hjemme. Menn generelt sett har farligere, mer stressende, mer fysisk ukomfortabel og mer tekniske jobber enn det kvinner har, samt jobber mer overtid, og tjener derfor bedre. Vi bidrar mer til husholdningsinntekten på grunn av valg hvor vi bytter bort komfort for høyere lønn, mwns kvinner generelt sett gjør motsatt. Da skulle det bare mangle at ikke dere skulle gjøre mer hjemme for å bære deres del av lasset. Kvinner skal ikke måtte rydde etter menn nei? Ok, men skal menn måtte betale for kvinner? For det er statistisk det som skjer i dette landet. Nå snakker jo du for deg spesielt og ikke for andre generelt. Diskusjonen er vel der begge jobber like mye som mange gjør. Anonymkode: afa6e...445 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #92 Del Skrevet 27. august 2023 Jeg trives best i et forhold der jeg gjør mest med husarbeid, mat og barn mens mannen gjør mest ute, reparasjoner og vedlikehold, med biler osv. nå er jeg i et forhold med en som gjør like mye som meg med husarbeid, men ikke er handy og gjør praktiske oppgaver. Jeg trives ikke sånn kjempebra med det… Anonymkode: 5b183...6fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #93 Del Skrevet 27. august 2023 Kipling skrev (4 minutter siden): Nei det er ikke noe annet. Hvis vi bor sammen og jeg økonomisk bidrar med 60% og du bidrar med 40%, og det har skjedd fordi jeg valgte en jobb som er bedre betalt fordi den er kjip og innvolverer overtid, mens du valgte noe du trives med som har hyggelige arbeidstimer, og derfor er lønnen lavere, så kan du bare glemme at vi skal dele 50% på husarbeidet. Hvis jeg ofrer meg ved å ha en kjip men godt betalt jobb med flere arbeidstimer timer per uke, så kan du glemme at jeg tar halvparten hjemme. Menn generelt sett har farligere, mer stressende, mer fysisk ukomfortabel og mer tekniske jobber enn det kvinner har, samt jobber mer overtid, og tjener derfor bedre. Vi bidrar mer til husholdningsinntekten på grunn av valg hvor vi bytter bort komfort for høyere lønn, mwns kvinner generelt sett gjør motsatt. Da skulle det bare mangle at ikke dere skulle gjøre mer hjemme for å bære deres del av lasset. Kvinner skal ikke måtte rydde etter menn nei? Ok, men skal menn måtte betale for kvinner? For det er statistisk det som skjer i dette landet. Her er det så mye feil at jeg kkke gidder å rette opp i det. Klart man kan fordele husarbeid annerledes dersom man har ulike prosentstillinger som frigir så og så mye tid. Men jeg er rimelig sikker på at selv i forhold der begge jobber hundre prosent, så tar kvinnen mest, i gjennomsnitt. Jeg vet om flere slike forhold. Mange kvinner jobber også i belastende yrker - sykepleieryrlet er ett av dem, vernepleier også. Men uansett hva inndelingen er, så slutter man likevel ikke å rydde opp etter selv. Man overlater ikke eget rot til andre, og slik man tar vare på seg og sitt hjem når man er alene, fortsetter man også med det når man flytter inn med andre. Dette handler ikke om å være i forhold med en annen, men om å ha normal boevne. Anonymkode: 8b485...1a9 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 27. august 2023 #94 Del Skrevet 27. august 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nå snakker jo du for deg spesielt og ikke for andre generelt. Diskusjonen er vel der begge jobber like mye som mange gjør. Anonymkode: afa6e...445 Diskusjonen har flere ganger basert seg på forskning om at kvinner gjør mer hjemme, og det er brukt som argument for at menn må gjøre mer. Da er det vel så relevant å påpeke at forskningen også viser at disse mennene som i snitt gjør mindre hjemme også i snitt jobber flere timer per uke og har mer ukomfortable jobber, og med det klarer å bidra mer økonomisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 27. august 2023 #95 Del Skrevet 27. august 2023 Gorgonzola skrev (1 time siden): Hvorfor er det alltid at det er kvinner som alltid tar opp tema om at det er skjevfordeling i hjemmet? Jeg har til gode å høre/lese om en mann som annonserer dype hjertesukk og fortvilelse over at kona/dama ikke