Gå til innhold

Bryllupsgave til kun bruden (ikke brudgommen)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei, kunne ikke kjøpe meg inn, dette skulle KUN være hennes leilighet, de passet jo på det. 
 

ts

Anonymkode: aa584...7f4

Den leiligheten hadde jeg ikke flyttet inn i. Planen deres var å kjøpe sammen, ikke at du skulle bo i hennes bolig. Da kjøper dere sammen, så får hun evt kjøpe utleiebolig for pengene hun fikk. 

Anonymkode: 06a09...173

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke så rart å gi barnet sitt en leilighet som skal være særeie, men at det er bryllupsgave er litt merkelig. Det er også rart at de har satt som betingelse at du ikke kan kjøpe deg inn betyr det at hun aldri kan selge den og kjøpe en større sammen med deg? 

Kanskje hun kan leie ut og så kan dere kjøpe en annen sammen? 

Hvis foreldrene har satt for mange rare vilkår for gaven må jo hun snakke med dem om det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Skal de betale for hele greia slik at hun ikke kommer til å betale ned på noe lån? Isåfall bor dere jo begge gratis sånn sett, bortsett fra felleskostnader som strøm og slikt. Det er jo helt topp for dere begge, hvis ingen av dere trenger å betale for den. En dag selger dere den og har en vanvittig egenkapital til neste bolig  Mannen min hadde mye høyere egenkapital enn meg.

Syk gave å gi da, og veldig sært å gi som "bryllupsgave"..

Jeg ville ikke tenkt at du bor der på "nåde", dere er tross alt gift. Uansett, deler man ikke det man ikke gikk inn i ekteskapet med, ved en eventuell skilsmisse? Eller hvordan er det der? 

Anonymkode: f828c...ecd

Gave og arv av en slik størrelse blir skjevdelt, dvs han får ingenting av det. 

Anonymkode: 06a09...173

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, den var rar. Skal du betale leie til henne for å få bo i hennes leilighet da?

Fint at de gir henne en leilighet, men den burde i så fall vært gitt utenom bryllupet.

Nei hadde sakt at den får hun leie ut. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en fin bil som plaster på såret.

Anonymkode: 7b543...0ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er veldig viktig at dere får snakket sammen om den leiligheten før den blir kjøpt, hun bør vel kjønne hva du føler om at du står uten for på den gaven

Anonymkode: 17895...b44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt innafor å gi noen en så stor gave som særeie tenker jeg, selv om det er litt speiselt å gi det som en bryllupsgave er det mye penger det er snakk om så at de vil sikre sin datter er ikke så merkelig, det er dog litt rart at dere som par ikke snakker sammen om hva du føler og hva hun tenker. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke enig i det uansett om det er bryllupsgave eller ikke. når man er samboer, forlovet eller gift så bør det være en selfølge at man får den sammen eller så syns jeg di skulle ha gitt noe annet som ikke påvirker dem så mye og kan gjøre ting utrolig vanskelig og kjipt for han, jeg syns det er litt frekt av dem

jeg  syns dem enten gir gaven til begge eller så får dem ordne noe annet

Anonymkode: 17895...b44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn.. velkommen i familien.. nei forresten...

Anonymkode: 7b543...0ec

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi har nettopp giftet oss, og svigers overrasket med å gi sin datter en leilighet. Altså ikke en spesifikk leilighet, men at «vi» kunne plukke ut en leilighet til den og den prissummen. Vi leier i dag, så det var jo veldig generøst. Gaven var dog kun til henne. Jeg vil ikke være utakknemmelig, men følte det var en rar bryllupsgave, da den kun var til henne. Vi har drevet og spart de siste årene, og jeg så for meg at vi to skulle kjøpe noe sammen. Jeg har ikke lyst til å flytte inn i hennes leilighet som kun hun eier, vi skal jo starte et liv sammen! 
 

Jeg har ikke sagt noe til min nå kone, men er ganske ukomfortabel med dette. Hun har ikke sagt noe. Er jeg utakknemmelig? Bør jeg svelge stoltheten, eller er det rimelig at jeg reagerer her?

