Gå til innhold

Fustrert vedrørende fornying av førerkort !


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

f.o.m fylte 66 år må ein  idag fornye førerkortet med legeattest  hvert 5 år med tunge klasser. Ved fylte 70 år må ein fornye førerkortet m/ legeattest hvert eneste år. En legeattest koster idag nermere kr. 700,-, og så  går det med ein 1 dag til legebesøk, og 1 dag hos Biltilsynet i forb. med fornying.  Det bør "ikkje vera alderen", men helsen, og kompetansen som det bør legges avkjørende vekt på  når ein skal kjøre bil.  

  Idag kan ein vel å merke fornye på nett, både med uten helseattest, men ikkje for tunge klasser.  Nå var det snakk om at totalvekten skulle endres fra 3500 - omlag 4000  kl. B og BE som følge av bobiler m/ høgre totalvekt. 

Tidligere var det obligatorisk at ein fekk førerkort kl 1 m/ totalvekt inntil 7500, og ved fornyelse måtte det foreligge helseattest. Mange var ikkje obs. på at ein måtte fornye m/ legeattest for å beholde 7500  totalvekt grensen, og mistet derned retten til å kjøre bil m/ en samlet totalvekt (bil + henger /campingvogn 3500 kg. 

Anonymkode: 04981...b72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lykkedykker

Helsen degenerer kjapt etter 70. Så syns det er på sin plass å kreve legeattest hvert år. Og i hvert fall for tyngre kjøretøy.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at man må ha legeattest hvert år etter fylte 70, og det burde være en absolutt utløpsdato på førerkortet ved fylte 75 år.

Anonymkode: 1c71c...c5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (3 minutter siden):

Helsen degenerer kjapt etter 70. Så syns det er på sin plass å kreve legeattest hvert år. Og i hvert fall for tyngre kjøretøy.  

Nå er det ikkje legeattesten som er største utfordringen, men at ein må fornye førerkortet hvert eneste år.

Det er en grov diskriminering  av eldre yrkessjåfører som har mange års praksis / erfaring bak  eit ratt. Greitt  nok at det kan innføres eit obligatorisk helsekrav av yrkesjåfører hvert år, men burde vera heilt unødvendig å fornye  dette kortet  hvert eneste år.

På dette viseg  ein  holder noen personer i jobbe innenfor offentlige etater  

Anonymkode: 04981...b72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så bra at man må ha legeattest hvert år etter fylte 70, og det burde være en absolutt utløpsdato på førerkortet ved fylte 75 år.

Anonymkode: 1c71c...c5f

Det er mange yrker ein må fornye helseattesten hvert eneste år som piloter, togførere, skipsførere  etc. Men, her snakk om eit eit obligatorisk krav til helsen, og de fornyer selvsagt ikkje sertifikatene. Norske myndigheter er som en nikkedokke etter EU, og desse byråkratene i Brussel skal ha  noe å gjøre de også. 

Anonymkode: 04981...b72

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå er det ikkje legeattesten som er største utfordringen, men at ein må fornye førerkortet hvert eneste år.

Det er en grov diskriminering  av eldre yrkessjåfører som har mange års praksis / erfaring bak  eit ratt. Greitt  nok at det kan innføres eit obligatorisk helsekrav av yrkesjåfører hvert år, men burde vera heilt unødvendig å fornye  dette kortet  hvert eneste år.

På dette viseg  ein  holder noen personer i jobbe innenfor offentlige etater  

Anonymkode: 04981...b72

Vel, en må vel ikke fornye YSK hvert år etter fylte 70, en slags trøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at det burde vært oppkjøring ved jevne mellomrom etter passert en viss alder.

Tror det er mange leger som kvier seg for å si at en eldre pasient ikke bør kjøre bil.

Anonymkode: 6a56a...c98

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker at det burde vært oppkjøring ved jevne mellomrom etter passert en viss alder.

Tror det er mange leger som kvier seg for å si at en eldre pasient ikke bør kjøre bil.

Anonymkode: 6a56a...c98

Helt enig om oppkjøring! Det er dessverre veldig begrenset hva en enkel test hos fastlegen avdekker. Og det er mange pasienter som bytter fastlege til «han greie» etter å ha møtt motstand hos egen lege.

Anonymkode: beced...2e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

f.o.m fylte 66 år må ein  idag fornye førerkortet med legeattest  hvert 5 år med tunge klasser. Ved fylte 70 år må ein fornye førerkortet m/ legeattest hvert eneste år. En legeattest koster idag nermere kr. 700,-, og så  går det med ein 1 dag til legebesøk, og 1 dag hos Biltilsynet i forb. med fornying.  Det bør "ikkje vera alderen", men helsen, og kompetansen som det bør legges avkjørende vekt på  når ein skal kjøre bil.  

