Gå til innhold

Sist sette film?


Anglofil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg så Run på Netflix. Spennende og intens liten thriller. Godt skuespill. Anbefales! 8/10

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Anonymburker skrev (På 30.5.2022 den 21.20):

Goodfellas, eller Mafiabrødre på norsk, som en tribute til Ray Liotta som nettopp døde, 67 år gammel.

Bra film, jo pesci er glimrende i denne filmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DeLorean skrev (På 5.6.2022 den 0.37):

Jeg så Run på Netflix. Spennende og intens liten thriller. Godt skuespill. Anbefales! 8/10

Tja, 6.7 av 10 på imdb... Helt ok. 

Anonymkode: f0d1a...4d7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tja, 6.7 av 10 på imdb... Helt ok. 

Anonymkode: f0d1a...4d7

Nei, veldig bra. Kan ikke høre på imdb, bare tullinger der. Og fjortiser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jurassic World: Dominion (2021)
Regi av Colin Trevorrow
Sett på kino

Fire år etter hendelsene i Jurassic World: Fallen Kingdom har verden sine utfordringer med å justere seg til en virkelighet med frittgående dinosaurer. InGens gamle rival BioSyn gjør sitt for å generere kapital, på vis som blir relevant for både Drs Sattler, Grant og Malcolm, og Owen Grady og Claire Dearing. Jurassics Assemble!

Jeg møtte denne filmen med mildt sagt blandede forventninger. På den ene siden var barnet i meg enormt spent på å se gamle helter fra Jurassic Park, på den andre siden var jeg stygt redd for at dette ikke kunne bli annet enn funksjonelt, trygt og med minimal følelse av risiko. Begge sider fikk rett på sin måte. Det er lite igjen av Spielbergs solide regi som gjorde det første møtet med disse dinosaurene så magisk i 1993, ei heller vektig innflytelse fra J.A. Bayonas fiffige neo-ekspresjonistiske grep som gjorde Fallen Kingdom til - trass forutsigbart manus og resirkulerte konflikter - en ellers vellykket gotisk horror. Det filmen derimot har, som Trevorrow har demonstrert før, er god kontakt med det opprinnelige kildematerialet i Chrichtons romaner. Å la Henry Wu returnere i Jurassic World var en klok avgjørelse, og at BioSyn og Lewis Dodgson får komme tilbake som antagonist i Dominion fungerer vel så godt. Intensjonene er også noe mer relevante og potente enn "vi vil stjele/kjøpe dinosaurer for å lage vår egen park/bruke i militære operasjoner" som vi har sett nok av fra før. Jeg kan heller ikke komme utenom Jeff Goldblums utsøkte tolkning av Ian Malcolm, med plenty rom til å gjøre det han gjør best, som faktisk greier å dra oppmerksomheten vekk fra mange av de mer klønete handlingstrådene, rett og slett fordi han er så fantastisk underholdende. Fanservice og nostalgi, javisst, men etter snart 30 år føles det tjent snarere enn påtatt.

Jevnt over kan jeg se for meg at filmen nok vil skuffe endel publikummere, og noen kritikeryndling ville den nok aldri kunne blitt, men selv fant jeg mye å sette pris på, som et stykke på vei gjør opp for et noe kaotisk plott, tidvis svært tungrodd eksposisjon og enkelte litt for lettvinte løsninger.

3/5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Black Bear (2020)
Regi av Lawrence Michael Levine
Sett på Mubi

Filmregissør Allison søker ro og inspirasjon til å skrive tekst til en ny film og leier rom hos et ungt par i et overdådig hus langt til skogs. Idyllen utfordres av noe som lusker og venter, både i buskene utenfor og mellom husets fire vegger.

Dette er tredje gang jeg ser Black Bear siden den kom ut, og den har meg fullstendig på kroken. Levine bruker elementer fra skrekksjangeren i flere dramaturgiske lag på effektivt vis, og evner å skape en vedvarende følelse av klaustrofobi selv i store åpne rom og landskap, av ensomhet i møte med andre mennesker og internalisert paranoia som minner om tidlig Polanski (snikende skygger av både Repulsion og Rosemary’s Baby). Samtidig er filmen en tankevekkende kritikk av filmskaping i seg selv; eierskap til historier, grensen mellom skuespiller og karakter, mellom karakter og inspirasjon, metode og misbruk - noe som gjør referansene til regissører som Polanski og Hitchcock enda mer prekære. Aubrey Plaza gjør usøkt arbeid i rollen som Allison, og får både solid støtte og produktiv motgang av Sarah Gadon og Christopher Abbott.

Black Bear er et brilliant kammerspill; sylskarp satire og en ambisiøs lek med sjanger og form som fungerer fordi grunnidéen er solid nok til å tåle alle krumspring som ligger lag på lag. Jeg anbefaler filmen på det varmeste, og særlig anbefaler jeg å gå inn helt blind, jo mindre vi vet på forhånd jo mer effektiv er den første opplevelsen av filmen. (Det sagt, den tåler svært godt flere visninger.) Et av 2020s soleklare høydepunkt! 

4.5/5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogue 2007 - Hvis du syns filmer om morderiske dyr hører sommeren til er denne helt innafor

Anonymkode: 79bd4...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Rogue 2007 - Hvis du syns filmer om morderiske dyr hører sommeren til er denne helt innafor

Anonymkode: 79bd4...bf7

Hvis du ikke har sett den, prøv heller Black Water fra samme år. Basert på virkelige hendelser og mye bedre og virkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jurassic World: Dominion.

For en skuffelse. Dette er det samme som de tre første: 1 og 2 var bra, mens den tredje ganske dårlig. Samme greia her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...