Anonymkode: aa584...7f4

Svelg stoltheten. Flytt inn, så sparer dere noen år til før hun selger den og dere kjøper noe sammen.

Anonymkode: 7e1ca...4cd

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Litt sånn.. velkommen i familien.. nei forresten...

Anonymkode: 7b543...0ec

Ja ikke sant....jeg hadde tatt dette ganske personlig . Ikke fordi jeg ikke fikk en halv leilighet, men fordi den ble gitt på denne måten som bryllupsgave til den ene part og null i gave til den andre. Det er så tydelig tale; her har du leilighet så du har sikret deg når det blir slutt...

Anonymkode: 9b970...9db

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo gull! Nå kan dere bo der gratis i noen år mens dere sparer store summer i aksjefond eller liknende. Så kan dere selge om noen år og kjøpe noe større sammen.

Anonymkode: 36869...869

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok litt ubetenksomt at svigerforeldrene dine ga denne gaven i bryllupet. Det burde ha vært gjort på et annet tidspunkt. 

MEN som svigermor selv kan jeg si at selv om jeg elsker mine svigerbarn som mine egne barn, så hadde det ikke vært aktuelt å gi en slik gave til mine svigerbarn. En slik stor økonomisk investering ville ha gått til mine barn fullt og helt. Når man vet at halvparten av alle ekteskap ryker, ville jeg ikke gitt flere millioner til en person som kanskje ikke ville ha forblitt i familien resten av livet. Muligens er jeg kynisk, men jeg er også realist. Så store pengegaver ville kun gått til mine barn og barnebarn.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Juridisk sett så er denne typen gaver normalt særeie, så akkurat det er ikke rart. Men merkelig at TS ikke skal kunne kjøpe seg inn. Det mest ryddige blir at gave leies ut, og dere kjøper noe sammen.

Anonymkode: 379e5...2e0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig merkelig, og kanskje ikke så veldig hyggelig gjort å potensielt skape splid mellom de nygifte.

Fikk du noe i bryllupsgave fra svigers da @ts?    

Anonymkode: 3eb37...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en gave til begge men de vil sikre at deres barn får gaven med seg hvis det blir skilsmisse. Den andre parten vil ha rett på halvparten av verdistigning og kan ellers sette penger på konto hver måned i stede for å betale på lån.

Anonymkode: f4a47...3b5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville følt det samme som du ts. Hadde IKKE kommet til å betale noe form for leie til egen kone dersom jeg hadde akseptert å flytte inn. Ville dog delt 50/50 på kommunale avgifter, strøm, innboforsikring og alt annet forbruk (mat, tv og internett osv). Ville ikke vært med på oppussing, eiendomsskatt og villaforsikring. Så ville jeg kjøpt meg enten fancy bil med særeie eller en hytte med særeie. 

Anonymkode: b74b0...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir til at dere flytter inn i hennes leilighet, så spar penger som om du skulle eid den dyreste leiligheten du har råd til. Når du har spart til nok egenkapital, så kjøp deg leilighet. IKKE gå i «kvinnefella» med å bruke dine penger på ikke-varige verdier som bil, ferier og annet forbruk. 
 

Når du har nok egenkapital til å kjøpe leilighet, så kan du du enten leie ut denne eller dere kan flytte dit og hun leier ut sin. Den som leier ut må skatte av leieinntekten, men dette får kanskje gå inn i regnestykket som «husleie»?

Ellers så får du bruke tiden din på å bygge karriere og tjene penger….

Anonymkode: 61be2...440

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er jo en gave til begge men de vil sikre at deres barn får gaven med seg hvis det blir skilsmisse. Den andre parten vil ha rett på halvparten av verdistigning og kan ellers sette penger på konto hver måned i stede for å betale på lån.

Anonymkode: f4a47...3b5

Nei, det vil han ikke. Så lenge leiligheten er uten gjeld, tar den som eier med seg all verdistigning. Et lite unntak dersom det brukes felleseiemidler på oppgradering.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har dere fått snakket sammen og løst det med leiligheten?

Anonymkode: 17895...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...