  Idag kan ein vel å merke fornye på nett, både med uten helseattest, men ikkje for tunge klasser.  Nå var det snakk om at totalvekten skulle endres fra 3500 - omlag 4000  kl. B og BE som følge av bobiler m/ høgre totalvekt. 

Tidligere var det obligatorisk at ein fekk førerkort kl 1 m/ totalvekt inntil 7500, og ved fornyelse måtte det foreligge helseattest. Mange var ikkje obs. på at ein måtte fornye m/ legeattest for å beholde 7500  totalvekt grensen, og mistet derned retten til å kjøre bil m/ en samlet totalvekt (bil + henger /campingvogn 3500 kg. 

Anonymkode: 04981...b72

Veldig fornuftig regulering, kostnaden for individet kan vi godt diskutere, men det er ikke uten grunn vi har disse reglene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye regler, nå er det hvert 5 år på tunge klasser uansett alder.

Du sprer feilinformasjon :

 

Fornye tunge klasser

Du må vanligvis fornye førerkort for tunge klasser hvert femte år. Hvis du har fylt 66 år, og i noen andre tilfeller, må du fornye førerkortet oftere.

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/fornye-forerkort/fornye-tunge-klasser/

 

 

Anonymkode: a4317...eae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenker at det burde vært oppkjøring ved jevne mellomrom etter passert en viss alder.

Tror det er mange leger som kvier seg for å si at en eldre pasient ikke bør kjøre bil.

Anonymkode: 6a56a...c98

Nå er det lange ventelister på oppkjøring allerede mange steder, og skal det innføres oppkjøringstester med jevne mellomrom så vil vel desse køene ikkje bli mindre.  Hvordan vil du løse den utfordringen ?  Nå er det mange som har førerkort, men ikkje tilfredstiller helsekravene, og førerkortet skal da sendes til politiet. 

 

Anonymkode: 04981...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er nok dette off topic, men hadde også tenkt å spørre om førerkort. Tidligere fikk man automatisk flere kjørekortklasser ved å ta vanlig førerkort for bil, blant annet for lett motorsykkel, mindre lastebil og henger. Man har måttet fornye disse hvert femte år med helseattest fra lege de siste årene inklusiv sjekk av syn. Og det er jo selvsagt greit. Har hørt noen si man nå også må ha med seg urinprøve. Stemmer det og i så fall hvorfor??

Anonymkode: ca96b...c25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nye regler, nå er det hvert 5 år på tunge klasser uansett alder.

Du sprer feilinformasjon :

 

Fornye tunge klasser

Du må vanligvis fornye førerkort for tunge klasser hvert femte år. Hvis du har fylt 66 år, og i noen andre tilfeller, må du fornye førerkortet oftere.

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/fornye-forerkort/fornye-tunge-klasser/

 

Anonymkode: a4317...eae

Etter fylte 66 år må du fornye hvert 5 år. 

Ved fylte 55 år  må du fornye først ved 66 år. og deretter jhvert 5 år.

Anonymkode: 04981...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er mange yrker ein må fornye helseattesten hvert eneste år som piloter, togførere, skipsførere  etc. Men, her snakk om eit eit obligatorisk krav til helsen, og de fornyer selvsagt ikkje sertifikatene. Norske myndigheter er som en nikkedokke etter EU, og desse byråkratene i Brussel skal ha  noe å gjøre de også. 

Anonymkode: 04981...b72

Hvorfor skal man fornye førerkort for yrket når man uansett er pensjonist? Er det for å kunne jobbe svart etter at man er ferdig i yrket?

Forstår at det er et tøft liv og man må ha noen å skylde på, men EU er ikke rette sted å rette skytsen.

Null sympati herifra.

 

Anonymkode: 1c71c...c5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Etter fylte 66 år må du fornye hvert 5 år. 

Ved fylte 55 år  må du fornye først ved 66 år. og deretter jhvert 5 år.

Anonymkode: 04981...b72

Nei, jeg fornyer hvert 5 år. Nye regler. Før var det hvert 10.år 

(K 51)

Gyldighet

Hvis du tok eller fornyet en tung førerkortklasse etter 10. september 2008, er den vanligvis gyldig i fem år.

Unntak der førerkortet har kortere gyldighet

  • Har du fylt 70 år, er førerkortklassen gyldig i ett år om gangen.
  • Har du fylt 66 år, er førerkortklassen gyldig til dagen før du fyller 71 år.
  • Førerkortet kan ha kortere gyldighet på grunn av helsen din.
  • Førerkortet har kortere gyldighet hvis du ikke har tatt glattkjøring.