gjør nok hjemme. Tror svaret er ganske enkelt: Det er umulig å gjøre en kvinne fornøyd. Det er alltid, og alltids, et eller annet, litt sånn "hvilken krig skal jeg starte i dag?", spissformulert (nei, jeg er ikke uheldig/misfornøyd med min partner). Det er kvinner som setter premissene på hva som skal gjøres, hvor mye det må gjøres og hva som er godt nok. Det er sjelden rom for lengre diskusjoner, redebyggeren vet, tross alt, hva som trengs og behøves. Da blir den andre parten litt vingeklippet. Det er til og med sånn, at dersom hun har en mann som er i overkant ivrig på mannebidrag i heimen, enten det plenklipping, snekring, drenering, rensing av tak, snømåking, kokkelering, (utvendig) maling eller ny platting/terrasse så er ikke det bra nok heller, for da er han bare opptatt med dette og glemmer henne...... Det er ikke kvinner som bestemmer hva som skal gjøres. Det er voksent innsikt. Alle voksne mennesker vet at skitne klær ikke blir rene av seg selv, At klær som har blitt vasket, ikke henger seg opp på tørkestativet og heller ikke flyr av seg selv inn i klesskapet. At oppvaskmaskinen må fylles og tømmes. At mat må lages. At hvis man etterlater mat på benken, kan den bli ødelagt og vil måtte kastes. At mugg i kjøleskapet fra ødelagte matvarer ikke gjør de resterende matvarene i den appetittlige. At hvis man bommer på doskåla (noe flere menn enn kvinner gjør, siden de tisser stående), så vil det stinke piss på badet hvis man ikke vasker det av. At hvis man aldri vasker speil og vask på badet, vil de se motbydelige ut. At hvis man lar sølet ligge og tørke på treoverflater, vil de mest sannsynlig bli ødelagt, og vil måtte skiftes, noe som ofte er dyrt. At sengetøy må skiftes, ellers vil det stinke, og midden vil stortrives. At hvis man ikke vasker matrester fra kjøkkenbenken, vil det dannes bakterier som kan gjøre en syk. At hvis gulvene ikke vaskes, vil man ha konstant skitne sokker. Generelt er det slik at hvis du ikke vedlikeholder ting, vil de bli fortere ødelagt. Husarbeid er vedlikehold. Hvorfor gjøre ting unødvendig dyrere hvis man kan slippe? 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #96 Del Skrevet 27. august 2023 Kipling skrev (Akkurat nå): Diskusjonen har flere ganger basert seg på forskning om at kvinner gjør mer hjemme, og det er brukt som argument for at menn må gjøre mer. Da er det vel så relevant å påpeke at forskningen også viser at disse mennene som i snitt gjør mindre hjemme også i snitt jobber flere timer per uke og har mer ukomfortable jobber, og med det klarer å bidra mer økonomisk. Og med det? Du vet at menn tjener mer i timen enn kvinner også? Hva mannen drar inn har ofte mer med at han jobber i industrien eller det private å gjøre enn at jobben hans er fryktelig tung og at han jobber overtid. Anonymkode: 8b485...1a9 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 27. august 2023 #97 Del Skrevet 27. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Her er det så mye feil at jeg kkke gidder å rette opp i det. Klart man kan fordele husarbeid annerledes dersom man har ulike prosentstillinger som frigir så og så mye tid. Men jeg er rimelig sikker på at selv i forhold der begge jobber hundre prosent, så tar kvinnen mest, i gjennomsnitt. Jeg vet om flere slike forhold. Mange kvinner jobber også i belastende yrker - sykepleieryrlet er ett av dem, vernepleier også. Men uansett hva inndelingen er, så slutter man likevel ikke å rydde opp etter selv. Man overlater ikke eget rot til andre, og slik man tar vare på seg og sitt hjem når man er alene, fortsetter man også med det når man flytter inn med andre. Dette handler ikke om å være i forhold med en annen, men om å ha normal boevne. Anonymkode: 8b485...1a9 Hva med å overlate det å betale ens egne regninger til andre da? Gjør man det? For det er det gjennomsnittskvinnen gjør når hun velger jobb etter hva hun trives med og får det valget finansiert av en mann som har en jobb han hater, men som holder ut fordi den gjør ham istand til å bidra mer til familien økonomisk. Tit for tat sier jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 27. august 2023 #98 Del Skrevet 27. august 2023 Kipling skrev (11 minutter siden): Nei det er ikke noe annet. Hvis vi bor sammen og jeg økonomisk bidrar med 60% og du bidrar med 40%, og det har skjedd fordi jeg valgte en jobb som er bedre betalt fordi den er kjip og innvolverer overtid, mens du valgte noe du trives med som har hyggelige arbeidstimer, og derfor er lønnen lavere, så kan du bare glemme at vi skal dele 50% på husarbeidet. Hvis jeg ofrer meg ved å ha en kjip men godt betalt jobb med flere arbeidstimer timer per uke, så kan du glemme at jeg tar halvparten hjemme. Menn generelt sett har farligere, mer stressende, mer fysisk ukomfortabel og mer tekniske jobber enn det kvinner har, samt jobber mer overtid, og tjener derfor bedre. Vi bidrar mer til husholdningsinntekten på grunn av valg hvor vi bytter bort komfort for høyere lønn, mwns kvinner generelt sett gjør motsatt. Da skulle det bare mangle at ikke dere skulle gjøre mer hjemme for å bære deres del av lasset. Kvinner skal ikke måtte rydde etter menn nei? Ok, men skal menn måtte betale for kvinner? For det er statistisk det som skjer i dette landet. Jeg har aldri vært sammen med menn som tjener bedre enn meg. Jeg har også vært samboer med separat økonomi, altså var det ingen mann som betalte for meg. Nå tjener jeg og mannen likt, så det er ingen som betaler for den andre. For øvrig, hvis du har en jobb du hater som pesten, bør du rett og slett bytte jobb. Dere menn må også holde kjeft om såkalte "valg" som gjør at dere må da få slippe å rydde etter dere selv, som om dere var babyer. Dere VIL IKKE ha samfunnsviktige jobber, selv om dere blir kjønnskvotert inn i studiene. Dere vil ikke bli sykepleiere, lærere, barnehagelærere, omsorgsarbeidere - svært viktige jobber som samfunnet ikke klarer seg uten, men som ikke gir høy lønn. For eksempel, er sykepleier en mer stressende jobb enn både rørlegger, forretningsadvokat og ingeniør, og innebærer ofte like mange timer overtid, pluss nattarbeid. Grunnen til at disse jobbene er dårlig betalt, er at menn ikke vil ha dem! Men samtidig ville du aldri ha klart deg uten en anestesisykepleier under en operasjon, uten en sykepleier som tar blodprøve av deg for å finne ut om du er alvorlig syk, en laboratoriemedarbeider som analyserer disse prøvene og hjelper med å finne diagnose, en lærer som underviser deg og barna dine, en omsorgsarbeider som tar vare på din syke mor på sykehjem. 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #99 Del Skrevet 27. august 2023 Kipling skrev (1 minutt siden): Hva med å overlate det å betale ens egne regninger til andre da? Gjør man det? For det er det gjennomsnittskvinnen gjør når hun velger jobb etter hva hun trives med og får det valget finansiert av en mann som har en jobb han hater, men som holder ut fordi den gjør ham istand til å bidra mer til familien økonomisk. Tit for tat sier jeg Nå dikter du jo bare. Ingenting tilsier at kvinner ikke betaler for seg. Heller ikke at menn velger seg jobber de hater, men som han holder ut for å forsørge i motsatt til henne som elsker jobben sin Dette blir for dumt. I dagens husholdning bidrar som oftest begge økonomisk, selv om mannen tjener mer fordi han jobber i industrien. Anonymkode: 8b485...1a9 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 27. august 2023 #100 Del Skrevet 27. august 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Og med det? Du vet at menn tjener mer i timen enn kvinner også? Hva mannen drar inn har ofte mer med at han jobber i industrien eller det private å gjøre enn at jobben hans er fryktelig tung og at han jobber overtid. Anonymkode: 8b485...1a9 Ja det stemmer, i hovedsak fordi vi generelt velger yrke mer etter inntjeningspotensiale enn hva vi helst har lyst til å drive med. Det private har generelt mer stress og dårligere jobbsikkerhet enn det offentlige, derfor er det bedre betalt, for private bedrifter må kompensere arbeiderne for disse ulempene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå