Gå til innhold

Sist sette film?


Anglofil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

The Batman. Den har fått 7,9 hos IMDB, men jeg synes det var midt på treet. Har ikke helt sansen for Robert Pattison, og synes han er en traudig skuespiller. Synes Zoë Kravitz også skuffer. Foretrekker Batman fra 1989 med god skuespillerstall, selv om det ikke er helt min foretrukne sjanger forøvrig.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Beguiled - altfor mørke scener og jeg skjønte at den slutten måtte komme fra begynnelsen. Men visste ikke helt hvordan de skulle komme dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
sofie777 skrev (På 26.6.2022 den 23.40):

The Beguiled - altfor mørke scener og jeg skjønte at den slutten måtte komme fra begynnelsen. Men visste ikke helt hvordan de skulle komme dit.

Bra film, sånn psykologisk drama som utspiller seg på et lite område

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lucy in the Sky. Helt greit, veldig middels.

Anonymkode: 71ee7...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Melpomene skrev (På 15.6.2022 den 21.47):

Black Bear (2020)
Regi av Lawrence Michael Levine
Sett på Mubi

Filmregissør Allison søker ro og inspirasjon til å skrive tekst til en ny film og leier rom hos et ungt par i et overdådig hus langt til skogs. Idyllen utfordres av noe som lusker og venter, både i buskene utenfor og mellom husets fire vegger.

Dette er tredje gang jeg ser Black Bear siden den kom ut, og den har meg fullstendig på kroken. Levine bruker elementer fra skrekksjangeren i flere dramaturgiske lag på effektivt vis, og evner å skape en vedvarende følelse av klaustrofobi selv i store åpne rom og landskap, av ensomhet i møte med andre mennesker og internalisert paranoia som minner om tidlig Polanski (snikende skygger av både Repulsion og Rosemary’s Baby). Samtidig er filmen en tankevekkende kritikk av filmskaping i seg selv; eierskap til historier, grensen mellom skuespiller og karakter, mellom karakter og inspirasjon, metode og misbruk - noe som gjør referansene til regissører som Polanski og Hitchcock enda mer prekære. Aubrey Plaza gjør usøkt arbeid i rollen som Allison, og får både solid støtte og produktiv motgang av Sarah Gadon og Christopher Abbott.

Black Bear er et brilliant kammerspill; sylskarp satire og en ambisiøs lek med sjanger og form som fungerer fordi grunnidéen er solid nok til å tåle alle krumspring som ligger lag på lag. Jeg anbefaler filmen på det varmeste, og særlig anbefaler jeg å gå inn helt blind, jo mindre vi vet på forhånd jo mer effektiv er den første opplevelsen av filmen. (Det sagt, den tåler svært godt flere visninger.) Et av 2020s soleklare høydepunkt! 

4.5/5

Hei igjen! :)Elsket den filmen!! Det kom på 1.plass fra 2020 listen min. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvikksand9 skrev (41 minutter siden):

Hei igjen! :)Elsket den filmen!! Det kom på 1.plass fra 2020 listen min. 

Hvor ser dere Black Bear ?

Anonymkode: 618a9...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, kvikksand9 said:

Hei igjen! :)Elsket den filmen!! Det kom på 1.plass fra 2020 listen min. 

Heisann 😊 Du har som alltid utsøkt smak (les: ganske lik min :fnise:). Har fortsatt mye å ta igjen fra 2020 siden vi var uten kino mesteparten av det året her i UK, men føler meg rimelig sikker på at Black Bear kommer ut i toppen til slutt likevel.

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor ser dere Black Bear ?

Anonymkode: 618a9...039

Jeg så den på Mubi 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The sweetest thing, komedie fra 2001. Herlig flashback til moten da - og mange minner! Selma Blair og scenen på renseriet er fantastisk. 

Anonymkode: c2ea4...dd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Almost Famous. Sett den mange ganger, men det tåler den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...