Gå til innhold

Bryllupsgave til kun bruden (ikke brudgommen)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har nettopp giftet oss, og svigers overrasket med å gi sin datter en leilighet. Altså ikke en spesifikk leilighet, men at «vi» kunne plukke ut en leilighet til den og den prissummen. Vi leier i dag, så det var jo veldig generøst. Gaven var dog kun til henne. Jeg vil ikke være utakknemmelig, men følte det var en rar bryllupsgave, da den kun var til henne. Vi har drevet og spart de siste årene, og jeg så for meg at vi to skulle kjøpe noe sammen. Jeg har ikke lyst til å flytte inn i hennes leilighet som kun hun eier, vi skal jo starte et liv sammen! 
 

Jeg har ikke sagt noe til min nå kone, men er ganske ukomfortabel med dette. Hun har ikke sagt noe. Er jeg utakknemmelig? Bør jeg svelge stoltheten, eller er det rimelig at jeg reagerer her?

Anonymkode: aa584...7f4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke se på mulighetene istedenfor å ta det så negativt? Kjøp deg inn så det blir 50/50 eierandel etter at hun har mottatt gaven da vel.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp noe sammen, så kan hun ha sin egen leilighet hun fikk av foreldrene som utleie-leilighet og tjene penger på den. 

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg eventuelt kjøpt min egen og leid ut. Det er mye penger å tape på at du ikke eier bolig.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesiell gave ja, når det kun gis til en i et bryllup. Kjøp deg inn eller la henne leie ut.

Anonymkode: aaa11...f57

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svelg din stolthet. Invester pengene deres i noe annet enn bolig.

Anonymkode: 59ae6...01b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Millinea skrev (14 minutter siden):

Kan du ikke se på mulighetene istedenfor å ta det så negativt? Kjøp deg inn så det blir 50/50 eierandel etter at hun har mottatt gaven da vel.

Nei, kunne ikke kjøpe meg inn, dette skulle KUN være hennes leilighet, de passet jo på det. 
 

ts

Anonymkode: aa584...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar opp din egen kapital, så kjøper du etterhvert en leilighet som du leier ut. 

Anonymkode: 11efe...b34

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør du jo mye enklere når dere holder formuene deres adskilt, så forstår godt svigers valg. 
Du tjener jo på det ved at du får beholde dine egne sparepenger og kan investere dem. 

Anonymkode: e7608...121

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det gjør du jo mye enklere når dere holder formuene deres adskilt, så forstår godt svigers valg. 
Du tjener jo på det ved at du får beholde dine egne sparepenger og kan investere dem. 

Anonymkode: e7608...121

Men vi skulle jo starte livet vårt sammen, kjøpe noe sammen. Jeg vil ikke bo på nåde i hennes  bolig, og skulle enten betale leie, eller føle at hun/foreldrene hennes finansierer min bosituasjon. 
 

Jeg vil at vi skal være likestilte partnere. 
 

ts

Anonymkode: aa584...7f4

  • Liker 16
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nok redde for at ekteskapet ikke vil vare og vil sikre datteren. 

Anonymkode: 98a9b...3bd

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel da prate med de andre halvdel, fortell henne tankene du har delt her på forumet nå. Vær klar på at du vil ha noe sammen og ikke vil bo på nåde osv. Og hør hvilke tanker hun har og hva hun mener. Greit å vite for fremdtiden sammen hvor mye hun tar hensyn til dine følelser også... Betale leie når man er gift er ille sært...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal de betale for hele greia slik at hun ikke kommer til å betale ned på noe lån? Isåfall bor dere jo begge gratis sånn sett, bortsett fra felleskostnader som strøm og slikt. Det er jo helt topp for dere begge, hvis ingen av dere trenger å betale for den. En dag selger dere den og har en vanvittig egenkapital til neste bolig  Mannen min hadde mye høyere egenkapital enn meg.

Syk gave å gi da, og veldig sært å gi som "bryllupsgave"..

Jeg ville ikke tenkt at du bor der på "nåde", dere er tross alt gift. Uansett, deler man ikke det man ikke gikk inn i ekteskapet med, ved en eventuell skilsmisse? Eller hvordan er det der? 

Anonymkode: f828c...ecd

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det høres meget spesielt ut, og ganske ugreit.

Men du kan se på det som et solid bidrag til deres felles sparing, for hvis dere nå kan bo gratis blir det mye lettere å spare til felles bolig. Etterpå kan hun leie ut leiligheten eller selge og investere i aksjer. Husk å notere deg alt du bidrar med av oppgraderinger i leiligheten, slik at du/dere kan la det være «ditt».

Mulig det er en variant av gammeldags medgift; at bruden skulle eie noe som var sitt når hun ellers forsvant inn i brudgommens familie.

Anonymkode: 56b0b...93c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipt for deg! Dette burde de ha luftet med dere før bryllupet. 
Hadde blitt skikkelig lei meg og skuffet hvis det var jeg som ble utsatt for dette. 

 

Hadde sagt til fruen at hun får leie ut gaven så dere kan bo i noe dere eier 50/50.

Anonymkode: f3f5a...ce3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var utrolig rart. Bryllupsgave er vel noe man gir til begge 

Jeg har aldri hørt om noen få en sånn type gave i Bryllupsgave, da syns jeg det burde være en selvfølge at den var til begge 

Anonymkode: 17895...b44

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I utgangspunktet blir situasjonen den samme som når den ene har mye mer enn den andre før de gifter seg. Forskjellen her er at det kommer som en overraskelse. 
Synes forslagene om utleie og at dere kjøper noe sammen er gode. Dere kan jo bo der et par år først for å booste ek sparing.

Endret av Brunello
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig spesielt å gi en slik gave til bryllup. Bryllupsgave bør være til paret, ikke den enkelte. Utleie av hennes og kjøp av felles blir nok best for dere.

Anonymkode: ded36...eb0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var veldig rart og utidig. 

Mange gode forslag her. Men en sånn gave kommer jo deg til gode så lenge papirene er underskrevet og dere allerede er gift? Så lenge det ikke er arv, mener jeg. 

Uansett, så ville jeg bare nikket og smilte og gjort meg noen tanker om det hele. Nå er jo rentene skyhøye, så da er det jo deilig for deg å slippe å betale på det. Du betaler ikke for vedlikehold eller oppussing, og vil jo selvsagt dele strømmen og renovasjonen i to, liksom. Men husforsikring må hun da ta selv.

Ikke start ekteskapet med konflikter. Ta i mot, bo tilnærmet gratis og spar opp til du har egenkapital nok til å kjøpe ditt eget sted uten å måtte ta opp noe særlig med lån.

Hvis du klarer å holde ditt eget forbruk nede (på et nivå som tilsa at du betalte ned på egen bolig i tillegg til at spare ng utenom det). så sparer du vannvittige summer bare i renteutgifter disse dager. Vi har 3.3 millioner i lån. Betaler 20.000,- i måneden og bare rett over 5.000,- av de går til nedbetaling. Det er jo helt vilt vettu. 

Anonymkode: 1f9a6...452

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har fått en leilighet som særeie, det er da helt selfølgelig så lenge et ekteskap kan løses opp og verdier forvitre. Det er sikkert også forskudd på arv. 

Den burde hun leie ut og dere to kan kjøpe noe sammen. 

Får dere to barn vil de en dag  arve verdiene fra denne leiligheten.

Anonymkode: 48787...55e

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...