Gå til innhold

Norges første millionær og milliardær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem var Norges første millionær og hvem var Norges første milliardær? Og når fikk Norge sin første millionær og milliardær?

Anonymkode: 6df3a...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da Anker døde på en av sine utenlandsreiser 1805, kunne formuen anslås til rundt 1 ½ million riksdaler.

https://nbl.snl.no/Bernt_Anker#:~:text=Da Anker døde på en,rundt 1 ½ million riksdaler.

Står også at han var landets rikeste mann så godt mulig han var førte norske millionær i riksdaler. 

Anonymkode: 6df3a...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må selvsagt inflasjonsjusteres. Og da er er nok Norges første millionær Harald Hårfagre. Norges første konge for et samlet riket på 800-tallet.

Anonymkode: 5a502...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det må selvsagt inflasjonsjusteres. Og da er er nok Norges første millionær Harald Hårfagre. Norges første konge for et samlet riket på 800-tallet.

Anonymkode: 5a502...9b2

Neppe. 

Harald Hårfagre levde på en tid, der ideene om privat eiendomsrett var veldig annerledes , og samlingen av riket i praksis var samling av lojalitet.  Harald Hårfagre var rik på makt, men neppe verdier. 

Men skal vi snakke millionær og milliardær i en fornuftig kontekst, må man se på flere mekanismer enn bare inflasjon, man må også ta relativ verdifordeling i betraktning.   

Så jeg vil faktisk slå et slag for Bernt Anker, fordi hans økonomiske situasjon var skapt før vi hadde et funksjonelt finanssystem, så i forhold til dagens system, var han å regne som mangemilliardær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Det må selvsagt inflasjonsjusteres. Og da er er nok Norges første millionær Harald Hårfagre. Norges første konge for et samlet riket på 800-tallet.

Anonymkode: 5a502...9b2

Ser jeg burde presisert dette i åpningsinnlegget. Jeg ønsker ikke inflasjonsjustert formue.

TS

Anonymkode: 6df3a...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...