Gå til innhold

Hvorfor kan man ikke velge bokmål på udir.no?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal lese læreplanmålene for noe jeg tar som privatist, og jeg seriøst hater nynorsk. Klarer bare ikke å lese det. Gir det virkelig ikke enn å få vanlig bokmål på dette nettstedet?? Nynorsk er jo sidemål, IKKE hovedmål. Blir irritert hver gang noe står på nynorsk.

Anonymkode: d8fd5...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nynorsk er jo sidemål, IKKE hovedmål. Blir irritert hver gang noe står på nynorsk

Side- og hovedmål er kun relevant for elever tror jeg? Og for mange er nynorsk hovedmål

Anonymkode: df5f4...81e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg skal lese læreplanmålene for noe jeg tar som privatist, og jeg seriøst hater nynorsk. Klarer bare ikke å lese det. Gir det virkelig ikke enn å få vanlig bokmål på dette nettstedet?? Nynorsk er jo sidemål, IKKE hovedmål. Blir irritert hver gang noe står på nynorsk.

🤡🤡🤡

Nynorsk er ganske manges hovedmål! 

Anonymkode: bb931...772

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan velge bokmål ved å trykke på språkboblen helt øverst:image.thumb.png.2acacfe8ca539599ac2d988c6a593d05.png

Anonymkode: e6bf4...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk og bokmål er sidestilte målformer. Jeg tror vi som har bokmål som hovedmål skal være ganske tilbakeholdne med å klage over at vi ikke finner informasjon på vår foretrukne målform. 

Anonymkode: 7e652...092

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhu! Stakkars deg 😢 Tenk på oss som hatar å lese bokmål, du.

Anonymkode: 5fac7...53c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Side- og hovedmål er kun relevant for elever tror jeg? Og for mange er nynorsk hovedmål

Anonymkode: df5f4...81e

Nynorsk er ingens hovedmål. Nynorsk er bare et skriftspråk. Noen dialekter er lik nynorsk, men det er ingen som er oppvokst på nynorsk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kan ikkje velje målform på læreplanane. Nokre av dei er skrivne på nynorsk, og nokre er på bokmål.

Anonymkode: e0b36...98a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreaJohan skrev (2 minutter siden):

Nynorsk er ingens hovedmål. Nynorsk er bare et skriftspråk. Noen dialekter er lik nynorsk, men det er ingen som er oppvokst på nynorsk 

Joda. Nynorsk er, på lik linje med bokmål, noens hovedmål. Ingen snakker nynorsk, akkurat som at ingen snakker bokmål. Det er noe annet. 

Anonymkode: 7e652...092

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreaJohan skrev (1 minutt siden):

Bokmål er også berre eit skriftspråk. Om du trur du pratar bokmål, så er det standard østnorsk du eigentleg pratar.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Standard_østnorsk

Anonymkode: 5fac7...53c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreaJohan skrev (2 minutter siden):

Både bokmål og nynorsk er kun skriftspråk, og likestilte. Noen snakker en dialekt nært bokmål, andre nært nynorsk.  Og alle snakker en dialekt, selv om folk i Oslo ikke alltid innser det.

Uansett kan du for det meste på regjeringen, departementer og direktoratets side velge soråkform. Sjekk øverst på siden.

Anonymkode: 9f098...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk er ikke sidemål, det er en av to målformer. Det er ikke alle som har bokmål som hovedmål, vet du. Det kan jo bli krevende for deg å klare deg som privatist om dette er unnskyldninga di gor å ikke gidde å lese læreplanmålene.

Anonymkode: d5cb7...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nynorsk = spynorsk 

Anonymkode: 2f243...8c4

Takk for ditt konstruktive og gjennomtenkte bidrag til løsning på ts sin problematkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AndreaJohan said:

Noen er oppvokst med å skrive nynorsk på samme måte som noen er oppvokst med å skrive på bokmål.

Anonymkode: cd91b...632

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nynorsk = spynorsk 

Anonymkode: 2f243...8c4

Spynorsk mordliste🤣

Anonymkode: bb931...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...