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/fornye-forerkort/fornye-tunge-klasser/

 

Anonymkode: a4317...eae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor skal man fornye førerkort for yrket når man uansett er pensjonist? Er det for å kunne jobbe svart etter at man er ferdig i yrket?

Forstår at det er et tøft liv og man må ha noen å skylde på, men EU er ikke rette sted å rette skytsen.

Null sympati herifra.

 

Anonymkode: 1c71c...c5f

Så du mener at når ein er blitt pensjonist så har ein ikkje rett påå kjøre minibuss, lastebil, bobil over 3500 kg m.v.  Kanskje langt flere en mange pensjonister /yrkesjåfører som burde vert borte fra veiene. 

Vet du egentlig hvordan mange andre land håndhever reglene for utenlanske yrkesjåfører som ferdes på norske veier. Krav til m.a. obliatorisk kompetansekurs m.v. ?.   

Anonymkode: 04981...b72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at det er tullete å måtte fornye det fysiske førerkorten. Her bør det være tilstrekkelig at det legges inn elektronisk at førerkortet er fornyet. Eventuelt kan et nytt sendes i posten uten st noen må møte opp hos biltilsynet.

Når det gjelder helseattest, er det viktig at det må sendes inn jevnlig. Gjelder også vanlig førerkort klasse B. Det bør være egne leger som vurderer dette som eneste oppgave de har. Fastlegen er ofte under press fra pasientene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så du mener at når ein er blitt pensjonist så har ein ikkje rett påå kjøre minibuss, lastebil, bobil over 3500 kg m.v.  Kanskje langt flere en mange pensjonister /yrkesjåfører som burde vert borte fra veiene. 

Vet du egentlig hvordan mange andre land håndhever reglene for utenlanske yrkesjåfører som ferdes på norske veier. Krav til m.a. obliatorisk kompetansekurs m.v. ?.   

Anonymkode: 04981...b72

Jeg mener at når man har fylt 75 år så har man ingenting på veien å gjøre. Det skreiv jeg da ganske tydelig i forrige innlegg.

Man blir normalt pensjonist ved 67 år, ikke ved 75, det er noen år imellom der. Jeg mener ikke denne grensen skal være spesielt bare for større kjøretøy, men for alle kjøretøy. Ellers enig i at det er mange flere som burde vært borte fra veiene enn bare de over 75.

Og nei, jeg vet ikke hvordan det er for utenlandske sjåfører. 

Anonymkode: 1c71c...c5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, jeg fornyer hvert 5 år. Nye regler. Før var det hvert 10.år 

(K 51)

Gyldighet

Hvis du tok eller fornyet en tung førerkortklasse etter 10. september 2008, er den vanligvis gyldig i fem år.

Unntak der førerkortet har kortere gyldighet

  • Har du fylt 70 år, er førerkortklassen gyldig i ett år om gangen.
  • Har du fylt 66 år, er førerkortklassen gyldig til dagen før du fyller 71 år.
  • Førerkortet kan ha kortere gyldighet på grunn av helsen din.
  • Førerkortet har kortere gyldighet hvis du ikke har tatt glattkjøring.

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/fornye-forerkort/fornye-tunge-klasser/

 

Anonymkode: a4317...eae

Når ein har hatt førerkort i  40 -50 år, og kjørt både storbil /personbil hver eneste dag så burde vel glattkjøring vere unødvendig,  Idag fester mange  bilfører  sin lit til  abs- antikrens- senorer, m.v. 

Anonymkode: 04981...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (4 minutter siden):

Jeg er enig i at det er tullete å måtte fornye det fysiske førerkorten. Her bør det være tilstrekkelig at det legges inn elektronisk at førerkortet er fornyet. Eventuelt kan et nytt sendes i posten uten st noen må møte opp hos biltilsynet.

Når det gjelder helseattest, er det viktig at det må sendes inn jevnlig. Gjelder også vanlig førerkort klasse B. Det bør være egne leger som vurderer dette som eneste oppgave de har. Fastlegen er ofte under press fra pasientene.

Vi må ikkje få eit NAV-system som har sine egne leger som overprøver fastlegen som er den nermeste til å kjenne passienten. 

Heilt greitt at det kreves legeattest, men burde vere unødvendig å møte opp fysisk hos Biltilsynet å fornye dette plastkortet. Det er slett ikkje alle som bor i nærheten av en <biltilsynstasjon, og må idag bestille tim der. 

Anonymkode: 04981...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...